Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden du spør antar jeg at du bryr deg litt om hva folk mener; min mening er at du burde velge et sted du har tilknytning til, ikke bare velge fritt fra hvilken du syns er finest.



Anonymous poster hash: df0ef...d12
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et krav fra 50-tallets trangsynte.

Anonymous poster hash: 02d87...ccd

Nei.

Her var det mye tullete, über konservative og rasistiske svar.

Egentlig skal du ha fra der du er født, bor eller slekten din stammer fra, men. Vi er i 2014, de reglene betyr ikke noe lenger. Spesielt i Oslo, her velger folk den de liker best, så gjør det!

Ja, svaret ditt. Folk i Oslo velger heller ikke den de liker best, at det finnes noen få som velger bunad ut fra hva de selv synes er fint uten å ha noen tilknytning til stedet er ikke et Oslo-fenomen. Idioter finnes det overalt.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Ingen som kan nekte deg å kjøpe bunad fra hvorsomhelst, men du må jo regne med å få kommentarer og snåle blikk når bunadsinteresserte spør deg om bunaden din.

Ville nok også tenkt du var en snåling om jeg spurte hvor bunaden din var fra og hvor du var fra, og du sa at du valgte en fra et random sted, fordi du syns den du egentlig skal ha, er stygg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tviler på at alle med Beltestakk i Oslo faktisk har røtter fra Telemark..

Men personlig synes jeg at bunaden er et tradisjonsplagg og at man derfor bør tenke tradisjonelt og velge bunad fra der en selv, foreldre eller besteforeldre er fra. Eventuelt ektemannen, om man har det.

Mener ellers å ha hørt at man er friere til å velge når det gjelder festdrakter enn når det gjelder bunader? Kanskje noen vet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge selvoppnevnte bunadspoliti, så kan du ikke velge fritt. I følge norsk lov kan du velge fritt.



Anonymous poster hash: e464a...855
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at alle med Beltestakk i Oslo faktisk har røtter fra Telemark..

Men personlig synes jeg at bunaden er et tradisjonsplagg og at man derfor bør tenke tradisjonelt og velge bunad fra der en selv, foreldre eller besteforeldre er fra. Eventuelt ektemannen, om man har det.

Mener ellers å ha hørt at man er friere til å velge når det gjelder festdrakter enn når det gjelder bunader? Kanskje noen vet?

Jeg har hørt det samme :)

Angående bunadsvalg, så kommer jeg til å velge bunad fra min by siden det er der jeg født og oppvokst (ikke etnisk norsk), og det føles rett for meg. Men det er ditt valg TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Tviler på at alle med Beltestakk i Oslo faktisk har røtter fra Telemark..

Men personlig synes jeg at bunaden er et tradisjonsplagg og at man derfor bør tenke tradisjonelt og velge bunad fra der en selv, foreldre eller besteforeldre er fra. Eventuelt ektemannen, om man har det.

Mener ellers å ha hørt at man er friere til å velge når det gjelder festdrakter enn når det gjelder bunader? Kanskje noen vet?

Det har jeg og hørt :)

Så jeg er på festdraktsjakt, for den bunaden fra her jeg bor ser ikke særlig bunadete ut.

Den er liksom bare en svart nattkjortel med rutete forkle til. Betaler ikke 40.000 for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en fra Oslo, syns det er spesielt å velge en fra et sted man ikke har tilknytning. Jeg har fra det område mormor er fra, fordi mormor og mamma har samme bunad. Men ingen kan bestemme for deg, du velger selv, ingen kan nekte deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det har jeg og hørt :)

Så jeg er på festdraktsjakt, for den bunaden fra her jeg bor ser ikke særlig bunadete ut.

Den er liksom bare en svart nattkjortel med rutete forkle til. Betaler ikke 40.000 for det.

Hehe.. Samme her (men grønn filt med rutete forkle i gardinlignende stoff). Koster like mye også, så derfor greier jeg ikke å bestemme meg. Kan velge der slekt er fra også, men når jeg ikke engang har besøkt de stedene er jeg egentlig i samme situasjon som TS.

Festdrakt blir kanskje løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Her var det mye rare svar. Det vanligste er å velge en bunad som du har en tilknytning til, men du står selvfølgelig fritt til å velge en annen om du vil det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv Hardangerbunad, da jeg er fra Vestlandet. Sunnhordaland bunaden er den de fleste har her jeg bor, men har bodd i Bergen og har hytte i Hardangerfjorden, så da ble det Hardangerbunad. :)



Anonymous poster hash: b06b0...eb7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i bunadspolitiet. De mener mye rart. Velg den bunaden du føler er mest riktig. Jeg synes det er dritkult at både 1., 2. og 3. generasjonsinnvandrere velger å kjøpe seg bunad.

Endret av Vinduskarmen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det som er hele poenget med bunad. Ingen skal bruke en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er en folkedrakt. Det forutsetter en viss etnisk forbindelse å ta den i bruk. Men nå er jo utlendinger så mangt. Noen er nært beslektet med det norske folk, andre ikke.

så en svenske har større tilknytning til bunader enn en pakistaner?
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tullete, über konservative og rasistiske svar.

Egentlig skal du ha fra der du er født, bor eller slekten din stammer fra, men. Vi er i 2014, de reglene betyr ikke noe lenger. Spesielt i Oslo, her velger folk den de liker best, så gjør det!

Du er helt på gjordet. Faktum er at folk som deg har funnet ut at ingen regler gjelder for dem lenger, siden ingen arresterer deg for å bryte dem. Det er fortsatt helt tullete å velge en bunad uten tilknytning, og NEI, Oslofolk gjør ikke det. Jeg er også Osloboer, og jeg tror aldri jeg har møtt en eneste person i en bunad uten familiær tilknytning. Jeg vet at det finnes noen, men det er få av dem.

TS, hvis du ikke bryr deg om tilknytningsdelen, kan du jo like gjerne kjøpe en vanlig kjole. Bunad er tradisjonsplagg, så velg en fra et sted du har tilknytning til, eller ikke kjøp.

Anonymous poster hash: 952e7...c51

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har jeg og hørt :)

Så jeg er på festdraktsjakt, for den bunaden fra her jeg bor ser ikke særlig bunadete ut.

Den er liksom bare en svart nattkjortel med rutete forkle til. Betaler ikke 40.000 for det.

Fantasidraktene til Eva Lie er kjempefine!

Anonymous poster hash: 952e7...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt velge hvilken bunad du vil! Da jeg skulle ha bunad ville jeg ikke bruke 40000 på en bunad jeg ikke kom til å like å ha på meg, så jeg valgte en fra et sted som min farmor er født, men ikke bodd spesielt lenge, og foreldrene hennes var heller ikke derfra. Null stress! Ingen som noen gang har spurt meg om jeg er derfra på alle de årene jeg har hatt den, og har fått kjempemye ros for den av russ, barn og voksne på 17. mai. Jeg kjøpte bunad fordi jeg hvert år går i 17. mai-tog og trenger noe som er varmt nok når det er kaldt, og at jeg slipper å lete etter sko og kjole hvert eneste år!



Anonymous poster hash: c641e...63d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Fantasidraktene til Eva Lie er kjempefine!

Anonymous poster hash: 952e7...c51

Jeg satt faktisk og så på de i går! De er innmari fine :) Ikke veldig stor fan av alle skjortene, men de kan man jo alltids bytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...