Gå til innhold

Hvorfor er det tabu å ta plastisk kirurgi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor er det tabu her i Norge å innrømme at man har fikset på utseendet?

Jeg har selv tatt 3 plastiske operasjoner, men det er bare mine nærmeste som vet om det. (Jeg må legge til at resultatet ser naturlig ut og jeg er veldig fornøyd.)

Men man skal liksom ikke snakke høyt om det, for da ser folk ned på vedkommende og man kan få kommentarer som: "jada, du hadde jammen ikke vært pen hvis det ikke var for plastisk kirurgi", "du er overfladisk/falsk", "det finnes viktigere ting i livet enn utseendet" og så videre.

I andre land som f.eks. USA er det svært mange som tar all slags kosmetiske inngrep og folk er åpne om det og man blir ikke dømt.

Hvorfor er det så tabu her i dette landet?



Anonymous poster hash: 9cb5c...965
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de fleste som tar slike operasjoner faktisk aldri egentlig trenger det.

Endret av Tris
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er rart, overfladisk og usunt å være så opphengt i utseendet at man velger å la seg operere OG bruke latterlig mye penger på det.

Plastisk kirurgi til de som faktisk trenger det, f.eks. de som har fått store brannskader, mistet nesen til kreft eller lignende, blir noe helt annet.

Anonymous poster hash: 5617d...883

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tabu i endel forskjellige land. USA har mange fler mennesker og mange fler som får det utført. Folk får i tillegg penger for å stå frem og prate om det. I det store og hele har jo omtrent hele Hollywood fikset på utseende og nesten ingen av dem går frem med det. Så såpass "fritt" er det heller ikke.

Jeg pleide å være mer negativ til kosmetisk kirurgi så jeg kan sette meg i skoene til de som er det. Det var en blanding av misunnelse og generelt hat. Sjalusi kan de fleste vifte vekk med at "hvem som helst kan jo operere seg" men for mange sitter det så langt inne at det er uaktuelt og dermed ikke en "mulighet". Jeg husker jeg tenkte at det blir jo umulig å gå rundt med små pupper når alle har store. Man blir styggere når alle andre blir flottere. Jeg satt t.o.m. på nett og lette frem argumenter mot kirurgi, som at "kirurger som driver med slikt kunne hjulpet de som trenger det i stedet".

Nå i voksen alder har jeg faktisk hatt kirurgi selv. Jeg vokste ut av holdningen og nå synes jeg folk kan gjøre hva som helst med egen kropp. Jeg var ganske ung da jeg hadde disse negative holdningene.

Det paradoksale er jo at veldig mange som argumenterer imot motsier seg selv. Jeg har hørt de samme menneskene si "hun ville ikke vært pen uten kirurgien" og "de fleste som opererer seg trenger det jo ikke". Det er jo en selvmotsigelse - hun var ikke noe pen tidligere, så det er ingen grunn til å gi henne kreditt for utseende. Men operasjonen var unødvendig, hun var jo pen fra før. Det er tydelig at de, som meg selv tidligere, bare leter etter noe negativt å si, uavhengig av om det henger på greip eller ikke.

En grunn til at det er "tabu" er jo at mange som har operert seg ikke sier det, og det dermed forsterker ideen om at det er tabu. De fleste vil være naturlige skjønnheter. Kvinner bleker håret og later som de er naturlige blondiner, menn farver håret og later som de ikke har fått grå hår enda. Folk slanker seg og trener og later som de kan "spise det de vil", folk bruker en halvtime på å sette sammen et antrekk slik at det ser ut som de "bare slang noe på seg". Idealet er å vaere vakker, slank, velkledd og stilig men effortless. Samme gjelder andre arenaer i livet - enten det er profesjonelt eller ift. dating - ingen vil virke som om de prøver for hardt.

Og så er det selvsagt det at holdningen i Norge generelt er mer dømmende. Du skal ikke ha eller bruke mye penger, samt hive deg på trender som kommer fra andre sider av Atlanteren. Kosmetisk kirurgi er å gi den trauste, norske folkesjela et slag i trynet. Det er så langt fra vårt fornuftige bondesamfunn som du kan komme.



Anonymous poster hash: e6e80...9ee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umm...+What+.+small+the+fuck+small_bde18

Anonymous poster hash: 5617d...883

Velger man partner kun basert på utseende har man nok verre ting i vente enn en stygg baby :)

Anonymous poster hash: e6e80...9ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger man partner kun basert på utseende har man nok verre ting i vente enn en stygg baby :)

Anonymous poster hash: e6e80...9ee

Mener du at det er hovedpoenget i tegneserien? Det jeg får ut av den er følgende: Kvinnen føler at hun er for stygg, og mener at det ikke er annen råd enn å operere seg for å klare å leve med seg selv. Men genetikken lar seg ikke påvirke av operasjon, så ungen arver naturligvis en del av morens opprinnelige trekk. Når moren da mener disse trekkene er så stygge at hun opererte seg - skal hun da kjøpe plastisk kirurgi til datteren i konfirmasjonsgave, ettersom hun tydeligvis synes datteren er stygg? Hva slags verdier er det vi fører videre?

Anonymous poster hash: 5617d...883

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er hovedpoenget i tegneserien? Det jeg får ut av den er følgende: Kvinnen føler at hun er for stygg, og mener at det ikke er annen råd enn å operere seg for å klare å leve med seg selv. Men genetikken lar seg ikke påvirke av operasjon, så ungen arver naturligvis en del av morens opprinnelige trekk. Når moren da mener disse trekkene er så stygge at hun opererte seg - skal hun da kjøpe plastisk kirurgi til datteren i konfirmasjonsgave, ettersom hun tydeligvis synes datteren er stygg? Hva slags verdier er det vi fører videre?

Anonymous poster hash: 5617d...883

Det er jo en ekstremversjon som er veldig sjelden. Det er sjeldent med kirurgiavhengighet, og om det så er tilfelle er det vanskelig å endre sitt ansikt fullstendig. I den grad det forekommer er jeg enig i at det er en dårlig ide å miste enhver del av seg selv. Like fullt blir det ens nye utseende og man trenger ikke informere barna om alt inntil de er voksne nok til å forstå.

Min egen mor har aldri gjort noe som helst med utseende men har okket seg over at det er vanskelig å oppnå helt flat mage i hennes alder uten kirurgi. Hadde hun gjort det hadde jeg ikke hatt et problem med det.

Anonymous poster hash: e6e80...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Det kan jo være flere grunner.

En av dem kan tenkes å være at man i et helseperspektiv anser plastisk kirurgi som noe overfladisk, og at man generelt ikke ønsker en utvikling hvor naturlig variasjon blir så vanlig å korrigere at det blir like vanlig med det konstruerte og redigerte.

I tillegg er det en utvikling hvor kropp skal ha en svært høy estetisk verdi fremfor helsemessig/praktisk.

Mange vil nok ha forståelse for at en kvinne som har hatt brystkreft ønsker få rekonstruksjon av brystene sine/legge inn silikon, eller annen type kirurgi dersom man har fysiske plager grunnet forhold som avviker stort fra normalen.

Det ansees rett og slett som noe platt kanskje å ha så stort fokus på utseende at man ønsker bruke mye penger, tid og ikke minst risikere livet på det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evelynita

Jeg syns ikke det er tabu. Hva folk gjør med sine penger spiller ingen rolle for meg. Det er synd at utseendet betyr så mye, men det gjør det for noen, og det gjør meg heller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt tre plastiske operasjoner, hovesaklig pga overskuddshud etter overvekt. Er stort sett bare nærmeste venner og familie som vet det. Fikk dekket to av dem og er veldig fornøyd.



Anonymous poster hash: 1e247...5ed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner klager stadig over utseendet og opererer seg, samtidig klager de over at mennene kun velger dem for utseendet.



Anonymous poster hash: 5e4ae...7e2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner klager stadig over utseendet og opererer seg, samtidig klager de over at mennene kun velger dem for utseendet.

Anonymous poster hash: 5e4ae...7e2

Du fremstår bare bitter og anti-kvinner her. Skal du tas alvorlig, slutt med den vanvittige generaliseringen.

"Noen kvinner" klager over at menn er overfladiske. De som fokuserer mye på utseende klager mindre over menns fokus på utseende - de akspterer det og justerer seg etter det. De som klager er de som ikke vil gi etter for kroppspresset.

Anonymous poster hash: e6e80...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tabu i endel forskjellige land. USA har mange fler mennesker og mange fler som får det utført. Folk får i tillegg penger for å stå frem og prate om det. I det store og hele har jo omtrent hele Hollywood fikset på utseende og nesten ingen av dem går frem med det. Så såpass "fritt" er det heller ikke.

Jeg pleide å være mer negativ til kosmetisk kirurgi så jeg kan sette meg i skoene til de som er det. Det var en blanding av misunnelse og generelt hat. Sjalusi kan de fleste vifte vekk med at "hvem som helst kan jo operere seg" men for mange sitter det så langt inne at det er uaktuelt og dermed ikke en "mulighet". Jeg husker jeg tenkte at det blir jo umulig å gå rundt med små pupper når alle har store. Man blir styggere når alle andre blir flottere. Jeg satt t.o.m. på nett og lette frem argumenter mot kirurgi, som at "kirurger som driver med slikt kunne hjulpet de som trenger det i stedet".

Nå i voksen alder har jeg faktisk hatt kirurgi selv. Jeg vokste ut av holdningen og nå synes jeg folk kan gjøre hva som helst med egen kropp. Jeg var ganske ung da jeg hadde disse negative holdningene.

Det paradoksale er jo at veldig mange som argumenterer imot motsier seg selv. Jeg har hørt de samme menneskene si "hun ville ikke vært pen uten kirurgien" og "de fleste som opererer seg trenger det jo ikke". Det er jo en selvmotsigelse - hun var ikke noe pen tidligere, så det er ingen grunn til å gi henne kreditt for utseende. Men operasjonen var unødvendig, hun var jo pen fra før. Det er tydelig at de, som meg selv tidligere, bare leter etter noe negativt å si, uavhengig av om det henger på greip eller ikke.

En grunn til at det er "tabu" er jo at mange som har operert seg ikke sier det, og det dermed forsterker ideen om at det er tabu. De fleste vil være naturlige skjønnheter. Kvinner bleker håret og later som de er naturlige blondiner, menn farver håret og later som de ikke har fått grå hår enda. Folk slanker seg og trener og later som de kan "spise det de vil", folk bruker en halvtime på å sette sammen et antrekk slik at det ser ut som de "bare slang noe på seg". Idealet er å vaere vakker, slank, velkledd og stilig men effortless. Samme gjelder andre arenaer i livet - enten det er profesjonelt eller ift. dating - ingen vil virke som om de prøver for hardt.

Og så er det selvsagt det at holdningen i Norge generelt er mer dømmende. Du skal ikke ha eller bruke mye penger, samt hive deg på trender som kommer fra andre sider av Atlanteren. Kosmetisk kirurgi er å gi den trauste, norske folkesjela et slag i trynet. Det er så langt fra vårt fornuftige bondesamfunn som du kan komme.

Anonymous poster hash: e6e80...9ee

:takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er rart, overfladisk og usunt å være så opphengt i utseendet at man velger å la seg operere OG bruke latterlig mye penger på det.

Plastisk kirurgi til de som faktisk trenger det, f.eks. de som har fått store brannskader, mistet nesen til kreft eller lignende, blir noe helt annet.

Anonymous poster hash: 5617d...883

Er det å være opptatt av sitt eget utseendet feil? Utseende betyr veldig mye i dagens samfunn, enten vi vil det eller ei. Alt fra partner, karriere, og andre goder. Vi alle som bruker sminke er da også overfladiske. Jeg tror det ligger mer bak "tabuen" enn at folk har noe i mot hva andre bruker sine penger på, og hva som oppfattes som usunt og rart.

Spennende tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Evans

På den ene siden så tenker jeg at det er bra at det er litt tabu - da vil kanskje tallet holde seg litt nede, fordi folk flest vil tenke at dette er ikke noe de vil gjøre.

På den andre siden så er det jo greit for de småjentene som vokser opp å vite at nabodama som er kjempe pen kanskje har fikset på kroppen sin, så det ikke vil være naturlig for alle og en hver å se ut som henne om de ikke lenger seg under kniven.

Edit: Jeg snakker om plastisk kirurgi som ikke er av medisinske årsaker, men kun pynte på kroppen operasjoner.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden så tenker jeg at det er bra at det er litt tabu - da vil kanskje tallet holde seg litt nede, fordi folk flest vil tenke at dette er ikke noe de vil gjøre.

På den andre siden så er det jo greit for de småjentene som vokser opp å vite at nabodama som er kjempe pen kanskje har fikset på kroppen sin, så det ikke vil være naturlig for alle og en hver å se ut som henne om de ikke lenger seg under kniven.

Edit: Jeg snakker om plastisk kirurgi som ikke er av medisinske årsaker, men kun pynte på kroppen operasjoner.

100% enig.

Anonymous poster hash: 76a8d...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er jo at blant mange unge jenter begynner nå dette tabuet å gli ut. Fordi det er så mange unge bloggere osv som tar silikon feks.



Anonymous poster hash: 5c6eb...3d7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd at personer som f.eks Jordan tar helt av med plastiske operasjoner. Dama virker jo ikke helt god i hodet. Men hvis det er snakk om at det er noe man er veldig misfornøyd med, hvorfor ikke? Jeg har f.eks komplekser pga nesa mi, jeg har blitt mobbet for det faktisk. Skal operere meg neste år og kan ikke vente! Betyr ikke at jeg er en dum bimbo fordet..



Anonymous poster hash: 9a5ef...491
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...