Gå til innhold

Å melde seg inn i statskirken fordi de ikke tillater homofilt ekteskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Homofili er totalt irrasjonelt og det er tullete å bruke ord som legning, når den eneste grunnen til at vi har noe kalt sexualitet fordi vi skal gi noen livet, og det kan ikke homser og lesber i lag. Jeg er glad for at kirken ikke vil gifte homofile, og jeg har planer om å melde meg inn i statskirken. Hvordan gjøre det?

Anonymous poster hash: 06464...b27

Ta kontakt med kirkekontoret på stedet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seksualitet og forplantning, det er to forskjellige ting. Ellers skal jeg være så frekk å be deg om å bruke Google...

Det er egentlig ikke det i utgangspunktet, men mennesket har evnen til å tenke rundt ting så da lager man mye ut av lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotten

Religion er en god ting for de som har det vanskelig med å reflektere over ting. Det er ikke ukjent at de som er religiøse er mindre intelligente enn ateister, det gir egentlig mye mening når man tenker over det.

Synes det er flott at du melder deg inn, det vil nok hjelpe deg mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg lært at kirken er rasjonell og ikke urasjonell slik som resten av samfunnet. Så nå vil jeg melde meg inn og bli en fast kirkegjenger. Kanskje kristendommen var sannheten likevel :)

Anonymous poster hash: 06464...b27

Kirken og de religiøse er vel de minst rasjonelle menneskene vi har på denne planeten ihvertfall. De bygger sine syn og meninger på eventyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke det i utgangspunktet, men mennesket har evnen til å tenke rundt ting så da lager man mye ut av lite.

Det ligger i menneskets natur å ha sex for helt andre grunner enn forplantning også. Så det er forskjellige ting. I motsetning til de fleste skapningen i dyrelivet, som kun har sex for forplantningens skyld.

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

idag går min sympati til de stakkars homofile som må leve i en verden med sånne mennesker som deg :sad:



Anonymous poster hash: 06e36...fa6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg lært at kirken er rasjonell og ikke urasjonell slik som resten av samfunnet. Så nå vil jeg melde meg inn og bli en fast kirkegjenger. Kanskje kristendommen var sannheten likevel :)

Anonymous poster hash: 06464...b27

Snakkende brennende busker, leve i magen på en hval/fisk, mennesker som blir 900 år gamle.

"Rasjonell"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Såvidt jeg vet er det ikke noen krav til å få barn ved vielse av heterofile par heller, så jeg skjønner ikke logikken din helt, ts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg lært at kirken er rasjonell og ikke urasjonell slik som resten av samfunnet.

Anonymous poster hash: 06464...b27

For det første heter det irrasjonell, ikke urasjonell. For det andre høres det ikke ut som du har den fjerneste anelse om hva rasjonell betyr. Det er i hvert fall det aller siste ordet jeg ville brukt for å beskrive Kirken.

Anonymous poster hash: a1404...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i menneskets natur å ha sex for helt andre grunner enn forplantning også. Så det er forskjellige ting. I motsetning til de fleste skapningen i dyrelivet, som kun har sex for forplantningens skyld.

Det er akkurat det samme som jeg akkurat har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første heter det irrasjonell, ikke urasjonell. For det andre høres det ikke ut som du har den fjerneste anelse om hva rasjonell betyr. Det er i hvert fall det aller siste ordet jeg ville brukt for å beskrive Kirken.

Anonymous poster hash: a1404...762

Rasjonell er vel ikke ordet.

Kirkens budskap er basert på tro, og det er sagt fra Kristus selv at det er allt du får. Så får du finne ut resten selv liksom.

Det er ikke så veldig relevant.

Kirken er en gjeng mennesker med en viss tro og de bestemmer selv hvem de skal slippe inn og hva de skal mene.

Passer det ikke, så får man lage sin egen kirke da, om det er så om og gjøre. Og det gjør jo folk og, ateister og er i en slags "kirke" om du tenker på ordet som ett lag, eller en gjeng mennesker som deler samme syn og praktiserer livet sitt ut fra det.

Det som er så pinligt dårlig her er når ordføreren i Oslo og andre galloinsfigurer for den Norske naiviteten skal kompromisse og stille et rom til rådighet så de homofile får gifte seg alikevel....

Da er det jo ordføreren som gifter og ikke kirken. Det skal man ha helt klart når en står der med blomsterkvasten og holder Stian klamt i hånden.

Det er trøstevielse tatt til enda et nytt nivå, men det er fritt frem om det har noen verdi for den enkelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Homofili er totalt irrasjonelt og det er tullete å bruke ord som legning, når den eneste grunnen til at vi har noe kalt sexualitet fordi vi skal gi noen livet, og det kan ikke homser og lesber i lag. Jeg er glad for at kirken ikke vil gifte homofile, og jeg har planer om å melde meg inn i statskirken. Hvordan gjøre det?

Anonymous poster hash: 06464...b27

Ring prestekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens en tulletråd, men jeg er fristet til å svare likevel.

Det er IKKE riktig at prester har mulighet til å vie homofile. De kan gi forbønn for borgerlig inngått ekteskap,

Nei, det kan de ikke. Kirkemøtet avviste nettopp å innføre en sånn praksis, den 8.april.

Med andre ord har ikke kirken åpnet for hverken vigsel eller forbønn for homofile par.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å melde seg inn i Den norske kirke er en super idé hvis man vil påvirke kirken i retning av å tillate vielse av homofile. Kirkemøtet består av folkevalgte, og det er bare medlemmer som kan stemme. Å melde seg ut hjelper ingen. Hvis derimot alle som har meldt seg ut, melder seg inn igjen, for deretter å stemme ved kirkevalget 2015, føler jeg meg sikker på at saken vil bli en helt annen neste gang den skal opp, med et nytt Kirkemøte.

Kirken er med all respekt å melde ikke noe demokrati.

Den har monarkisk struktur, og det er ingen avstemning blant folkevalgte som bestemmer deres bibeltolkning.

De som sogner til en menighet kan stemme i kirkevalget og bestemme hvem i menigheten som står på valglisten som skal sitte i menighetsrådet.

Disse har ingenting med Kirkemøtet å gjøre.

Kirkemøtet et det øverste organet i Den norske kirke og består av medlemmene av bispedømmerådene pluss leder av Samisk kirkeråd.

Bispedømmerådene består av:

- biskopen

- en prest valgt av prestene i bispedømmet

- en lek kirkelig tilsatt valgt av de leke kirkelig tilsatte i bispedømmet. Dvs folk uten kirkefagsutdanning eller utdannelse fra et teologisk fakultet.

- sju andre lekfolkrepresentanter.

I de tre nordligste bispedømmerådene skal det også velges

- en nordsamisk representant i Nord-Hålogaland bispedømmeråd,

- en lulesamisk representant i Sør-Hålogaland bispedømmeråd

- og en sørsamisk representant i Nidaros bispedømmeråd.

En representant fra døvemenighetene velges dessuten til Oslo bispedømmeråd.

Med andre ord: Det er ikke de som går i kirken på søndagene som er representert på Kirkemøtet.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2.Du har ikke skjønt kirkemøtet og konsekvensene. For det første er det ingen som sier at ikke kirken vil vie,

Jo, det er vedtatt og avgjort.

Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke statskirke lengre. Hvorfor kan ikke de som er for homofil eksteskapsinngåelse i kirken danne sin egen menighet? Se på f eks pinsevennene som praktiserer voksendåp, de har et eget trossamfunn. Hvorfor må de absolutt presse seg inn i det trossamfunnet som er i mot det de ønsker?



Anonymous poster hash: c679e...5aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken er med all respekt å melde ikke noe demokrati.

Den har monarkisk struktur, og det er ingen avstemning blant folkevalgte som bestemmer deres bibeltolkning.

De som sogner til en menighet kan stemme i kirkevalget og bestemme hvem i menigheten som står på valglisten som skal sitte i menighetsrådet.

Disse har ingenting med Kirkemøtet å gjøre.

Kirkemøtet et det øverste organet i Den norske kirke og består av medlemmene av bispedømmerådene pluss leder av Samisk kirkeråd.

Bispedømmerådene består av:

- biskopen

- en prest valgt av prestene i bispedømmet

- en lek kirkelig tilsatt valgt av de leke kirkelig tilsatte i bispedømmet. Dvs folk uten kirkefagsutdanning eller utdannelse fra et teologisk fakultet.

- sju andre lekfolkrepresentanter.

I de tre nordligste bispedømmerådene skal det også velges

- en nordsamisk representant i Nord-Hålogaland bispedømmeråd,

- en lulesamisk representant i Sør-Hålogaland bispedømmeråd

- og en sørsamisk representant i Nidaros bispedømmeråd.

En representant fra døvemenighetene velges dessuten til Oslo bispedømmeråd.

Med andre ord: Det er ikke de som går i kirken på søndagene som er representert på Kirkemøtet.

I kirkevalget stemmer man også på bispedømmeråd, ikke bare menighetsråd.

Kirkemøtet består av følgende (fra kirken.no):

Kirkemøtet består av medlemmene av bispedømmerådene pluss leder av Samisk kirkeråd.

I mitt bispedømme var det ved forrige valg svært klart hvem som ville jobbe for å få på plass en ny vigselsliturgi. Om medlemmene var klar over sin påvirkningskraft, ville nok sammensetningen av Kirkemøtet sett ganske annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkevalget stemmer man også på bispedømmeråd, ikke bare menighetsråd.

Kirkemøtet består av følgende (fra kirken.no):

Kirkemøtet består av medlemmene av bispedømmerådene pluss leder av Samisk kirkeråd.

Eh. ja. Var det nødvendig å gjenta for meg det jeg skrev til deg? Minus en hel masse info?

Når de har holdt på siden 1945 å diskutere om man skal vie eller ordinere til diakonal tjeneste i Dnk, så tviler jeg sterkt på at de vil få gjennom vigsel av homofile par til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...