Gå til innhold

Konfirmasjon. ( eller ikke)


Anbefalte innlegg

Hva syns dere om og ta en prosess som konfirmasjon er og ikke mene det ?

Og stå der å erklære att ens kristne dåp som er en erkjennelse til den kristne tro, bare er noe en gjør for en er for feig til å stå for egne standpunkter, evt. gjør det for å få penger....deilige PENGER !!!!

Hvor langt ned kan en synke, hvor lite integritet kan ett menneske ha før det er vanskelig å se det som et menneske lenger ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg valgte å ikke konfirmere meg fordi jeg syntes det var dumt å stå å erklære noe til en kirke og en gud jeg egentlig ikke har noe forhold til.

Kjipt å gå glipp av gaver, men er/var veldig fornøyd med mitt valg da og nå. Tenk at jeg var tøff nok til å stå imot press fra familie på den måten og jeg var tross alt bare 14 år!



Anonymous poster hash: fb7c3...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om og ta en prosess som konfirmasjon er og ikke mene det ?

Og stå der å erklære att ens kristne dåp som er en erkjennelse til den kristne tro, bare er noe en gjør for en er for feig til å stå for egne standpunkter, evt. gjør det for å få penger....deilige PENGER !!!!

Hvor langt ned kan en synke, hvor lite integritet kan ett menneske ha før det er vanskelig å se det som et menneske lenger ?

Vel, hvis du er kristen så holder det at du er noen celler med mennesklig DNA for å regnes som et menneske med livets rett.

Og så har man borgerlig konfirmasjon for oss som ikke tror på gjeitebønder fra midtøsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke konfirmere meg fordi jeg syntes det var dumt å stå å erklære noe til en kirke og en gud jeg egentlig ikke har noe forhold til.

Kjipt å gå glipp av gaver, men er/var veldig fornøyd med mitt valg da og nå. Tenk at jeg var tøff nok til å stå imot press fra familie på den måten og jeg var tross alt bare 14 år!

Anonymous poster hash: fb7c3...147

Det står det respekt av, men det er ikke flertallet som er som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du er kristen så holder det at du er noen celler med mennesklig DNA for å regnes som et menneske med livets rett.

Og så har man borgerlig konfirmasjon for oss som ikke tror på gjeitebønder fra midtøsten.

Hva konfirmerer ( berkrefter) man med en borgerlig konfirmasjon ?

Blir ikke det som en borgerlig vielse, et slags trøstebryllup slik at en i allefall får de samme juridiske rettighetene. Eller ?

Endret av Tarsan97
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva konfirmerer ( berkrefter) man med en borgerlig konfirmasjon ?

Blir ikke det som en borgerlig vielse, et slags trøstebryllup slik at en i allefall får de samme juridiske rettighetene. Eller ?

Jo, det er nok det. Man bekrefter at man nå er 14 og i gamle dager ville man blitt ansett som voksen. Hva konfirmerer man i kirken? At man har lyst på en fest og er for redd å fortelle bestemor at man ikke vil gjøre det i kirken? :P

Ingen av mine venner som gjorde det i kirken er kristne, det er bare vanlig. Men jo, det er et slags trøsteopplegg, eller alternativt som det også heter. B-laget om du vil. Men det er nok mye mer nyttig for ungdommen, for vi prater om aktuelle saker (sex,kriminalitet osv) og må standpunkt ut i fra vår eget kompass, og trenger ikke bruke 10-12 helger på "bibelskole". Noe som er greit hvis du er kristen, men siden mange ikke er det er det bare sløsing av tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er nok det. Man bekrefter at man nå er 14 og i gamle dager ville man blitt ansett som voksen. Hva konfirmerer man i kirken? At man har lyst på en fest og er for redd å fortelle bestemor at man ikke vil gjøre det i kirken? :P

Ingen av mine venner som gjorde det i kirken er kristne, det er bare vanlig. Men jo, det er et slags trøsteopplegg, eller alternativt som det også heter. B-laget om du vil. Men det er nok mye mer nyttig for ungdommen, for vi prater om aktuelle saker (sex,kriminalitet osv) og må standpunkt ut i fra vår eget kompass, og trenger ikke bruke 10-12 helger på "bibelskole". Noe som er greit hvis du er kristen, men siden mange ikke er det er det bare sløsing av tid.

14 eller 15 år :)

Anonymous poster hash: c2e71...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om og ta en prosess som konfirmasjon er og ikke mene det ?

Og stå der å erklære att ens kristne dåp som er en erkjennelse til den kristne tro, bare er noe en gjør for en er for feig til å stå for egne standpunkter, evt. gjør det for å få penger....deilige PENGER !!!!

Hvor langt ned kan en synke, hvor lite integritet kan ett menneske ha før det er vanskelig å se det som et menneske lenger ?

Med mindre du faktisk ER kristen da, derfor jeg konfirmerte meg. Hadde gjort det selvom jeg ikke hadde fått en krone, men det er jo en utrolig flott bonus.

Og penger får du uansett, om det er så viktig. For man får jo som oftest like mye penger, om man velger å konfirmere seg borgerlig (kommer kanskje litt ann på familien da, men men). Noen mener jo at enten konfirmerer du deg (fordi konfirmasjon handler jo om religion), eller så lar du være (fordi borgerlig konfirmasjon er et påfunn som er komt opp med, slik at de skal få penger uten grunn). Men burde jo være greit å konfirmere seg borgerlig, for hvis det ikke var en mulighet så hadde de vel konfirmert seg i kirken bare for pengenes skyld, og det blir jo verre spør du meg.

Desutten, kristelig og borgerlig konfirmasjon er begge en veldig koselig anledning til å samle hele familien fra begge sider :-) Du feirer vel jul selvom du ikke er kristen?

Anonymous poster hash: c2e71...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Desutten, kristelig og borgerlig konfirmasjon er begge en veldig koselig anledning til å samle hele familien fra begge sider :-) Du feirer vel jul selvom du ikke er kristen?



Anonymous poster hash: c2e71...e30

Jo, det er et poeng det med julen og slik gjør en det jo bare...

Men er det egentlig ok fordi det bare har blitt sånn ? For det første, kristendomen er en veldig anti materialistisk religion om en tar teksten alvorlig.

Så gjør en det hele om til en fest der pengene er det viktigeste ( selv om en ikke sier det)?

Og jeg lurer enda på - borgerlig konfirmasjon,- hva konfirmerer en. konfirmere er jo å bekrefte ? Har man virkelig en fest for å bekrefte at en IKKE er kristen ?

Syns det bør gå en grense for meningsløshet bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er et poeng det med julen og slik gjør en det jo bare...

Men er det egentlig ok fordi det bare har blitt sånn ? For det første, kristendomen er en veldig anti materialistisk religion om en tar teksten alvorlig.

Så gjør en det hele om til en fest der pengene er det viktigeste ( selv om en ikke sier det)?

Og jeg lurer enda på - borgerlig konfirmasjon,- hva konfirmerer en. konfirmere er jo å bekrefte ? Har man virkelig en fest for å bekrefte at en IKKE er kristen ?

Syns det bør gå en grense for meningsløshet bare....

Hvis du tar teksten bokstavlig skal du også slå ihjel folk som arbeider på søndager. Og ja, jeg synes det er på sin plass å ha en fest hvor man tar avstand fra mord for helgearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg lurer enda på - borgerlig konfirmasjon,- hva konfirmerer en. konfirmere er jo å bekrefte ? Har man virkelig en fest for å bekrefte at en IKKE er kristen ?

Syns det bør gå en grense for meningsløshet bare....

Confirmare har flere betydninger enn å bekrefte. I humanetisk forbund har man brukt av de andre definisjonene på confirmare, enn kirken.

http://www.latin-dictionary.net/definition/12441/confirmo-confirmare-confirmavi-confirmatus

Endret av zellica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar teksten bokstavlig skal du også slå ihjel folk som arbeider på søndager. Og ja, jeg synes det er på sin plass å ha en fest hvor man tar avstand fra mord for helgearbeid.

Moseloven gjelder bare jødene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du er kristen så holder det at du er noen celler med mennesklig DNA for å regnes som et menneske med livets rett.

Og så har man borgerlig konfirmasjon for oss som ikke tror på gjeitebønder fra Midtøsten.

Før du velger "borgerlig" konfirmasjon bør du vite at det ikke er noe som heter det. Det er ikke den samme instansen som utfører "borgerlig" konfirmasjon som borgerlig bryllup (altså staten). Det du snakker om er en såkalt humanistisk konfirmasjon og er en seremoni som utføres i regi av Human-Etisk forbund.

Anonymous poster hash: 57b84...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du velger "borgerlig" konfirmasjon bør du vite at det ikke er noe som heter det. Det er ikke den samme instansen som utfører "borgerlig" konfirmasjon som borgerlig bryllup (altså staten). Det du snakker om er en såkalt humanistisk konfirmasjon og er en seremoni som utføres i regi av Human-Etisk forbund.

Anonymous poster hash: 57b84...730

Jo jo, men i daglig tale (hvertfall her jeg bor) sier vi borgelig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moseloven gjelder bare jødene.

Så de 10 bud er ikke aktuell for kristne? Eller noe som helst fra det gamle testamentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo, men i daglig tale (hvertfall her jeg bor) sier vi borgelig konfirmasjon.

Det er mange som ikke forstår/ tenker over at det er Human-Etisk Forbund som arrangerer seremonien. Så første regel er at dere må slutte å kalle det "borgerlig" konfirmasjon. Det er helt misvisende.

Anonymous poster hash: 57b84...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg konfirmerte meg i kirken fordi jeg er fra en prestefamilie. For meg betød det noe helt annet enn penger. Hvis jeg skal tilnærme meg en religion er kristendommen den letteste for meg med tanke på tradisjoner, men jeg er ikke kristen slik at jeg går i kirken, leser bibelen eller lever etter et kristelig system. Om jeg tror på noen gud? Jeg tror det er mye vi ikke vet, men jeg tror også at det er menneskene som skapte gud. For meg handler det mer om tradisjonen.

Anonymous poster hash: 1707d...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke forstår/ tenker over at det er Human-Etisk Forbund som arrangerer seremonien. Så første regel er at dere må slutte å kalle det "borgerlig" konfirmasjon. Det er helt misvisende.

Anonymous poster hash: 57b84...730

Hva skal man kalle det da? Humanistisk konformasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man kalle det da? Humanistisk konformasjon?

Ja, Human-Etisk Forbund kaller seremonien for "Humanistisk konfirmasjon". Så bruk det riktig ordet, så viser det at dere forstår hva dere snakker om.

Anonymous poster hash: 57b84...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de 10 bud er ikke aktuell for kristne? Eller noe som helst fra det gamle testamentet?

Det gamle testamentet er langt mer enn Moseloven. Kristendommen er anti-Moseloven. Det er jo det som er selve poenget med kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...