Gå til innhold

Voksendåp - Katolisismen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå vært på religionsundervisning (katekese) for folk som vil konvertere seg til katolisismen i ett år, og har fått brev fra Presten om at jeg skal døpes denne søndagen - sammen med en annen som hadde katekese sammen med meg.

Det jeg lurer på er om det er noen katolikker her inne som kan fortelle meg litt om hvordan voksendåpen skjer? Jeg går i messe hver søndag og har sett barnedåp, men aldri voksendåp.

Takk på forhånd :)



Anonymous poster hash: 40278...143
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har nå vært på religionsundervisning (katekese) for folk som vil konvertere seg til katolisismen i ett år, og har fått brev fra Presten om at jeg skal døpes denne søndagen - sammen med en annen som hadde katekese sammen med meg.

Det jeg lurer på er om det er noen katolikker her inne som kan fortelle meg litt om hvordan voksendåpen skjer? Jeg går i messe hver søndag og har sett barnedåp, men aldri voksendåp.

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 40278...143

Du står ved døpefonten og bøyer hodet frem.

Så skjer det resterende på samme måten som ved barnedåp.

Lykke til med dåpen din :)

Anonymous poster hash: c608b...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om det er noen katolikker her inne som kan fortelle meg litt om hvordan voksendåpen skjer? Jeg går i messe hver søndag og har sett barnedåp, men aldri voksendåp.

Anonymous poster hash: 40278...143

Det er vel ikke spesielt vanlig med dåp i messen på søndager, sikkert derfor du sjelden har sett barnedåp (og aldri voksendåp). Vi har hatt alle dåper i familien på lørdager, store som små, og jeg har faktisk aldri sett en dåp i forbindelse med messe (i alle fall ikke høymesse).

Ellers burde du vel fått litt info rundt dette, både i katekesen og i form av et skriv som forklarer gangen og tekstene som blir brukt? Det fikk vi på vår gruppe. Ikke at det er så veldig komplisert, men det er greit å vite omtrent hva som vil foregå. Kanskje du kan etterlyse det?

Anonymous poster hash: 82942...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha et møte med Presten i morgen, så jeg får sikkert noe info da. Jeg har iallefall ikke fått noe info om dette i katekesen.

Her hvor jeg bor er det "masse" barnedåp under høymessen på søndager. Kanskje fordi messen før høymessen er på polsk, så dermed er det bare 1 messe på norsk på søndager. Er sikkert mange dåp på lørdager og...

Anonymous poster hash: 40278...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...