Gå til innhold

Er man uforskammet som skeptiker om man ikke holder kjeft om det?


Anbefalte innlegg

http://www.medisinsk-akupunktur.no/doku.php?id=indikasjoner

"Utøvere av medisinsk akupunktur legger hovedvekten av akupunkturbehandling på tilstander hvor akupunktur har dokumentert effekt i vitenskapelige forsøk."

Anonymous poster hash: fb6c5...ea6

Tør jeg gjette på at de vitenskapelige forsøkene de snakker om (som de er så flinke med å ikke linke til), er utført i Kina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den klassiske akupunkturen har sine røtter i gammel kinesisk medisin mens nevrofysiologisk akupunktur (medisinsk akupunktur) bygger mer på prinsipper fra naturvitenskaplig forskning.

Anonymous poster hash: fb6c5...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske akupunkturen har sine røtter i gammel kinesisk medisin mens nevrofysiologisk akupunktur (medisinsk akupunktur) bygger mer på prinsipper fra naturvitenskaplig forskning.

Anonymous poster hash: fb6c5...ea6

Hvilke prinsipper, da? For meg ser det mest ut som gammel vin i nye flasker. Same shit, new wrapping, kan du si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er atesit og skeptiker. Jeg har stor sans for vitenskap, vitenskapsfilosofil, logikk, logiske feilsluttninger og alt det der. Jeg er overholdet ikke militant eller in-your-face med disse tingene, men i møte med andre mennsker, deres livssyn og idèer om naturen og universet reagerer dem nesten som om jeg har sparket hvalpen deres hvis jeg sier meg uenig, det selv om jeg er sakelig og forklarer på en ordentlig måte uten å latterligjøre. Er det noe jeg innbiller meg eller er det en dobbelstandard her?

Av en eller annen grunn er de fleste i min omgangskrets og familie til varierende grad overtroiske, konspirasjonsteoretikere og/eller new age'ere. Jeg blir stadig vekk lekset opp og ned om hva jeg gjør feil og hvorfor det er min egen skyld at jeg lider av migrene. De skal stadig vekk prakke på meg tullete behandlinger som jeg overhodet ikek tror noe på. De serverer vannvittige historier om energi våpen som som fordampet stålet i tvillingtårnene 911 (dette er en splitter nye en). De forteller meg at jeg MÅ spise ditten og datten fordi jeg har blodtype så og så og fordi jeg er født i stjernetegn så og så. Enkelte folk jeg kjenner har tatt lange utdannelser i slikt og oppfører seg som autoriteter når de forteller meg at jeg må detoxe Wheat Grass og kaffe i endetarmen.

Jeg blir så sliten av å stadig vekk få ørene tute fulle av dette, og jeg føler at jeg blir stemplet som en drittsekk uten gangsyn hvis jeg ikke bare holder kjeft og later som om jeg er takknemmelig for hjelpen. Jeg har ved tidligere annledninger sagt meg uenig og gitt saklige grunner, men de blir så såret og fornærmet at det er helt vilt, så jeg har sett meg nødt til å slutte med det.

Er det slik i vårt samfunn at det regnes som uforskammet å si slikt imot, eller er det noe jeg innbiller meg?

Hva er atesit

Anonymous poster hash: 85d1a...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er atesit

Anonymous poster hash: 85d1a...855

Det er et hardt mineral som avviser eksistensen av gruber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg er en skeptiker selv, men jeg mener også at man skal møte andre mennesker med respekt. Jeg har nylig vært i en vaksinedebatt med en venn og i en chemtrailsdebatt med en venninne.

Å gå i mot barnevaksineprogrammet er direkte farlig og uetisk, flere og flere får f.eks. meslinger. Jeg klarer ikke å la være å si noe da, men jeg møter med argumenter, og jeg ler ikke av ham/dem.

Når det gjelder chemtrails kommer jeg også med argumenter. Men selv om jeg inni meg synes det er latterlig, viser jeg dem fortsatt respekt.

Og til sist, så tenker jeg at enkelte systemkritikere (som har blitt ledd av tidligere) noen ganger faktisk også har fått rett. Og jeg sluker heller ikke alt rått. Jeg var blant dem som ikke tok svineinfluensavaksinen pga skepsis, men jeg turte ikke å si det fordi det ble voldsomt rabalder på jobben da jeg ymtet frempå om at jeg kanskje ikke kom til å ta den.

Jeg er også kritisk til en del helseråd. Jeg forstår at de gis til de store masser og skal være enkle å forstå og derfor er generelle, men jeg skulle ønske de valgte en annen fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Når det gjelder akupunktur, er det vel vist at det ikke funker å stikke en nål i øret for å få noen til å slutte å røyke, men at det kan fungere mot enkelte smertetilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...