Gå til innhold

Ut av kroppen opplevelser


Tarsan97

Anbefalte innlegg

Gjest Gresshoppesang

Dette er en latterlig stråmann. Det er like latterlig som når Tarsan97 begynner å trekke inn elektrisitet. Man har påvist utallige ting som vi ikke kan se direkte, og dermed vet man at det eksisterer og hvordan ting henger sammen. De eneste som tror noen mener at det vi ikke ser ikke kan eksistere er irrasjonelle overtroiske som langer ut i et desperat forsøk på å forsvare overtroen sin.

Og nei, slike opplevelser er ikke vanskelig å forstå for andre i det hele tatt. Vitenskapen har nemlig forklart disse opplevelsene for lengst, som jeg har påpekt tidligere. Du får nøyaktig samme type opplevelser med div. narkotiske stoffer!

Så nå gjør du deg bare til latter med tåpelig argumentasjon som allerede er tilbakevist.

Kanskje jeg bare er flinkere til å ha et bredere perspektiv på tenkingen enn det du har? Jeg tror, og holder fast på, at ting som er opplevd av mennesker, ikke er mulig å forstå for andre som ikke har opplevd dette.

Tror du hadde hatt godt av å komme deg litt ut av den boksen du befinner deg i. Det virker som om du blir i dårlig humør av å være i den. I tillegg virker det som om den får deg til å bestemt mene at du sitter på all verdens sannheter og at alle som ikke er enige i disse er stokk dumme.

Det må være fryktelig slitsomt for det å forholde deg til mennesker som tenker alternativt og søker å finne andre forklaringer enn de du sitter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror opplevelser en person har, blir vanskelig å forstå for andre, som ikke har hatt lignende opplevelser. Noen velger å forklare opplevelser som hallusinasjoner eller at det ikke eksisterer. Dette er høyst naturlig, da det for mange er vanskelig å forestille seg at ting man ikke kan se eller ta på, faktisk eksisterer.

Enkelte har også funnet sin livsmening i å forklare mennesker som tenker litt annerledes enn dem selv, at de er fullstendig dumme. Litt trist, spør du meg. Tror du, trådstarter, vil få mye mer igjen for å ta dette opp på paranormal.no.

Takk for det svaret gresshoppesang. Forumet du sikter til har jeg slitt ut nærmest i åresvis til regimet der ble sånn att jeg ikke likte det lenger. Men du har ett godt poeng, tenkte kansje jeg kunne lage en tråd eller to om litt mer spirituelle ting her. Tar ikke så mye plass så det kan ikke skade :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare er flinkere til å ha et bredere perspektiv på tenkingen enn det du har? Jeg tror, og holder fast på, at ting som er opplevd av mennesker, ikke er mulig å forstå for andre som ikke har opplevd dette

Nei, du har et snevert perspektiv basert på overtro som du tviholder på selv om du overhodet ikke kan understøtte det med etterprøvbare fakta. Tenkningen din er fullstendig motsatt av å være bred og åpen for alternative forklaringer.

Anonymous poster hash: 152e4...e00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne som har vert blind fra fødselen forteller om hennes ut av kroppen opplevelse der hun kunne se for første gang.

Hun kjenner igjen sin egen kropp på operasjonsbordet fra fasongen på egen ring og på håret sitt.

http://www.youtube.com/watch?v=azIh8gsXVRg

Ved å klikke på denne linken kommer en til en hel masse vitnemål fra forskjellige folk i samme serien.

Endret av Tarsan97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita er født i Singapore av Indiske foreldre.

Hun forklarer hvordan vi er alle kuttet av innsikten om sannheten og lever helt i mørke her i denne verden. Slik er det, og det er gode grunner for det er slik.

Hun forsøker å forklare att vi ikke ser energier og andre virkeligheter, vi ser f.eks ikke elektrisitet. Men vi ser konsekvensene av det når en elektrisk motor går rundt.

http://www.youtube.com/watch?v=rhcJNJbRJ6U

http://www.youtube.com/watch?v=rhcJNJbRJ6U

Jeg syns det er underlig at den dama er på TEDx i det hele tatt, men siden du liker youtubevideoer, kan vi titte litt på noen Anita kanskje burde pratet med, Olaf Blanke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

En kvinne som har vert blind fra fødselen forteller om hennes ut av kroppen opplevelse der hun kunne se for første gang.

Hun kjenner igjen sin egen kropp på operasjonsbordet fra fasongen på egen ring og på håret sitt.

http://www.youtube.com/watch?v=azIh8gsXVRg

Ved å klikke på denne linken kommer en til en hel masse vitnemål fra forskjellige folk i samme serien.

Problemet er at ingenting rundt ut-av-kroppen-opplevelser er etterprøvbart. Noen forklarer sin egen opplevelse, som ikke er mulig å forstå av noen som ikke har opplevd dette selv.

Jeg ser innimellom denne tunellen med skarpt lys i den fasen jeg sovner. Tror dette kan dukke opp i det øyeblikket hjernen "kobler ut"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at ingenting rundt ut-av-kroppen-opplevelser er etterprøvbart. Noen forklarer sin egen opplevelse, som ikke er mulig å forstå av noen som ikke har opplevd dette selv.

Jeg ser innimellom denne tunellen med skarpt lys i den fasen jeg sovner. Tror dette kan dukke opp i det øyeblikket hjernen "kobler ut"?

Det er ett godt argument. Og ett veldig gammel ett. Vi får prøve å la en nerve (neuron) kirurg som ikke trodde på noe som helst prøve å forklare deg da. Han har sikkert litt mer tyngde enn det jeg har.

Det er ikke mye etterprøvbart nei, og det er fordi disse virkelighetene er adskillt med ulike vibrasjonsnivåer som Anita Moorjani prøver å forklare litt om i tråden her.

Allt er egentlig vibrasjonsfrekvenser, allt er laget av atomer som er 99% ingenting med ett elektron som flyr rundt, som igjen er kvarker og så videre. Det meste er ingenting å det lille som er er pr.definisjon energi. Lang historie men kult å lese litt om på alment nivå. Lyset er mange frekvenser å mange farver, men vi ser bare det vi trenger og det vi må, sånn er det alle sansene våre. Energi er likedant, og det finnes innfløkte forklaringer om hvordan sjelen kan virke på ett annet nivå til og med uavhegig av tid...til og med være to steder sammtidigt og slike ubegripelige ting. Det er bare å google... :sjokkert:

La oss hoppe over forsøk på kvantefysikk her, men mye av det kan få ting som dette til å virke litt mer begripeligt faktisk.

Disse opplevelsene er så mye mer enn denne tunnellen vet du. Folk finner sko og ting på sykehustaket, en Norsk bonde fant en sprukket takpanne på naboens under ett slag han hadde, der den lå og lekket vann på ett sted der den ikke kunne sees fra bakken. Sånn er det når en er ute og flyr og har blitt bare ånd. De gamle innvendingene fra sånne som dr. Susan Blackmore å de, var att hjernen manglet oksygen, så fikke en hallusinasjoner og så var denne tunnellen egentlig ett lys fra de siste pupillene registrete osv. Ikke mange sier slikt nå. Pamela i tråden her hadde øynene tapet igjen og var klinisk død. De frøs ned kroppen hennes før de oppererte inne i hjernen hennes. Hun beskrev allt de gjorde og allt de sa.

Se nå på noen av disse i det minste da. Det er innteressant.

Gir deg kirurgen :

http://www.youtube.com/watch?v=S61vrWBPSHI

Endret av Tarsan97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette var ikke samme mannen da, dette var en Fyodor Dostoevsky.

Det er en masse tekst der det snakkes om tilfeller av cardiac arrest, alltså slag og hjertestans. De snakker om hva de tror kan komme fra hallusinasjoner.

Du har gjort en god jpbb å finne materialer der vitenskapsfolk diskuterer så fillene fyker om dette.

Den lange artikkelen arresterer Eben Alexander på att han før har sagt att han så på seg selv som kristen, her fremstilles han som ateist. Det er ett slag for hans troverdighet. Men det rammer ikke kjernen av alle disse opplevelsene. Skribenten her er vitenskapsmann og tenker som en, han er ihuga ateist og kansje litt missunnelig etter som teksten går, på att Eben her irriterende nok har skrevet en bok som solgte godt. Det er egentlig lite og ingenting som beviser mot, for å se det sånn.

Han sier slikt som :

here are, of course, very good reasons to believe that it is an emergent property of brain activity, just as the rest of the human mind obviously is. But we know nothing about how such a miracle of emergence might occur. And if consciousness were, in fact, irreducible—or even separable from the brain in a way that would give comfort to Saint Augustine—my worldview would not be overturned. I know that we do not understand consciousness, and nothing that I think I know about the cosmos, or about the patent falsity of most religious beliefs, requires that I deny this. So, although I am an atheist who can be expected to be unforgiving of religious dogma, I am not reflexively hostile to claims of the sort Alexander has made. In principle, my mind is open. (It really is.) - See more at: http://www.samharris.org/blog/item/this-must-be-heaven#sthash.3igI07Az.dpuf

Im not hostile forsikkrer han...Det må en vel si når det lyser sånn igjennom. Det er godt gjort att du fant dette !
Jeg har jo hørt slikt mange ganger før, som en itråden her sa så er dette så vanekelig å etterprøve, derfor faller en ofte tilbake til å høre hva kjente som har hatt sånne opplevelser sier, hva bøker og videoer sier, så koker det ned til hva en vil tro på.

Endret av Tarsan97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Kanskje jeg bare er flinkere til å ha et bredere perspektiv på tenkingen enn det du har? Jeg tror, og holder fast på, at ting som er opplevd av mennesker, ikke er mulig å forstå for andre som ikke har opplevd dette.

Tror du hadde hatt godt av å komme deg litt ut av den boksen du befinner deg i. Det virker som om du blir i dårlig humør av å være i den. I tillegg virker det som om den får deg til å bestemt mene at du sitter på all verdens sannheter og at alle som ikke er enige i disse er stokk dumme.

Det må være fryktelig slitsomt for det å forholde deg til mennesker som tenker alternativt og søker å finne andre forklaringer enn de du sitter på.

Samtidig er det faktisk så enkelt som at ting har en naturlig forklaring. Jeg trodde jeg møtte Djevelen første gangen jeg hadde søvnparalyse med hypnagoge hallusinasjoner, men jeg trodde ikke at jeg levde i et stummende mørke før det og nå hadde sett lyset. Det var mer sannsynlig at jeg var gal. Men heldigvis fant jeg ut at det hadde en naturlig forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det faktisk så enkelt som at ting har en naturlig forklaring. Jeg trodde jeg møtte Djevelen første gangen jeg hadde søvnparalyse med hypnagoge hallusinasjoner, men jeg trodde ikke at jeg levde i et stummende mørke før det og nå hadde sett lyset. Det var mer sannsynlig at jeg var gal. Men heldigvis fant jeg ut at det hadde en naturlig forklaring.

Søvnparalyse er jo en god forklaring ofte på att folk har sett noe paranormalt.

Men det er ett skille mellom hendelser som kan ha skulles søvnparalyse og de som helst sikkert ikke kan være det. Det begynner med att søvnparalyse har samme karakteristika som hallusinasjoner. Du så djevelen, og man kan se det ene og det andre. Hjernen drømmer eller har mareritt, mens deler av sanseapparatet ditt reigustrer ting via syn og hørsel og på toppen av det er du lammet siden den kobblingen ikke virker mens dette på går.

Det blir noe annet når folk beskriver hva som hendte og ble sagt på operasjons stuen, hva slektninger gjorde på venterommet på sykehuset. En så bestemoren sin tok en røyk enda hun ikke røykte. Hun var så nervøs, og det ble bekreftet når personen på operasjonsbordet var tilbake i bevisshet. Her i Norge ble ett testament funnet på ett usansynlig sted etter att familien hadde kranglet om en arv og ett yngre medlem nesten døde på sykehus, hadde ett møte med sin døde far som ikke likte krangelen og sa hvor testamentet var. En så en joggesko på ett sykehustake i USA, som da ble funnet. En blind beskrev omgivelsene, og sånn går listen i det uendelige.

Før dere drar en konklusjon så er det akkurat DE tingene som gjør att de rasjonelle forklaringene ofte ikke holder og det er selfølgelig SÅNNE ting en noterer for å finne sammenligningstråder og annet som belyse litt mer hva disse talløse vitnemålene egentlig er.

Att det er hallusinasjoner og søvnparalyser og oksygenmangel og allt det der er jo de gamle forklaringene fra 1970 tallet en har hørt en million ganger. Men saken er jo att de ikke holder.

Endret av Tarsan97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare er flinkere til å ha et bredere perspektiv på tenkingen enn det du har? Jeg tror, og holder fast på, at ting som er opplevd av mennesker, ikke er mulig å forstå for andre som ikke har opplevd dette.

Dette er ikke et bredere perspektiv på tenkning, men en bastant og ubegrunnet påstand fra din side. Jeg har nettopp forklart hvordan andre har hatt nøyaktig samme type opplevelser av helt naturlige årsaker, men du ignorerer det bare for å kjøre på med mer trangsynt svada.

Tror du hadde hatt godt av å komme deg litt ut av den boksen du befinner deg i. Det virker som om du blir i dårlig humør av å være i den. I tillegg virker det som om den får deg til å bestemt mene at du sitter på all verdens sannheter og at alle som ikke er enige i disse er stokk dumme.

Det må være fryktelig slitsomt for det å forholde deg til mennesker som tenker alternativt og søker å finne andre forklaringer enn de du sitter på.

Problemet er at dere alternativere ikke søker andre forklaringer. Dere er fast bestemt på at dere har rett, og faen ta fakta. Dere er de minst fleksible menneskene i verden, og er ikke engang villige til å vurdere om de naturlige forklaringene som gang på gang legges frem kan ha noe for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søvnparalyse er jo en god forklaring ofte på att folk har sett noe paranormalt.

Men det er ett skille mellom hendelser som kan ha skulles søvnparalyse og de som helst sikkert ikke kan være det. Det begynner med att søvnparalyse har samme karakteristika som hallusinasjoner. Du så djevelen, og man kan se det ene og det andre. Hjernen drømmer eller har mareritt, mens deler av sanseapparatet ditt reigustrer ting via syn og hørsel og på toppen av det er du lammet siden den kobblingen ikke virker mens dette på går.

Det blir noe annet når folk beskriver hva som hendte og ble sagt på operasjons stuen, hva slektninger gjorde på venterommet på sykehuset. En så bestemoren sin tok en røyk enda hun ikke røykte. Hun var så nervøs, og det ble bekreftet når personen på operasjonsbordet var tilbake i bevisshet. Her i Norge ble ett testament funnet på ett usansynlig sted etter att familien hadde kranglet om en arv og ett yngre medlem nesten døde på sykehus, hadde ett møte med sin døde far som ikke likte krangelen og sa hvor testamentet var. En så en joggesko på ett sykehustake i USA, som da ble funnet. En blind beskrev omgivelsene, og sånn går listen i det uendelige.

Før dere drar en konklusjon så er det akkurat DE tingene som gjør att de rasjonelle forklaringene ofte ikke holder og det er selfølgelig SÅNNE ting en noterer for å finne sammenligningstråder og annet som belyse litt mer hva disse talløse vitnemålene egentlig er.

Att det er hallusinasjoner og søvnparalyser og oksygenmangel og allt det der er jo de gamle forklaringene fra 1970 tallet en har hørt en million ganger. Men saken er jo att de ikke holder.

Den rasjonelle forklaringen, som er at hjernen vil ta mot input gjennom særlig hørselen, selv når det ikke finnes registrerbar hjerneaktivitet, holder helt fint fortsatt, og ingen grundig gjennomgang av ut av kroppen-opplevelser har kunne konkludere med at personen beskrev noe virkelig.

Det blir klart når man ser på på beskrivelser av kirurgiske prosedyrer, utstyr, eller ting i omgivelsene.

Det samme gjelder forklaringene som viser at trekk ved den spontane "hvileaktiviteten" i visuell cortex produserer et synsinntrykk som om man beveger seg gjennom en tunell av pulserende lys. Jeg ser det samme når jeg mediterer.

Hvis du kan linke til den konkrete beskrivelsen av en joggesko på et hustak, så ville det være interessant, ellers tror jeg at den havner på den lange listen av udokumenterte vandrehistorier.

Det eksisterer et prosjekt der man har satt opp tegn og symboler oppe under taket i operasjonssaler og sykehuslokaler. Disse er skjult for innsyn fra gulvet, men vil være synlig dersom man som det sies, svever et par meter over bakken. Den dagen noen kommer tilbake etter en sk ut av kroppen-opplevelse, og kan beskrive disse symbolene korrekt, så skal jeg tro på det.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasjonelle forklaringen, som er at hjernen vil ta mot input gjennom særlig hørselen, selv når det ikke finnes registrerbar hjerneaktivitet, holder helt fint fortsatt, og ingen grundig gjennomgang av ut av kroppen-opplevelser har kunne konkludere med at personen beskrev noe virkelig.

Det blir klart når man ser på på beskrivelser av kirurgiske prosedyrer, utstyr, eller ting i omgivelsene.

Det samme gjelder forklaringene som viser at trekk ved den spontane "hvileaktiviteten" i visuell cortex produserer et synsinntrykk som om man beveger seg gjennom en tunell av pulserende lys. Jeg ser det samme når jeg mediterer.

Hvis du kan linke til den konkrete beskrivelsen av en joggesko på et hustak, så ville det være interessant, ellers tror jeg at den havner på den lange listen av udokumenterte vandrehistorier.

Det eksisterer et prosjekt der man har satt opp tegn og symboler oppe under taket i operasjonssaler og sykehuslokaler. Disse er skjult for innsyn fra gulvet, men vil være synlig dersom man som det sies, svever et par meter over bakken. Den dagen noen kommer tilbake etter en sk ut av kroppen-opplevelse, og kan beskrive disse symbolene korrekt, så skal jeg tro på det.

Det er ett godt resonemang. Jeg sier jo bare dette på grunnlag av en 20 års tid med alment dykk I det som finnes skrevet og lagt ut av dette. Men som du sier, det bør mer vitenskaplige tester til. Jeg er ikke helst 100% sikker på att det lar seg gjøre p.g.a naturen I dette. Men det er spennende å følge litt med.

Endret av Tarsan97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley_cat

Mange på dette forumet virker noe ukjente med egen spirituell virkelighet.

Eller er det kansje sånn att det er alltid kulere å bli sett på som den " rasjonelle", faktabaserte sorten. Er det tryggere ? Er man litt redd for stempel om man avviker fra denne litt gamle båsen å være i ?

Møt mannen som var en søkkrik millioner, som ga vekk hele greia etter sjelen hans hadde en tur ut av kroppen.

http://www.youtube.com/watch?v=_K2I5P36-Z8

Nja... Ikke sikkert at de fleste er usikker på egen "spirituell virkelighet" av de som har opplevd enten det er søvnparalyse, Lucid dreams, astralreiser eller so on.

Jeg tror nok at de fleste har er "dobbeltsyn" på dette.

Jeg har mine opplevelser. Opplevelsene kan ingen verken ta fra meg, eller påstå ikke er reelle. Men hva disse opplevelsene er, det er jeg "åpen for".

Man kan velge selv hvilken teori man tror mest på. Men man kan fint se på slike ting på flere måter. Ha flere filosofier omkring dette, uten at det betyr at man ikke 'tør' å si hva man egentlig tror på.

Paranormale opplevelser kan sammenlignes litt med psykiske lidelser. Misforstå meg rett. Psykiske lidelser kan forklares på mange måter. Biopsykososiale årsaker.... Joda, man kan forklare det med biokjemiske prosesser i hjernen. Enten for lite eller for mye nevrotransmittere... Men oppvekstvilkår og arv er også faktorer. Man kan ikke se på isolerte faktorer.

Så tilbake til paranormale opplevelser. DMT? Ja, en forklaring. Men er det bare en hallusinasjon? Ikke noe mer?

Mulig.

Eller må det biokjemiske prosesser til i hjernen for at 'sjela' kan dra på astralreiser? Er astralreiser noe mer enn hallusinasjoner?

Min opplevelse er at folk er åpen for forklaringer.

Ærligtalt tror jeg ikke kg er arenaen for å diskutere dette i det vide og brede for å overbevise noen. Og paranormal.no er vel kanskje litt for snevert etter min erfaring. "Der ER alt paranormalt, punktum". Skjønt, nå er det noen år siden jeg var der inne. Men for egen del ble dette for trangsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han som ser han ser. Klarer en ikke så gjør en ikke.

Denne tråden er enda en dokumentasjon om att gjenomsnittlig menneskelig tenkemåte ikke forandrer seg. Om folk ikke vet hva noe er, så lager de en rasjonell forklaring. Det er fordi mennesket ikke klarer å se med rasjonell logikk fremover. For å kunne gjøre det måtte mennesket ha en krystallkule som virket, for er det ingen holdepunkter kan en ikke lage logikk.

I år 1900 spurte en i en undersøkelse folk om hvordan de trodde de ville bli om 100 år, alltså i år 2000.
Man trodde selfølgelig att da var det blitt kjempe futuristisk og hypermoderne. Man hadde akkurat oppfunnet elektrisiteten og man trodde att folk kom til å kjøre elektriske tog alle veier. Man trodde att folk ikke lenger giddet lage mat selv, og måltidene kom fra restauranger trykket opp i rør med luft trykk opp i husene deres. De trodde att allt var modernisert, MEN, kun med den teknologi de allerede kjente litt til. Mennesket kan ikke lage logikk med ting de ikke kjenner til, ikke engang fantasere på en konstruktiv mårte viser det seg. Tv og datamaskiner fantaserte ingen om, fordi de ikke kjente til premissene for dem,. eller den bruk av naturlige resurser en må gjøre for å få slikt til å virke.
Det er mye det samme på disse sidene.

Marco Polo kom hjem fra Kina og sa det var ett folk der som var mer avanserte enn selv Europeere. De var små og hadde smale øyne. Han ble ikke bare kastet i fengsel for å spre feilinformasjon og fornærme kongen, han ble og tiltalt for blasfemi. Gud senter i universet var det en kjente, med paven i spissen. Man kunne ikke komme å si att det var noe som utfordret det.

Det er ikke forandret seg.
Folk klarer ikke å se ting som krever en kunnskapsbase de ikke har. Så også mye av i disse trådene. Kansje om 500 år er en større del av svarene her basert på en videre forståelse?

Den som ser, han ser. Dere andre har jeg ikke tid til å hjelpe i dag.

Endret av Tarsan97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt Pamela Reynolds som kunne beskrive en operasjon der hun var klinisk død, med øynene tapet igjen og ørene proppet til.

Dette er en must se syns jeg. Den langt på vei beviser sjelens eksistens, og att action begynner først når en er dau ?

http://www.youtube.com/watch?v=WNbdUEqDB-k

Sååå hvorfor i alle dager ville man ha tapet igjen øynene og proppet ørene til en person under en opperasjon? Høres veldig merkelig ut.

Anonymous poster hash: bf143...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå hvorfor i alle dager ville man ha tapet igjen øynene og proppet ørene til en person under en opperasjon? Høres veldig merkelig ut.

Anonymous poster hash: bf143...3d8

Det blir forklart I filmen. Standard prosedyre for å hinder muskelspasmer. Se den en gang til kansje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita er født i Singapore av Indiske foreldre.

Hun forklarer hvordan vi er alle kuttet av innsikten om sannheten og lever helt i mørke her i denne verden. Slik er det, og det er gode grunner for det er slik.

Hun forsøker å forklare att vi ikke ser energier og andre virkeligheter, vi ser f.eks ikke elektrisitet. Men vi ser konsekvensene av det når en elektrisk motor går rundt.

http://www.youtube.com/watch?v=rhcJNJbRJ6U

http://www.youtube.com/watch?v=rhcJNJbRJ6U

Kva er desse grunnane, då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...