Gå til innhold

Søvnparalyse: En Portal?


Anbefalte innlegg

og når du forlater kroppen din, kan hva som helst ta bolig i den og bruke den.........

Nei, dette er gammel overtro. Kroppen er din og ingen andre kan ta bolig i den.

Anonymous poster hash: 94954...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er gammel overtro. Kroppen er din og ingen andre kan ta bolig i den.

Anonymous poster hash: 94954...8d4

jeg snakket fra et religiøst/spirituelt synspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg har opplevd dette flere ganger, på grunn av medisinbruk. Det er skremmende og ubehagelig. Og det har null og nada med overnaturlige religiøse greier å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man leser dette emnet, er det viktig å tenke på å være høflig og innse at dette temaet blir sett gjennom religiøse øyner i denne tråden. Denne gangen, er ikke det med vitenskapelige øyner. Så vennligst, ikke start en digital massakre.

Søvnparalyse: http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse

Spørsmål til troende: Hva er din ikke-vitenskapelige mening og tanke om dette medisinske fenomenet? Det spørsmålet som vil være mest underholdning for ateister blir nok dette: Er hallusinasjonene simpelt bare innbilninger, eller kan de være ånder som konstant lever på soverommet ditt? Er det mulig at Søvnparalyse er en overgang, en portal?

Den andre tingen du kan gjøre på denne tråden er også å dele dine opplevelser med fenomenet

Ja, dette er en portal. Det er starten på en OOBE (out-of-the-body experience). Alt det dere nevner, som søvnparalyse, at man ser avdøde slektninger, høye lyder, vibrasjoner osv. er typisk for en OOBE.

Fenomenet er meget gammelt og er kjent fra gamle tekster, som Bibelen, Edda osv. Det er i slekt med andre som nær- døden opplevelser ,bortføringer ved utenom-jordiske (alien abductions ), søvnparalyse , og så videre. Statistiske forskning har vist at én person av to vil ha et intenst møte med det. Men faktisk har eksistensen av fenomenet i seg selv vært et vitenskapelig faktum siden 1970-tallet .

Fenomenet er godt representert i mange forskjellige typer moderne praksis , riktignok under ulike navn fra " astral projeksjon " og "ut -av - kroppen-opplevelse " til " klare drømmer (lucid dreaming)" .

Virkeligheten selv er bare en kjedelig dagdrøm i forhold til denne tilstanden ! Du vil ikke føler den fysiske kroppen i sengen, og alle dine sanser vil bli fullstendig oppslukt av en ny persepsjons-verden. Alle dine sanser virker i den nye verden - du kan berøre noe og se noe, gå og fly , spise og drikke , føler smerte og glede , og mye , mye mer . Og alt dette med enda mer realisme og klarhet i persepsjon enn dagliglivet ! Dette er grunnen til at mange nybegynnere opplever sjokk - eller til og med dødsangst – når man går inn i en OOBE. Det er en sann parallell verden i form av persepsjon .

Den praktiske side av fenomenet har enda større mulighet . I en OOBE kan du reise jorden rundt, universet rundt , og også reise i tiden. Du kan møte en person du ønsker å møte: venner og familie , avdøde , eller kjendiser . Du kan innhente informasjon i fasetilstanden og bruke den til å forbedre ditt daglige liv . Du kan påvirke din fysiske tilstand og behandle en rekke lidelser. Du kan realisere dine hemmelighe ønsker og utvikle din kreativitet . Og mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser kan frigjøre seg fra alle lenker og få alt de savner i den fysiske verden .Og alt dette er bare toppen av isfjellet når det gjelder alle forskjellige måter man kan bruke dette fenomenet på i hverdagen !

Dere som har opplevd søvnparalyse, hørt lyder, følt vibrasjoner, sett avdøde slektninger osv., er veldig heldige, for dere er i starten av en OOBE eller er faktisk i en OOBE. Det er ANGSTEN som hindre dere fra å oppleve en full OOBE, og det eneste dere trenger, er å frigjøre dere fra angsten og begi dere ut i denne fantastiske nye verden. Og hvordan frigjøre seg fra angsten? Det er ganske enkelt. Tenk etter: Har dere noen gang tatt skade av søvnparalyse, vibrasjoner osv? NEI, SELVFØLGELIG HAR DERE IKKE DET, FORDI OOBE-TILSTANDEN ER FULLSTENDIG UFARLIG! Faktisk er OOBE-tilstanden en hvile og en oppfrisking for den fysiske kroppen. Så neste gang dere opplever søvnparalyse, hører lyder, opplever vibrasjoner osv., så slapp av og tenk at dette er ganske naturlig, og begi dere ut i den nye og fantastiske verden som ligger foran dere og som bare venter på at dere skal utforske den.

Her er noen forslag til hva dere kan gjøre når dere opplever en full OOBE.

Se deg i et speil ( et must for den første OOBE! )

Spis eller drikk noe du liker

Besøk en turistattraksjon

Fly over jorden

Fly gjennom universet

Fly til naboer , venner og familie

Møt en elsker

Møt en avdød slektning

Møt en kjendis

Innhent informasjon om noe du lurer på

Reis til fortiden eller fremtiden

Gå gjennom en vegg

Forandre deg til et dyr

Kjør en sportsbil

Sitte på en motorsykkel

Pust under vann

Stikk hånden inni kroppen din

Føl vibrasjoner

Bebo en annen persons kropp (obs! Helt ufarlig både for deg selv og for den andre!)

Beveg og sett fyr på gjenstander bare ved å se på dem

Drikk alkohol

Ha sex med noen og få orgasme.

Såvidt jeg forstår, så er det flere her som lett kan oppleve en full OOBE bare de overvinner angsten. Det hadde vært artig om dere kunne forsøke en full OOBE og fortelle litt om hva dere opplever.

Anonymous poster hash: 94954...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du over meg forklarer udypende på det du tror på.

Hvorfor er denne tilstanden så skremmende??

Hvorfor hallusinerer/drømmer vi kun uhyggelige ting, og ikke g o d e ?

Ingen kan visst svare på det.

Har spurt og undret med flere.

Ikke rart en får angst! :-)

Anonymous poster hash: 8cbff...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier å røre meg, men det er utrolig forstyrrende. Kjennes ut som hjernen sprenger seg ut mens det pågår, og lydene "bumper" fra vegg til vegg. Jeg fikk angstanfall første gangen det skjedde, andre gangen kjente jeg det igjen..

Det er ikke relatert til stress her hos meg, men det kommer og går. Lengste det har vart er vel 3-4 dager etter hverandre, og kun når jeg legger meg. Rundt tre-fire uker siden sist nå..

Det er pulsen din du hører. Jeg har også hørt forferdelig høye lyder, men skjønte det når jeg våknet. Prøv med en lavere pute og legg deg i en stilling som du vanligvis ikke ligger i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hatt denne søvnparallysen før å la meg si dere at nøttene sank helt til bånns altså. En liten del av meg døde for godt den dagen.



Anonymous poster hash: d4eb1...227
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Asiatisk skrekkfilm om søvnparalyse ville duge. Jeg burde gå for det om jeg noen gang får jobb i media

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen som seriøst forsker på det og har noen resultater og vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppnå en slik opplevelse?



Anonymous poster hash: bc90a...a78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan oppnå en slik opplevelse?

Anonymous poster hash: bc90a...a78

Hvis du søker etter "astral projeksjon", "lucid dreaming", eller lignende på internett, vil du få mange treff.

Kanskje den mest effektive teknikken jeg har funnet, er den som står beskrevet i "The Phase",

http://research.obe4u.com/about-the-phase/

Men de fleste av disse teknikkene virker, dersom man bare er tilstrekkelig avslappet. Når jeg skriver tilstrekkelig avslappet, mener jeg virkelig DYP AVSLAPNING, dvs. at man er nærmest i transetilstand.

Anonymous poster hash: 94954...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pulsen din du hører. Jeg har også hørt forferdelig høye lyder, men skjønte det når jeg våknet. Prøv med en lavere pute og legg deg i en stilling som du vanligvis ikke ligger i.

Nope, snakker ikke om pulsen. Det du mener her, har jeg opplevd langt flere ganger og kjenner igjen:)

Når man dagdrømmer, har man samtaler i hodet, ikke sant? Når dette skjer på kvelden, er det ennå dagdrømming, halvveis på tur å sovne, men alt av lyder som ellers er på vanlig nivå i dagdrømmingen, nå drønner gjennom hodet. Stemmene som vanligvis prater, er nå brølende, og hopper vegg-i-mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før man leser dette emnet, er det viktig å tenke på å være høflig og innse at dette temaet blir sett gjennom religiøse øyner i denne tråden. Denne gangen, er ikke det med vitenskapelige øyner. Så vennligst, ikke start en digital massakre.

Søvnparalyse: http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse

Spørsmål til troende: Hva er din ikke-vitenskapelige mening og tanke om dette medisinske fenomenet? Det spørsmålet som vil være mest underholdning for ateister blir nok dette: Er hallusinasjonene simpelt bare innbilninger, eller kan de være ånder som konstant lever på soverommet ditt? Er det mulig at Søvnparalyse er en overgang, en portal?

Den andre tingen du kan gjøre på denne tråden er også å dele dine opplevelser med fenomenet

Jeg har hatt søvnparalyse mange ganger, mest i slutten av tenårene og begynnelsen av tyveårene. Etter jeg passerte 25 har jeg kun opplevd det sporadisk. Heldigvis.

Jeg ante ikke hva som skjedde med meg de første årene jeg opplevde dette, men tilfeldigvis kom legen min over en artikkel om fenomenet i et legetidsskrift og da ble jeg veldig lettet. Trodde i begynnelsen at jeg holdt på å bli "gal".

Min første opplevelse med søvnparalyse var utrolig skremmende.

Jeg følte at jeg våknet, men kroppen var lammet, og jeg hørte en høy skjærende ringelyd inne i hodet mitt. Jeg fikk panikk innvendig, og prøvde å kjempe i mot lammelsen, noe som var fryktelig da jeg ble ekstremt stresset og fortsatt lå som låst til madrassen, Klarte ikke rope, eller å åpne øynene.

Så hørte jeg plutselig en høy, metallisk mannestemme som skrek navnet mitt.

Da kvapp jeg til og gikk ut av "lammelsen", og hjertet dundret i vill fart lenge etterpå.

I årene etterpå hadde jeg lignende opplevelser plagsomt ofte.

Mannestemmen ble borte etter en tid, men opplevde flere ganger at den skrek til meg,

ord jeg ikke kunne tyde, men med et voldsomt sinne.

Er sjeleglad for at jeg ikke må gå gjennom dette lenger!!!

Anonymous poster hash: 7e84e...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenge siden jeg har opplevd det. savner det egentlig, for stemningens skyld.

Nå som jeg vet hva det er er det ikke så forferdelig lenger

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det forsvinner (delvis) når man lærer seg hvordan det fungerer og hvordan man evt stopper eller unngår det. Kjernen kjenner igjen signalene og man ordner det uten å merke det. Jeg har hatt søvnparalyser lenge og i perioder veldig ofte. Men de siste årene har jeg ikke fått panikk og nå er det veldig, veldig lenge siden jeg har merket noe som helst. Kan faktisk ikke huske sist.

I stedet har jeg ofte lignende lyder i hodet når jeg våkner eller rett etter at jeg våkner. Jeg tviler på at jeg våkner av lydene, men de er der når jeg er halvveis våken. Da er det jo heller ikke paralyse, men en mild versjon av noe som var en del av mine paralyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fant en hel rekke på u-tube av både hypnic jerk og paralyse. Ser ikke så fryktelig ut der, med noen unntak da. Men ingen som ligner på det jeg opplever av og til. Hele kroppen vibrerer i høy frekvens og så våkner jeg av det, og da stopper det. Lurte på om det kunne ha noe med epilepsi og gjøre, men jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynling vil de fleste se helt rolige ut og ikke røre seg i det hele tatt. Det er ikke mulig å filme en vanlig paralyse. Det skumle er jo egentlig at man ikke kan rør seg og ikke for frem en lyd. Det ser ikkk fryktelig ut, men det er som regel veldig skremmende... nettopp fordi man er våken og bevisst men at kroppen nekter å adlyde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Søvnparalyse er ikke noe annet enn en psykose som er et resultat av at drømmen ikke stoppet når den skulle. Så hjernen genererer fortsatt deler av drømmen sammen med synsbildet. Hjernen er ikke klar over dette selv og tolker det som at all informasjon kom av syns bildet og vis du da drømmer om et monster og hjernen tror det kommer fra syns bildet så fyrer "fight or flight" - responsen av og du føler angst. Anonymous poster hash: c01c9...8c4

Jeg vet ikke hva det er.

Ville bare tilføye tråden med noe interessant.

Jeg opplever dette noen ganger i året.

Hyppigheten gikk opp da jeg sto på en stor dose Lamictal. Det ser også ut som antipsykotik (Truxal i mitt tilfelle) også øker hyppigheten, ikke demper den.

Så hva dette er...vel...

Psykologen min greide å linke mine opplevelser til ting jeg sliter med og mente det var underbevisstheten sitt forsøk på å gjøre meg bevisst på problemer. Kan nevne et eksempel.

Jeg opplevde søvnparalyse der det satt en kvinne på meg å prøvde kvele meg. Jeg hadde på det tidspunktet en kjæreste som psykisk misshandlet meg. Det forsto jeg ikke selv da, ikke før etter det var slutt. Da jeg snakket om dette med psyk senere mente han det var derfor. Det er jo riktig. For etter det ble slutt med henne forsvant disse kvinnene som prøvde kvele meg fra søvnparalyse-episodene.

Anonymous poster hash: f5ffe...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er jeg da, som reiser gjennom "ormehull" og langt vekk fra jordkloden...?

:-/

Soldat i SG-1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...