Gå til innhold

Aksjedagboka


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Gratulerer med bra resultat!

Jasså, så du ville likevel rådet meg til å gå inn etter nyttår?

Ja, nå er iallefall toget gått for meg for å redusere den h** store formueskatten for 2014, så da blir det ny start i 2015.

Beste høyrentekonto ligger under 3% med varslede endringer. Triste greier.

Jeg lurer derfor på å sette inn en liten andel i obligasjonsfond, selv om det er frarådet når man er veldig kortsiktig... Jeg er ganske full av tvil til alt, egentlig.

Men total avkastning i år av det jeg har i verdipapir nå, er over 8% . Det var over 10% for noen dager siden, og dette utgjør ca 20% av min disponible/likvide formue. Så det er jo en liten trøst, når børsen fikk hele årsoppgangen nullet ut for noen dager siden.

Det eneste som er tap i min portefølje, er min veldig lille andel i indeksfond, -litt komisk nå som indeksfond blir anbefalt av "alle" og nærmest det eneste folk vil kjøpe!

Joda, jeg kan avse 15-20k. Men det frister det lite å opprette kundeforhold i NetFonds bare for å få kurtasjefri handel, når jeg allerede er kunde i NordNet. Jeg vet ikke hvor mange passive høyrentekonti jeg har, og blir litt sliten av å være så utro.

Du skriver: "Markedet er alltid turbulent, og hvilken selvtilittsboost det hadde gitt å mestre/overleve i et meget turbulent marked som nå!?"

Ja, og tenk hvordan det motsatte resultat ville få meg til å føle meg! :laugh:

Jeg ville aldri våget meg på en ny handel igjen!

Det er langt større sannsynlighet for å lykkes når børsen trender oppover, og i disse tider er sjanser stor for å mislykkes.

Og husk på at en nybegynner bør holde seg til enkle aksjer og ikke drive med mer avanserte saker som shorting osv. som du gjør.

Og til tross for mine "investorstudier", føler jeg meg ikke det minste mer klok, annet enn at jeg har lært om de følelsesmessige utfordringer en spekulant står overfor. Jeg tror ikke akkurat det er nok til å begynne å handle i et turbulent marked!

Jeg ville ikke ha en clue om hvilke aksjer jeg skulle kjøpe og til hvilke kjøps- og salgspriser. Da ville det vel i så fall være å følge "ekpertenes" tips, men det er vel neppe veien til langsiktig suksess.

Og selvfølgelig å lete etter hode, skulder, og dobble bunner, tekopper, cap'er og skyggeluer, støtter og motstander, - akkurat som om jeg forstår- og vil lykkes med det.. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten så snakker du om teknisk analyse, støtte og motstand, og oppgang på OSE.

Hvorfor er det viktig for deg?

Opererer du med instrumenter som går på indeksen, eller har du så mange enkeltaksjer at utviklingen av hele indeksen gir mening?. Eller er det kun indeksens draeffekt på enkeltaksjer som interesserer?

(Mitt evt dumme spørsmål skyldes at jeg ikke en gang har satt meg inn i hvilke produkter som tilbys, siden jeg mener at jeg som nybegynner ikke bør se på annet enn enkle aksjer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Forresten så snakker du om teknisk analyse, støtte og motstand, og oppgang på OSE.

Hvorfor er det viktig for deg?

Opererer du med instrumenter som går på indeksen, eller har du så mange enkeltaksjer at utviklingen av hele indeksen gir mening?. Eller er det kun indeksens draeffekt på enkeltaksjer som interesserer?

(Mitt evt dumme spørsmål skyldes at jeg ikke en gang har satt meg inn i hvilke produkter som tilbys, siden jeg mener at jeg som nybegynner ikke bør se på annet enn enkle aksjer.)

Kan svare deg bedre seinere muligens.

Jeg eier Xact derivat Bear/bull om dagen..dvs jeg gambler på oslo børs´ utvikling.

http://no.xact.se/Produkter/Gearing/XACT-Derivat-Bull/

Litt info her

I dag..solgte meg ut ved start. Så dårlig ut..vurderte å kjøpe meg inn igjen da OSE var ned ca 0.90%..men gjorde det IKKE. OSE endte opp 0,69%...søren. Jaja..nå er jeg ute, så da holder jeg meg ute til over nyttår. Ble 17,8% avkastning i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest FuturePrimitive

Tjente 5% i "trygge" aksjer første døgn.

Skulle ønske jeg kunne kjøpe aksjer i Carlie Hebdo..

Grattis! Morro..hvordan har det så gått siden?

Jeg gikk bull olje forrige uke. Jeg har feiret med et glass øl i kveld (oljeprisen opp 7%), dvs at jeg burde få en avkastning på omlag 14% bare i morgen. Er opp ca 10% så langt i år. Startet med et brak dette. Jeg tror olje skal opp, og får vi 50-100% opp olje så blir jeg svært rik. Så JI-PI og HOO-RAY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis! Morro..hvordan har det så gått siden?

Jeg gikk bull olje forrige uke. Jeg har feiret med et glass øl i kveld (oljeprisen opp 7%), dvs at jeg burde få en avkastning på omlag 14% bare i morgen. Er opp ca 10% så langt i år. Startet med et brak dette. Jeg tror olje skal opp, og får vi 50-100% opp olje så blir jeg svært rik. Så JI-PI og HOO-RAY

Joda, det har ikke gått så verst. Jeg er veldig forsiktig og sliter vel egentlig litt med å finne kjøpskandidater.

Jeg deler mitt depot i 5 deler (ikke investerer mer enn 20% i en aksje med andre ord), men har stort sett ikke lykkes i å holde mer enn gjennomsnittlig 40% investert samtidig.

Og fredag gjorde jeg en tabbe ved å ikke følge nyhetene, men bare stirre meg blind på min porteføljes utvikling, og klødde meg i hodet over negativ utvikling. Lesson learned!

Likevel er jeg opp nær 6% realisert på hele depotbeløpet, og det er slett ikke ille etter 3 uker, - og for en fersking! Og med kun en liten del av kapitalen "i arbeid" av gangen.

Hadde denne utviklingen fortsatt ville det gitt mer enn 100% i året! :biggrin:

(Jeg er alt for klar over at jeg kommer til å gå på smeller.)

Men uansett har jeg slått hva jeg fikk på mine høyrentekonti i fjor for hele året! På 3 uker.

Kommer vel til å doble depoet mitt snart. Det har hittil gitt mersmak. Takk for din oppmuntring til å prøve meg da jeg selv mente det ikke var klokt fordi markedet plutselig snudde til det verre.

Og nå vurderer jeg også kapitalforsikring for å forenkle og utsette skatt.

Trader du på din kapitalforsikringskonto, eller bruker du den på annen måte?

(Husker du nevnte det, men finner det ikke i denne tråden.)

Jeg lurte forresten også å plassere noe i fond i det indiske markedet. Har du meninger om det?

Endret av SNAFU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Joda, det har ikke gått så verst. Jeg er veldig forsiktig og sliter vel egentlig litt med å finne kjøpskandidater.

Jeg deler mitt depot i 5 deler (ikke investerer mer enn 20% i en aksje med andre ord), men har stort sett ikke lykkes i å holde mer enn gjennomsnittlig 40% investert samtidig.

Og fredag gjorde jeg en tabbe ved å ikke følge nyhetene, men bare stirre meg blind på min porteføljes utvikling, og klødde meg i hodet over negativ utvikling. Lesson learned!

Likevel er jeg opp nær 6% realisert på hele depotbeløpet, og det er slett ikke ille etter 3 uker, - og for en fersking! Og med kun en liten del av kapitalen "i arbeid" av gangen.

Hadde denne utviklingen fortsatt ville det gitt mer enn 100% i året! :biggrin:

(Jeg er alt for klar over at jeg kommer til å gå på smeller.)

Men uansett har jeg slått hva jeg fikk på mine høyrentekonti i fjor for hele året! På 3 uker.

Kommer vel til å doble depoet mitt snart. Det har hittil gitt mersmak. Takk for din oppmuntring til å prøve meg da jeg selv mente det ikke var klokt fordi markedet plutselig snudde til det verre.

Og nå vurderer jeg også kapitalforsikring for å forenkle og utsette skatt.

Trader du på din kapitalforsikringskonto, eller bruker du den på annen måte?

(Husker du nevnte det, men finner det ikke i denne tråden.)

Jeg lurte forresten også å plassere noe i fond i det indiske markedet. Har du meninger om det?

Godt å høre!

Nei..jeg bruker ikke kapitalforsikring. Burde kanskje gjort det..men. Det er ikke så vanskelig med skattegreiene.

Du virker rimelig gira nå (forståelig nok), så husk at du skal kunne tåle og tape ALLE pengene du har investert. Det kan godt svi og faen i helvete osv, men ikke at du drar på Biltema og kjøper billig tau..

India..ingen anelse egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer at du fikk rett med oljen! Thina tok feil (ikke første gang. Hun mente prisen skulle tilbake til $80 i november-desember. Man skal ikke stole på eksperter. Deres gjetninger er åpenbart ikke mer treffsikre enn våre.) Hvor langvarig tror du en oppgang vil være?

Jeg har hatt to dårlige børsdager på rad og realisert mitt første tap i dag på -3,5%, uten varige men. :)

Tok jeg så feil med at du hadde kapitalforsikringskonto?

Må ha vært en annen da. Attraksjonen er vel egentlig at du slipper å betale gevinstskatt, forutsatt at du reinvesterer midlene.

Men det er vel Netfonds du bruker? Prisene på denne type konto er veldig mye høyere der enn hos Nordnet.

Endret av SNAFU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten med kapitalforsikringskonto kan du ikke bruke mer avanserte instrumenter (husker ikke begrensningene) og det bruker jo du mye, og derfor er det neppe interessant for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Gratulerer at du fikk rett med oljen! Thina tok feil (ikke første gang. Hun mente prisen skulle tilbake til $80 i november-desember. Man skal ikke stole på eksperter. Deres gjetninger er åpenbart ikke mer treffsikre enn våre.) Hvor langvarig tror du en oppgang vil være?

Jeg har hatt to dårlige børsdager på rad og realisert mitt første tap i dag på -3,5%, uten varige men. :)

Tok jeg så feil med at du hadde kapitalforsikringskonto?

Må ha vært en annen da. Attraksjonen er vel egentlig at du slipper å betale gevinstskatt, forutsatt at du reinvesterer midlene.

Men det er vel Netfonds du bruker? Prisene på denne type konto er veldig mye høyere der enn hos Nordnet.

Takk! Oioioi..var opp 19% på det meste i dag..

Nei, vet du hva..jeg tenker umiddelbart at jeg skal gjøre det motsatte av hva eksperter sier. Hvem jobber de for? Hva får de betalt for? Litt som med renter...hvis banken din skryter av at de tilbyr 2,30 fastrente nå..eller lånekassen som tilbyr 2% fast tre år..betyr det at de gjør det for å være geme? Eller gjør de det for at de er rimelig sikre på at de derfor kan lure kunder til å binde seg til en rente de mener vil være høy o m en stund? Sant..? De er interessert i å tjene penger.

Jeg tror oljeprisen skal til himmels på medium til lang sikt. Virker som at frackinga i USA har gått på høygir og at det snart er over raskere enn man hadde trodd. Verden er fortsatt 100% avhengig av olje. Hvis ikke hadde man ikke gått ALL IN med fracking..det er kjempedyrt.

JEG tror..og om jeg skal gi ett tips noensinne, at hver generasjon får en mulighet til å tjene seg søkkrike. Tror vår sjans nå er oljen. Den er veldig veldig lav. MEN..jeg kan selvfølgelig ta feil. Jeg anser det som 60-70% sannsynlig at jeg tar rett.

Spørs egentlig ikke så mye om økonomien i de store landene /europa vil gå bra eller dårlig lenger..om vi skal ha veldig lav oljepris så snakker vi EKSTREM nedjusering i forbruk og livsførsel. Jeg tror det vil bli mange kriger før det skjer. Og krig driver prisene på råvarer opp.

Mulig jeg hadde kapitalkonto en stund..jeg husker faktiks ikke helt i farta :)

Greit å realisere tap på 3,5%..Kutt tapet fort (men ikke for fort) Synes det virker fornuftig.

Olje er ganske lavt nå..og jeg mener det er trygt og til og med kjøpe ned snittet sitt dersom prisene skulle falle. Jeg gikk inn på 48$ og kommer til å kjøpe mer nå i morgen bare pengene peller seg inn på netfonds. Skulle egentlig kjøpt akuratt nå, men jeg var ikke kjapp nok på avtrekkeren før helga, pluss litt personlige ting som forklussa dømmekraften. Går prisen på olje ned kjøper jeg ENDA mer for å få snittet ned. Jeg gjør vanligvis ALDRI det, da det kan være svært farlig, men olje under 40 på lang sikt er totalt urealistisk. Det samme er under 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Oioioi..var opp 19% på det meste i dag..

Nei, vet du hva..jeg tenker umiddelbart at jeg skal gjøre det motsatte av hva eksperter sier. Hvem jobber de for? Hva får de betalt for? Litt som med renter...hvis banken din skryter av at de tilbyr 2,30 fastrente nå..eller lånekassen som tilbyr 2% fast tre år..betyr det at de gjør det for å være geme? Eller gjør de det for at de er rimelig sikre på at de derfor kan lure kunder til å binde seg til en rente de mener vil være høy o m en stund? Sant..? De er interessert i å tjene penger.

Jeg tror oljeprisen skal til himmels på medium til lang sikt. Virker som at frackinga i USA har gått på høygir og at det snart er over raskere enn man hadde trodd. Verden er fortsatt 100% avhengig av olje. Hvis ikke hadde man ikke gått ALL IN med fracking..det er kjempedyrt.

JEG tror..og om jeg skal gi ett tips noensinne, at hver generasjon får en mulighet til å tjene seg søkkrike. Tror vår sjans nå er oljen. Den er veldig veldig lav. MEN..jeg kan selvfølgelig ta feil. Jeg anser det som 60-70% sannsynlig at jeg tar rett.

Spørs egentlig ikke så mye om økonomien i de store landene /europa vil gå bra eller dårlig lenger..om vi skal ha veldig lav oljepris så snakker vi EKSTREM nedjusering i forbruk og livsførsel. Jeg tror det vil bli mange kriger før det skjer. Og krig driver prisene på råvarer opp.

Mulig jeg hadde kapitalkonto en stund..jeg husker faktiks ikke helt i farta :)

Greit å realisere tap på 3,5%..Kutt tapet fort (men ikke for fort) Synes det virker fornuftig.

Olje er ganske lavt nå..og jeg mener det er trygt og til og med kjøpe ned snittet sitt dersom prisene skulle falle. Jeg gikk inn på 48$ og kommer til å kjøpe mer nå i morgen bare pengene peller seg inn på netfonds. Skulle egentlig kjøpt akuratt nå, men jeg var ikke kjapp nok på avtrekkeren før helga, pluss litt personlige ting som forklussa dømmekraften. Går prisen på olje ned kjøper jeg ENDA mer for å få snittet ned. Jeg gjør vanligvis ALDRI det, da det kan være svært farlig, men olje under 40 på lang sikt er totalt urealistisk. Det samme er under 50.

Var veldig morsomt å lese innlegget ditt i går, - hvordan en erfaren tenker.

Ja, jeg har nå sett en annen kommentere med skepsis uttalelser fra proffene.

Er enig at de kun meler sin egen kake, men de klarer neppe å snakke oljeprisen ned og de har vel neppe noen fordel av det?

Men i dag er ingenting morsomt lenger for meg.

Nå har jeg bare plukket aksjer på rad rett forut for kursras. Og jeg har ikke en gang stoppet losset, men vil avvente å se litt til. Min største urealiserte post er nå mellom 5 og 6 % tap. Og i tillegg kjøpte jeg en annen aksje i dag, som i dette øyeblikk er rundt 2% ned fra da jeg kjøpte. Og siste post var over 4% gevinst for noen dager siden, er nå på vei ned mot 0.

Plutselig var ikke trading så gøy lenger!

Men jeg er fortsatt i pluss totalt sett, så jeg burde kanskje ikke klage... Dvs. jeg er i pluss enn så lenge...

Har bevisst unngått oljerelatert fordi jeg er for grønn og det har vel straffet seg... :sjokkbla:

Dette ser ut til å gå rett til h..!

Endret av SNAFU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen endte med at jeg er i 4% pluss i avkastning på hele depoet om jeg hadde realisert alt nå, så det er fortsatt bedre enn årsrenten i banken. :)

Det er vel bare litt læring dette her. -Jeg bare frykter at det fortsetter videre nedover i morgen. :/

Endret av SNAFU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Dagen endte med at jeg er i 4% pluss i avkastning på hele depoet om jeg hadde realisert alt nå, så det er fortsatt bedre enn årsrenten i banken. :)

Det er vel bare litt læring dette her. -Jeg bare frykter at det fortsetter videre nedover i morgen. :/

Det ser ut som du surrer litt kompis! Det virker som at du plukker aksjer og selger med tap ganske raskt, plukker en ny tar litt gevinst osv osv. Har jeg rett? At du lar deg psyke ut litt?

I tilfelle er det helt normalt og helt sykt vanskelig å unngå. Jeg gjør det i blandt enda, men bare mye sjeldneren enn før.

Ser du oljeprisen nå? Siste to dagene har jeg tjent nesten 50%! Jeg kunne gått og kjøpt meg en Ferrari i dag om jeg ville, med penger jeg ikke hadde i forigårs. Det skjer ikke ofte i livet, men det er greia med aksjer, at når du først treffer, så fall for guds skyld ikke for fristelsen å selge deg ut for tidlig. Og fall for guds skyld ikke for fristelsen å kjøpe deg inn i samme aksje lavere for å dekke inn tap. Bare glem aksjen.

Spørsmålet er hvorfor er du ikke i oljerelaterte aksjer og/eller aller helst BULL brent eller BULL olje ETN´s?

Oppfølgingsspørsmål; Hvorfor er ikke alle mennesker i verden bull olje nå? Hvorfor er bare et fåtall mennesker interessert i å tjene vanvittige summer penger? Det har gått tre dager med helt hinsides løft i oljeprisen. Du har antakelig tenkt på dag 1; "Jøss..jeg var for seint ute..sitter og venter litt". Dag 2; "Faen da..men NÅ MÅ det være for seint, venter på at prisen skal falle i morgen og så komme meg inn", Dag 3..

Dag 2 skulle du vært inne. At jeg kom meg inn før Dag 1 var bare lucky shot, og gir meg noen prosent ekstra i fortjeneste..men ingen krise å komme inn en dag eller tre for seint. Så kan man jo selvfølgelig diskutere hvor høyt olje skal, hvor man skal stoplosse, hvor LONG man er, om man skal ta gevinst og shorte osv osv..MEN, du må ha en plan, stick to it, og ikke sjekk for mye i løpet av dagen. (ALDRI ta avgjørelser før du har dusja, stelt deg, spist frokost og pussa tenna) ALLE mine aksjekjøp tatt under dyna 09:01 om mårran har vært idiotiske.

Men uansett hvor du tror en aksje skal, eller oljeprisen f.eks (som er aktuelt nå), så må du ha litt faith. I mens du har kåla rundt og for all del gjort en god jobb! (Det er ikke det det står på), og tjent litt penger..4%? sant? så har jeg tjent 50%, og det uten å vite noe mer enn deg. Jeg bare klinka til. Klart det er litt mer erfaring hos meg, men til syvende og sist gambla jeg litt mer.

Olje har falt med over 55% siste året, og så ligger den å dupper nede på samme nivå som ved finanskrisen i 2008...det er da en viss sjans for at den skal opp. Risikoen er LAV ved å kjøpe på et lavt nivå. Selv om du kjøper for 100.000 på 50$ fatet og oljen dupper til 40, så har du ikke tapt så jævla mye. Og sannsynligheten for at oljen skal lavere enn 40, eller 30 for den saks skyld, er usannsynlig liten. Så hvor skal olje da? Ligge og vake på 50$ fatet de neste ti åra? NEPPE. 100 er bankers, 200 er mulig. På lang sikt så er det mulig du kan pensjonere deg om ti år ved å investere 50.000 kroner i olje nå.

Så sånn som jeg ser det så var risikoen for å tape penger på olje nå LAV. Den var der, men selv om jeg ville tapt penger, så ville tapet garantert vært begrenset. Olje kan aldri bli konkurs som et selskap. Jeg ser ingen "grønn" revolusjon..vi har gått all inn på olje, og den er i ferd med å bli vanskelig å få tak i billig. Frackinga er et blaff og det vet oljeselskapene.

Så kan det selvsagt være at jeg tar feil...men sånn er det med aksjer og folk som driver med aksjer. Vi er alle profeter :) Tror vi vet best. Så gjør deg opp din egen mening. Men husk i hvert fall at noen ganger er det best å bare kline til. Bommer du, så trekk deg ut..vent, og klin til igjen. Javel, så tar du noen små tap..men når du først treffer, med mindre du trekker deg for tidlig, så kan du sitte LENGE og tjene penger.

Spørsmålet for min del nå er om jeg skal sette en stoploss på oljen..det frister veldig, men jeg har ingen holdepunkter for hvor det er støtte og motstand osv nå. Alt kan skje. På sikt tror jeg opp, og derfor vil jeg antakelig bare kjøre på uten stoploss nå. Så får vi se om gliset er like stort framover :) Jeg taper gjerne alle de pengene igjen. Du må huske på at skal du overleve i aksjemarkedet så må du A) aldri investere mer penger enn du kan tape..B) Tåle og gå på snørra noen ganger- og ved det så mener jeg at du, dersom du får det til og holder på en stund, antakelig på sikt vil oppleve å ha tjent en million på noe, og så tape mesteparten av det seinere. Du må være en type som må kunne tåle å være rik en dag og kanskje ikke rik den neste. For meg er det ikke så farlig om jeg har 100.000 på konto eler 10 mill. Elsker langrenn og fluefiske og god vin og mat. Det kan man få til som deltidsansatt på Rimi :) Husk det!

Snakkast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

yuk..

kjøpte mer olje i dag..trodde det skulle snu ved 56,50..men nei. faller 2% så langt. får bare håpe det snur. ferrarien ble brått til en helt grei bmw. får håpe den ikke er en 2005 golf i mårra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oljen er jo mer opp nå. Er det blitt Ferrari likevel?

Hvorfor jeg ikke er i olje?

Nei, som grønn holder jeg meg langt unna med så mye turbulens og spekulasjoner, og jeg ser at mange proffesjonelle også gjør det.

Forøvrig har jeg ingen sterk følelse med at oljen skal opp nå, eller at den skal opp til gamle høyder innen overskuelig tid, - tvert i mot.

Foreløpig tar jeg mine "baby steps" med "long" i vanlige store aksjer med høyt volum.

Ellers, takk for gode råd. Mye er allerede kjent for meg takket være din anbefaling om lærebok og jeg har også skummet meg gjennom flere andre. Men det er selvfølgelig andeledes å erfare markedet selv, med egne penger.

Men jeg har tross alt definert pengene jeg nå har satset, som ubetydelige "lekepenger" (selv om jeg egentlig ikke syns det.) Derfor er jeg vel ikke helt psyket ut av tapopplevelsene mine, som du foreslår...

Verre er det at jeg har fortsatt med å plukke tapere! Nå 5 ganger på rad. FEM ganger!

Det er ikke så morsom følelse, men jeg innser at det er mye tilfeldigheter som råder. To-tre ganger ble det publisert negative nyheter rett etter jeg kjøpte, og sånt kan man ikke forutse selv om man er mer erfaren.

Jeg er fortsatt i pluss totalt sett (ca 3,6%, med urealiserte verdier).

Å selge seg ut for tidlig? Ja det er et veldig godt spørsmål. Av lærebøkene har jeg lært å ri vinnere og å kutte tapene raskt. ("Bruk alltid stopp-loss!") I virkeligheten er det vanskeligere å avgjøre...

Aksjen jeg solgte med 3,5% tap tok et videre stup og ligger fortsatt lavere enn da jeg solgte. Men jeg hadde en følelse at aksjen var litt for "folkekjær" og hypet. Derfor ønsket jeg meg ut.

En av tapsaksjene jeg sitter på nå, var imidlertid helt ned i -7% i dag, men jeg "stod i det". Nå er den ca -4% men jeg har tro på at den skal opp. Dvs. jeg har tro på at andre tror den skal opp. Så m.a.o. jeg må føle meg litt frem og bli kjent, både med hver enkelt aksje og ikke minst markedsreaksjonen på forskjelige nyheter. Jeg forbauses av at noen nyheter ikke får konsekvenser, mens andre nyheter som kan synes ubetydelige, får stor påvirkning. Jeg har aldri før vært interessert i selskapsspesifikke, børsrelevante nyheter, så her er det mye å lære.

Morsomt å lese om dine handler, selv om jeg ikke selv kan tenke meg at jeg vil handle med noe større risiko enn vanlige aksjer... Jeg forstår det som at du virkelig spiller, men du har vel "råd" til det, med din erfaring og mange år med positiv avkastning. Hvor mange år har du drevet med dette igjen?

Jeg vil sørge for å få litt positiv erfaring og opparbeidet gevinst, før jeg begynner i det hele tatt å tenke på å ta noen høyere risiko. Hvis jeg kommer tilbake fra tapsdalen min snart og i litt humørskapende pluss, vil jeg vurdere å øke "spillepengene" mine med 10 ganger.

Jeg føler at jeg nå tvinges til å ta høy risiko bare ved å sette bankinnskudd i diverse fond (særlig når jeg velger enkelte hotte fond som biotech, india, osv.)

Vi diskuterte tidligere investering i bolig med utleiemuligheter. Jeg har etter nyttår mottatt diverse SMS-budoppdateringer etter visninger. De boligene jeg har vært interessert i har gått opp til 20-25% over prisantydning! Tallene for boligmarkedet som kom for et par dager siden for januar, bekreftet min erfaring. - Så bolig har jeg foreløpig lagt på is. Orker ikke å utsette meg for sånt tidkrevende og deprimerende stress...

Så nå blir det aksjer og fond for en stund fremover.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Høres bra ut :)

Woah..litt lite tid her, må få sett noe tvserier.

Jeg har trada av og på i 10 år..så litt erfaring har jeg. Den viktigste at man egentlig ikke kan noe, at nyheter kan eller kan ikke spille noen rolle, og at det stort sett handler om risk management (ser ut som om du har det på stell) risk reward ratio og psykologi (rid vinnerne, kutt taperne osv)

I mine handler så prøver jeg derfor å unngå nyheter, forum og til og med så mye teknisk om aksjen også. Høres kanskje rart ut, men jeg har ikke så mange kriterier til en aksje, og jeg kan også fort kjøpe 5 aksjer på rad som jeg taper på og selger med tap, men når jeg treffer på den sjette....

Nå er oljen spennende ja! Bilen er atter igjen rød med V12. Olja dunker opp i 59-60 hele tiden nå, og det bygges opp motstand. Tror det er 3 eller 4 ganger siste døgnet vi har vært oppe mot 59-60. Går den igjennom så dundres det mot 80 -tror jeg.

Artig at vi er uenige med oljen...jeg tror olje skal megahøyt på langsikt..men vi kan diskutere det en annen gang.

Snakkes til uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagen endte 2,5% opp for meg. oljen ser fin ut.

Bra!

Jeg sitter fortsatt på gjerdet og venter på at mine aksjeposter skal stige.

Det ser noe bedre ut, og jeg har fortsatt/igjen overgått avkastning om dette var innskudd ett år i bank.

Og selvfølgelig har jeg også gjort tabber med fond jeg har investert i siste måned. Måtte bare bite i de sure eple og selge mesteparten.. Tar gjerne i mot bra forslag til fond.

Ikke mange som besøker bloggen her. Hva skyldes det? Ingen her på KG som er interessert i temaet? Jeg tror ikke det er grunnen.

Kanskje du skulle legge inn en signatur for å reklamere for bloggen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...