Gå til innhold

Nynorsken er for vanskelig for oss folk flest!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er samme greia. "Praktisk nytteverdi"? Jeg blir helt matt. Igjen: Jo mer du lærer, jo mer kan du. Jo mer kunnskap du tilegner deg om grammatikk, vokabular, formverk og generell språklære, jo bedre språkfører blir du.

Eller trodde "folk flest" at hvis du lærer deg å skrive om passiv til aktiv for å bedre nynorsken din, lærer du mindre matte?

Det forklarer mye. Om folk flest, altså.

Men det er da fortsatt ingen grunn til å bruke nynorsk til dette formålet, da man har massevis av språk som faktisk er av relevans. Gjør nynorskundervisningen til undervisning i fremmedsspråk og man vil jo ha eksakt samme effekt + man lærer et språk man i langt større grad får bruk for. Skulle man lært språk bare for å lære språk samtidig som man ser totalt bort i fra praktisk og akademisk nytteverdi kunne man like godt lært wyandot eller gallisk. Og nei, du blir ikke dårligere i matte av å lese nynorsk (det er heller ingen som påstår det), men du får mindre tid til andre fag, ergo blir du dårligere i andre fag enn det du i utgangspunktet kunne blitt. Norske elever er ikke så kunnskapsrike at det er fornuftig å tre et språk de aldri vil benytte nedover hodet på dem, man har mye som er langt mer fornuftig å bruke tiden på.

Halvparten av sykepleierstudentene stryker på medikamentregning, og vi prioriterer nynorsk... :rolleyes: :rolleyes:.

Endret av meh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har studert tysk i 4 år. Har ikkje brukt det ein einaste gong etter eksamen.

Eg har studert linær funksjoner i matematikk; aldri brukt det sidan.

Eg har studert den russiske bondemetoden i matematikk; aldri brukt det sidan

Eg har studert binomisk sannsyn; aldri brukt sidan

Eg har studert nitratkretsløpet; aldri brukt det sidan

Kan jeg spørre om du ble tvunget til å velge disse fagene eller om du hadde et valg om å ta de? eventuelt flere ulike valgmuligheter for fag du måtte ta?

Personlig synes jeg det er dumt at jeg må bruke mye av tiden min til å pugge hvilke ord som er hunkjønn for å kunne bøye disse riktig på nynorsk, når jeg heller kunne pugget flere ord på japansken min... (og nei, hunkjønns ord finnes ikke her jeg bor/ i min dialekt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lærerne vær positive, motiverte og oppdatert på og om nynorsk så tror jeg det hadde ført til mange spennende norsktimer på skolen! Nynorsk bærer med seg så mye mer historie enn bokmål og det er trist å høre at en utdannet mann sitter og griner over at han ikke vet at det heter å kvile, no kviler, i går kvilte og så har eg kvilt ;)

Det er ikke så vanskelig folk skal ha det til, og i forhold til engelsk er det mye lettere å forstå med tanke på regler for det er ikke mye unntak i nynorsk som engelsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles har ingen av nynorsktilhengerne giddet å forklare hvorfor vi skal bruke tid og penger på nynorsk??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Jeg er litt delt.

Har alltid vært rimelig flink i norsk bokmål, men jeg slet virkelig med nynorsken. Nynorsk var faget jeg fikk dårligst karakter i, og kan ha vært utløsende faktor for at jeg ikke kom inn på gymnaset, men måtte "ta til takke" med handelsskolen. Man måtte ha relativt godt snitt for å komme inn på gymnaset den gangen det var aktuelt for min del, og jeg var ikke langt unna å slippe gjennom nåløyet.

Handelsskolen hadde ikke særlig mye å tilby meg med tanke på interesser og fremtidig jobb, og det er mulig min karriere hadde sett annerledes ut, og mer i tråd med mine evner og egenskaper, dersom jeg gikk gymnaset.

Jeg har ingenting i mot nynorsk, men sett fra mitt ståsted synes jeg det er kjipt at et fag som nødvendigvis ikke har annen betydning enn å tviholde på norsk kultur, skulle være med på å forhindre meg i å få utvikle meg i riktig retning.

O' annen side har jeg kanskje bare meg selv å takke, siden jeg ikke var flinkere, men det er mye annet man skal være flink i for å holde mål, og jeg synes ikke nynorsk er viktig nok i den store sammenheng til å være utløsende faktor for videre studier.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lærerne vær positive, motiverte og oppdatert på og om nynorsk så tror jeg det hadde ført til mange spennende norsktimer på skolen! Nynorsk bærer med seg så mye mer historie enn bokmål og det er trist å høre at en utdannet mann sitter og griner over at han ikke vet at det heter å kvile, no kviler, i går kvilte og så har eg kvilt ;)

Det er ikke så vanskelig folk skal ha det til, og i forhold til engelsk er det mye lettere å forstå med tanke på regler for det er ikke mye unntak i nynorsk som engelsk.

Kan du være så snill å fortelle hva all denne historien nynorsk bærer med seg, som bokmål mangler, består av?

Anonymous poster hash: b3f51...235

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er da fortsatt ingen grunn til å bruke nynorsk til dette formålet, da man har massevis av språk som faktisk er av relevans. Gjør nynorskundervisningen til undervisning i fremmedsspråk og man vil jo ha eksakt samme effekt + man lærer et språk man i langt større grad får bruk for. Skulle man lært språk bare for å lære språk samtidig som man ser totalt bort i fra praktisk og akademisk nytteverdi kunne man like godt lært wyandot eller gallisk. Og nei, du blir ikke dårligere i matte av å lese nynorsk (det er heller ingen som påstår det), men du får mindre tid til andre fag, ergo blir du dårligere i andre fag enn det du i utgangspunktet kunne blitt. Norske elever er ikke så kunnskapsrike at det er fornuftig å tre et språk de aldri vil benytte nedover hodet på dem, man har mye som er langt mer fornuftig å bruke tiden på.

Halvparten av sykepleierstudentene stryker på medikamentregning, og vi prioriterer nynorsk... :rolleyes: :rolleyes:.

Åh Gud. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg utsetter meg for internettdebatter. Jeg tror iq-en min sank gjennomsnittlig med to poeng for hver setning av innlegget ditt.

Jeg. Tar. Det. Sakte.

1. Hvis vi kutter ut nynorsk i norskfaget, er det ikke sånn at elevene sitter hjemme og tenker: "Nei, Gud bedre! Siden jeg har fått frigjort den UTROLIG LANGE TIDEN jeg ellers pleide å pugge nynorskverb, tror jeg at jeg setter meg ned med litt medikamentregning!"

2. Å gjennomgå noen nynorskregler noen minutter i uken, bedrer elevenes grammatikkforståelse. Å lære seg noen enkle regler for å beherske sidemålet, er en god øvelse for bedre språkføring.

3. Jeg vil anslå at den gjennomsnittlige eleven i norsk skole, bruker ca. 3 minutter i måneden på å lese seg opp på nynorskregler. Det er tre minutter som ellers ville gått med til nok en selfie på instagram.

Anonymous poster hash: eec92...33f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Gud. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg utsetter meg for internettdebatter. Jeg tror iq-en min sank gjennomsnittlig med to poeng for hver setning av innlegget ditt.

Jeg. Tar. Det. Sakte.

1. Hvis vi kutter ut nynorsk i norskfaget, er det ikke sånn at elevene sitter hjemme og tenker: "Nei, Gud bedre! Siden jeg har fått frigjort den UTROLIG LANGE TIDEN jeg ellers pleide å pugge nynorskverb, tror jeg at jeg setter meg ned med litt medikamentregning!"

2. Å gjennomgå noen nynorskregler noen minutter i uken, bedrer elevenes grammatikkforståelse. Å lære seg noen enkle regler for å beherske sidemålet, er en god øvelse for bedre språkføring.

3. Jeg vil anslå at den gjennomsnittlige eleven i norsk skole, bruker ca. 3 minutter i måneden på å lese seg opp på nynorskregler. Det er tre minutter som ellers ville gått med til nok en selfie på instagram.

Anonymous poster hash: eec92...33f

Men jeg vil jo si at det du skriver her er problemet. Ungdommer blir i liten grad "utsatt" for nynorsk i hverdagen, du anslår at de bruker 3 min på å pugge regler og så er det forventet at de skal kunne skrive en stil.

Forskning på språkinnlæring viser at pugging av grammatikk i liten grad hjelper på anvendelsen, det som gir resultater er praktisk mengdetrening og konkrete og raske tilbakemelding over tid. Får man det i nynorsk i dag? Utfra det du skriver, så får man ikke det. Og det er også min, now utdaterte, erfaring fra nynorsk i skolen.

Anonymous poster hash: b3f51...235

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Gud. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg utsetter meg for internettdebatter. Jeg tror iq-en min sank gjennomsnittlig med to poeng for hver setning av innlegget ditt.

Jeg. Tar. Det. Sakte.

1. Hvis vi kutter ut nynorsk i norskfaget, er det ikke sånn at elevene sitter hjemme og tenker: "Nei, Gud bedre! Siden jeg har fått frigjort den UTROLIG LANGE TIDEN jeg ellers pleide å pugge nynorskverb, tror jeg at jeg setter meg ned med litt medikamentregning!"

2. Å gjennomgå noen nynorskregler noen minutter i uken, bedrer elevenes grammatikkforståelse. Å lære seg noen enkle regler for å beherske sidemålet, er en god øvelse for bedre språkføring.

3. Jeg vil anslå at den gjennomsnittlige eleven i norsk skole, bruker ca. 3 minutter i måneden på å lese seg opp på nynorskregler. Det er tre minutter som ellers ville gått med til nok en selfie på instagram.

Anonymous poster hash: eec92...33f

Åhhh Gud, jeg føler med deg.

Og du burde virkelig ha stoppet å lese setningene om og om igjen, du burde ha gitt deg før IQ'en strøk under 68.

Og nå er det for sent :-((

Likevel skal jeg prøve meg på et svar; s a k t e:

(Jeg advarer om at min nummerering ikke nødvendigvis samsvarer med din!)

1) Tror du, eller kan du forestille deg (og skynn deg før de siste 65 IQ-poeng drysser ut) at det kan tenkes at andre språk enn nynorsk kan fungere som objekt for forbedret grammatikk-forståelse?

2) Kunne det tenkes at disse eventuelle andre språk kan være mer annvendelige for elevene i deres videre studier enn nynorsk?

3) Har du hørt om, eller kan du tenke deg til, at noen elever har så store problemer med nynorsken at de bruker betraktelig mye mer enn 3 minutter i måneden på å mestre den (uttryk gjerne svaret i antall gjennomsnits-selfier)?

For øvrig er det helt herlig at langt de fleste som er varme fortalere for nynorsk ser ut til å oppfatte den som en naturlov, som et slags språklig parallelunivers, som det ikke kan stilles spørsmål ved berettigelsen og eksistensen av.

Vi kan åpenbart diskutere alt omkring hvordan man gjør nynorsk mer attraktiv, hvordan man kan undervise bedre i nynorsk, hvor enkelt det er og hvor lite tid man trenger å bruke på studiene.

Men, vi kan åpenbart ikke diskutere om det ikke er tiden å kutte enhver form for statlig tvangsstyring og finansiering av uvesenet.

Endret av Sir Winston
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil jo si at det du skriver her er problemet. Ungdommer blir i liten grad "utsatt" for nynorsk i hverdagen, du anslår at de bruker 3 min på å pugge regler og så er det forventet at de skal kunne skrive en stil.

Forskning på språkinnlæring viser at pugging av grammatikk i liten grad hjelper på anvendelsen, det som gir resultater er praktisk mengdetrening og konkrete og raske tilbakemelding over tid. Får man det i nynorsk i dag? Utfra det du skriver, så får man ikke det. Og det er også min, now utdaterte, erfaring fra nynorsk i skolen.

Anonymous poster hash: b3f51...235

Som det meste annet i norsk skole, er nok det veldig læreravhengig. Og jeg er helt enig med deg, det er ikke pugging av verb som gjør deg til en god skriver. Skal jeg tippe, tror jeg elever generelt skriver for lite på nynorsk, hvis det er sidemålet. Det trenger man jo heller ikke egne nynorsktimer til. Har du om renessansen som periode og skal sammenfatte økten, kan jo det fint gjøres på nynorsk.

Jeg synes egentlig det er leit å se denne debatten. Jeg tror problemet her er at svært mange elever bruker for lite tid til å sette seg ned med stoff som ikke er åpenbart intuitivt. Mange opplever nok også en manglende grammatikkundervisning fra tidlig av. Elevene blir veldig usikre i stoffet, og får en hatfølelse til det. Og nynorsken blir nok prioritert ned i stor grad, av mange lærere.

Setter du deg ned og jobber med litt nynorsken, lærer deg de grunnleggende reglene, og øver deg på å skrive gagner det deg veldig som skriver. Også i hovedmålet. Og elever som behersker sitt eget morsmål godt, har det mye lettere i de fleste andre fag. Det er selvfølgelig en sammenheng med hvor lett du tar ting i utgangspunktet. Men alle elever, på alle nivåer kan få en effekt av litt god, gammeldags jobbing.

Og gode lærere. For all del.

Anonymous poster hash: eec92...33f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Tror du, eller kan du forestille deg (og skynn deg før de siste 65 IQ-poeng drysser ut) at det kan tenkes at andre språk enn nynorsk kan fungere som objekt for forbedret grammatikk-forståelse?

2) Kunne det tenkes at disse eventuelle andre språk kan være mer annvendelige for elevene i deres videre studier enn nynorsk?

3) Har du hørt om, eller kan du tenke deg til, at noen elever har så store problemer med nynorsken at de bruker betraktelig mye mer enn 3 minutter i måneden på å mestre den (uttryk gjerne svaret i antall gjennomsnits-selfier)?

For øvrig er det helt herlig at langt de fleste som er varme fortalere for nynorsk ser ut til å oppfatte den som en naturlov, som et slags språklig parallelunivers, som det ikke kan stilles spørsmål ved berettigelsen og eksistensen av.

Vi kan åpenbart diskutere alt omkring hvordan man gjør nynorsk mer attraktiv, hvordan man kan undervise bedre i nynorsk, hvor enkelt det er og hvor lite tid man trenger å bruke på studiene.

Men, vi kan åpenbart ikke diskutere om det ikke er tiden å kutte enhver form for statlig tvangsstyring og finansiering av uvesenet.

1) og 2) Nynorsk er norsk. Å lære grunnleggende grammatikk hører med til norsktimene. Det legger grunnlag for å lære fremmedspråk senere. Å lære både nynorsk og bokmål hører til hvis man skal beherske morsmålet sitt. Behersker man morsmålet sitt, og har lært grunnleggende grammatikk, er det positivt for å lære fremmedspråk.

3) Jeg har vel møtt svært få elever som bruker f.eks 20 minutter hver dag på å skrive litt nynorsk, og som står i fare for å stryke. Hovedproblemet her, - og det ser man også i f.eks realfag, er at elever som synes stoffet er vanskelig, viker unna det. De jobber ikke med det.

Elever med alvorlig form for dysleksi, kan få fritak for sidemål. Og hvis du har elever som virkelig gjør en innsats med nynorsken, og som faktisk stryker, da er det et poeng å spørre seg om man er på feil linje. Og det sier jeg ikke fordi det er noe galt i det. Utdanningssamfunnet vi har lagt opp, er usunt.

Anonymous poster hash: eec92...33f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det meste annet i norsk skole, er nok det veldig læreravhengig. Og jeg er helt enig med deg, det er ikke pugging av verb som gjør deg til en god skriver. Skal jeg tippe, tror jeg elever generelt skriver for lite på nynorsk, hvis det er sidemålet. Det trenger man jo heller ikke egne nynorsktimer til. Har du om renessansen som periode og skal sammenfatte økten, kan jo det fint gjøres på nynorsk.

Jeg synes egentlig det er leit å se denne debatten. Jeg tror problemet her er at svært mange elever bruker for lite tid til å sette seg ned med stoff som ikke er åpenbart intuitivt. Mange opplever nok også en manglende grammatikkundervisning fra tidlig av. Elevene blir veldig usikre i stoffet, og får en hatfølelse til det. Og nynorsken blir nok prioritert ned i stor grad, av mange lærere.

Setter du deg ned og jobber med litt nynorsken, lærer deg de grunnleggende reglene, og øver deg på å skrive gagner det deg veldig som skriver. Også i hovedmålet. Og elever som behersker sitt eget morsmål godt, har det mye lettere i de fleste andre fag. Det er selvfølgelig en sammenheng med hvor lett du tar ting i utgangspunktet. Men alle elever, på alle nivåer kan få en effekt av litt god, gammeldags jobbing.

Og gode lærere. For all del.

Anonymous poster hash: eec92...33f

Og igjen er det ett spørsmål som bør besvares: Hvorfor??

Hvorfor spilde tiden på nynorsk, hva er det som det enkelte menneske, og Norge som samfunn, får ut av å bruke tid på dette oppkonstruerte sidemål?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) og 2) Nynorsk er norsk. Å lære grunnleggende grammatikk hører med til norsktimene. Det legger grunnlag for å lære fremmedspråk senere. Å lære både nynorsk og bokmål hører til hvis man skal beherske morsmålet sitt. Behersker man morsmålet sitt, og har lært grunnleggende grammatikk, er det positivt for å lære fremmedspråk.

3) Jeg har vel møtt svært få elever som bruker f.eks 20 minutter hver dag på å skrive litt nynorsk, og som står i fare for å stryke. Hovedproblemet her, - og det ser man også i f.eks realfag, er at elever som synes stoffet er vanskelig, viker unna det. De jobber ikke med det.

Elever med alvorlig form for dysleksi, kan få fritak for sidemål. Og hvis du har elever som virkelig gjør en innsats med nynorsken, og som faktisk stryker, da er det et poeng å spørre seg om man er på feil linje. Og det sier jeg ikke fordi det er noe galt i det. Utdanningssamfunnet vi har lagt opp, er usunt.

Anonymous poster hash: eec92...33f

1 & 2: Helt utrolig og forferdelig feil.

Ingen i Norge er tospråklige, ja bortsett fra Samene da.

Barn vokser opp i familier som enten snakker bokmål eller nynorsk.

Morsmålet for den enkelte er ikke både nynorsk og bokmål, men ett av språkene.

3: Løsningen ligger jo rett for: Stryk all undervisning i nynorsk, la evt. de som har lyst og behov for å studere dette ekstra-språket, gjøre det på fritiden.

Svar gjerne på spørsmålet mitt: Hva er det nynorsk tilfører det norske samfunnet, som ikke kan oppnås på annen måte enn å pugge nynorsk??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tykkjer at nynorsken er overdriven i skula. Studerar du eitt framad språk så er det i boka omsett til begge målfører, Noko som gjer boka dyrare og tjukkare. Prisen må nokon , og også miljøet betale.

To målføre gjer også ting vanskelegare for utlendingar som skal lære seg Norsk, men det aller vanskelegaste for dei er å høyre på folk som talar med vanskeleg dialekt.

Je liker å prate dialekt sjæl, mein det er faktisk itte å skjønne l ett fær aille.

Vi er ett såpass internasjonalt samfunn at jeg anbefaler en enkel og konsekvent bruk av bokmål.

(Kjære lesere og moderatorer, jeg håper dere tilgir min dialketbruk, som skulle fremheve ett poeng).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 & 2: Helt utrolig og forferdelig feil.

Ingen i Norge er tospråklige, ja bortsett fra Samene da.

Barn vokser opp i familier som enten snakker bokmål eller nynorsk.

Morsmålet for den enkelte er ikke både nynorsk og bokmål, men ett av språkene.

3: Løsningen ligger jo rett for: Stryk all undervisning i nynorsk, la evt. de som har lyst og behov for å studere dette ekstra-språket, gjøre det på fritiden.

Svar gjerne på spørsmålet mitt: Hva er det nynorsk tilfører det norske samfunnet, som ikke kan oppnås på annen måte enn å pugge nynorsk??

Sir Winston, jeg er stort sett enig med deg, men nynorsk tilfører noe, en ekstra lyrisk palett. Allikevel er jeg villig til å ofre nynorsk i lærebøker som ikke handler om nettopp nynorsk. I mine Russiske lærebøker hadde jeg hatt mer glede av gloser i margen enn den plassen nynorsken tar der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Det er mange andre språk, inkl. Kinesisk, som våre unger har mye mer nytte av enn kauderwelsk.

Et språk som trenger beskyttelse i form av lover og regler, og som er avhengig av statsstøtte for å overleve, har ikke livets rett.

La de som føler for det snakke grautmål alt de orker, men ikke tving meg til å være med å betale for idiotien.

Veldig bra skrevet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Stjerner og planeter

1 & 2: Helt utrolig og forferdelig feil.

Ingen i Norge er tospråklige, ja bortsett fra Samene da.

Barn vokser opp i familier som enten snakker bokmål eller nynorsk.

Morsmålet for den enkelte er ikke både nynorsk og bokmål, men ett av språkene.

3: Løsningen ligger jo rett for: Stryk all undervisning i nynorsk, la evt. de som har lyst og behov for å studere dette ekstra-språket, gjøre det på fritiden.

Svar gjerne på spørsmålet mitt: Hva er det nynorsk tilfører det norske samfunnet, som ikke kan oppnås på annen måte enn å pugge nynorsk??

DET ER INGEN SOM SNAKKAR BOKMÅL ELLER NYNORSK!! ALLE SNAKKAR DIALEKT! Det er ikkje så vanskeleg å fatta, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 & 2: Helt utrolig og forferdelig feil.

Ingen i Norge er tospråklige, ja bortsett fra Samene da.

Barn vokser opp i familier som enten snakker bokmål eller nynorsk.

Morsmålet for den enkelte er ikke både nynorsk og bokmål, men ett av språkene.

Dette viser at du ikke har den fjerneste anelse om hva norsk er, hva det vil si å snakke et språk, hva det vil si å være tospråklig, hva et skriftspråk er, hva et morsmål er.

Kort sagt: Du fremstår som en tulling og som vanlig har du kun kauking å tilføre debatten.

Anonymous poster hash: 26166...754

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Gud. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg utsetter meg for internettdebatter. Jeg tror iq-en min sank gjennomsnittlig med to poeng for hver setning av innlegget ditt.

Jeg. Tar. Det. Sakte.

1. Hvis vi kutter ut nynorsk i norskfaget, er det ikke sånn at elevene sitter hjemme og tenker: "Nei, Gud bedre! Siden jeg har fått frigjort den UTROLIG LANGE TIDEN jeg ellers pleide å pugge nynorskverb, tror jeg at jeg setter meg ned med litt medikamentregning!"

2. Å gjennomgå noen nynorskregler noen minutter i uken, bedrer elevenes grammatikkforståelse. Å lære seg noen enkle regler for å beherske sidemålet, er en god øvelse for bedre språkføring.

3. Jeg vil anslå at den gjennomsnittlige eleven i norsk skole, bruker ca. 3 minutter i måneden på å lese seg opp på nynorskregler. Det er tre minutter som ellers ville gått med til nok en selfie på instagram.

At IQen din i tider og utide synker er ganske tydelig. Kutter man ut nynorsken, sender man ikke barna hjem selv om dette hadde vært nesten like produktivt, man setter dem til å gjøre noe annet. Man blir ikke god i nynorsk av å bare gå gjennom grammatikkreglene, totalt sett brukes det hundrevis av timer fra 9 klasse og ut 3 klasse VGS på nynorsk. Medikamentregning f.eks? Maks 2 timer hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er enkelt. Man må bare gidde å pugge reglene, og å praktisere det.

Anonymous poster hash: 0c859...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...