Gå til innhold

Nynorsken er for vanskelig for oss folk flest!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er unødvendig med 2 skriftspråk, særlig når det ene har ikke oppstått naturlig, men ble laget kunstig og holdes i live på samme kunstig måte. Det er mange land som har flere dialekter, men 1 skriftspråk. At Norge kaster bort ressurser på å ha 1 kunstig skriftspråk i live er helt meningsløst.

Nå vet sikkert du like godt som jeg at både bokmål og nynorsk ble normert, og til dels blir det enda. Utgangspunktet var dansk, som er det vi hadde brukt dersom dette hadde vært den såkalte naturlige utviklingen som du snakker om.

Å bruke penger på språk er ikke noe særnorsk fenomen, dette gjøres i de fleste land. Vi er heller ikke unike med et språk som i normert form er forholdsvis ungt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde god karkter i nynorsk og synes ikke det er for vanskelig på noen måte, men er helt enig i at det heller kunne vært et valgfag. Det er mye annet jeg synes er viktigere at vi lærer barn enn et andre skriftspråk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

http://www.nrk.no/norge/--nynorsken-er-for-vanskelig-1.11673531

Vi vanlige folk klarer ikke nynorsken, fjern hele driten! Kvile, kvil!??, huffameg, dette tullet kan vi ikke holde på med!

Anonymous poster hash: 7dd2a...330

Du kan lære deg nynorsk hvis du vil. Vanlige folk har blitt late pga velstanden i dette landet. Det er problemet.

Østlendinger burde skjerpe seg (er østlending selv). Først skroter man Tromsø-Ol pga at det blir for dyrt. Deretter går man inn for Oslo-Ol som blir enda dyrere. I tillegg klager man over nynorsken. Nynorsk-debatten og Oslo 2022 fører bare til en større mistillit mot Oslo og Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det mange tospråklige som har to morsmål. For det andre er norsk et språk som består av to skriftspråk, og begge er del av morsmålet.

Anonymous poster hash: 26166...754

Det første har du selvfølgelig helt rett i, der tullet jeg fælt, siden langt de fleste jeg kjenner har et morsmål, tiltross for at de er tospråklige.

Men vis meg den definisjonen av morsmål som inkluderer skriftspråk, for til tross for at jeg har lest ganske mange definisjoner, har jeg aldri sett en slik.

Anonymous poster hash: b3f51...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første har du selvfølgelig helt rett i, der tullet jeg fælt, siden langt de fleste jeg kjenner har et morsmål, tiltross for at de er tospråklige.

Men vis meg den definisjonen av morsmål som inkluderer skriftspråk, for til tross for at jeg har lest ganske mange definisjoner, har jeg aldri sett en slik.

Anonymous poster hash: b3f51...235

Mulig morsmål ikke inkluderer skriftspråk, men siden det norske talemålet er representert gjennom to skriftspråk, vil jeg likevel si at begge målformer er en naturlig del av den skriftlige morsmålsopplæringen.

Anonymous poster hash: 26166...754

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet sikkert du like godt som jeg at både bokmål og nynorsk ble normert, og til dels blir det enda. Utgangspunktet var dansk, som er det vi hadde brukt dersom dette hadde vært den såkalte naturlige utviklingen som du snakker om.

Å bruke penger på språk er ikke noe særnorsk fenomen, dette gjøres i de fleste land. Vi er heller ikke unike med et språk som i normert form er forholdsvis ungt.

Absolutt.

Når det gjelder pengebruk, er det verdt å nevne at britene bruker enorme summer på å fremme engelsk som lingua franca. Franskmennene bruker milliarder på å bevare det franske språket.

Språkbevaring, uansett i hvilken form, har med nasjonsbygging å gjøre, og det vil jo være latterlig historieløst å skulle ignorere nynorsk og omfavne en avledet dansk som eneste skriftspråk istedenfor.

Anonymous poster hash: 26166...754

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nynorsk var kjempevanskelig da jeg gikk på vgs, men jeg syns ikke det er god nok grunn til å fjerne det.

Når vi først har to skriftspråk i norge, er det en fordel om vi kan litt om de begge. Og selv om jeg aldri skriver på nynorsk selv, syns jeg det er veldig fint å lese dikt på nynorsk blant annet. Jeg syns nynorsk er et mye mer poetisk skriftspåk enn bokmål.

Edit: Om vi fjerner alt som er vanskelig på skolen, så kommer vi jo ikke til å lære så mye.. Alt er jo vanskelig når vi ikke kan det godt :)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må være at nynorskundervisningen er altfor dårlig og blir lagt altfor lite vekt på.

Jeg fikk 6 i sidemål (nynorsk) i hine hårde dage, men skåret ikke spesielt bra på testen. Det er rett og slett flaut at jeg er bedre i engelsk og fransk enn i et morsmål.

For øvrig er fyren i artikkelen nok en tulling som snakker om å "snakke nynorsk". Folk som er så på jordet at de ikke begriper at de har med et skriftspråk å gjøre og at talemål er noe annet, de burde ikke få uttale seg i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 26166...754

For det første er det mange tospråklige som har to morsmål. For det andre er norsk et språk som består av to skriftspråk, og begge er del av morsmålet.

Anonymous poster hash: 26166...754

Mulig morsmål ikke inkluderer skriftspråk, men siden det norske talemålet er representert gjennom to skriftspråk, vil jeg likevel si at begge målformer er en naturlig del av den skriftlige morsmålsopplæringen.

Anonymous poster hash: 26166...754

Grunnen til at jeg pirker på deg, er at du går knallhardt ut mot noen som snakker om å snakke nynorsk, noe jeg er helt enig i at er feil. Samtidig som du påstår at du skriver et morsmål, men morsmålet ditt er ikke skriftlig. Talemålet vi lærer oss har stort sett ganske lite til felles med rettskriving og grammatik vi finner i de normerte skriftspråkene våre, og det er ikke veldig rart at folk sliter med å skrive begge, spesielt siden det i dag er veldig stort overlapp mellom formene.

Jeg har forøvrig ikke noe problem med å lese nynorsk, men jeg sliker med å skrive det korrekt, rett og slett fordi det er for likt. Jeg klarer ikke konsekvent å skille ut de stedene der det skiller seg ut fra mitt hovedmål.

Anonymous poster hash: b3f51...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet sikkert du like godt som jeg at både bokmål og nynorsk ble normert, og til dels blir det enda. Utgangspunktet var dansk, som er det vi hadde brukt dersom dette hadde vært den såkalte naturlige utviklingen som du snakker om.

Å bruke penger på språk er ikke noe særnorsk fenomen, dette gjøres i de fleste land. Vi er heller ikke unike med et språk som i normert form er forholdsvis ungt.

Hvorfor ikke lage et tredje skriftspråk da? Nå ble jeg inspirert. Jeg skal lage et nytt norsk skriftspråk og skal kreve statstøtte, tvinge det på andre og kreve at alle barn på skolen lærer det. :danse::bolledeig: Hvis jeg blir nektet alt dette, saksøker jeg Norge for diskriminering. Hva skal språket hete ... nyestenorsk selvfølgelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette har med vondt i viljen å gjøre, og her synder fremfor alt øst- og utlendinger. De sistnevnte burde i hvert fall holde kjeft. Dessverre får mange som ikke har norsk som morsmål fritak fra sidemål.

Det er et direkte tåpelig argument at nynorsk skal være så vanskelig. I land vi liker å sammenligne oss med, og også bør sammenligne oss med utdanningsmessig, er det vanlig at skoleelever må lære latin, rett og slett fordi det hjelper på selve språkforståelsen og innlæringen av nye fremmedspråk.

Nordmenn generelt er ikke spesielt gode i fremmedspråk. De snakker gjerne engelsk, dog ikke spesielt avansert og korrekt, men når det kommer til viktige språk for arbeidslivet som det også gis opplæring i i skolen, som fransk, spansk og tysk, står det dårlig til. Kun et fåtall velger å lære russisk, mandarin, arabisk og andre viktige verdensspråk i tidlige ungdomssår. Dette kommer ikke til å endre seg før denne barnslige, historieløse og late holdningen til nynorsk endrer seg.



Anonymous poster hash: 26166...754
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage et tredje skriftspråk da? Nå ble jeg inspirert. Jeg skal lage et nytt norsk skriftspråk og skal kreve statstøtte, tvinge det på andre og kreve at alle barn på skolen lærer det. :danse::bolledeig: Hvis jeg blir nektet alt dette, saksøker jeg Norge for diskriminering. Hva skal språket hete ... nyestenorsk selvfølgelig!

Hva med å lære seg et minimum av språkhistorie før du driter deg ut enda mer?

http://no.wikipedia.org/wiki/Samnorsk

Anonymous poster hash: 26166...754

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære seg et minimum av språkhistorie før du driter deg ut enda mer?

http://no.wikipedia.org/wiki/Samnorsk

Anonymous poster hash: 26166...754

Hva har dette med mitt nyestenorsk å gjøre? Kunstige skriftspråk støttes av staten, så det er bare å bruke presedensen Ivar Aasen og hans nynorsk har skapt.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lære seg et minimum av språkhistorie før du driter deg ut enda mer?

http://no.wikipedia.org/wiki/Samnorsk

Anonymous poster hash: 26166...754

Har du linket feil? Hva har samnorsk med dette å gjøre?

Anonymous poster hash: 3b5a1...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Når det gjelder pengebruk, er det verdt å nevne at britene bruker enorme summer på å fremme engelsk som lingua franca. Franskmennene bruker milliarder på å bevare det franske språket.

Språkbevaring, uansett i hvilken form, har med nasjonsbygging å gjøre, og det vil jo være latterlig historieløst å skulle ignorere nynorsk og omfavne en avledet dansk som eneste skriftspråk istedenfor.

Anonymous poster hash: 26166...754

Hvorfor i all verden vil det være historieløst å skrote nynorsk?

Faktum er at nynorsk er et oppkonstruert språk, utviklet og promovert på ideolgisk grunnlag.

Hvilket er greit nok, men når det da viser seg at språket ikke klarer å bre seg av egen kraft, men må ha alle slags hjelp bl.a. av stortinget, ja så får det bare dø, hvis det ikke kan oveleve i egen kraft.

Hva nytte, kulturelt og ellers, er det Norge har av nynorsk?

Jeg har forresten intet mot nynorsk per se, men jeg nekter plent å tvinge mine unger til å forholde seg til et tøysespråk, og jeg nekter å være med på enhver finansiering av tullet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg pirker på deg, er at du går knallhardt ut mot noen som snakker om å snakke nynorsk, noe jeg er helt enig i at er feil. Samtidig som du påstår at du skriver et morsmål, men morsmålet ditt er ikke skriftlig. Talemålet vi lærer oss har stort sett ganske lite til felles med rettskriving og grammatik vi finner i de normerte skriftspråkene våre, og det er ikke veldig rart at folk sliter med å skrive begge, spesielt siden det i dag er veldig stort overlapp mellom formene.

Jeg har forøvrig ikke noe problem med å lese nynorsk, men jeg sliker med å skrive det korrekt, rett og slett fordi det er for likt. Jeg klarer ikke konsekvent å skille ut de stedene der det skiller seg ut fra mitt hovedmål.

Anonymous poster hash: b3f51...235

Dette er flisespikkeri. Jeg påstår ikke at jeg skriver et morsmål, jeg sa at morsmålet mitt, norsk, er representert ved to skriftlige språk. Om man bruker betegnelsen "mother tongue", "native language" eller "first language" spiller liten rolle for alle praktiske formål. Dersom en som har mandarin som morsmål, men som har flyttet utenlands og ikke brukt språket annet enn muntlig, ikke lenger kan skrive mandarin, vil du da virkelig hevde at det er direkte galt å si at h*n ikke kan skrive morsmålet sitt?

Det er nok typisk å ha akseptable reseptive ferdigheter i nynorsk, mens det står dårligere stilt med de produktive ferdighetene. Jeg mener det er utenkelig å skulle drive språkopplæring uten å fokusere på begge.

Anonymous poster hash: 26166...754

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nynorsk er for vanskelig for folk flest. Da er det vel bare å kvitte seg med det. Best å fjerne matematikk i samme slengen...



Anonymous poster hash: caa82...66a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg får vondt inni meg når jeg ser mine svake elever slite med nynorsk. De blir frarådet å velge 2. fremmedspråk fordi det blir for vanskelig for dem, men de tvinges altså til å lære nynorsk. Det som er mest uforståelig er at de får fritak for karakter i sidemål, men må gjennomgå opplæringa. Forstå det den som kan.



Anonymous poster hash: ba0ca...83d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har problemer med nynorsk, så burde man egentlig gått på spesialskole.



Anonymous poster hash: 96208...fb9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk toppkarakterer i nynorsk og lærte meg det fort, og jeg tror det har mye å gjøre med at jeg leste nynorske bøker. Husker en gang jeg lånte bøker på skolebiblioteket, og bibliotekaren grep fatt i meg og sa at jeg måtte anbefale bøkene for de andre i klassen, for de ville ikke låne noe på nynorsk. Det er kanskje en liten gruppe som burde få fritak, men for de fleste tror jeg det handler om en holdningsendring og et spark i ræva...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...