Gå til innhold

Innvandringen til Sverige koster 250 milliarder kroner pr år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som tidligere nevnt sagt at velferdsstaten er problemet med innvandring - ikke innvandringen i seg selv.

Noen regnestykker:

Dagens statsbudsjett: ca 1300 milliarder (altså dette er hva staten bruker årlig)

Dagens innbyggertall: ca 5 millioner
Antall i jobb: 2,5 millioner

1300 000 000 000 / 5 000 000 = 260 000 kroner per innbygger i utgifter

1300 000 000 000 / 2 500 000 = 520 000 kroner per skattebetaler i utgifter

Gjennomsnittlig levetid: 82 år

Gjennomsnittlig antall arbeidstimer per arbeider per år: 1414

En gjennomsnittsnordmann i arbeid har ca 430 000 kroner i lønn før skatt (etter arbeidsgiveravgift). I snitt skattes man 70 % av dette via skatter og avgifter som går inn i statsbudsjettet på inntektssiden.

430 000 x 0,7 = 301 000 innbetalt til staten i året.

Totalutgift per arbeidstaker = 520 000, totalinntekt per arbeidstaker = 301 000. Netto underskudd per arbeidstaker = 219 000

Slik kan man fortsette, og kalkylene kan selvsagt gjøres svært avanserte ved å inkludere barn, at man kan ta med et snittall sykedager, at en viss prosent har større behov enn gjennomsnittet, at flere idag er arbeidsledige og at vi har en enorm boom med pensjonister som skal leve på våre barns inntekt i fremtiden.


Dagens modell tilsier at enhver som bor i Norge automatisk blir en utgiftspost som med all sannsynlighet aldri vil betale inn noe i nærheten av den utgiften budsjettet har blitt tilført. Hvorfor? Fordi systemet er inneffektivt, kostbart og tar ikke hensyn til individuelle behov og ønsker. Tenk deg selv - hvis det koster 1000 kroner å gå på butikken selv og handle det du skal ha , hvor mye dyrere vil det ikke bli å betale noen andre for å gå på butikken for deg?

Tenk deg da selv, hvordan hadde det vært med tanke på innvandring uten dagens velferdsmodell? Hva hadde forskjellen vært om enhver innvandrer som kommer til Norge ikke koster skattebetalerne et rødt øre så fremt de ikke ønsker å gi bort noe selv - frivillig? Ville da innvandrere kun bli sett på som snyltere slik de ofte blir idag?

Et annet moment - en person fra et annet land som ikke har noen intensjoner om å jobbe ærlig og rederlig, ikke ønsker å stå på egne ben og gjerne vil ha andre til å betale for seg. Reiser denne da til Norge eller et land som fremdeles har dagens løsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverige er ikke et fullverdig demokrati. :(



Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er ikke et fullverdig demokrati. :(Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d

At brunskjortene mener det får så være, alle internasjonale statistikker og indekser viser noe annet

Anonymous poster hash: 72b1a...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At brunskjortene mener det får så være, alle internasjonale statistikker og indekser viser noe annet

Anonymous poster hash: 72b1a...159

For å være et demokrati må man ha åpenhet og ytringsfrihet. I Sverige er det en omfattende sensur av alt som minner eller kan tolkes som kritikk av innvandringspolitikken. Dette i et land som har Europas høyeste ikke europeisk innvandring.

Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være et demokrati må man ha åpenhet og ytringsfrihet. I Sverige er det en omfattende sensur av alt som minner eller kan tolkes som kritikk av innvandringspolitikken. Dette i et land som har Europas høyeste ikke europeisk innvandring.Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d

Sverige har ytringsfrihet slik de alltid har hatt, eller er det noe som hindrer brunskjortene i å spre sitt grumsete budskap?

Anonymous poster hash: 72b1a...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han gjør ikke det, han sier at siden folketallet i Sverige er omtrent det doble av Norges, så koster innvandringen til Norge sikkert halvparten av det den svenske innvandringen gjør.

Men det fungerer jo slett ikke. Du kan ikke si stort om Norge, basert på tall fra Sverige.

At Sverige går kraftig i minus betyr at det sannsynligvis gjør det i Norge også, noe som bekreftes av tall herfra også. Kostnadsnivået i Norge er vel også noe høyere enn i Sverige så det kan til og med bli dyrere for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som tidligere nevnt sagt at velferdsstaten er problemet med innvandring - ikke innvandringen i seg selv.

Jeg er ganske uenig der. Kriminelle innvandrere er et problem uavhengig av om de får forsyne seg av velferdsgodene våre eller ikke. At vi har et velferdssystem gjør bare at vi "ranes, bankes opp og voldtas" dobbelt opp, på en måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har ytringsfrihet slik de alltid har hatt, eller er det noe som hindrer brunskjortene i å spre sitt grumsete budskap?

Ja, både formelle og uformelle reaksjonsformer mot meninger som avviker fra PK-mafiaens ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Sverige går kraftig i minus betyr at det sannsynligvis gjør det i Norge også, noe som bekreftes av tall herfra også. Kostnadsnivået i Norge er vel også noe høyere enn i Sverige så det kan til og med bli dyrere for oss.

Det er en temmelig løs antakelse. Jeg forestiller meg ikke at innvandring er spesielt lønnsomt, men måten TS kommer frem til sitt tall er latterlig. Og som vi har sett andre steder i tråden, bildet endrer seg kraftig avhengig av hvilke forutsetninger man legger til grunn for regnestykket. Noen av dem som regner på kostnader med innvandringen finner faktisk at den kan være lukrativ. Så her trengs det helt klart noe annet og mer enn enkel hoderegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dem som regner på kostnader med innvandringen finner faktisk at den kan være lukrativ.

Ja, jeg har sett en slik 'undersøkelse'. Den sammenlignet trygdeutgifter med skatteinntekter for ikke-vestlige innvandrere. Og det gikk i pluss. Så da ble konklusjonen at innvandring er lønnsomt. Men de glemte jo at skatteinntektene skal dekke mye annet. Skole, barnehager, høyere utdannelse, kollektivtrafikk, veier, ekstra politi, asylindustrien, boligbygging, fengsler, domstoler, framtidige pensjoner, og sikkert mye mer.

Seriøse analyser viser at ikke-vestlig innvandring er et enormt pengesluk, som vil koste oss oljefondet og mer til. Man kan lese rapporten fra Brochmannutvalget og ta det derfra.

Anonymous poster hash: 3a0f6...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har ytringsfrihet slik de alltid har hatt, eller er det noe som hindrer brunskjortene i å spre sitt grumsete budskap?

Anonymous poster hash: 72b1a...159

Tror de fleste vet hvordan svenske medier ikke vil oppgi etnistet til gjerningspersonene, pynter på fakta eller går hardt ut i mot alle som ønsker en endring av innvandringspolitikken. Et eksempel på dette er da

Ozz Nujen kaller Frp og Høyre for rasister. Det er typisk for journalister og medier i Sverige som gir han full støtte.

Det morsommer er Sverige nylig har utvist romfolk på busser. Ikke et ord i Aftonbladet, som mener det samme som deg. Alle som kritiserer innvandringspolitikken eller Islam er brunskjorter.

Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste vet hvordan svenske medier ikke vil oppgi etnistet til gjerningspersonene, pynter på fakta eller går hardt ut i mot alle som ønsker en endring av innvandringspolitikken. Et eksempel på dette er da

Ozz Nujen kaller Frp og Høyre for rasister. Det er typisk for journalister og medier i Sverige som gir han full støtte.

Det morsommer er Sverige nylig har utvist romfolk på busser. Ikke et ord i Aftonbladet, som mener det samme som deg. Alle som kritiserer innvandringspolitikken eller Islam er brunskjorter.

Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d

Ikke rart at oppegående svensker flytter til andre land i store tall. Ble nylig kjent med flere som har bosatt seg i Oslo og er ganske, ganske kritiske til det som skjer i hjemlandet deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste vet hvordan svenske medier ikke vil oppgi etnistet til gjerningspersonene, pynter på fakta eller går hardt ut i mot alle som ønsker en endring av innvandringspolitikken. Et eksempel på dette er da

Ozz Nujen kaller Frp og Høyre for rasister. Det er typisk for journalister og medier i Sverige som gir han full støtte.Anonymous poster hash: 4b0c3...d4d

Som beviser? Du må nesten komme med noe bedre dokumentasjon enn det, slik at ingen trur dere bløffer igjen

Anonymous poster hash: 72b1a...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er disse analfabetene som høyrerasistene hele tiden marer om? Det kan ikke være de ikke-vestlige for de har et utdanningsnivå som ligger like under snittet for nordmenn, er det dere selv dere snakker om kansje? hehe

Anonymous poster hash: 72b1a...159

Hva hjelper det med utdanning, når de neppe kommer i posisjon til å få brukt sin utdanning? Det er utrolig vanskelig for innvandrere i Norge å få arbeid der de kan bruke sine kvalifikasjoner, og dette gjelder muligens i verre grad dersom du er svart.

Hvem vil ta ansvar for å rette opp?

Store innsatser har blitt lagt ned , hva med å ta noe i bruk.

Vi har ikke rett til å kritisere utlendinger for å Nave når vi ikke vil gi jobb til utlendinger som faktisk overgår nordmenn.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper det med utdanning, når de neppe kommer i posisjon til å få brukt sin utdanning?

Høyrerasistenes påstand var at alle som kommer hit fra ikke-vestlige land er analfabeter som også var det jeg motbeviste, at enkelte ikke får brukt sin utdannelse er et annet tema

Anonymous poster hash: 72b1a...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrerasistenes påstand var at alle som kommer hit fra ikke-vestlige land er analfabeter som også var det jeg motbeviste, at enkelte ikke får brukt sin utdannelse er et annet tema

Anonymous poster hash: 72b1a...159

Jeg bor i Oslo og merker meg at de utlendingene jeg treffer på er hakket hvassere og bedre utdannet enn nordmenn, selv om de er kølsvarte elller fra østblokka.

Jeg sporet vel litt av her, men synes faktisk at det er på tide å få opp øynene for hva slags innvandrere landet renner over av samtidig som vi sutrer over mangel på kompetanse.

Jeg mente egentlig ikke å motsi deg, men heller å tilføre enda mer dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva hjelper det med utdanning, når de neppe kommer i posisjon til å få brukt sin utdanning? Det er utrolig vanskelig for innvandrere i Norge å få arbeid der de kan bruke sine kvalifikasjoner, og dette gjelder muligens i verre grad dersom du er svart.

Hvem vil ta ansvar for å rette opp?

Store innsatser har blitt lagt ned , hva med å ta noe i bruk.

Vi har ikke rett til å kritisere utlendinger for å Nave når vi ikke vil gi jobb til utlendinger som faktisk overgår nordmenn.

Leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, sivilingeniører, siviløkonomer osv har ingen problemer med å få jobb i Norge så fremt de kan vise til en anerkjent utdannelse ved et anerkjent universitet.

Har en følelse av at du her snakker om utdannelser det er inflasjon i, hvor språk er spesielt viktig og hvor det private markedet ikke har mange jobber. Samt svake utdannelsesinstitusjoner.

massevis av ingeniører fra India eksempelvis her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, sivilingeniører, siviløkonomer osv har ingen problemer med å få jobb i Norge så fremt de kan vise til en anerkjent utdannelse ved et anerkjent universitet.

Har en følelse av at du her snakker om utdannelser det er inflasjon i, hvor språk er spesielt viktig og hvor det private markedet ikke har mange jobber. Samt svake utdannelsesinstitusjoner.

massevis av ingeniører fra India eksempelvis her til lands.

Det går nok dypere enn som så. Det er ganske mange personer jeg tenker på. Fra mange land, og også fra velrennomerte universiteter, og mindre kjente universiteter.

Jeg har forøvrig lagt merke til at det er lommer for de brune i arbeidsmarkedet, Apotekene er en av disse.

Vet kan du ramse opp bedrifter som har mye utlendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok dypere enn som så. Det er ganske mange personer jeg tenker på. Fra mange land, og også fra velrennomerte universiteter, og mindre kjente universiteter.

Jeg har forøvrig lagt merke til at det er lommer for de brune i arbeidsmarkedet, Apotekene er en av disse.

Vet kan du ramse opp bedrifter som har mye utlendinger?

De fleste ikke-vestlige velrenomerte utdanningsinstitutsjoner ligger i sørøstasia hvor arbeidsinnvandringen gjerne går andre veien - ikke til Norge for å si det slik. Fortell meg gjerne hvilke land og institusjoner du tenker på som utdanner leger, ingeniører, sivilingeniører, sykepleiere osv og hvor man ikke får jobb i Norge.

Jeg ser til stadighet personer fra ikke-vestlige land som sitter med utdannelser innen pedagogikk, statsvitenskap, sosiologi, psykologi, drama, litteratur, språk, markedsføring, sosialantropologi, filosofi etc - yrker det er ekstremt vanskelig å få jobb i uansett hvor bleik i huden og hvor erkenorsk du måtte være.

Det hjelper heller ikke med gode karakterer og papirer om du mangler sosiale antenne og kunnskap om lokal kultur om jobben baserer seg på tett kontakt med norske kunder (salg).

Som man spør får man svar:

Statoil, ABB, Accenture, Yara, Telenor, Funcom, Kongsberg DA, Raufoss, DNB, Danske bank, Skandiabanken, If, Norwegian, Sweco, Atea, Halliburton, Rolls Royce, Aker, Kværner, DNO, Brunel, Nexans, Google, Yahoo, Cisco, Ericsson, Kelly, Shell, Conoco Phillips, GE, Honeywell, DHL, Maersk, FMC and the list goes on :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, sivilingeniører, siviløkonomer osv har ingen problemer med å få jobb i Norge så fremt de kan vise til en anerkjent utdannelse ved et anerkjent universitet.

Har en følelse av at du her snakker om utdannelser det er inflasjon i, hvor språk er spesielt viktig og hvor det private markedet ikke har mange jobber. Samt svake utdannelsesinstitusjoner.

massevis av ingeniører fra India eksempelvis her til lands.

Du glemte å nevne diskrimineringen på grunn av utenlandsk navn og hvor mange, mange arbeidsgivere er skeptiske til ikke-norsk utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...