Gå til innhold

Så er russen i gang igjen. Hva feiler det enkelte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanlige russestreker? Uskyldige rampestreker? Nei! Vanlige russestreker er krabbe i 17. maitoget, campe i en rundkjøring, sitte under pulten i en skoletime. Å teipe noen fast i en stolpe og kaste egg på dem, er overhodet ikke innenfor rammene av hva som er greit å gjøre fordi man går i rød bukse.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke meningen at folk skal gå rundt å være redd når russen slippes løs!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil benytte anledningen til å informere alle om at det er mulig å anmelde russen for lovbrudd. Få de jævlene stilt i retten for det de gjør, at man har en rød bukse er ingen unskyldning til å true andres hverdag. Er man heldig får de dom i eksamensperioden, og vil dermed gå glipp av et vitnemål før neste semester. Hurra!



Anonymous poster hash: 6b33b...a16
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil benytte anledningen til å informere alle om at det er mulig å anmelde russen for lovbrudd. Få de jævlene stilt i retten for det de gjør, at man har en rød bukse er ingen unskyldning til å true andres hverdag. Er man heldig får de dom i eksamensperioden, og vil dermed gå glipp av et vitnemål før neste semester. Hurra!

Anonymous poster hash: 6b33b...a16

Trenden så langt i de få sakene jeg har hørt om som har kommet til en rett, har vært at det blir betingede dommer eller samfunnsstraff. Det er litt svakt, syns jeg. Et kort besøk i fengsel kunne nok hatt en oppdragende effekt på dem, og på russ i senere kull. De burde ha det klart for seg at om de velger å bryte loven, så er det fullt mulig at de kan ende foran en dommer, og faktisk bli stilt til ansvar etter loven.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man etter hvert begynner å bli lei av at russen ikke fatter at det går en grense. Enkelte lærer tydeligvis aldri.

Hva? Tror du det er de samme folkene som er russ hvert år?

Anonymous poster hash: dbae3...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva? Tror du det er de samme folkene som er russ hvert år?

Anonymous poster hash: dbae3...837

Selvsagt ikke. Men hvert eneste år så er det noen som ikke har fått med seg at det er kriminelt å kidnappe noen, binde dem fast og ydmyke dem. At det faktisk er straffbart med flere måneders fengselsstraff.

Dette står det om i avisene hvert år, og hvert år er det noen som ikke har tatt lærdom av det.

Jeg tror det er på tide å gi faen i puselankingen med betingede dommer. Sett dem i fengsel, og se om ikke det har en bedre almenpreventiv effekt på neste års russ.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Helt enig med Mann42 her. Ungdommene må forstå at de ikke kan bryte lover og regler fordi de går i russedress.

Folk får jo 4 mnd fengsel for å slå til en tilfeldig person på byen - å kidnappe en person, binde ham/henne fast og kaste egg på ham/henne og så bare dra, er etter min mening enda verre.... Burde hatt minst like lang straff!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Mann42 her. Ungdommene må forstå at de ikke kan bryte lover og regler fordi de går i russedress.

Folk får jo 4 mnd fengsel for å slå til en tilfeldig person på byen - å kidnappe en person, binde ham/henne fast og kaste egg på ham/henne og så bare dra, er etter min mening enda verre.... Burde hatt minst like lang straff!

Det var linket til en sak fra i fjor, der det lå an til 45 dagers betinget straff. Så jeg tror nok at den øvre grensen ligger et godt stykke over. Uten at jeg har sjekket det konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det var linket til en sak fra i fjor, der det lå an til 45 dagers betinget straff. Så jeg tror nok at den øvre grensen ligger et godt stykke over. Uten at jeg har sjekket det konkret.

De burde virkelig få ubetinget. Betinget straff blir jo slettet etter to eller tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde virkelig få ubetinget. Betinget straff blir jo slettet etter to eller tre år.

Jo, det er jeg klar over. Og jeg er enig. Poenget var bare at det lå an til 45 dager, selv om det skulle være betinget. Så da må jo den øvre grensen for en ubetinget straff ligge et godt stykke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jo, det er jeg klar over. Og jeg er enig. Poenget var bare at det lå an til 45 dager, selv om det skulle være betinget. Så da må jo den øvre grensen for en ubetinget straff ligge et godt stykke over.

Ja, får håpe det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble russen tiltalt for kidnapping for noen år siden og ble utvist fra skolen så de ikke fikk tatt eksamen.



Anonymous poster hash: d9d57...db8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ble skadd så jeg skjønner ikke hvorfor dette blir blåst opp så voldsomt? Bare vanlige russestreker. :P

Anonymous poster hash: 3ff5b...28a

Ingen ble skadd, sier du, men hva hvis denne jenten hadde en eller annen sykdom som kunne føre til anfall (diabetes, epilepsi o l)? Ville du synes det var greit da også?

Anonymous poster hash: 5172d...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke russen la slike "uskyldige russestreker" gå ut over andre russ i stedet for yngre elever eller andre utenforstående? Det lurer jeg på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke russen la slike "uskyldige russestreker" gå ut over andre russ i stedet for yngre elever eller andre utenforstående? Det lurer jeg på.

Det ville ikke være noe mindre kriminelt hvis det gikk ut over andre russ. Å bortføre noen, binde dem fast og etterlate dem hjelpeløse, er et ganske grovt lovbrudd, uansett hvem det går ut over.

Hva om vedkommende hadde en sykdom som astma, epilepsi eller sukkersyke? Hva om vedkommende ikke ble funnet? Hva om det begynte å regne og temperaturen falt noen grader?

Folk må begynne å tenke litt. Jeg trodde det var det russen gikk på skole for å lære, men det virker ikke som om det tar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler det at disse som mener at dette bare er "uskyldige rampestreker" er enten

1: Russ nå

2: Har vært russ og gjort noe lignende og har fortsatt ikke forstått hvor alvorlig det er.

Idioter sier nå jeg, og jeg mener at russefeiringen har gått såppas langt at det er på tide å avikle hele greia. Hvis russen kun hadde gjort uskyldige ting, greit, men når såppas mange bare finner på piss som går utover andre, ja, da er det påtide å sette en stopp for det.

Faren til en kamerat av meg, når han var russ, det mest alvorlige de gjorde var å rappe russeluen til en rødruss (tror han selv var blå).Ellers hadde de det bare gøy, koste seg på en normal måte.

Linken til det artikkelen også, for en suppegjøk, den ene russen:

"– Han er selvfølgelig veldig skuffet, og det var aldri i hans tanker at dette var en straffbar handling, sier Kroken til RA. "

Dere russ tror dere er hevet over loven, det er dere ikke. Hvis jeg ser en russ som gjør noe ulovlig anmelder jeg det, Ikke føle dere trygge bare fordi dere har tatt på den røde/blåe/sorte eller whatever buksen. Dere er ikke SAFE, lover og regler gjelder for dere også.

Etterhvert som dette eskalerer så må politikerene etterhvert ta til fornuft og gjøre noe med det. Vi trenger faktisk ikke russ, det er ikke slik at vi dør hvis ikke at man fjerner russetradisjonen.

Fjern den, så kan folk få lov til å feire det på en annen måte. Ta seg en fest et sted, leie et festlokale, samle seg, drikke seg fra sans og samling en kveld, thats it, ferdig. :)



Anonymous poster hash: 96ac9...eeb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det at disse som mener at dette bare er "uskyldige rampestreker" er enten

1: Russ nå

2: Har vært russ og gjort noe lignende og har fortsatt ikke forstått hvor alvorlig det er.

Idioter sier nå jeg, og jeg mener at russefeiringen har gått såppas langt at det er på tide å avikle hele greia. Hvis russen kun hadde gjort uskyldige ting, greit, men når såppas mange bare finner på piss som går utover andre, ja, da er det påtide å sette en stopp for det.

Faren til en kamerat av meg, når han var russ, det mest alvorlige de gjorde var å rappe russeluen til en rødruss (tror han selv var blå).Ellers hadde de det bare gøy, koste seg på en normal måte.

Linken til det artikkelen også, for en suppegjøk, den ene russen:

"– Han er selvfølgelig veldig skuffet, og det var aldri i hans tanker at dette var en straffbar handling, sier Kroken til RA. "

Dere russ tror dere er hevet over loven, det er dere ikke. Hvis jeg ser en russ som gjør noe ulovlig anmelder jeg det, Ikke føle dere trygge bare fordi dere har tatt på den røde/blåe/sorte eller whatever buksen. Dere er ikke SAFE, lover og regler gjelder for dere også.

Etterhvert som dette eskalerer så må politikerene etterhvert ta til fornuft og gjøre noe med det. Vi trenger faktisk ikke russ, det er ikke slik at vi dør hvis ikke at man fjerner russetradisjonen.

Fjern den, så kan folk få lov til å feire det på en annen måte. Ta seg en fest et sted, leie et festlokale, samle seg, drikke seg fra sans og samling en kveld, thats it, ferdig. :)

Anonymous poster hash: 96ac9...eeb

I Danmark har man en ganske anderledes tradisjon. Der leier de en lastebil og stabler den full av avgangselever etter at de har klart eksamen, og så reiser de rundt til alle familiene, der de spanderes drikke på og skrytes av, og UTEN den månedlange perioden full av idioti som norske russ driver med.

Feste kan man gjøre etter at jobb nummer en er i boks: Eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at dette blir tatt på alvor, for jeg fatter ikke hvorfor vi skal akseptere lovbrudd fordi noen går rundt i fargede bukser og feirer ... Nei vent, de er jo ikke en gang ferdig med eksamen, så de feirer jo ikke en gang at de er ferdig med vgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at dette blir tatt på alvor, for jeg fatter ikke hvorfor vi skal akseptere lovbrudd fordi noen går rundt i fargede bukser og feirer ... Nei vent, de er jo ikke en gang ferdig med eksamen, så de feirer jo ikke en gang at de er ferdig med vgs.

De feirer at de... feirer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...