Gå til innhold

Er du av de som bør kikke seg over skulderen? Jakten på nett-trollene.


Petra75

Anbefalte innlegg

Nei,men det er snakk om hat-meldinger og trusler.

Selv om man har en mening bør man være folk nok til å klare å snakke ordentlig til folk.

Noedet viser seg at veldig mange ikke tror de behøver å være.

Send gjerne Robert på besøk til dem, så både de og andre forstår at man ikke kan angripe andre akkurat sånn man vil og gjemme seg bak "anonymiteten på nett."

Før vi eskalerer "debatten" her kan det være verdt å nevne at jeg aldri truer noe eller driver med hat, men den gode gamle trollingen hvor ingen blir skadet hverken fysisk eller psykisk. Im not trying to make an hero.

Anonymous poster hash: 86b3e...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man har en ip-adresse betyr at den maskinen du skriver fra kan spores.Og på den måten kan man dra linjene tilbake til den som har benyttet maskinen og den eventuelle proxy-serverenhan/hun gikk gjennom for å skjule seg når han/hun bestemte seg får å være så "tøff" at han/hun ordnet med en masse tekniske løsninger for å kunne sjikanere folk på det groveste uten å tørre å se dem i øynene,når de gjorde det... Det er det det betyr.

Det er vel egentlig ingen som kan være helt anonym, selv ikke med TOR nettverk aller andre løsninger som vpn, proxies e.l men det høyner vanskelighetsgraden for å finne ut hvem det er betraktelig. Har man litt peiling og går litt dypere til verks kan man sågar sette opp en kombinasjon av løsninger som selv profesjonelle etterretningstjenester til slutt vil klare men slite godt med, slik at det vil ta lang tid og kreve mye ressurser.

Rent juridisk, bruker man f. eks vpn kan ikke media uten videre spørre om hvem som benyttet en ip adresse på et gitt tidspunkt. For det første er det ikke engang sikkert at vpn leverandøren loggfører, for det andre må det en rettskjennelse til. Man kan ikke bare trampe inn som tredjepart, så de teknikkene som Expressen har brukt tipper jeg ikke nødvendigvis er så veldig legale i seg selv.

Selv om det isolert sett er flott å få frem nettroll som uprovosert angriper andre på nett, så er det en uting at det er Media som graver det frem. Vi risikerer å få et samfunn der media jobber hardt for å sette folk i den digitale gapestokken uten å nødvendigvis ha kompetanse eller mandat til slik virksomhet. Hva skjer f. eks hvis de tar feil person? Skal vi ha et samfunn der tredjeparts institusjoner driver klappjakt på folk?

Anonymous poster hash: bdf7a...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de bare går etter de som sjikanerer andre på en sadistisk måte så har jeg ikke noe problem med dette. Begynner de å gå etter konspirasjonsteorister og de med "feil" meninger kan det hende jeg får et problem ja :)

Anonymous poster hash: e7689...61e

Det kan være flytende skiller og subjektive oppfatninger rundt slikt materiale, skal media være instansen som setter seg til doms i slike tilfeller? Nei takk.

Anonymous poster hash: bdf7a...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det isolert sett er flott å få frem nettroll som uprovosert angriper andre på nett, så er det en uting at det er Media som graver det frem. Vi risikerer å få et samfunn der media jobber hardt for å sette folk i den digitale gapestokken uten å nødvendigvis ha kompetanse eller mandat til slik virksomhet. Hva skjer f. eks hvis de tar feil person? Skal vi ha et samfunn der tredjeparts institusjoner driver klappjakt på folk?

Anonymous poster hash: bdf7a...d27

Har du i det hele tatt sett programmet? Det er et helt team som driver på med å spore opp og ta for seg det juridiske. Aschberg hadde hele tre(!) advokater til å gå gjennom det juridiske bak det disse nettrollene driver på med. Det er slik Alexander "Hult Hatar" ble servert en rettskjennelse.

Anonymous poster hash: 0fb62...cd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et "meningspoliti", man kan mene hva man vil. Det er et "sjikane- og trakasseringspoliti" mot folk som ikke takler at andre mener noe annet enn dem selv og derfor tyr til sjikane, trakassering og trusler mot sine meningsmotstandere.

Jeg skjønner ikke meningen med å "trolle" heller jeg da.. hva er poenget?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen som kan være helt anonym, selv ikke med TOR nettverk aller andre løsninger som vpn, proxies e.l men det høyner vanskelighetsgraden for å finne ut hvem det er betraktelig. Har man litt peiling og går litt dypere til verks kan man sågar sette opp en kombinasjon av løsninger som selv profesjonelle etterretningstjenester til slutt vil klare men slite godt med, slik at det vil ta lang tid og kreve mye ressurser.

Rent juridisk, bruker man f. eks vpn kan ikke media uten videre spørre om hvem som benyttet en ip adresse på et gitt tidspunkt. For det første er det ikke engang sikkert at vpn leverandøren loggfører, for det andre må det en rettskjennelse til. Man kan ikke bare trampe inn som tredjepart, så de teknikkene som Expressen har brukt tipper jeg ikke nødvendigvis er så veldig legale i seg selv.

Selv om det isolert sett er flott å få frem nettroll som uprovosert angriper andre på nett, så er det en uting at det er Media som graver det frem. Vi risikerer å få et samfunn der media jobber hardt for å sette folk i den digitale gapestokken uten å nødvendigvis ha kompetanse eller mandat til slik virksomhet. Hva skjer f. eks hvis de tar feil person? Skal vi ha et samfunn der tredjeparts institusjoner driver klappjakt på folk?

Anonymous poster hash: bdf7a...d27

Og så inmmari viktig var det for deg å få lov til å slenge grov dritt og hatefulle uttalelser på nettet at du skaffer deg nettilgang som CIA klør seg i huet av?

Ja, men da er det bare å bestille plass på lukket avdeling til deg.

For da er du jo sjuk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ganske absurd å gå så langt i en heksejakt på noen som tross alt bare slenger dritt på nett, når man ser hvor langt svenske medier går for å skjule ikke bare identiteten men også etnisiteten til selv serievoldtektsmenn.



Anonymous poster hash: cf85d...a50
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske absurd å gå så langt i en heksejakt på noen som tross alt bare slenger dritt på nett, når man ser hvor langt svenske medier går for å skjule ikke bare identiteten men også etnisiteten til selv serievoldtektsmenn.

Anonymous poster hash: cf85d...a50

Interessant tankegang fra din side. Du burde jo være MEGET begeistret for at Arschberg går mot den trenden, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tankegang fra din side. Du burde jo være MEGET begeistret for at Arschberg går mot den trenden, da.

Bortsett fra at han ikke gjør det. Hvor mange relle draps- eller voldtekstmenn har han hengt ut?

Anonymous poster hash: cf85d...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at han ikke gjør det. Hvor mange relle draps- eller voldtekstmenn har han hengt ut?

Anonymous poster hash: cf85d...a50

Er det ikke det han gjør nå? Henger bjelle på katten? Eller er det sånn at det måtte være noen ANDRE han gikk etter for at det skulle være bra nok?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det han gjør nå? Henger bjelle på katten? Eller er det sånn at det måtte være noen ANDRE han gikk etter for at det skulle være bra nok?

Arseberg er det største arogante selvopphøyde rasshøll som det noengang har vært min ulykke å oppleve på TV-skjermen.

Det er min sterkt fargede, subjektive mening.

Men, så har jeg jo heller aldri likt det institusjonaliserte, politisk korrekte, meningspolitiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troll? Jeg trodde ikke de som mobbet en enkelt person kaltes troll. Er ikke målet til et internett-troll å provosere flest mulig for underholdningens skyld?

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kan fort bli en slippery slope. Meningspolitiet liksom?

Anonymous poster hash: 62bfa...b93

Ja, folk er idioter.

Det som beskrives her er ikke trolling, men mobbing og hets.

Trolling er å skrive innlegg for å lure folk, irritere folk, erte folk, noe du egentlig ikke mener, men bare skriver fordi du liker å se folk koke.

Ekstremistiske ytringer som ikke er motivert av overnevnte, er ikke trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker tilnærmingen. Det har alt for lenge vært alt for lett å bare vrenge ut av seg drit på nett uten å ta noe ansvar. La haterne få et ansikt, og still dem til rette for det de gjør.

Kan jeg få ditt navn, adresse og andre internet nick Mann 42?

Siden du liker metoden regner jeg med at du ikke har noe imot å utsettes for den selv. Allt jeg finner og selve konfrontosjonen kommer jeg til å legge ut offentlig på YouTube og kontakte div av dine venner og familie for å få deres reaksjoner.

Anonymous poster hash: bac53...846

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Dette er helt misforstått. Hatet blir ikke borte selv om myndighetene starter en klappjakt på mennesker som sprer hatefulle ytringer. Snarere tvert imot. Hvis storsamfunnet starter en klappjakt på Breivik sympatisører, islamister og andre grupper, så vil det bare føre til at disse gruppene går under jorden. I tillegg vil de få sympati fordi de fremstår som den svake parten, som blir utsatt for et overgrep av staten.

Et annet moment er rettsikkerhet. Hvem skal utføre jakten på trollene? Åssen kan vi vite at vi har tatt riktig person? Jeg kan for eksempel koble meg på en annens nett, da det hele tida er en ubeskyttet tilkobling tilgjengelig. PCen kan jeg låne fra en annen. Greia er at man er som oftest alene når man poster kommentarer på nettet. Ingen vitner.

Det er mye bedre å konfrontere mennesker med et negativt menneskesyn på nettet og i offentlig debatt. De har som regel dårlige argumenter.

Endret av Cartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få ditt navn, adresse og andre internet nick Mann 42?

Siden du liker metoden regner jeg med at du ikke har noe imot å utsettes for den selv. Allt jeg finner og selve konfrontosjonen kommer jeg til å legge ut offentlig på YouTube og kontakte div av dine venner og familie for å få deres reaksjoner.

Anonymous poster hash: bac53...846

Ja, skal bli interessant å se svaret på denne :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikrer de at de ikke tar selvmord eller gjør andre dumme ting? Folk kan jo få helt panikk når de blit oppsøkt slik, og hengt ut.



Anonymous poster hash: 0069d...ec4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...