Gå til innhold

Nyinnflyttet men dessverre ikke religiøs....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet i høst sammen med samboeren min til hans hjemsted, ei lita bygd på østlandet. Og her starter problemet....

Hvis man ikke er aktiv i en menighet her så får man rett og slett ikke et sosialt liv.

Og ingen venner.

Jeg har virkelig prøvd å gå på både kveldsandakt med felles kveldsmat, onsdagsmøter, fellessamlinger og vanlige møter på søndager. Men jeg klarer rett og slett ikke å føle noen glede og tilknytning ved disse forkynnende møtene. Jeg er ikke medlem av statskirken og føler meg rett og slett dum på disse møtene.

Hva skal jeg gjøre?

Hvordan skal jeg bli godtatt uten å delta på dette?

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tinbjo1

Jeg flyttet i høst sammen med samboeren min til hans hjemsted, ei lita bygd på østlandet. Og her starter problemet....

Hvis man ikke er aktiv i en menighet her så får man rett og slett ikke et sosialt liv.

Og ingen venner.

Jeg har virkelig prøvd å gå på både kveldsandakt med felles kveldsmat, onsdagsmøter, fellessamlinger og vanlige møter på søndager. Men jeg klarer rett og slett ikke å føle noen glede og tilknytning ved disse forkynnende møtene. Jeg er ikke medlem av statskirken og føler meg rett og slett dum på disse møtene.

Hva skal jeg gjøre?

Hvordan skal jeg bli godtatt uten å delta på dette?

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

At du gidder. Gjør heller det du føler for. Drit i hva andre måtte mene. Og det finnes alltid andre måter å få venner på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noen andre du kan omgåes med utenom kirken. For meg virker disse menneskene litt forskurdd evnt medlem i noe slekt av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han religiøs? Hva slags sosialt liv har han?

Nei han er ikke religiøs, men driver med jakt i stor stil både i innland og utland og får vel dekket opp sine sosiale behov der. I tillegg så er han jo vokst opp her, så han har jo sine barndomskamerater.

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du gidder. Gjør heller det du føler for. Drit i hva andre måtte mene. Og det finnes alltid andre måter å få venner på.

Nei jeg gidder jo ikke det lenger, men det er utrolig vanskelig å få venner på andre måter her. Alt dreier seg rundt en eller annen menighet.

Vet om andre innflyttere som sier det samme og som også har vært nødt til å flytte igjen (med og uten partner) pga det samme.

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å være deg selv. Slutt med å gå på slike møter når du ikke engang er religiøs!

Ja jeg har sluttet, nå i senere tid. Holdt på å bli gal av det jeg vil kalle hykleri ;)

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt!

Ja jeg har vurdert det sterkt!

Men vi overtok farsgården hans i fjor, har bygd ny driftsbygning og nytt kyllinghus og har over 10 mill i gjeld på det og i tillegg har vi tre små barn så jeg føler liksom ikke at jeg kan gi opp med det samme heller...

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vurdert det sterkt!

Men vi overtok farsgården hans i fjor, har bygd ny driftsbygning og nytt kyllinghus og har over 10 mill i gjeld på det og i tillegg har vi tre små barn så jeg føler liksom ikke at jeg kan gi opp med det samme heller...

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

10 mill i gjeld :O Nei da skjønner jeg jo at det ikke er så lett... Har samboeren din noen forslag da? Synes han burde være mer hjelpsom, når det tross alt er du som ofrer noe her. Er det ingen ting han gjør som du kan være med på?

Er det noen idrettslag der? Jobber du kun på gården? Har barna deres lekekamerater som du kan bli kjent med foreldrene til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mill i gjeld :O Nei da skjønner jeg jo at det ikke er så lett... Har samboeren din noen forslag da? Synes han burde være mer hjelpsom, når det tross alt er du som ofrer noe her. Er det ingen ting han gjør som du kan være med på?

Er det noen idrettslag der? Jobber du kun på gården? Har barna deres lekekamerater som du kan bli kjent med foreldrene til?

Ja jeg har permisjon fra jobben i et år til pga at vi overtok gården og bygger opp den. Men vet ikke om det er realistisk å gå tilbake i samme jobb etter permisjon heller, pga reisevegen. Nei, det er dessverre ikke noe idrettslag eller lignende her og jeg har blitt kjent med flere av foreldrene i skolen og barnehagen, men de er alle aktive innen menighetene.

Føler også at samboeren min burde ha advart meg litt men jeg tror rett og slett ikke han har tenkt på det som et problem. Og menn har kanskje ikke de samme sosiale behovene som vi damer har. Jeg er liksom vant til å vandre litt gatelangs, ta en kaffe, skravle, shoppe litt og se folk. Her er det en Prix-butikk og det er alt...

Hadde aldri flyttet hvis jeg visste at hele stedet er så sterkt preget av religion :ler:

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flyttet i høst sammen med samboeren min til hans hjemsted, ei lita bygd på østlandet. Og her starter problemet....

Hvis man ikke er aktiv i en menighet her så får man rett og slett ikke et sosialt liv.

Og ingen venner.

Jeg har virkelig prøvd å gå på både kveldsandakt med felles kveldsmat, onsdagsmøter, fellessamlinger og vanlige møter på søndager. Men jeg klarer rett og slett ikke å føle noen glede og tilknytning ved disse forkynnende møtene. Jeg er ikke medlem av statskirken og føler meg rett og slett dum på disse møtene.

Hva skal jeg gjøre?

Hvordan skal jeg bli godtatt uten å delta på dette?

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Sikker på at det ikke er Bømlo du har flyttet til...?

Anonymous poster hash: 89ec2...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre Østfold her, og har samme problemet. Det gjelder å finne andre innflyttere, ser det ut til.

:-)

Endret av Pysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vurdert det sterkt!

Men vi overtok farsgården hans i fjor, har bygd ny driftsbygning og nytt kyllinghus og har over 10 mill i gjeld på det og i tillegg har vi tre små barn så jeg føler liksom ikke at jeg kan gi opp med det samme heller...

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Oi! Det var en skikkelig komplisert historie!

Da skjønner jeg at dette er vanskelig, jeg tror dog at før eller siden (mest sannsynligvis før..) så får du dette pietistiske samfunnet så i vrangstrupen at du gjør omtrent hva som helst for å komme deg bort.

Jeg tror ikke jeg kan gi annet råd en å virkelig fortelle mannen din hvor jævlig dette føles for deg og at du f.eks gir det ett år for å se om det blir noen bedring, blir det ikke det, så bør dere som familie vurdere å flytte. Dere har tross alt ansvar for 3 små barn.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikker på at det ikke er Bømlo du har flyttet til...?

Anonymous poster hash: 89ec2...d82

Bømlo har iallefall fått en bro, prøv å voks opp på en liten øy hvor alle er nødt til å konfirmere seg i kirken, om man i det hele tatt vil ha noe å gjøre på fritiden det året, ettersom verden ligger på andre siden av fjorden :dry: (Ja det var en overdrivelse, og jeg er glad jeg ikke er fra Bømlo heller.)

Det eneste du kan gjøre TS er vel å prøve å finne de som deler samme mening som deg, som heller ikke trives på disse bibelmøtene. Se litt rundt deg, nærliggende bygder eller lignende, og prøv å finne et nettverk der.

Blir det allikevel for tøft så må du kanskje vurdere å få til flytting...

Anonymous poster hash: 6e9bc...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han er ikke religiøs, men driver med jakt i stor stil både i innland og utland og får vel dekket opp sine sosiale behov der. I tillegg så er han jo vokst opp her, så han har jo sine barndomskamerater.

Anonymous poster hash: 5c3b7...8d6

Kan ikke du også starte med jakt?

Ellers kan du jo selv prøve å starte opp noe nytt i bygda? Inviter naboer på kaffe onsdags kveld, la det etterhvert gå på rundgang.

Kanksje er deg noen av naboene som dyrker noe dere kan selge? Dere kan gå sammen og ha et lite "bondens marked" ved nærbutikken, det er jo sosialt.

Ellers har du jo barn og disse barna må jo sosialisere på en eller annen måte. Kanske du kan bruke nettverket deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...