Gå til innhold

Kvinners sykefravær, hvorfor øker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan ikke sette disse to sakene opp mot hverandre uten videre. Dette er statistikk, altså representerer det et tverrsnitt av befolkningen. Du kan imidlertid ikke lese ut av denne tabellen at ikke de kvinnene som er overrepresentert når det gjelder sykemeldinger ikke gjør mye mer enn menn. Det er ikke alle kvinner som er mye sykemeldt, men noen. Noen kvinner gjør også betydelig mer husarbeid og omsorgsarbeid enn menn. Mange kvinner har hovedansvar for både foreldre og barn i tillegg.

Jeg mener at menn generelt sett er raskere til å holde seg hjemme pga sykdom og er mye "sykere" for småting enn det kvinner er. Jeg tror at kvinner holder ut og holder ut helt til det ikke går lenger, og da blir de mye lenger borte fra jobb. Jeg tror også at mange kvinner ikke har helse til å jobbe i tunge yrker som f.eks innen helse, og at det muligens ville vært en god idè med obligatorisk styrketrening for ansatte i denne kategorien.

Ellers synes jeg denne debatten blir litt uinteressant av at den skal framstilles svart-hvitt og at kvinnehaterne må inn og bruke nedlatende kallenavn og hersketeknikker.

Anonymous poster hash: f5e61...68d

Jo jeg kan sette de opp mot hverandre uten videre. Sykefraværet er også et snitt av befolkningen så individuelle ting vil jevne seg ut i begge statistikker.

Anonymous poster hash: 13183...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du leser artikkelen du lenket til på forskning.no, ser du at korttidsfraværet ikke er annerledes for menn enn kvinner. Med andre ord er tredagers like utbredt blant menn som kvinner.

Anonymous poster hash: 50f9d...318

Les gjerne hele artikkelen du. Snakker vi om sykemeldinger eller egenmeldinger i denne tråden kanskje?

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra kronikk i Aftenposten:

Kvinners sykefravær har ikke gått til himmels. Om noe har gått til himmels, så er det andelen kvinner i den norske arbeidsstyrken.

I 2001 var kvinners sykefravær på ca. 8 prosent, mens det i 4 kvartal 2013 var 7 prosent. Tilsvarende tall for menn var ca. 6 prosent i 2001 og 4 prosent i 2013. Her finner man dermed ingen indikasjon på «himmelhøyt» sykefravær blant kvinner.

Hva så med sykefraværet fra 1970 og frem til i dag? Rundt 1970 var kvinners sykefravær på ca. 3 prosent. Altså ser vi en fordobling av sykefraværet frem til i dag.

Men siden sykefravær beregnes utfra tapte dagsverk i den yrkesaktive delen av befolkningen, må vi samtidig se på kvinners arbeidsdeltakelse i 1970.

I følge Arbeidskraftundersøkelsen var kvinners arbeidsdeltakelse i 1970 på under 30 prosent.

I 4. kvartal 2013 var arbeidsdeltakelsen om lag 68 prosent for kvinner, altså mer enn en fordobling siden 1970.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kvinners-sykefravar---langt-fra-himmelhoyt-7535346.html#.U06qMMZmc48

Anonymous poster hash: 50f9d...318

Er det noe nytt at aviser bruker sensasjonelle overskrifter når de skal selge saker. At flere kvinner er yrkesaktive er bra, men det betyr ikke at vi ikke bør ta diskusjonen hvorfor norske kvinner sykemelder seg mer nå enn før. For det er vitterlig det som er problemstillingen. Det er derimot klinkende klart at vi kan ikke ta den diskusjonen uten å få "kvinnehatet" slengt i trynet.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt at aviser bruker sensasjonelle overskrifter når de skal selge saker. At flere kvinner er yrkesaktive er bra, men det betyr ikke at vi ikke bør ta diskusjonen hvorfor norske kvinner sykemelder seg mer nå enn før. For det er vitterlig det som er problemstillingen. Det er derimot klinkende klart at vi kan ikke ta den diskusjonen uten å få "kvinnehatet" slengt i trynet.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Hva slags kvinnehat er det du sikter til? Vi er drittlei av tåpelige bortforklaringer pluss sånne som deg, som prøver å få det til å se ut som om kritikk av kvinner er kvinnehat. Den diskusjonen gidder vi ikke.

Anonymous poster hash: 9c4db...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kan det være at vi ikke har tid til hverandre lengre, vi damer, til å slå av en prat og få utløp for problemer og stress sammen, mellom barn og husarbeid og jobb?

Kjør debatt!

Anonymous poster hash: 1d44c...72f

kvinner prøver å gjøre for mye på en gang. De skulle gitt mer faen. Menn er flinkere på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags kvinnehat er det du sikter til? Vi er drittlei av tåpelige bortforklaringer pluss sånne som deg, som prøver å få det til å se ut som om kritikk av kvinner er kvinnehat. Den diskusjonen gidder vi ikke.

Anonymous poster hash: 9c4db...65f

Registrer at jeg skriver kvinnehat i anførselstegn da. Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Fullført grunnskolen?

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er pr.definisjon ingen sykdom.

Det er ikke noe som heter å "sykemelde seg". Det er legen som sykemelder

Graviditet fører ofte med seg sykdom som feks bekkenløsning. Jeg kaller det "å sykemelde seg" fordi jeg vet at det er veldig enkelt å få sykemelding som gravid. Det skal ikke mye til

Anonymous poster hash: 17c8d...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://casakaos.blogg.no/1397472044_sykmeld_deg_fra_barna.html

Seriøst. Les artikkelen. Handler om sykefravær

Artikkel er vel å ta litt hardt i? Dette er en blogg.

Jeg liker godt dette avsnittet:

"Vi kjenner alle til dobbeltbyrden, der kvinner kombinerer jobb og omsorg for familien. Men nå har altså den tredje byrden kommet, der vi i tillegg skal følge opp barna våre helt usannsynlig tett og godt, ha perfekte hjem, ha en ung og veltrent kropp, delta på vinklubber, server gourmetmiddager til venner og realisere oss selv."

Nei, kjære blogger CasaKaos. Dobbeltbyrden har blitt tilbakevist uendelig mange ganger. Det er ikke "deltidsfella", barnestell eller arbeid hus og bedrift som gjør kvinner syke. Hvorfor skal da trippelbyrden være utslagsgivende. Den tidligere statsråden ble hudflettet for å nevne ordet "holdninger" sammen med sykefravær. Dersom vi skal følge enkeltes tankegods om at forskjeller mellom menn og kvinner handler om sosiale konstruksjoner, hva annet enn holdninger kan skylde forskjellen? For å ha det på det rene. NEI, kvinner har ikke dårlige holdninger enn menn, men de har annerledes holdninger til sykdom. Den debatten vil vi likevel ikke ta. Så får vi fortsette å pøse på med plausible forklaringer på hvorfor flere kvinner holder seg hjemme.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Artikkel er vel å ta litt hardt i? Dette er en blogg.

Jeg liker godt dette avsnittet:

"Vi kjenner alle til dobbeltbyrden, der kvinner kombinerer jobb og omsorg for familien. Men nå har altså den tredje byrden kommet, der vi i tillegg skal følge opp barna våre helt usannsynlig tett og godt, ha perfekte hjem, ha en ung og veltrent kropp, delta på vinklubber, server gourmetmiddager til venner og realisere oss selv."

Nei, kjære blogger CasaKaos. Dobbeltbyrden har blitt tilbakevist uendelig mange ganger. Det er ikke "deltidsfella", barnestell eller arbeid hus og bedrift som gjør kvinner syke. Hvorfor skal da trippelbyrden være utslagsgivende. Den tidligere statsråden ble hudflettet for å nevne ordet "holdninger" sammen med sykefravær. Dersom vi skal følge enkeltes tankegods om at forskjeller mellom menn og kvinner handler om sosiale konstruksjoner, hva annet enn holdninger kan skylde forskjellen? For å ha det på det rene. NEI, kvinner har ikke dårlige holdninger enn menn, men de har annerledes holdninger til sykdom. Den debatten vil vi likevel ikke ta. Så får vi fortsette å pøse på med plausible forklaringer på hvorfor flere kvinner holder seg hjemme.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

det henger du deg oppi? Who cares hva det er blogg eller artikkel. Dama har et poeng.

Men flere kvinnee enn men er hjemme med syke barn og. Det og må telles med. Menn velger i dtørre grad jobben foran barna.

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det henger du deg oppi? Who cares hva det er blogg eller artikkel. Dama har et poeng.

Men flere kvinnee enn men er hjemme med syke barn og. Det og må telles med. Menn velger i dtørre grad jobben foran barna.

Henger meg opp i? Kvinnen tar jo feil. Norske kvinner sykefravær kan i liten grad kobles til barn eller barns sykdom. Du skjønner, kvinner er i økende grad sykemeldt uavhengig om de har barn, om de har få barn eller mange barn. Da forsvinner barn som kausal faktor ut av regnestykket. Jeg forstår at det er et halmstrå for de som synes det er kjipt å høre at kvinner oftere blir sykemeldt. Der forsvinner jo litt av glansbildet om den selvoppofrende norske kvinnen.

Barn og hjem er altså ikke årsaken til kvinners økende sykefravær. Flere barn er i barnehage, og kvinner bruker færre timer på husarbeid. LIKEVEL stiger altså fraværet. Forklar den uten å vurdere holdniger til sykefravær du og andre.

Anonymous poster hash: 82a41...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg vet ikke. Mitt inntrykk er nå at det enten er gravide eller de som er mødre som regel er de som er sykmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...