Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad.

Litt om meg først i tilfelle dere lurte: Jeg er født i en by i nord ( vil ikke si hvilken for bunaden derfra er helt grusom...) og siden har jeg bodd i Oslo. Mine foreldre er utenlandske.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad, men jeg synes festdrakten og "Oslo- drakten" ikke er særlig fine på meg.

Har jeg da rett til å kjøpe en bunad fra et sted som jeg ikke har tilknytning til- eller er dette hyklerst? Bør man ha en tilknytning til stedet som man bærer bunaden sin fra? Hele slekten min er fra Oslo.

hilsen meg!



Anonymous poster hash: cff44...fff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan hele slekten din være fra Oslo når foreldrene dine er utenlandske?



Anonymous poster hash: 77ae1...adf
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal velge oslobunad siden det er der du har din tilknytning. Men hade du sett på jubileumsdrakten for Oslo. Den er veldig fin synes jeg. Skal se om jeg finner link til deg.

Anonymous poster hash: e1585...600

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du står selvfølgelig ikke fritt til å velge bunad fra hvilket som helst sted. Enten der du er født eller Oslo. Punktum. Man kan gå tilbake til der besteforeldre kom fra, men det hjelper jo ikke deg når foreldrene dine er utenlandske.



Anonymous poster hash: 6e872...a25
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan velge seg hvilken som helst bunad. Jeg ville valgt follodrakten om jeg var deg, for jeg synes den er så fin med det røde livet og gullbeltet, og Follo er nesten Oslo, he he :). Rondastakken er også kjempefin, og den har tradisjonelt blitt brukt av alle i hele landet (kanskje særlig barn da men).

Det er naturligvis hyggelig om man har en eller annen tilknytning til stedet, en historie man kan fortelle når noen spør. Men det er ikke noe krav sånn jeg ser det.



Anonymous poster hash: 5107e...d43
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør du velge en bundad fra Oslo..



Anonymous poster hash: 7ac36...3bc
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan velge seg hvilken som helst bunad. Jeg ville valgt follodrakten om jeg var deg, for jeg synes den er så fin med det røde livet og gullbeltet, og Follo er nesten Oslo, he he :). Rondastakken er også kjempefin, og den har tradisjonelt blitt brukt av alle i hele landet (kanskje særlig barn da men).

Det er naturligvis hyggelig om man har en eller annen tilknytning til stedet, en historie man kan fortelle når noen spør. Men det er ikke noe krav sånn jeg ser det.

Anonymous poster hash: 5107e...d43

Jo, det er et krav.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Hvordan kan hele slekten din være fra Oslo når foreldrene dine er utenlandske?

Anonymous poster hash: 77ae1...adf

Kanskje de også er født og oppvokst i Oslo?

Synes du skal velge den Bunaden du like best jeg T.S, og drite i hva andre måtte mene :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuell lave din egen drakt med elementer fra fødested, bosted og slektens opprinnelsested.

Anonymous poster hash: 1ad4f...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden er en folkedrakt. Det forutsetter en viss etnisk forbindelse å ta den i bruk. Men nå er jo utlendinger så mangt. Noen er nært beslektet med det norske folk, andre ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gå for ett av Osloalternativene hvis du ikke vil ha den fra der du er født. Det er helt merkelig å bare velge en tilfeldig bunad.

Jubileumsdrakten til Oslo har du jo en del valgfrihet på, både når det kommer til farge på skjorte og forkle og materialet i skjorten. Hvis du er gyllen i huden, vil sikker den i gull være nydelig på deg. Du kan se alle alternativene her.



Anonymous poster hash: 952e7...c51
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du står selvfølgelig ikke fritt til å velge bunad fra hvilket som helst sted. Enten der du er født eller Oslo. Punktum. Man kan gå tilbake til der besteforeldre kom fra, men det hjelper jo ikke deg når foreldrene dine er utenlandske.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Herregud så trangsynt det går an å bli..

Du må nærmere deg 80 år, med dem holdningen der.

Anonymous poster hash: 02d87...ccd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er et krav.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Et krav fra 50-tallets trangsynte.

Anonymous poster hash: 02d87...ccd

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad.

Litt om meg først i tilfelle dere lurte: Jeg er født i en by i nord ( vil ikke si hvilken for bunaden derfra er helt grusom...) og siden har jeg bodd i Oslo. Mine foreldre er utenlandske.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en bunad, men jeg synes festdrakten og "Oslo- drakten" ikke er særlig fine på meg.

Har jeg da rett til å kjøpe en bunad fra et sted som jeg ikke har tilknytning til- eller er dette hyklerst? Bør man ha en tilknytning til stedet som man bærer bunaden sin fra? Hele slekten min er fra Oslo.

hilsen meg!

Anonymous poster hash: cff44...fff

Kjøp akkurat dem bunaden du vil ha. :) flott at du ønsker bunad i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 02d87...ccd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de også er født og oppvokst i Oslo?

Synes du skal velge den Bunaden du like best jeg T.S, og drite i hva andre måtte mene :)

Det står jo 2.generasjon, så foreldrene er utlendinger som har innvandret til Norge. Kan du ikke lese trådens tittel? Det kan ikke stemme at hele slekta til TS er fra Oslo når TS er bare 2.generasjon innvandrer.

Anonymous poster hash: 77ae1...adf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mye tullete, über konservative og rasistiske svar.

Egentlig skal du ha fra der du er født, bor eller slekten din stammer fra, men. Vi er i 2014, de reglene betyr ikke noe lenger. Spesielt i Oslo, her velger folk den de liker best, så gjør det!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan velge seg hvilken som helst bunad. Jeg ville valgt follodrakten om jeg var deg, for jeg synes den er så fin med det røde livet og gullbeltet, og Follo er nesten Oslo, he he :). Rondastakken er også kjempefin, og den har tradisjonelt blitt brukt av alle i hele landet (kanskje særlig barn da men).

Det er naturligvis hyggelig om man har en eller annen tilknytning til stedet, en historie man kan fortelle når noen spør. Men det er ikke noe krav sånn jeg ser det.

Anonymous poster hash: 5107e...d43

Vel, nå skal man ikke velge bunad etter hva man synes er finest da.

Anonymous poster hash: 20473...be5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Du kan selvsagt velge hvilken bunad du vil. Det er ingen nemd du må søke til for å bevise at du er verdig en bunad fra et visst sted, selv om noen bunad-nazier gjerne skulle ønske det var det.

Selv har jeg bunad fra hjemstedet mitt, og synes det er mest naturlig å ha en bunad fra et sted man har en tilknytning, enten man har bodd der, har familie derfra etc. Hvis du velgen en annen må du nok regne med at en del spør om hvorfor du har den, og noen vil kanskje tenke det er teit å ha en bunad fra et sted du ikke har tilknytning - da bunaden har sterke geografiske tilknytninger. Men ingen kan nekte deg det, hvis du selv ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha valgt der jeg var født da. Selv er jeg født og oppvokst i Bergen men mine foreldre er utenlandske, jeg har vokst opp i et spesifikt område, så jeg skal kjøpe meg den bunaden som hører til området her om 3 år (sparer penger!). :) Så ja du må ha en eller annen tilknytning synes jeg da :)



Anonymous poster hash: bffc3...bfa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...