Gå til innhold

Kvinnelige oppfinnere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter spent på hva meh kan koke ihop som respons på den siste her. Takk, AB, for at du tar deg tid :)Anonymous poster hash: 9b9c5...a61

Det kommer visst ikke noe svar.

Jeg tror i hvert fall vi kan konkludere med at kvinnelige oppfinnere har bidratt med mye vesentlig for menneskeheten, uavhengig av om det finnes kjønnsbetingede intelligensforskjeller eller ikke.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man "vet" ikke at det er flere mannlige en kvinnelige genier. Det er en påstand.

Jo, det vet man rimelig godt. Forskningen som er gjort rundt dette er så og si ubestridt innenfor de akademiske sirklene som omfavner temaet, det er som sagt først når det kommer til årsakene man ikke er fullt så sikker. Tallene er klare, det er en klar overrepresentasjon av mannlige genier enn kvinnelige. I de relevante akademiske sirklene er dette et allment akseptert faktum, og lite lite et diskusjonstema som det du sier vedrørende størrelsen på hjernen. Og ja, jeg snakket om ernæring, stimulering osv.

Det er i praksis ingen forskjell mellom gutter og jenter når det gjelder disse faktorene som er de eneste som har potensiale til å gjøre et potensielt geni, til å bli "bare" begavet eller verre. Jeg ser heller ikke hvor relevansen i å dra inn Einstein er, da genier også har vidt forskjellige hjerner, i tillegg til at det også selvsagt finnes kvinnelige genier - som i likhet med Einstein har litt mindre hjerner enn andre genier. Folk med større hjerner, har også i snitt litt høyere intelligens. Det som uansett særlig utpekte seg i størrelse når det gjaldt Einsteins hjerne og sannsynligvis er forklaringen på hvorfor han utmerket seg, isselappen (da dens størrelse er korrelert med bl.a matematiske evner), er i snitt større hos menn enn hos kvinner. Og dette gjenspeiles også i praksis.

Kan du ikke peke på noen kulturelle faktorer du mener kan være årsaken til at ratioen for menn og kvinner med IQ over 145 er 8:1, siden du tilsynelatende er stormotstander av alle forsøk på å forklare forskjellen med biologi? Hvilke kulturelle faktorer vil du forresten påstå er årsaken til at det er flere tilbakestående menn enn kvinner hvis norsk og vestlig kultur er i disfavør kvinner når det gjelder IQ?

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det vet man rimelig godt. Forskningen som er gjort rundt dette er så og si ubestridt innenfor de akademiske sirklene som omfavner temaet, det er som sagt først når det kommer til årsakene man ikke er fullt så sikker. Tallene er klare, det er en klar overrepresentasjon av mannlige genier enn kvinnelige. I de relevante akademiske sirklene er dette et allment akseptert faktum, og lite lite et diskusjonstema som det du sier vedrørende størrelsen på hjernen. Og ja, jeg snakket om ernæring, stimulering osv.

Det er i praksis ingen forskjell mellom gutter og jenter når det gjelder disse faktorene som er de eneste som har potensiale til å gjøre et potensielt geni, til å bli "bare" begavet eller verre. Jeg ser heller ikke hvor relevansen i å dra inn Einstein er, da genier også har vidt forskjellige hjerner, i tillegg til at det også selvsagt finnes kvinnelige genier - som i likhet med Einstein har litt mindre hjerner enn andre genier. Folk med større hjerner, har også i snitt litt høyere intelligens. Det som uansett særlig utpekte seg i størrelse når det gjaldt Einsteins hjerne og sannsynligvis er forklaringen på hvorfor han utmerket seg, isselappen (da dens størrelse er korrelert med bl.a matematiske evner), er i snitt større hos menn enn hos kvinner. Og dette gjenspeiles også i praksis.

Kan du ikke peke på noen kulturelle faktorer du mener kan være årsaken til at ratioen for menn og kvinner med IQ over 145 er 8:1, siden du tilsynelatende er stormotstander av alle forsøk på å forklare forskjellen med biologi? Hvilke kulturelle faktorer vil du forresten påstå er årsaken til at det er flere tilbakestående menn enn kvinner hvis norsk og vestlig kultur er i disfavør kvinner når det gjelder IQ?

Dette var da bare rot?

Hvor ble det egentlig av argumentasjonen din om at mannehjernen hadde så mange fordeler biologisk? Nå sier du jo omtrent det motsatte?

Og hvilke kriterier er det dine uspesifiserte fagmiljøer bruker for å hevde at det er flere kvinnelige enn mannlige genier? Hvordan defineres geni i denne sammenhengen? Ser man på IQ (som du virker unormalt opptatt av) eller prestasjoner? Hva slags prestasjoner er utslagsgivende?

Bruker man statistikk over prestasjoner? Er den i så fall justert for tidsalder og kvinners muligheter historisk sett?

Hvilke akademiske kretser er det du snakker om?

Einstiens hjerne var brukt kun som et eksempel for å vise deg at det du hevdet var galt, og det innrømmer du jo nå, så da var det vel i grunnen temmelig relevant. Jeg skrev jo dessuten at dette sannsynligvis var mere individ- enn kjønnsbetinget, og det bekrefter du jo så godt som med det du skriver.

Et interessant spørsmål når det kommer til den stimulatoriske faktoren er hvorvidt guttebarn og jentebarn utsettes for de samme stimulansene gjennom oppdragelsen. Gjør de det? Og hvis de ikke gjør det, må ikke en stimulatorisk respons understøttes av spesifikke metabolske krav for at resultatene skal komme? Innfries disse kravene bestandig?

Har kjønnene ulike forventninger knyttet til seg? Kan dette ha innvirkning på utviklingen?

Kan du gi meg en god dokumentasjon på at størrelsen på hjernen har sammenheng med høyere intelligens? Det er nemlig ikke slik at størrelsen regulerer intelligensen. Da må man i så fall se på hvilke strukturer som utgjør volumforskjellen, og hvordan hjernearkitekturen er organisert, og hvilke strukturer som har optimalisert eller hyperoptimalisert kommunikasjon med hverandre. I Einsteins tilfelle er f. eks. funnet av en unormalt optimalisert corpus callosum ikke relatert til større hjernevolum. Det ser også ut til at du misforstår volumøkningen i temporallappen hans. Det interessante er ikke det økte volumet, men den unormale strukturen og synastomosen. Med andre ord en hjerne med unormal arkitektur. Jeg synes du skal slutte å uttale deg om ting du ikke har greie på.

Dette er mye mer komplekst enn de grandiose og overforenklede presentasjonene du gjør.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke kriterier er det dine uspesifiserte fagmiljøer bruker for å hevde at det er flere kvinnelige enn mannlige genier? Hvordan defineres geni i denne sammenhengen? Ser man på IQ (som du virker unormalt opptatt av) eller prestasjoner? Hva slags prestasjoner er utslagsgivende?

Bruker man statistikk over prestasjoner? Er den i så fall justert for tidsalder og kvinners muligheter historisk sett?

Hvilke akademiske kretser er det du snakker om?

"For instance, at the near-genius level (an IQ of 145), brilliant men outnumber brilliant women by 8 to one. That's statistics, not sexism. In recent years, the forces of political correctness have made the reporting of this sort of statistic virtually impossible. Yet as a psychologist who has dedicated his career to the study of intelligence - and, in particular, to how it differs between the sexes - I can tell you that in my academic circles these IQ figures are barely disputed."

Read more: http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1274952/Men-ARE-brainy-women-says-scientist-Professor-Richard-Lynn.html#ixzz2zLiHdEVm

Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

http://www.livescience.com/3862-bigger-brains-smarter-people.html

Et interessant spørsmål når det kommer til den stimulatoriske faktoren er hvorvidt guttebarn og jentebarn utsettes for de samme stimulansene gjennom oppdragelsen. Gjør de det? Og hvis de ikke gjør det, må ikke en stimulatorisk respons understøttes av spesifikke metabolske krav for at resultatene skal komme? Innfries disse kravene bestandig?

Har kjønnene ulike forventninger knyttet til seg? Kan dette ha innvirkning på utviklingen?

Nei, kjønnene har ikke like forventninger knyttet til seg - men vi snakker om ørsmå forskjeller, og forskjellene som er målt går på evner og i minst mulig grad på tillærte egenskaper. Man har ingen basis for å påstå at de ørsmå forskjellene mellom gutter og jenter i den vestlige verden skal kunne forårsake et såpass stort gap når det gjelder antall genier. I dag har nok jenter enda større forventninger knyttet til seg enn menn, da de presterer bedre i skolen og er overrepresentert i høyere utdanning. Pendelen har svinget slikt sett, men man ser ikke at kjønnsgapet forsvinner med tanke på genier. De relevante testene har vært lagd med den intensjon at de skal være mest mulig kulturnøytrale.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere er på denne jorden bør dere jo være takknemmelig for. Vi kvinner har jo båret dere frem da :P

Jada, den måtte bare dras frem.

Anonymous poster hash: c7eb1...cb0

Yeah right og tusen takk. Da var vi nede på "down to earth" argumentasjonen vi trengte.

Hva annet har dere bidratt med?? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For instance, at the near-genius level (an IQ of 145), brilliant men outnumber brilliant women by 8 to one. That's statistics, not sexism. In recent years, the forces of political correctness have made the reporting of this sort of statistic virtually impossible. Yet as a psychologist who has dedicated his career to the study of intelligence - and, in particular, to how it differs between the sexes - I can tell you that in my academic circles these IQ figures are barely disputed."

Read more: http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1274952/Men-ARE-brainy-women-says-scientist-Professor-Richard-Lynn.html#ixzz2zLiHdEVm

Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

http://www.livescience.com/3862-bigger-brains-smarter-people.html

Nei, kjønnene har ikke like forventninger knyttet til seg - men vi snakker om ørsmå forskjeller, og forskjellene som er målt går på evner og i minst mulig grad på tillærte egenskaper. Man har ingen basis for å påstå at de ørsmå forskjellene mellom gutter og jenter i den vestlige verden skal kunne forårsake et såpass stort gap når det gjelder antall genier. I dag har nok jenter enda større forventninger knyttet til seg enn menn, da de presterer bedre i skolen og er overrepresentert i høyere utdanning. Pendelen har svinget slikt sett, men man ser ikke at kjønnsgapet forsvinner med tanke på genier. De relevante testene har vært lagd med den intensjon at de skal være mest mulig kulturnøytrale.

Jeg er ikke så veldig imponert.

Du klarer å peke på to psykologer som ikke er helt enige med deg, og fokuset er utelukkende på IQ, som fortsatt er et omdiskutert mål for intelligens, hvilket også hevdes av Michael McDaniel.

Den andre, Richard Lynn, fremmer påstanden om overrepresentasjon av menn, men forteller ikke hvor mange individer som befinner seg i ytterpunktene av skalaen, og det linkes ikke til noen forskningsrapport når det gjelder dette. Derimot kommer det tydelig frem, at gjennomsnittsforskjellen mellom menn og kvinner når det kommer til IQ er på hele 5 poeng (!). Det er ikke noen videre stor forskjell, i hvert fall ikke i praksis. Samtidig sier han også at det er forskjellige former for intelligens mellom kjønnene.

Videre sies det heller ikke at det er kvinners (mangel på) intelligens som hindrer dem i toppstillingene, men at det også er en overrepresentasjon av hensynsløse og skruppelløse menn som utkonkurrerer dem - intelligens eller ikke.

Når det gjelder Haiers undersøkelse (han er også psykolog), er den veldig lite detaljert gjengitt, og det linkes ikke til selve undersøkelsen. Journalisten har gjort en dårlig jobb i forhold til å forstå hva dette dreier seg om, da vedkommende ikke forstår at tenkning ikke kan foregå uten både grå og hvit substans, og det er veldig vanskelig å forstå hva som menes, utover at man hevder kvinners tankeprosesser foregår over flere deler av hjernen samtidig enn hos menn (da trengs mere aktivitet i hvit substans, det er helt naturlig). Alt dette visste vi fra før, så jeg skjønner ikke hva som er banebrytende med akkurat denne undersøkelsen.

Det er fortsatt hvordan spesialiserte deler av grå og hvit substans er koblet sammen og kommuniserer som sier noe om intelligens - ikke isolerte deler av hjernen.

Nå er det altså slik at psykologer ikke er utdannet til å ha dypere forståelse av den nevrofysiologiske delen av hjernen og dens kognitive funksjoner, så jeg tar ikke dette helt for god fisk før jeg ser en en nevrolog med solid forskningsbakgrunn som går god for dette. I det aller minste vil jeg se selve studien, for den er neppe korrekt gjengitt.

Tre psykologer, hvorav én ikke er forsker, men organisasjonspsykolog var ikke videre overbevisende.

Kan du gi meg noe skikkelig forskning som underbygger tesene dine?

Det siste avsnittet ditt er bare synsing hvor du tror og mener noe om forskjellene i oppdraelse og forventninger. Det sier ingen ting, annet enn hva du selv mener.

Jeg synes ikke du kommer noe lengre i å overbevise meg.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er ikke så veldig imponert.

Du klarer å peke på to psykologer som ikke er helt enige med deg, og fokuset er utelukkende på IQ, som fortsatt er et omdiskutert mål for intelligens, hvilket også hevdes av Michael McDaniel.

Den andre, Richard Lynn, fremmer påstanden om overrepresentasjon av menn, men forteller ikke hvor mange individer som befinner seg i ytterpunktene av skalaen, og det linkes ikke til noen forskningsrapport når det gjelder dette. Derimot kommer det tydelig frem, at gjennomsnittsforskjellen mellom menn og kvinner når det kommer til IQ er på hele 5 poeng (!). Det er ikke noen videre stor forskjell, i hvert fall ikke i praksis. Samtidig sier han også at det er forskjellige former for intelligens mellom kjønnene.

Videre sies det heller ikke at det er kvinners (mangel på) intelligens som hindrer dem i toppstillingene, men at det også er en overrepresentasjon av hensynsløse og skruppelløse menn som utkonkurrerer dem - intelligens eller ikke.

Når det gjelder Haiers undersøkelse (han er også psykolog), er den veldig lite detaljert gjengitt, og det linkes ikke til selve undersøkelsen. Journalisten har gjort en dårlig jobb i forhold til å forstå hva dette dreier seg om, da vedkommende ikke forstår at tenkning ikke kan foregå uten både grå og hvit substans, og det er veldig vanskelig å forstå hva som menes, utover at man hevder kvinners tankeprosesser foregår over flere deler av hjernen samtidig enn hos menn (da trengs mere aktivitet i hvit substans, det er helt naturlig). Alt dette visste vi fra før, så jeg skjønner ikke hva som er banebrytende med akkurat denne undersøkelsen.

Det er fortsatt hvordan spesialiserte deler av grå og hvit substans er koblet sammen og kommuniserer som sier noe om intelligens - ikke isolerte deler av hjernen.

Nå er det altså slik at psykologer ikke er utdannet til å ha dypere forståelse av den nevrofysiologiske delen av hjernen og dens kognitive funksjoner, så jeg tar ikke dette helt for god fisk før jeg ser en en nevrolog med solid forskningsbakgrunn som går god for dette. I det aller minste vil jeg se selve studien, for den er neppe korrekt gjengitt.

Tre psykologer, hvorav én ikke er forsker, men organisasjonspsykolog var ikke videre overbevisende.

Kan du gi meg noe skikkelig forskning som underbygger tesene dine?

Det siste avsnittet ditt er bare synsing hvor du tror og mener noe om forskjellene i oppdraelse og forventninger. Det sier ingen ting, annet enn hva du selv mener.

Jeg synes ikke du kommer noe lengre i å overbevise meg.

Anonymous poster hash: c3261...431

Bare å gi opp, AB. Meh er en fyr som har etablert en bruker på KG utelukkende for å kunne sette kvinnelige brukere på plass, med sine hersketeknikker og bombastiske utsagn. Han hører hverken på fornuft eller forskning og trives best i tråder hvor han møter lite motstand. Hadde ikke ofret et eneste minutt til på ham om jeg var deg.

Anonymous poster hash: dd221...f17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gi opp, AB. Meh er en fyr som har etablert en bruker på KG utelukkende for å kunne sette kvinnelige brukere på plass, med sine hersketeknikker og bombastiske utsagn. Han hører hverken på fornuft eller forskning og trives best i tråder hvor han møter lite motstand. Hadde ikke ofret et eneste minutt til på ham om jeg var deg. Anonymous poster hash: dd221...f17

Jeg har merket det. Han forsvinner hver gang han ikke kan komme med flere argumenter.

Men det er jo litt artig.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

http://illvit.no/spor-oss/hva-er-funnet-opp-av-kvinner

I noen tråder her har jeg lest at det er menn som står bak oppfinnelser som har bedret livene våre betraktelig.

Jeg lurte på om kvinner står bak noen av oppfinnelsene og et kjapt søk viste meg dette fra Illustrert vitenskap.

Det var heller ikke lett for kvinner:

"Men opp gjennom historien har det vært vrient for kvinnelige oppfinnere å markere seg. Helt frem til slutten av 1800-tallet ble ikke kvinner i Storbritannia og USA tillatt å ta ut patenter i eget navn – de var jo kvinner."

Jeg ser ikke bort fra at det finnes kvinner bak flere oppdagelser men som måtte la patenten stå i en mannlig slektnings eller ektemannens navn...som da tok all ære for det.

Anonymous poster hash: 21188...c8a

Det er jo menn som har oppfunnet mest ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten menn hadde vi vel fortsatt levd i steinalderen :P

men da var jo en kvinne som oppdaget radioaktivitet eller noe sånt noe, men det er vel ikke det samme som å finne opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke hadde eksistert menn (og kvinner kunne formere seg selv), så ville man nok å ha sett en liknende utvikling innen oppfinninger. Da ville det vært plass og muligheter for kvinner til å komme fram med sine ideer.



Anonymous poster hash: f5c65...260
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo menn som har oppfunnet mest ;)

uten menn hadde vi vel fortsatt levd i steinalderen :P

men da var jo en kvinne som oppdaget radioaktivitet eller noe sånt noe, men det er vel ikke det samme som å finne opp?

Har dere lest tråden????

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lest tråden????

Anonymous poster hash: c3261...431

Nei men det spiller ingen rolle, min mening forblir det samme uansett ;) Det må du bare tåle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere lest tråden????Anonymous poster hash: c3261...431

Nei men det spiller ingen rolle, min mening forblir det samme uansett ;) Det må du bare tåle

Det er helt greit at du har bestemt deg for at du ikke vil forstå - men da er det heller ikke noe poeng i at du poster påstander som er tilbakevist tidligere i tråden. Det er ikke nødvendig å ta diskusjonen to ganger i samme tråd.

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at du har bestemt deg for at du ikke vil forstå - men da er det heller ikke noe poeng i at du poster påstander som er tilbakevist tidligere i tråden. Det er ikke nødvendig å ta diskusjonen to ganger i samme tråd.

Anonymous poster hash: c3261...431

Denne tråden ble postet i en annen tråd så da besøkte jeg den og sa min mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble postet i en annen tråd så da besøkte jeg den og sa min mening

Din mening er veldig lite interessant når du innrømmer at du har hoppet over diskusjonen, og ikke en gang giddet å sette deg inn i argumentene. Hvorfor poster du da?

Anonymous poster hash: c3261...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi menn har funnet opp og skapt alt som kvinner bruker og benytter seg av i dag. Kvinner har hele sine liv å være takknemlige overfor oss menn. Hva har kvinner gjort som vi menn kan være takknemlige for? :klo:

Anonymous poster hash: fb100...8af

Enten er du her for å provosere fordi du har et ganske kjipt liv, eller så må du ha en form for autisme eller personlighetsforstyrrelse.. God bedring :)

Anonymous poster hash: 4463a...fc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mening er veldig lite interessant når du innrømmer at du har hoppet over diskusjonen, og ikke en gang giddet å sette deg inn i argumentene. Hvorfor poster du da?

Anonymous poster hash: c3261...431

Ville bare si hva jeg syntes, trenger ikke å diskutere det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det ikke er så veldig mange årtier siden kvinnene begynte å slippes løs fra løpestrengen mellom soverom og kjøkkenbenk, så er det vel ikke så rart det er menn som har stått for flest oppfinnelser. Og denne frigjøringen fra løpestrengen gjorde jo ikke at kvinnene bare over natten var likestillt med mannen. For 15-20 år siden var det f.eks meget uvanlig med kvinner i mannsdominerte yrker som elektriker, rørlegger etc. I dag er det flere som tør å ta en slik utdanning.

Som tidligere nevnt var nok også en del patenter/oppfinnelser en kvinnes verk, men måtte ha en mann til å legge det fram i offentligheten. Pga at det var uhørt at en kvinne gjorde dette og det rett og slett ikke ble tatt alvorlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...