Gå til innhold

Leger, vanskelighetsgrad, utlandet-splittet fra "tatoveringer".


Gjest Dude91

Anbefalte innlegg

Ja, hva med biokjemi? Det er fremdeles ikke like inngående og intrikat som for en ren biokjemiker på dette spesifikke området. Medisin kombinerer litt her og litt der.

Nei, jeg studerer ikke medisin. Jeg finner det ikke interessant nok – antakeligvis fordi jeg har Asperger og vil studere evolusjonsbiologi.

Jeg tror rett og slett at du skal slutte å uttale deg om saker du har lite kunnskap om; det kommer svært godt fram i denne tråden. De som vet minst er som regel de som påstår og uttaler seg skråsikkert, det er et tegn på primitivitet. Du kan forøvrig ikke sammenligne medisinstudiet med et kjemistudie. Medisin er flere hakk vanskeligere enn kjemi- og biologistudier. Du kan argumentere om det motsatte så mye du vil, men det endrer uansett ikke faktumet at medisin er tøffere.
Og nei, jeg er ikke medisinstudent, men fysikkstudent.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dude91

Jeg tror rett og slett at du skal slutte å uttale deg om saker du har lite kunnskap om; det kommer svært godt fram i denne tråden. De som vet minst er som regel de som påstår og uttaler seg skråsikkert, det er et tegn på primitivitet. Du kan forøvrig ikke sammenligne medisinstudiet med et kjemistudie. Medisin er flere hakk vanskeligere enn kjemi- og biologistudier. Du kan argumentere om det motsatte så mye du vil, men det endrer uansett ikke faktumet at medisin er tøffere.
Og nei, jeg er ikke medisinstudent, men fysikkstudent.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Det er bare tull. Det er ikke noe vanskeligere. Det er bare høyere inntakskrav. Rene kjemi- og biologiprofesjoner er langt mer sofistikerte.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Jeg tror rett og slett at du skal slutte å uttale deg om saker du har lite kunnskap om; det kommer svært godt fram i denne tråden. De som vet minst er som regel de som påstår og uttaler seg skråsikkert, det er et tegn på primitivitet. Du kan forøvrig ikke sammenligne medisinstudiet med et kjemistudie. Medisin er flere hakk vanskeligere enn kjemi- og biologistudier. Du kan argumentere om det motsatte så mye du vil, men det endrer uansett ikke faktumet at medisin er tøffere.
Og nei, jeg er ikke medisinstudent, men fysikkstudent.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Du skriver forresten usedvanlig dårlig til å være fysikkstudent.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Det er ikke noe vanskeligere. Det er bare høyere inntakskrav. Rene kjemi- og biologiprofesjoner er langt mer sofistikerte.

Du skriver forresten usedvanlig dårlig til å være fysikkstudent.

Usedvanlig dårlig? Skal jeg ta det som en fornærmelse? Jeg fikk kun seksere i norsk på vgs, men det hjelper meg ikke med fysikkstudiene mine.
At du sier "det bare er tull" forteller meg bare at du ikke har noen erfaring med høyere utdanning innenfor realfagene.
Har forøvrig flere venninner som har studert siv.ing.-studiet i industriell kjemi og bioteknologi, men som sluttet og begynte på medisin istedenfor. Tror jeg stoler mer på hva folk som har erfaring med fisse studiene forteller meg, enn hva en person, som åpenbart ikke vet hva han snakker om, sier.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Usedvanlig dårlig? Skal jeg ta det som en fornærmelse? Jeg fikk kun seksere i norsk på vgs, men det hjelper meg ikke med fysikkstudiene mine.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

I så fall hadde du elendige lærere.

"Jeg tror rett og slett at du skal slutte å uttale deg om saker du har lite kunnskap om; det kommer svært godt fram i denne tråden."

Semikolon brukes for å skille nærliggende helsetninger. Dette er ikke en fullstendig setning: "Det kommer svært godt fram i denne tråden." Hva er det som kommer frem i denne tråden?

"De som vet minst er som regel de som påstår og uttaler seg skråsikkert, det er et tegn på primitivitet." Rettelse: "(...), og dette er et tegn på primitivitet."

"Du kan forøvrig ikke sammenligne medisinstudiet med et kjemistudie[kjemistudium]."

"(...) Du kan argumentere om[for] det motsatte så mye du vil, men det endrer uansett ikke [på det] faktumet at medisin er tøffere."

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profesjonsstudium i fysikk eller matematikk er mye vanskeligere enn det opphausede medisinstudiet. Det virker som leger liker å tro at andre studier er så lette. Dette er kun en substansløs myte.

Jeg skjønner ikke behovet for å sammenligne. Alle høyere grads studier er vanskelige på hver sin måte.

Problemstillingen er dum.

Anonymous poster hash: 19cbb...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall hadde du elendige lærere.

"Jeg tror rett og slett at du skal slutte å uttale deg om saker du har lite kunnskap om; det kommer svært godt fram i denne tråden."

Semikolon brukes for å skille nærliggende helsetninger. Dette er ikke en fullstendig setning: "Det kommer svært godt fram i denne tråden." Hva er det som kommer frem i denne tråden?

"De som vet minst er som regel de som påstår og uttaler seg skråsikkert, det er et tegn på primitivitet." Rettelse: "(...), og dette er et tegn på primitivitet."

"Du kan forøvrig ikke sammenligne medisinstudiet med et kjemistudie[kjemistudium]."

"(...) Du kan argumentere om[for] det motsatte så mye du vil, men det endrer uansett ikke [på det] faktumet at medisin er tøffere."

At jeg satte semikolon på feil plass, har ikke noe å gjøre med saken (og feil kan fort skje når en skriver på et forum), men innholdet i det du skriver er vås - og det kan du ikke skylde på en slurvefeil! Du har ikke sammenligningsgrunnlag og har tydeligvis svært begrenset kunnskap når det gjelder nettopp dette, så jeg foreslår at slutter å uttale deg bastant om saker du ikke forstår.
Jeg har som nevnt ikke selv studert medisin, men jeg kjenner folk som gjør det og har sett flere av oppagvene de har - og det er ikke "overfladisk" og "mye lettere enn studieretninger som biologi og kjemi." Får også informere deg om at bioteknologi og biologi sees på som svært enkelt i forhold til de andre hovedretningene - de har ikke spesielt vanskelig matematikkemner heller, kun brukerkurs i matematikk (funksjoner av én reell variabel for eksempel). Kjemistudiet er heller ikke det vanskeligste, ikke mangler det kjemiingeniører heller og det er vanskelig å finne en jobb som nyutdannet kjemiingeniør, flere som må ta spesialisering i industriell kjemi for å bli mer attraktiv.
Det er bare å besøke nettsidene til universitene og sammenligne emnene, så kanskje du får mer forståelse.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Det er ikke noe vanskeligere. Det er bare høyere inntakskrav. Rene kjemi- og biologiprofesjoner er langt mer sofistikerte.

Det er "tull" fordi du mener det? Du som helt tydelig ikke har verken erfaring eller kunnskap til å uttale deg noe om det? At du mener at visse retninger er "langt mer sofistikerte" er synsing og din personlige mening og har ingenting å gjøre med fakta.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var lettere å lese igjennom og å forstå real world haskell, lettere å lære seg postgresql, lettere å begynne å programmere i ruby, enn å bestå fysiologieksamen på tysk. Det å skulle reprodusere muntlig på tusenvis av deleksamener, vanskelige konsepter på en presis måte, attpåtil på et fremmed språk, det gir meg fremdeles ptsd-vibber. Jeg ville aldri, aldri gjort det igjen. Jeg vet at selve jobben som matematiker og programmerer, det krever mer IQ enn å ta vakter på psyk eller diagnostisere en hjerneblødning. Men studiet er en lidelse. En lidelse.



Anonymous poster hash: e5d2b...eb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene kjemi- og biologiprofesjoner er langt mer sofistikerte.

Jeg var med deg så lenge du påstod at fysikk og matteprofesjoner er mer sofistikerte, men her tror jeg du må spissformulere veldig innholdet av "sofistikert" for at dette skal stemme.

Anonymous poster hash: e5d2b...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

At jeg satte semikolon på feil plass, har ikke noe å gjøre med saken (og feil kan fort skje når en skriver på et forum), men innholdet i det du skriver er vås - og det kan du ikke skylde på en slurvefeil! Du har ikke sammenligningsgrunnlag og har tydeligvis svært begrenset kunnskap når det gjelder nettopp dette, så jeg foreslår at slutter å uttale deg bastant om saker du ikke forstår.
Jeg har som nevnt ikke selv studert medisin, men jeg kjenner folk som gjør det og har sett flere av oppagvene de har - og det er ikke "overfladisk" og "mye lettere enn studieretninger som biologi og kjemi." Får også informere deg om at bioteknologi og biologi sees på som svært enkelt i forhold til de andre hovedretningene - de har ikke spesielt vanskelig matematikkemner heller, kun brukerkurs i matematikk (funksjoner av én reell variabel for eksempel). Kjemistudiet er heller ikke det vanskeligste, ikke mangler det kjemiingeniører heller og det er vanskelig å finne en jobb som nyutdannet kjemiingeniør, flere som må ta spesialisering i industriell kjemi for å bli mer attraktiv.
Det er bare å besøke nettsidene til universitene og sammenligne emnene, så kanskje du får mer forståelse.

Anonymous poster hash: 5a153...7f8

Det meste av matematikken er overkommelig, men de spesielle funksjonene (med relevanse for fylogenetikk, taksonomi og systematikk, m.m) er avanserte. Statistikken og metodologien som blir brukt i spesialfelt som evolusjonsbiologi og fylogenetikk, er veldig kompleks. Ta f.eks. nøyaktige molekylære klokker, estimat på andel heterozygoter i en populasjon, eller forandringer i allelfrekvens med seleksjonskoeffisient. Mye handler om slektskap i biologi, og det er ikke noen enkel sak å avsløre disse. Dette krever omhyggelig repetering (bootstrapping method), avanserte logaritmer, statistisk signifikant resultat, osv. Dette kan være enda mer omhyggelig for virus enn f.eks. dyr.

Jeg ser på biologi som en mer kompleks fagdisiplin enn både fysikk og kjemi. Hva som er vanskeligst av disse fagene, er vanskelig å si (det kan sikkert variere litt fra person til person).

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...