Gå til innhold

Leger, vanskelighetsgrad, utlandet-splittet fra "tatoveringer".


Gjest Dude91

Anbefalte innlegg

Gjest Dude91

Crap...jeg må fortelle mannen min at han må slutte å jobbe som lege siden tattiser automatisk gjør deg du...Sørensen å..15 år har han kastet bort på en utdannelse og ett yrke han er for dumt til å ha..

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Han trenger ikke å være smart fordi han er lege(jeg sier ikke at han ikke er det, lol), da det ikke er noe problem å bli dette. I utlandet er som kjent lista ofte lagt mye lavere enn her til lands.

Når det gjelder tatovering og intelligens så ser jeg overhodet ingen sammenheng. Jeg har for the record ikke tattis selv.

Endret av Dude91
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han trenger ikke å være smart fordi han er lege(jeg sier ikke at han ikke er det, lol), da det ikke er noe problem å bli dette. I utlandet er som kjent lista ofte lagt mye lavere enn her til lands.

Når det gjelder tatovering og intelligens så ser jeg overhodet ingen sammenheng. Jeg har for the record ikke tattis selv.

Ikke helt enig........man trenger å ha litt i toppen for å komme inn på medisin, jobbe strukturert, gjennomføre studiet og turnus, få ei ass.lege stilling, ta gruppe1-tjeneste og ende opp som overlege. Og ha tatovering........som mannen min har;)

Anonymous poster hash: d7a6f...914

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger ikke å være smart fordi han er lege(jeg sier ikke at han ikke er det, lol), da det ikke er noe problem å bli dette. I utlandet er som kjent lista ofte lagt mye lavere enn her til lands.

Når det gjelder tatovering og intelligens så ser jeg overhodet ingen sammenheng. Jeg har for the record ikke tattis selv.

Hehe...Hvem som helst klarer den utdannelsen så lenge de kommer inn på skolen...sånn i tilfelle det ikke er tydelig er det ironi.

Det er ekstremt frafall på den utdannelsen fordi den er beinhard. Spesielt på 3 året detter det av mange. Selv er jeg jurist,men med hånden på hjertet må jeg dessverre tilstå at den utdannelsen der hadde jeg ikke hatt litt tjans engang på å klare å gjennomføre.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Hehe...Hvem som helst klarer den utdannelsen så lenge de kommer inn på skolen...sånn i tilfelle det ikke er tydelig er det ironi.

Det er ekstremt frafall på den utdannelsen fordi den er beinhard. Spesielt på 3 året detter det av mange. Selv er jeg jurist,men med hånden på hjertet må jeg dessverre tilstå at den utdannelsen der hadde jeg ikke hatt litt tjans engang på å klare å gjennomføre.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Medisin er egentlig veldig opphauset. Det er f.eks. mye vanskeligere å få et professorat enn å fullføre et konvensjonelt seksårig medisinstudium. Dette gjelder spesielt i Norge. I utlandet er selve medisinstudiet riktignok tøffere enn i Norge, selv om inntakskravene er lavere.

Endret av Dude91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin er egentlig veldig opphauset. Det er f.eks. mye vanskeligere å få et professorat enn å fullføre et konvensjonelt seksårig medisinstudium.

Det finnes mange ting som er vanskeligerer i livet enn medisin, men det gjør ikke de som fullfører medisinstudiene mindre intelligente. For øvrig så kjenner jeg en professor med mange tattoveringer. Skal jeg hilse fra deg og si at han nok ikke er så smart likevel?

Anonymous poster hash: 210d3...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin er egentlig veldig opphauset. Det er f.eks. mye vanskeligere å få et professorat enn å fullføre et konvensjonelt seksårig medisinstudium. Dette gjelder spesielt i Norge. I utlandet er selve medisinstudiet riktignok tøffere enn i Norge, selv om inntakskravene er lavere.

Hvis du tror man har seilet glatt igjennom et medisistudie på 6 år så vet du ikke helt hva du snakker om. Selve grunnstudiet tar 6 år ja, men så kommer tiden etterpå også. Og de 6 årene er ikke en dans på roser akkurat...

Anonymous poster hash: d7a6f...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medisin er egentlig veldig opphauset. Det er f.eks. mye vanskeligere å få et professorat enn å fullføre et konvensjonelt seksårig medisinstudium. Dette gjelder spesielt i Norge. I utlandet er selve medisinstudiet riktignok tøffere enn i Norge, selv om inntakskravene er lavere.

Kom gjerne med eksempel på hvilken professorat du mener det er vanskeligere å gjennomføre enn medisinutdannelse. Bemerket også at da mener jeg professorater som ikke er vanskelige å få pga antall ledige plasser men pga intelligens.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Kom gjerne med eksempel på hvilken professorat du mener det er vanskeligere å gjennomføre enn medisinutdannelse. Bemerket også at da mener jeg professorater som ikke er vanskelige å få pga antall ledige plasser men pga intelligens.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Generelt sett et professorat som følge av en hvilken som helst fullført doktorgrad (i de fagområdene man må ha bachelor og master som grunnlag for den såkalte "doktorgraden") i et hvilket som helst realfagsområde, som f.eks. matematikk, fysikk, biologi eller kjemi.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett et professorat som følge av en hvilken som helst fullført doktorgrad (i de fagområdene man må ha bachelor og master som grunnlag for den såkalte "doktorgraden") i et hvilket som helst realfagsområde, som f.eks. matematikk, fysikk, biologi eller kjemi.

Nå er ikke jeg lege men er man ikke ferdig med studiene i de eksemplene du nevner? Var det ikke studier vi snakket om? Medisinutdannelse ligger nok like høyt som realfagutdannelser i vanskelighetsgrad. Forøvrig står det mere respekt av å jobbe med liv og døde enn det det er å kunne løse vanskelige likninger i mine øyne. Jeg har tidligere datt en med doktorgrad innen matematikk (han forsket på rom rundt gjenstander eller noe) og han hadde også hele ryggplaten dekket av en religiøs tatovering.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Nå er ikke jeg lege men er man ikke ferdig med studiene i de eksemplene du nevner? Var det ikke studier vi snakket om? Medisinutdannelse ligger nok like høyt som realfagutdannelser i vanskelighetsgrad. Forøvrig står det mere respekt av å jobbe med liv og døde enn det det er å kunne løse vanskelige likninger i mine øyne. Jeg har tidligere datt en med doktorgrad innen matematikk (han forsket på rom rundt gjenstander eller noe) og han hadde også hele ryggplaten dekket av en religiøs tatovering.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Jeg er helt enig med deg i at medisinstudiet er hardere enn å ta bachelor og master i de fagområdene jeg nevnte, men dette var heller ikke poenget. Jeg prøvde bare å si at det er mer imponerende å inneha en doktorgrad i et av de fagområdene enn legetittelen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at medisinstudiet er hardere enn å ta bachelor og master i de fagområdene jeg nevnte, men dette var heller ikke poenget. Jeg prøvde bare å si at det er mer imponerende å inneha en doktorgrad i et av de fagområdene enn legetittelen i seg selv.

Jeg er ikke enig. Det er en ekstrem mengde materiale de må memorisere og det er det ikke hvem som helst som klarer. Medisinutdannelse er uansett ikke for hvem som helst og krever en meget skarp hjerne på lik linje med disse utdannelsene du nevner. Det er to sider på samme papiret, ingen med "normal" IQ klarer det.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisin er egentlig veldig opphauset. Det er f.eks. mye vanskeligere å få et professorat enn å fullføre et konvensjonelt seksårig medisinstudium. Dette gjelder spesielt i Norge. I utlandet er selve medisinstudiet riktignok tøffere enn i Norge, selv om inntakskravene er lavere.

Dette har du ikke peiling på. Medisinstudiet er ikke noe vanskeligere i utlandet enn i Norge, og inntakskravene er lavere i noen land, men slettes ikke alle.

Å få et professorat handler om mye mer enn evner og hardt arbeid. Det handler først og fremst og tilgjengelige stillinger, og at det på de fleste universiteter kuttes ned i antall stillinger. Å påstå at det er vanskeligere å bli professor i f.eks. fysikk enn i medisin, er meningsløst.

On topic: Jeg synes tattoveringer kan være fint en svært sjelden gang. Stort sett synes jeg det enten er harry, kjedelig (mange som har det samme) eller direkte stygt. Det er nesten mer sjeldent å se en kropp uten tatoveringer nå om dagen, så jeg synes det er mye finere.

Anonymous poster hash: c8a65...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dude91

Å påstå at det er vanskeligere å bli professor i f.eks. fysikk enn i medisin, er meningsløst.

Anonymous poster hash: c8a65...c47

Stråmann, stråmann... Jeg sa ikke at det er vanskeligere å bli professor i fysikk kontra professor i medisin. Jeg sammenlignet medisinstudiet per se med doktorgrad i andre fagdisipliner. En lege trenger som kjent ikke å ha doktorgrad i noe som helst. Den dagligdagse "doktor"-omtalen av leger har jo ikke noe med doktorgrad å gjøre.

Uansett: Dette er hvordan jeg ser det. Jeg har større respekt for fysikk-, matte-, biologi- eller kjemiprofessorer enn leger.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger ikke å være smart fordi han er lege(jeg sier ikke at han ikke er det, lol), da det ikke er noe problem å bli dette. I utlandet er som kjent lista ofte lagt mye lavere enn her til lands.

Når det gjelder tatovering og intelligens så ser jeg overhodet ingen sammenheng. Jeg har for the record ikke tattis selv.

Nåja... Noen steder i utlandet er studiet nok litt verre enn her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Hvem som helst klarer den utdannelsen så lenge de kommer inn på skolen...sånn i tilfelle det ikke er tydelig er det ironi.

Det er ekstremt frafall på den utdannelsen fordi den er beinhard. Spesielt på 3 året detter det av mange. Selv er jeg jurist,men med hånden på hjertet må jeg dessverre tilstå at den utdannelsen der hadde jeg ikke hatt litt tjans engang på å klare å gjennomføre.

Anonymous poster hash: 8313f...68c

Du hadde ekstremt dårlige skrivekunnskaper til å være jurist.

Anonymous poster hash: 64567...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han trenger ikke å være smart fordi han er lege(jeg sier ikke at han ikke er det, lol), da det ikke er noe problem å bli dette. I utlandet er som kjent lista ofte lagt mye lavere enn her til lands.

(...)

Enig i dette her. Det er mange smarte personer som blir leger, men det betyr ikke at man må være smart for å bli lege.

At enkelte personer som har kommet inn på medisinstudiene i Norge stryker på eksamen vil jeg gjette skyldes manglende innsats, og ikke fordi intelligensen ikke er høy nok. Med mindre man har klisterhjerne kreves det en del tid til å pugge pensum, og det er mange late mennesker der ute.

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråmann, stråmann... Jeg sa ikke at det er vanskeligere å bli professor i fysikk kontra professor i medisin. Jeg sammenlignet medisinstudiet per se med doktorgrad i andre fagdisipliner. En lege trenger som kjent ikke å ha doktorgrad i noe som helst. Den dagligdagse "doktor"-omtalen av leger har jo ikke noe med doktorgrad å gjøre.

Uansett: Dette er hvordan jeg ser det. Jeg har større respekt for fysikk-, matte-, biologi- eller kjemiprofessorer enn leger.

Det var ikke ment som stråmann, men da misforsto jeg hva du prøvde å si. Men å sammenligne medisinstudium med doktorgrad er også ganske meningsløst, hvis målet er å fremheve det ene som noe vanskeligere enn det andre. Medisinstudiet har ingenting med doktorgrad å gjøre, og det er stort sett bare eldre mennesker som kaller vanlige leger for doktorer i dag.

Hvem du har mest respekt for er din sak, og jeg legger meg ikke opp i det. Men du kommer med så mange løsrevne utsagn som ikke har rot i virkeligheten, at jeg måtte bare kommentere det.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette her. Det er mange smarte personer som blir leger, men det betyr ikke at man må være smart for å bli lege.

At enkelte personer som har kommet inn på medisinstudiene i Norge stryker på eksamen vil jeg gjette skyldes manglende innsats, og ikke fordi intelligensen ikke er høy nok. Med mindre man har klisterhjerne kreves det en del tid til å pugge pensum, og det er mange late mennesker der ute.

Man blir ikke lege av å pugge pensum, bare så det er klart. Hvis du tror du hadde klart deg gjennom et medisinstudium ved å pugge tørre fakta fra bøker, så bør du tro om igjen. Det er et profesjonsstudium, mye er håndverk, mye er kommunikasjon, og det meste handler om forståelse av prosesser i kroppen - IKKE pugging.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dude91

Man blir ikke lege av å pugge pensum, bare så det er klart. Hvis du tror du hadde klart deg gjennom et medisinstudium ved å pugge tørre fakta fra bøker, så bør du tro om igjen. Det er et profesjonsstudium, mye er håndverk, mye er kommunikasjon, og det meste handler om forståelse av prosesser i kroppen - IKKE pugging.

Anonymous poster hash: bd0a6...2c5

Jeg tror faktisk at det er mer pugging av navn på muskler og nerver enn forståelse av ulike prosesser, reaksjoner og stimuli. Den sistnevnte sorten er mye mer krevende f.eks. i kjemi og molekylærbiologi. Det må selvsagt være mye av dette også i medisin, men det er ikke like inngående på hvert enkelt område.

Pugging kan i seg selv være ekstremt krevende, og slik dette er vektlagt i medisin, er det utvilsomt belastende.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...