Gå til innhold

Mulighet for offshore?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg starter med sivilingeniør/byggingeniør studiet til høsten, og lurte på det finnes muligheter for enten offshore eller jobbe noe innenfor olja? Er det noe fag man burde ta ekstra?

Anonymous poster hash: 6032e...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg vil tro at om du utdanner deg innen byggtekniske ting og ikke typisk maskin, elektro så vil mulighetene for offshore og oljebransjen begrense seg litt. Likevel vil det være masse muligheter, men fast rotasjon offshore tror jeg ikke blir aktuelt, men det finnes nok alltids unntak. Med en slik utdanning er det uansett svært få interessante jobber offshore.

En jobb som ingeniør på kontor innen design/prosjekt er nok mest sannsynlig, hvor du får muligheten til å reise litt rundt i verden eller ut offshore en gang i blant i forbindelse med prosjekter. Dette er min erfaring ihvertfall :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg er utdanna byggingeniør, og hun fikk seg jobb offshore! Så det er ikke umulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vil tro at om du utdanner deg innen byggtekniske ting og ikke typisk maskin, elektro så vil mulighetene for offshore og oljebransjen begrense seg litt. Likevel vil det være masse muligheter, men fast rotasjon offshore tror jeg ikke blir aktuelt, men det finnes nok alltids unntak. Med en slik utdanning er det uansett svært få interessante jobber offshore.

En jobb som ingeniør på kontor innen design/prosjekt er nok mest sannsynlig, hvor du får muligheten til å reise litt rundt i verden eller ut offshore en gang i blant i forbindelse med prosjekter. Dette er min erfaring ihvertfall :)

Tror du sivilingeniør vil gjøre saken lettere, siden jeg ser at mange annonser ser etter sivilingeniør. Burde jeg også ta ekstra fa? I såfall hvilket?

Anonymous poster hash: 6032e...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du sivilingeniør vil gjøre saken lettere, siden jeg ser at mange annonser ser etter sivilingeniør. Burde jeg også ta ekstra fa? I såfall hvilket?

Anonymous poster hash: 6032e...dfe

Hei, jeg har en bachelor og har vært en del offshore og rundt forbi. Mitt inntrykk er at offshore så er det stort sett fagarebeidere og folk uten ingeniørutdanning. Så for å komme deg offshore vil jeg tro sjansene minsker seg med en mastergrad, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Jeg sliter bare med å komme på en stilling offshore hvor en med mastergrad innen bygg kan gjøre nytte for seg om du skjønner hva jeg mener. På kontoret som sagt i en oljeservicebedrift eller lignende, som utvikler og levere tjenester til oljeindustrien tror jeg det er gode muligheter. Der kan det igjen være muligheter til å reise litt i forbindelse med prosjekter og lignende.

Når det gjelder ekstra fag så vil alt av maskinteknisk, elektro og hydraulikk osv være en fordel vil jeg tro. Spesielt hydraulikk vil kanskje være nyttig med tanke på hva du allerede planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du bachelor i?

Tenker kanskje å ta noen av de fagene du nevner, men jeg har 5 år på å bestemme meg. Vurderer kanskje å ta en bachelor bare, så ta en bachelor i petroleum. Hvor stor mulighet er det å få jobb i oljanærina kontra offshore( selv om eg har skjønt at offshore er vanskelig å få jobb i)?

Hei, jeg har en bachelor og har vært en del offshore og rundt forbi. Mitt inntrykk er at offshore så er det stort sett fagarebeidere og folk uten ingeniørutdanning. Så for å komme deg offshore vil jeg tro sjansene minsker seg med en mastergrad, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Jeg sliter bare med å komme på en stilling offshore hvor en med mastergrad innen bygg kan gjøre nytte for seg om du skjønner hva jeg mener. På kontoret som sagt i en oljeservicebedrift eller lignende, som utvikler og levere tjenester til oljeindustrien tror jeg det er gode muligheter. Der kan det igjen være muligheter til å reise litt i forbindelse med prosjekter og lignende.

Når det gjelder ekstra fag så vil alt av maskinteknisk, elektro og hydraulikk osv være en fordel vil jeg tro. Spesielt hydraulikk vil kanskje være nyttig med tanke på hva du allerede planlegger.

Anonymous poster hash: 6032e...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bachelor i mekatronikk. Jobbet som serviceingeniør de første 2,5 årene. Reiste mye rundt i verden og i Norge, offshore og onshore :) Kjenner noen med petroleum som jobber offshore.

Selv ville jeg valgt mekatronikk, maskin, elektro eller noe i den duren om du vil inn i oljebransjen, mest allsidig. Du er da også litt mer aktuell i andre bransjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister med offshore med tanke på lønn, men man tjener mer en nok som sivilingeniør,så vi får se. Tenker kanskje å ta emner innenfor boring eller maskin. Vi får se hva fremtiden bringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt sikkert. Tjener ikke like godt nå som jeg er på kontret enn når jeg var ute og reiste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byggingeniør går mer mot vei, vann og avløp og reising av bygg. Som igjen ikke er hovedsaklig hva oljenæringa driver med. Men det er mange enorme prosjekter på gang som krever folk fra alle fagfelt, Siemens har nettopp ansatt byggingeniører for de ønsker å være totalleverandør av prosjekter inkl vei og annen infrastruktur til installasjoner, så det er fullt mulig bare litt mer vanskelig enn om spesialiseringen er maskin eller elektro.

Det er ikke sivilingeniørens jobb å reise ut på plattform, de sitter på kontoret og løser problemer på papir/dataskjermen. De ingeniørene som er ute fungerer som ledere med mange års erfaring for å kunne løse problemer med de resursene som er tilgjenglig der ute for å opprettholde produksjon og det er ingen jobb for en nyutdannet.

Jeg er selv elektroingeniør og jobber for et selskap som leverer til bla oljeindustrien og det er ikke noe mer spesielt med det enn annen industri, det er bare mange flere regler og prosedyrer å forholde seg til som gjør jobben mer tungvindt.

Lykke til siv ing vil ta deg langt uansett



Anonymous poster hash: 09865...5a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...