Gå til innhold

Avlastning gjennom barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du hatt det? Hvorfor fikk du det? Hvor ofte hadde du det?

Eller har du kanskje vært avlastningshjem for noen?

Fikk du da betalt for å være det?



Anonymous poster hash: 1ab0e...218
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har hatt det.

Vi var bare mitt barn og jeg. Vi var ny på plassen der vi bodde. Kjente ingen, lite barn der vi bodde.

Så i etableringsfasen fikk han besøksfamilie. Der hadde de flere barn. Veldig fin periode for mitt barn.

Til slutt ble det litt vanskelig å bo uten fam nært,så vi flyttet. Senere år, etter jeg ble gift var vi akutthjem en periode,men det er noe helt annet.

Avlastning kan du også få om du har sykt barn, mange barn, du er syk eks.



Anonymous poster hash: 9987b...631
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt om å få det, men da barnet ikke har noen diagnose fikk vi ikke det.



Anonymous poster hash: ed9eb...d0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte avlastning gjennom barnevernet fordi jeg hadde et ekstra krevende barn. Det hadde da gått så langt at jeg var helt på randen følelsesmessig og var helt tom for energi, det ble en siste utvei.vi hadde mistanke om at noe var "galt" med barnet, men ble ikke hørt av legen og helsestasjon ift å bli henvist til utredning og da følte jeg at jeg ikke hadde noe annet valg.

Barnevernet åpnet en sak og skulle sette inn tiltak i form av avlastning, men dette tok veldig lang tid fordi det var mistanke om en spesifikk diagnose hos barnet. De hjalp meg derimot med å få henvist til utredning og vi fikk da satt diagnose ganske raskt etter at vi kom inn til spesialisthelsetjenesten. Barnevernet gav da avlastning i en periode, i tillegg til den avlastningen vi fikk igjennom instansen som gir tiltak til barn med funksjonshemming. De trakk seg ut og avsluttet saken etter noen mnd fordi de ikke er rette hjelpeinstansen når det er barnet det er noe "galt" med og ikke foreldrene. Hadde saken vært at barnet var helt friskt, men at ting ble for krevende for oss som foreldre så ville de sikkert gitt dette tilbudet i en lengre periode (så jeg mener ikke at de som mottar støtte fra bv nødvendigvis er dårlige foreldre)

Jeg er veldig glad for at jeg tok det steget og kontaktet barnevernet. Det at barnet ble utredet og dermed fikk hjelp for sin diagnose tidlig gir mye bedre utsikter for fremtiden hans.

Vi har avlastning i kommunal bolig fordi barnet er veldig krevende og privat avlastning ville fungert dårlig. Kommunalt gir bedre stabilitet for barnet enn privat i vårt tilfelle.

Om man skal være avlastningshjem får man betalt av kommunen ja, men jeg vet ikke hvor mye. Hvis du stiller spørsmålet fordi du kunne tenke deg å ha en slik jobb så vil jeg bare si at du må passe på å sette deg inn i hva det faktisk innebærer. Det er nok en koselig jobb, men det er faktisk en jobb. Somregel er det barn som krever veldig mye, enten pga en diagnose eller fordi de har mye baggasje. Det er veldig synd når noen takker ja til en slik jobb og slutter etter kort tid fordi de blir overrasket over at det er slitsomt.

Anonymous poster hash: af43e...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal være avlastningshjem får man betalt av kommunen ja, men jeg vet ikke hvor mye. Hvis du stiller spørsmålet fordi du kunne tenke deg å ha en slik jobb så vil jeg bare si at du må passe på å sette deg inn i hva det faktisk innebærer. Det er nok en koselig jobb, men det er faktisk en jobb. Somregel er det barn som krever veldig mye, enten pga en diagnose eller fordi de har mye baggasje. Det er veldig synd når noen takker ja til en slik jobb og slutter etter kort tid fordi de blir overrasket over at det er slitsomt.

Anonymous poster hash: af43e...f0f

Nei, spurte ikke fordi jeg tenker på å være det, men fordi mitt barn kanskje får det snart. Og jeg er jo litt bekymret for at h*n skal havne hos noen som kun gjør det for penger.

Men dama på barnevernet sa at de som skal bli avlastere blandt annet må levere politiattester og snakke med psykolog som jobber hos barnevernet, så jeg håper og tror det går bra. :)

Takk for svar til deg og de andre som har svart.

Anonymous poster hash: 1ab0e...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, spurte ikke fordi jeg tenker på å være det, men fordi mitt barn kanskje får det snart. Og jeg er jo litt bekymret for at h*n skal havne hos noen som kun gjør det for penger.Men dama på barnevernet sa at de som skal bli avlastere blandt annet må levere politiattester og snakke med psykolog som jobber hos barnevernet, så jeg håper og tror det går bra. :) Takk for svar til deg og de andre som har svart. Anonymous poster hash: 1ab0e...218

Det stilles krav til de som skal være avlastningshjem og man tjener seg ikke rik på sånt så jeg tror ikke mange gjør det kun for pengene

Får du ikke være med på å bestemme hvem som skal bli avlaster? Slik jeg har forstått det er det vanlig at foreldrene er med i møte med aktuelle kandidater. Min mening er også at de som evt skal bli avlaster bør møte barnet før det blir bestemt også.

Det går nok helt fint og jeg forstår godt at du har bekymringer. Jeg ønsket helst å ha privat avlastning og var kjempe skeptisk til kommunal, men har sett i ettertid at det var det beste for barnet mitt og at jeg ikke burde bekymret meg så mye.

Flere av mine søsken hadde avlastning da de var yngre og de stor trivdes hos familiene de var hos :) yngste har fortsatt kontakt med avlaster selvom det er mange mange år siden. De ble glad i han, og han i de :) hvis det er noe trøst.

Anonymous poster hash: af43e...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...