Gå til innhold

4 år og "sjef" i familien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det kommet til et punkt der jeg tror jeg snart må søke om litt hjelp... Eller ihvertfall råd fra der ;)

Vi har en fire år gammel jente som gråter med en gang hun ikke får viljen sin. Hun er en strålende jente med masse smil og godt humør, men med en gang hun møter motstand så begynner hun å gråte (noen ganger hyle).

Har vi rett og slett vært for slappe med å sette grenser? Skal man overse trassgråt? hvordan forholder man seg til det?



Anonymous poster hash: 3580f...b67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det kommet til et punkt der jeg tror jeg snart må søke om litt hjelp... Eller ihvertfall råd fra der ;)

Vi har en fire år gammel jente som gråter med en gang hun ikke får viljen sin. Hun er en strålende jente med masse smil og godt humør, men med en gang hun møter motstand så begynner hun å gråte (noen ganger hyle).

Har vi rett og slett vært for slappe med å sette grenser? Skal man overse trassgråt? hvordan forholder man seg til det?

Anonymous poster hash: 3580f...b67

Min jente gråter også hvis verden går mot henne. Hun er forresten tre år.

Selv om hun gråter, er hun da ikke sjef. Et nei er et nei uansett hvor mye hun gråter :) Hun tester jo bare, og forsøker å påvirke tilværelsen sin så godt hun klarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sjef i familien er et tungt ansvar for en 4-åring. Viktig at de voksne tar det ansvaret, selv om barnet gråter når det ikke får viljen sin. Livet er en gang sånn at man kan ikke få det som man vil alltid, og en del av å være foreldre er å lære barna sine det.

La henne få bestemme de litt mindre viktige tingene, som hva hun skal ha på seg av klær, hva hun skal ha på maten sin o.l, også må de voksne bestemme ting som faktisk er viktig å bestemme. Gi henne alternativer når hun "trasser", f.eks hun kan velge mellom den røde og den blå lua, men lue må hun ha. Eller om hun vil pusse tenner før hun tar kveldsbadet eller omvendt. Sånne ting kan gi henne følelsen av at hun har litt makt over eget liv, og at hun blir tatt på alvor.

For øvrig må man tåle litt gråt når barn ikke får viljen sin. Det verste man kan gjøre er å være inkonsekvent, dvs å si nei 7 ganger, for så å gi etter den 8. gangen. Da kan man like gjerne si ja med en gang. Gjør avtaler med barnet i forkant av situasjoner hvor det pleier å bli konflikt. Hvis barnet maser om å få noe hver gang man er i butikken, kan man avtale før man drar, at i dag får du ingenting - og stå ved det. Neste gang kan man avtale på forhånd at barnet kan få en liten ting. Da vil barnet finne ut at man kan få noe i blant, men ikke hver gang, og forhåpentligvis slå seg til ro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har da kommet sakte, men sikkert. Nå har du fått nok. Det er slike unger vi andre ikke kan fordra.

Alle forelde kan gå i den fellen der. Det handler om å være tydelig, konsekvent

La henne grine så mye hun vil. Gi henne ikke oppmerksomhet på det.

Når hun begynner, så forklar henne rolig hva du mener, og at det ikke vil bli.

Om hun starter, så la henne gjøre det. Gi aldri oppmerksomhet til negativ oppførsel

Dette vil hun forstå. Ikke gi oppmerksomhet.

Ikke begynn med trusler som vi sioer...om du ikke slutter nå, så......

Om du slutter, så skal du få......

Ingen oppmerksomhet.



Anonymous poster hash: b03fd...cf2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne gråte. Ikke tøy på grensene deres, hver gang hun gråter må hun få en bekreftelse på at dere fortsatt mener nei, og grensene er de samme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter på 4 år kan godt finne på å gråte, trasse og sutre. Det betyr ikke at hun er sjefen for jeg gir ikke etter. Har jeg sagt nei og satt en grense så er det slik det blir.

Anonymous poster hash: 34c24...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne gråte. Ikke tøy på grensene deres, hver gang hun gråter må hun få en bekreftelse på at dere fortsatt mener nei, og grensene er de samme

Dette.

Ikke la henne ta styringen med gråt, sinne eller hva det måtte være hun finner at fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er usikker, ikke la henne ta styringen- vær voksne, gode, bestemte og trygge rollemodeller.



Anonymous poster hash: 934a4...bef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...