Gå til innhold

Hvor mye penger får din tenåring (13-16)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Navy

Nå er jeg litt for ung til at jeg har tenåringer selv, men husker da jeg var tenåring fikk jeg vell 600kr mnd, måtte støvsuge huset en gang i uken, og lage middag en gang i uken for det.

Når jeg begynte på vgs fikk jeg 1500kr for det samme, men da betalte jeg for klær selv i tillegg til fornøyelse, busskort, tlf regning osv. Det var i grunn for at jeg skulle lære meg å disponere penger selv. Fikk meg fort jobb, for syns ikke dette var nok penger til å betale alt jeg ville bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 17 og får 4000 kr hver måned :) Gjør ikke en dritt, har lånekasse på 2000 og pappa med 1500 + 500 fra mormor :) Haha, ler av dere foreldre som gir en 17 år 150 kr i uka? Stakkars gut..



Anonymous poster hash: abb58...132
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17 og får 4000 kr hver måned :) Gjør ikke en dritt, har lånekasse på 2000 og pappa med 1500 + 500 fra mormor :) Haha, ler av dere foreldre som gir en 17 år 150 kr i uka? Stakkars gut..

Anonymous poster hash: abb58...132

Hvordan tror du det går når du begynner å studere da, og får 7000 i måneden fra Lånekassen? Når 5000 går til husleie og resten til alt annet. Ikke alle foreldre er like interessert i å øse ut penger når barna er voksne og flytter hjemmefra. Nå vet jeg ikke hva du bruker de 4000 på, men om du ikke har noen faste utgifter så er det mye mer enn veldig mange andre, både ungdommer og voksne har til overs. Ikke minst er det mange foreldre som ikke har råd til å gi barna sine så mye Endret av Solsmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 16-18 år, fikk jeg barnebidraget fra pappa til å leve for. Det var vel ca 1800 kr, hvis jeg ikke husket feil?

Dette skulle dekke treningssenter, busskort, klær, fritidsaktiviteter som kino, lage mat med venner, sminke osv. Fungerte veldig bra :) Jeg fikk da ikke noe av mamma utenom, unntatt mat, mobil og husly. Jeg hadde "mye" penger, men var også den eneste av venninnene mine som betalte busskort og treningssenter selv. Var uansett alltid økonomisk, så jeg brukte pengene aldri opp på en uke.

Da jeg var 18, begynte jeg å betale for egen mobil.



Anonymous poster hash: 01a94...db6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får de trening i å disponere penger hvis de får 2000 til fritt bruk og dere kjøper alt de trenger?

Vi har samme ordning som dere, i det barna alltid får penger til det de trenger og vi dekker mobil, buss, klær, spesielle arrangementer osv, men da synes jeg det holder med en lavere sum (som stort sett går til Kiwi og Starbucks, og litt sminke eller klær en sjelden gang). Det hender barna mine er tomme før "lønningsdag", men det er en del av den økonomiske opplæringen for vår del.

For de som gir barna en større sum og beskjed om å sørge for alt selv, blir det en annen sak. Da må jo barna disponere. Har de 2000 i rene kose-fjasepenger trenger de vel knapt å disponere en krone... eller?

Anonymous poster hash: 85c8f...921

Skal live deg at mine er fattige før ' lønningsdag' også, jeg syntes ikke 2000 er spesielt mye i mnd, det krever prioritering det også..

Anonymous poster hash: efeb5...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nett fylt 18, og har de siste årene bare fått "lønn" når jeg gjør noe hjemme, som f.eks vasker jeg huset når jeg har fri fra skolen osv. Men har jobbet siden jeg var 13 da :-)

Min bror på 15 jobber også. Utenom får vi tak over hodet, mat, hygieneartikler og alt annet vi trenger. Når alle er på byen sammen pleier mamma betale litt klær osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir jenta mi på 14 og gutten på 16 1500kr. Guttene på 18 og 20 får 1000kr :)

Hæ mer til de yngste..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ mer til de yngste..?

De yngste tjener ikke penger selv + at mye av det tør til klær siden de fortsatt vokser:) han eldste tar et friår nå og bor litt hjemme og reiser litt og jobber litt. Han betaler ingenting for å bo her eller mat så de 1000kr er mest til sparing til han skal begi seg ut på medisin studiene neste år:) han på 18 jobber får 1000&kr til egen disposisjon og vi setter inn 500kr på russe konto hver månde etter hans ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir jenta mi på 14 og gutten på 16 1500kr. Guttene på 18 og 20 får 1000kr :)

I uka!?

Anonymous poster hash: 8c7c3...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 17 og får 4000 kr hver måned :) Gjør ikke en dritt, har lånekasse på 2000 og pappa med 1500 + 500 fra mormor :) Haha, ler av dere foreldre som gir en 17 år 150 kr i uka? Stakkars gut..

Anonymous poster hash: abb58...132

troll

Anonymous poster hash: c526b...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 600 kr mnd, som jeg selv skulle disponere fritt. Jeg fikk de en gang i mnd, for å lettere skjønne pengebruk, så noen måneder hadde jeg ingenting på slutten av måneden. Det skulle dekke alt av "forbruk".

Legetimer, klær (fornuftig bruk), og litt fellesgodis fikk jeg utenom. Ville jeg ha klær, øredobber, godteri, leie film osv ellers måtte det gå av egen lomme. Hjemme hadde jeg ingen faste oppgaver faktisk, men det falt naturlig å skulle rydde etter middag, henge opp tøy, klippe plen osv. mellom oss.

Når jeg ble 15, så fikk jeg meg en liten jobb og betalte alt selv. De betalte riktignok forsikringer og årsavgift på moped etter jeg ble 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uka!?

Anonymous poster hash: 8c7c3...df2

hun mener sikkert i mnd :P bruk hodet...

Anonymous poster hash: c526b...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasket huset for mamma hver fredag når jeg bodde hjemme og fikk 500kr per gang, altså 2000 i måneden :-) pengene gikk til busskort, mat på skolen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får 150 kr pr uke. De har da litt faste plikter med vanlig husarbeid. Ønsker de mer penger kan de ta på seg større jobber feks bilvask, gressklipp, rydde/vaske kjøkkenskap etc. Da blir det noen lapper ekstra. Pengene bruker de til det de ønsker.



Anonymous poster hash: 6d344...82d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17-åringen min får 150 kr per uke. Han har en del faste plikter. Slå gresset, måke snø, ta oppvasken, hjelpe til med innkjøp av mat, rydde på plass matvarer, bære ut søppel, ta inn posten, lage middag eller bake en gang i uken.ø

I tillegg må han hjelpe til med større ting ved behov, som beskjæring av frukttrær, male hus, dugnader i hagen, hjulskift, vindusvask.

Anonymous poster hash: 377bb...2b5

Hjelpes, ift alderen får han lite for å hjelpe til så mye!

Anonymous poster hash: faa2e...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...