Gå til innhold

Hva synes dere om guttenavnene Hadrian og Octavian?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har aldri hørt disse navnene på norske barn før. Mulig de er vanlige i andre land. Men Hadrian får meg til å tenke at man tar sats før man klarer å uttale Adrian, og Octavian får meg til å tenke på bilen min som er en Skoda Octavia.. Så for meg ble begge disse navnene pussige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadrian ser ut som en skrivefeil, og Octavian?? Skoda Octavia ;)



Anonymous poster hash: d4dfa...9e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavian minner meg om musikk-begrepet oktav. Kan hende jeg hadde vært troende til å kalle mitt barn for det dersom jeg var en svært ihuga musikk-lærer. Men, det er jeg ikke. Kommer heller aldri til å bli det. Kunne egentlig aldri falt meg inn å kalle egne barn for noe av dette. Det blir for sært, og navna er for lange etter min smak.

Ikke rart det minner siden det dreier som om latinske ordenstall. Oktaven er den åttende tonen i skalaen, mens Octavian er det åttende barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Ikke rart det minner siden det dreier som om latinske ordenstall. Oktaven er den åttende tonen i skalaen, mens Octavian er det åttende barnet.

Jeg var klar over begrepets betydning da jeg skrev det forrige innlegget mitt her. Har såpass god erfaring med musikk. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange land var det i gamle dager tradisjon på å kalle opp barna etter rekkefølgen. F.eks. i Italia er det fremdeles gamle mennesker som heter 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 osv.



Anonymous poster hash: 52ce0...4b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest one of us

Liker ikke Hadrian noe særlig, så det kunne jeg ikke brukt på barnet mitt.

Octavian var faktisk litt kult, men ville nok ikke brukt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært verre. Tenk om ungen ble hetende Caligula liksom....



Anonymous poster hash: 88f11...727
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadrian var fint!

Octavian minner om bilen Skoda Octavia :overrasket:



Anonymous poster hash: 10916...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Kjenner 3 pers som heter Octavian - alle er rumenere.
På helnorske barn i Norge syns jeg ikke det er passende navn, men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er stilige navn fra historien, og assosierer dem naturlig nok kun med de romerske keiserne. Men som navn på norske barn, not so much! Da virker de bare pretensiøse og tullete, á la sånne tullenavn som unge foreldre velger, for eksempel Chantelle-Octavianelle-Cherelle etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land var det i gamle dager tradisjon på å kalle opp barna etter rekkefølgen. F.eks. i Italia er det fremdeles gamle mennesker som heter 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 osv.

Anonymous poster hash: 52ce0...4b5

Disse gamle menneskene må vel le litt inni seg når de møter ei jente som heter Mille :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...