Gå til innhold

Har ikke tid til å feire barnets bursdag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt om gjensidighet i klassebursdager, alle ber alle og slik har det vært med alle tre barna. Derimot er det ikke så mange som arrangerer hvert år. Det er noen navn som går igjen, men majoriteten gjør ikke det.

Synes du virker vel opphengt i hvor vanskelig dette er for barnet. Hva med å avdramatisere i stedet for å lage det til en stor sak?? Kan hende barnet har det aldeles utmerket uten barnebursdag, kan hende familien har tradisjoner du ikke vet om.

Skjønner at du vil det godt, men jeg synes det er å blande seg hvis du tar det opp. Du har ikke patent på hva som er riktig måte å feire bursdag på.

Anonymous poster hash: 18b76...f63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt om gjensidighet i klassebursdager, alle ber alle og slik har det vært med alle tre barna. Derimot er det ikke så mange som arrangerer hvert år. Det er noen navn som går igjen, men majoriteten gjør ikke det.

Synes du virker vel opphengt i hvor vanskelig dette er for barnet. Hva med å avdramatisere i stedet for å lage det til en stor sak?? Kan hende barnet har det aldeles utmerket uten barnebursdag, kan hende familien har tradisjoner du ikke vet om.

Skjønner at du vil det godt, men jeg synes det er å blande seg hvis du tar det opp. Du har ikke patent på hva som er riktig måte å feire bursdag på.

Anonymous poster hash: 18b76...f63

Jeg fikk ikke inntrykk av at de feiret i det hele tatt, 'vi feirer ikke bursdagen hennes' var det hun sa, hvorfor skulle dette gjelde bare barnebursdag? I tillegg så blir hun da den eneste som ikke feirer i klassen ( fra Aug til nov har alle feiret). Jeg syntes bare dette var meget spesielt.

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra settingen er det vel naturlig å anta at det er snakk om barnebursdag og ikke bursdagsfeiring generelt?

Jeg ser ikke helt problemet. Folk må få lov å prioritere som de vil og om det inkluderer å velge bort barnebursdager så er det neppe noe som setter evige arr i barnets sjel... Ja, faktisk kan det være en lettelse for andre å se at ikke alle barn MÅ feire, det finnes nok av de som ikke ønsker barnebursdag, men føler presset til å arrangere.

Ts, hva om dette barnets foreldre hadde hatt en annen situasjon? Hva om de hadde stram økonomi, lite plass, barnet kanskje sliter sosialt, religiøse eller kulturelle grunner etc etc. Hadde du vært like fordømmende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Det skal jeg love deg at jeg skal, men tror du de andre foreldrene hvor barna deres aldri blir invitert til henne kommer til å gjøre det? Neppe... Man inviterer de som inviterer deres barn...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Et av mine barn er født midt i fellesferien. Vi hadde ikke barneselskap med klassevennene hvert år. Hadde feiring med hele klassen og venner i gaten da han fylte 10, før det var det bare en liten sammenkomst med de nærmeste vennene i gata - som ikke var bortreist på ferie.

Jeg har aldri opplevd at han ikke har blitt invitert til andre fordi vi ikke feiret med hele klassen hvert år. Når jeg har invitert til barneselskap så har jeg selvsagt heller aldri sett på hvem barna mine er blitt invitert til og kun invitert dem.

Det kan være denne jenta også har hatt et lite selskap for de vennene hun faktisk leker med ... og hun har helt sikkert hatt familiefeiring selvom hun ikke har hatt stort barneselskap.

Men TS kan jo foreslå for moren at dere skal feire barna med et felles barneselskap - det er jo en grei løsning for alle og en ganske vanlig ting å gjøre.

3. klasse er vel omtrent den tiden man feirer med stort barneselskap for siste gang. Jeg har ihvertfall sluttet da barna fylte 10 og det har de fleste andre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg fikk ikke inntrykk av at de feiret i det hele tatt, 'vi feirer ikke bursdagen hennes' var det hun sa, hvorfor skulle dette gjelde bare barnebursdag? I tillegg så blir hun da den eneste som ikke feirer i klassen ( fra Aug til nov har alle feiret). Jeg syntes bare dette var meget spesielt.

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Hun mente helt sikkert stort barneselskap og ikke en vanlig familiefeiring. Det var jo barneselskap dere snakket om da dette kom på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for dårlig å legge skylden på datoen. Dette går mer på foreldrenes holdninger :) Jeg har bursdag 25. desember. Da jeg var liten ble bursdagen feiret med familie på selve dagen og med venner fra klassen etter nyttår eller i midten av desember.

Anonymous poster hash: c3b56...f6a

Er et mine holdninger, trådstarters holdninger, eller foreldrene i mitt barns klasse du sikter til her?

Er det mine holdninger du sikter til, ser du sikkert i innlegget at vi prøvde å feire både i forkant og etterkant av dagen, uten at det passet for noen (foreldre).

På det stedet vi bor reiser de aller fleste bort i alle ferier, og da er det alltid vanskelig å samle folk.

Når det i tillegg var flere som hadde bursdag i slutten og begynnelsen av året ble det fort veldig mange bursdager, og hvis noen ønsket å feire i for- eller etterkant av dagen ble det veldig vanskelig å finne datoer som passet.

Vi prøvde å få satt i stand i 3 år, og jeg kan ikke se at vi kunne prøvd mer enn det vi gjorde.

Og som sagt, vi var ikke de eneste som opplevde dette. Stort sett alle på skolen som hadde barn født i ferier opplevde det samme.

Er det foreldrene i mitt barns klasse sine holdninger du sikter til, så er jeg enig i at de gjorde det vanskeligere enn nødvendig når vi prøvde å feire utenfor juleferien, men samtidig ser jeg jo at det ble tett med bursdager rundt disse tidene, og har en viss forståelse for problematikken også.

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri tid? Folk kaver og kaver. Julen skal være perfekt, og de selv skal være perfekt i andres øyne.

Hva tenker ungen? Alle andre feirer dagen sin, og hva sitter hun igjen med senere i livet? Nei, jeg fikk aldri feire dagen min?

Kjenner flere som har barn som har dag i julen. Både 23 og 24 desember.

Selvsagt er det hektiske dager, og i alle fall om du er på jobb.

Disse foreldrene feirer dagen til barna som alle andre, bare at de flytter dagen.

¨Hun som har julaften så feirer de dagen noen dager før,eller i romjulen.

Så en gutt som har den 22 desember, da kommer besteforeldre,tanter og onkler på kaffe og kake. Det blir gjort stas på barnet, men bursdagen feires i romjulen der også, eller første dagene da skolen begynner igjen. Og det er stas for ungene, julepynten er fremme, rester av julebakst og selvfølgelig kake.



Anonymous poster hash: 126d5...b86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn født i desember, og uansett hvor hektisk det har vært har det alltid vært tid til bursdagsfeiring. Dette året løser vi det ved å feire bursdag med klassen siste helgen denne måneden, også ettersom jeg venter baby i desember (og av den grunn er det vanskelig å planlegge noe konkret den måneden) Men jeg dropper jo ikke bursdagen til jenta mi av den grunn..

Tror nok de fleste får tid til det de virkelig ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mente helt sikkert stort barneselskap og ikke en vanlig familiefeiring. Det var jo barneselskap dere snakket om da dette kom på banen.

Vi snakket om barnebursdag og bursdag generelt. Jeg fikk inntrykk av at det var begge deler. ' vi feier ikke bursdagen'

Ts

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi så vanskelig for å bry oss om andre? Det skjer mye innenfor familens fire vegger som folk runft ikke vet. Og ikke spør folk heller siden de har lært de skaol passe sine egne saker.

Det har de fleste gjort i så mange saker hvor barn ikke har det bra... Det er greit å bry seg!!

Hvordan man skal gå frem for å bry seg er vel heller det man skal spørre seg om. Jeg ville spørt mora om hun vil feire med dere. At barne ber inn sammen, og hun selv kan bidra med det hun vil om hun ønsker å la barna feire sammen. det kan være fra å dele utgifter til å kun komme med en kake.

Det kan også være slik at ungen ikke vil feire selv. det ville ikke gutten min når han var mindre siden det var så mye bråk i alle andre sin bursdag. Kanskje sier moren at de ikek har tid til å feira for å skjerme barnet. Det vat an jo ikek før man evt tilbyr de å feire sammen.

Fin tanke av deg! Spør mor uten å diskuter det med andre først. men på en høflig måte. Få det evt til å virke som at du syns det er mye å gjøre før jul og vil ha hjelp...



Anonymous poster hash: 151e7...24c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Vi snakket om barnebursdag og bursdag generelt. Jeg fikk inntrykk av at det var begge deler. ' vi feier ikke bursdagen'

Ts

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Fikk inntrykk av?

Jeg er ganske sikker på at de feirer med nærmeste familie - har aldri hørt om folk som ikke gjør det. Synes ikke du skal gå rundt og spekulere og synes synd på dette barnet - jeg hadde ikke likt om noen gikk rundt og spekulerte slik om meg og mine barn.

Dersom du ønsker at disse barna skal feire sammen, så spør du moren om hun kan være interessert i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk inntrykk av?

Jeg er ganske sikker på at de feirer med nærmeste familie - har aldri hørt om folk som ikke gjør det. Synes ikke du skal gå rundt og spekulere og synes synd på dette barnet - jeg hadde ikke likt om noen gikk rundt og spekulerte slik om meg og mine barn.

Dersom du ønsker at disse barna skal feire sammen, så spør du moren om hun kan være interessert i det.

Ja jeg fikk inntrykk av det, jeg var jo tross alt i denne situasjonen så da får man inntrykk. Jeg skjønner ikke hvordan du som ikke var der kan være sikker på noe som helst jeg...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bursdag 20. desember og det har alltid vært en selvfølge at jeg skulle få feire bursdagen. Både voksen og barnebursdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg fikk inntrykk av det, jeg var jo tross alt i denne situasjonen så da får man inntrykk. Jeg skjønner ikke hvordan du som ikke var der kan være sikker på noe som helst jeg...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Men du har kun fått inntrykk av noe, så det betyr jo at du ikke vet.

Hvis dette er utrolig viktig for deg, så får du spørre mor om dere skal ha felles bursdag, men kun hvis det er viktig for deg.

Jeg kjenner mange sommerbarn som ikke feirer med skolen, de er strålende fornøyd likevel. Og det som er helt sikkert, er at barna ikke tenker på hvem de blir invitert til, så for guds skyld; inviter selvom ditt barn ikke har blitt invitert i bursdag da. Man vet jo aldri hva grunnen er, og den eneste det går utover er jo barnet som ikke blir invitert.

Jeg syns forøvrig du lager en sak ut av ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et mine holdninger, trådstarters holdninger, eller foreldrene i mitt barns klasse du sikter til her?

Er det mine holdninger du sikter til, ser du sikkert i innlegget at vi prøvde å feire både i forkant og etterkant av dagen, uten at det passet for noen (foreldre).

På det stedet vi bor reiser de aller fleste bort i alle ferier, og da er det alltid vanskelig å samle folk.

Når det i tillegg var flere som hadde bursdag i slutten og begynnelsen av året ble det fort veldig mange bursdager, og hvis noen ønsket å feire i for- eller etterkant av dagen ble det veldig vanskelig å finne datoer som passet.

Vi prøvde å få satt i stand i 3 år, og jeg kan ikke se at vi kunne prøvd mer enn det vi gjorde.

Og som sagt, vi var ikke de eneste som opplevde dette. Stort sett alle på skolen som hadde barn født i ferier opplevde det samme.

Er det foreldrene i mitt barns klasse sine holdninger du sikter til, så er jeg enig i at de gjorde det vanskeligere enn nødvendig når vi prøvde å feire utenfor juleferien, men samtidig ser jeg jo at det ble tett med bursdager rundt disse tidene, og har en viss forståelse for problematikken også.

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

Siktet til deg, ja. Merkelig at det er så annerledes hos dere. Var ingen problem der jeg gikk på skolen. Enten arrangerte foreldrene mine nissefest til meg i midten av desember (før juleferien startet) eller i januar. Niesen min har også bursdag i julen, hun har også både barneselskap og familieselskap.

Anonymous poster hash: c3b56...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...