Gå til innhold

Har ikke tid til å feire barnets bursdag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvis det er helt ny klasse har ikke halvparten av dem hatt bursdag engang. Hvordan vet du at hun er den eneste som ikke inviterer?

Alle fra fra august og til nå skrev jeg. Det er da ikke vanlig å ikke feire bursdagen. Jeg har tre barn og har fulgt de opp gjennom alle år. Ikke en eneste gang har jeg opplevd at noen ikke har feiret små barns bursdag. (selvfølgelig er det færre som feirer når de blir eldre, men aldri før 3. kl...)

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som en strålende idè å invitere jentungen hjem til dere. Men snakk med moren først før du tar det opp med jenta, for ellers så kan det ende med skuffelse og tårer.

Og så håper jeg at du er villig til å invitere denne jenta hjem til dere hvert eneste år frem til hun blir myndig, eller så lenge du/dere/familien er venner/bekjente av hverandre. For det kan plutselig bli sårt å ikke bli invitert lengre bare fordi hun nå har blitt stor, eller av andre smålige grunner. Bare sånn til ettertanke..

Det skal jeg love deg at jeg skal, men tror du de andre foreldrene hvor barna deres aldri blir invitert til henne kommer til å gjøre det? Neppe... Man inviterer de som inviterer deres barn...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du har misforstått noe. Bursdagen til barnet bør komme høyt opp på prioriteringslisten uansett hvor hektisk det er, med mindre barnet selv ikke ønsker bursdagsselskap! Da får man heller gi avkall på et annet gjøremål/aktivitet. Julebord f.eks.

nå sa moren at de ikke hadde feiret på "mange år", hvis jeg hadde hatt et førskolebarn, 1. kl barn eller 2. kl barn som "ikke ville" feire bursdag ville jeg reagert! Hvorfor vil ikke et så lite barn feire bursdag? Skal man akseptere at barnet "ikke vil" når det er så lite, skal det gå glipp av viktige kulturelle overgangsritualer fordi det skal bestemme selv? Det er mulig jeg overreagerer her, men jeg ville gått litt i meg selv hvis et lite barn "ikke hadde lyst" å feire bursdag, for det har jeg virkelig aldri vært borti...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er noe som er opp til hver familie å bestemme om skal feires eller ikke. Hadde et eller annet kvinnemenneske kommet på døra og klaga på at jeg ikke feiret bursdag til barnet mitt, hadde jeg nok blitt ganske irritert.

Ikke traumatiser andres barn pga dine overbevisninger om at bursdager er noe alle MÅ feire.

Anonymous poster hash: 85b36...099

Hvor i all verden har du det fra??? Har du lest HI? Det er ikke tilfelle.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg love deg at jeg skal, men tror du de andre foreldrene hvor barna deres aldri blir invitert til henne kommer til å gjøre det? Neppe... Man inviterer de som inviterer deres barn...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Vet ikke om jeg forstod setningene din riktig, men mener du at du/dine barn bare skal invitere barn som har invitert dine/ditt barn? At det skal være gjensidighet?

Det er sikkert mange barn som ikke får lov til å feire bursdag hjemme, og må derfor "ta til takke" med å feire andres bursdager.

Hvis jeg misforstod, så oppklar det gjerne for meg. Men det blir jo isåfall litt dumt hvis det er slik jeg oppfattet meldingen din, nemlig at hvis ikke dèt barnet inviterer ditt barn hjem til seg på sin bursdag, så skal ikke ditt barn/din familie ha noe av at dette barnet kommer hjem til ditt barns bursdag. Jeg vet om enkelte barn som aldri har fått lov til å invitere venner hjem til seg når de fyller år, og derfor må forbigå dagen sin enten i stillhet, eller feire den kun med familien de bor sammen med. Sikkert greit, det også, men ikke noe hyggelig i lengden.

Men om jeg har misforstått, så beklager jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert foreldre som lar jobb gå utover barna...spør om datteren vil feire sammen med din. Men sørg for at de også hjelper før/under/etter feiringen så de ikke lar alt gå på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg forstod setningene din riktig, men mener du at du/dine barn bare skal invitere barn som har invitert dine/ditt barn? At det skal være gjensidighet?

Det er sikkert mange barn som ikke får lov til å feire bursdag hjemme, og må derfor "ta til takke" med å feire andres bursdager.

Hvis jeg misforstod, så oppklar det gjerne for meg. Men det blir jo isåfall litt dumt hvis det er slik jeg oppfattet meldingen din, nemlig at hvis ikke dèt barnet inviterer ditt barn hjem til seg på sin bursdag, så skal ikke ditt barn/din familie ha noe av at dette barnet kommer hjem til ditt barns bursdag. Jeg vet om enkelte barn som aldri har fått lov til å invitere venner hjem til seg når de fyller år, og derfor må forbigå dagen sin enten i stillhet, eller feire den kun med familien de bor sammen med. Sikkert greit, det også, men ikke noe hyggelig i lengden.

Men om jeg har misforstått, så beklager jeg.

ikke nå når jeg vet om situasjonen nei, nå vil jeg selvsagt invitere denne janta stakkars. Men jeg vet om mange som inviterer de de selv ble invitert til det er jo naturlig.

Nei ingen, jeg vet ikke om noen fra 4. kl og nedover som ikke har barnebursdag.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå sa moren at de ikke hadde feiret på "mange år", hvis jeg hadde hatt et førskolebarn, 1. kl barn eller 2. kl barn som "ikke ville" feire bursdag ville jeg reagert! Hvorfor vil ikke et så lite barn feire bursdag? Skal man akseptere at barnet "ikke vil" når det er så lite, skal det gå glipp av viktige kulturelle overgangsritualer fordi det skal bestemme selv? Det er mulig jeg overreagerer her, men jeg ville gått litt i meg selv hvis et lite barn "ikke hadde lyst" å feire bursdag, for det har jeg virkelig aldri vært borti...

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Mitt barn feirer ikke bursdagen sin og har ikke gjort det siden barnet var 6 år gammelt av sin egen frie vilje. Barnet har aldri likt å være midtpunkt og sliter med sosial angst. Mener du virkelig at jeg burde presset barnet til å feire bursdagen sin? Og tror du det at mitt barn sliter med sosial angst er noe som blir utbrodert til alle og enhver? Er ikke jeg som skal gå i meg selv her.

Hold nesa di der den hører hjemme og ikke bland deg i ting du ikke har noe med. Det kan ligge grunner her som vedkommende ikke vil dele med deg.

Anonymous poster hash: 75947...f03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert foreldre som lar jobb gå utover barna...spør om datteren vil feire sammen med din. Men sørg for at de også hjelper før/under/etter feiringen så de ikke lar alt gå på deg.

Ja det er jo det det er. De har akkurat startet en ny restaurant, så det var så stressende for dem "akkurat nå" (og tydeligvis flere andre år også). Dette er resurssterke folk (bor i DET huset) som kunne prioritert anderledes, det er ikke snakk om at de ikke har råd eller noe... Blir helt provosert på deres datters vegne.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn feirer ikke bursdagen sin og har ikke gjort det siden barnet var 6 år gammelt av sin egen frie vilje. Barnet har aldri likt å være midtpunkt og sliter med sosial angst. Mener du virkelig at jeg burde presset barnet til å feire bursdagen sin? Og tror du det at mitt barn sliter med sosial angst er noe som blir utbrodert til alle og enhver? Er ikke jeg som skal gå i meg selv her.

Hold nesa di der den hører hjemme og ikke bland deg i ting du ikke har noe med. Det kan ligge grunner her som vedkommende ikke vil dele med deg.

Anonymous poster hash: 75947...f03

Selvfølgelig ikke, det er jo nettopp poenget mitt, for at små barn ikke skal ville feire busdagen sin ville jeg mistenkt sosial angst eller lignende. Da er det selvsagt helt ok. Men å ikke gidde fordi det er så slitsomt???

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i klassen over meg på barneskolen var en elev som hadde bursdag 24 desember, ble alltid feriet med barneselskap på dagen sin men fra klokka 11 til 14.30

tradisjonen i det selskapet var at det var julegrøt med mandel kl 12 og kake og gele noe senere

Anonymous poster hash: 3dd39...68c

Barnet mitt er født på julaften, og vi prøvde å få til en slik løsning de første skoleårene, men ingen fra klassen kunne komme i bursdagen noengang, selv om vi feiret noen dager på forskudd eller etterskudd.

Det ga vi opp!

Derfor feiret vi kun med familien på bursdagen, og så feiret vi heller halvtårsdag på hytta i stedet, men da uten klassen.

Mange vil sikkert si at vi også er dårlige foreldre siden vi ikke hadde barnebursdag med klassen, men for det første kan de skylde seg selv siden de ikke prioriterte dagen da barna deres ble bedt, og for det andre fikk barnet en fin feiring, til tross for at det aldri ble en klassebursdag.

Så lenge barnete får en eller annen form for feiring

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er født på julaften, og vi prøvde å få til en slik løsning de første skoleårene, men ingen fra klassen kunne komme i bursdagen noengang, selv om vi feiret noen dager på forskudd eller etterskudd.

Det ga vi opp!

Derfor feiret vi kun med familien på bursdagen, og så feiret vi heller halvtårsdag på hytta i stedet, men da uten klassen.

Mange vil sikkert si at vi også er dårlige foreldre siden vi ikke hadde barnebursdag med klassen, men for det første kan de skylde seg selv siden de ikke prioriterte dagen da barna deres ble bedt, og for det andre fikk barnet en fin feiring, til tross for at det aldri ble en klassebursdag.

Så lenge barnete får en eller annen form for feiring

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

hun har bursdag i begynnelsen/mideten av desember, i likhet med mitt barn. Det er i det vanlige skoleåret, ikke noe problem å finne en dag. Vi har i alle fall aldri synes det var noe mer vanskelig enn for de andre barna våre.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du det fra??? Har du lest HI? Det er ikke tilfelle.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Du gjør det indirekte ved å komme og være så "snill" ved å fikse bursdagen til deres barn. La det være opp til hver enkelt familie om hva som feires eller ikke feires. Det er virkelig ikke din sak overhode.

Løper du etter de som ikke feirer jul og? For å sørge for at alle gjør det du mener er korrekt og riktig?

Anonymous poster hash: 85b36...099

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun har bursdag i begynnelsen/mideten av desember, i likhet med mitt barn. Det er i det vanlige skoleåret, ikke noe problem å finne en dag. Vi har i alle fall aldri synes det var noe mer vanskelig enn for de andre barna våre.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Alle foreldre fra klassene til mine barn, som har barn født i faste ferier, og spesielt når det kommer til juleferien har opplevd det samme.

Når det er ferie prioriteres ikke klassebursdager fordi familiene har så tett familieprogram/tradisjoner.

Det kan sikkert hende at disse foreldrene er ekstra sære, men jeg kan bare formidle de erfaringene.

Vi kunne sikkert valgt å feire etter nyttår, men vi fant som sagt en annen løsning som barnet var vel fornøyd med.

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle foreldre fra klassene til mine barn, som har barn født i faste ferier, og spesielt når det kommer til juleferien har opplevd det samme.

Når det er ferie prioriteres ikke klassebursdager fordi familiene har så tett familieprogram/tradisjoner.

Det kan sikkert hende at disse foreldrene er ekstra sære, men jeg kan bare formidle de erfaringene.

Vi kunne sikkert valgt å feire etter nyttår, men vi fant som sagt en annen løsning som barnet var vel fornøyd med.

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

men dette er altså ikke tilfelle her, hun er ikke født i ferien eller rett før ferien. vi har jo en datter som er født i desember selv, dette er ikke noe problem.

Jeg skjønner forsåvidt de som er født midt i julen blir vanskelig.

TS

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette er altså ikke tilfelle her, hun er ikke født i ferien eller rett før ferien. vi har jo en datter som er født i desember selv, dette er ikke noe problem.

Jeg skjønner forsåvidt de som er født midt i julen blir vanskelig.

TS

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Men poenget er at de kan ha en annen form for feiring som passer familien, og som barnet er fornøyd med, selv om de ikke har klassebursdag.

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnet mitt er født på julaften, og vi prøvde å få til en slik løsning de første skoleårene, men ingen fra klassen kunne komme i bursdagen noengang, selv om vi feiret noen dager på forskudd eller etterskudd.

Det ga vi opp!

Derfor feiret vi kun med familien på bursdagen, og så feiret vi heller halvtårsdag på hytta i stedet, men da uten klassen.

Mange vil sikkert si at vi også er dårlige foreldre siden vi ikke hadde barnebursdag med klassen, men for det første kan de skylde seg selv siden de ikke prioriterte dagen da barna deres ble bedt, og for det andre fikk barnet en fin feiring, til tross for at det aldri ble en klassebursdag.

Så lenge barnete får en eller annen form for feiring

Anonymous poster hash: 4c131...0a4

Jeg synes det er for dårlig å legge skylden på datoen. Dette går mer på foreldrenes holdninger :) Jeg har bursdag 25. desember. Da jeg var liten ble bursdagen feiret med familie på selve dagen og med venner fra klassen etter nyttår eller i midten av desember.

Anonymous poster hash: c3b56...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiet ikke bursdager noe særlig. Mine foreldre var veldig opptatte,lege og ingenør, mora var under apesialisering fra jegvar 3 år gammel,bodde et år 250km unna oss og kom hjem hver vikend. Faren hadde lederjobb og tok vare på oss mon-fre. I tillegg er jeg født i juli,midt i ferie. De fleste barna var på ferie og veldig ofte hadde jeg ingen å invitere. Jeg tok ikkenoe skade av det. Da jeg ble eldre,feiret jeg bursdager men da jeg visste at det var nok venner å invitere. Mine barn er 4 og 3år gamle. Da de var mindre,følte jeg at det var alt for mye stress å feire bursdager. De er to tette,jeg var helt utslitt,immunitet lik null. Nå når de er eldre føler jeg overskuddet kommer stigende så vi får se. Vi har feiret med familien og på barnehagen. Jeg tror ikke de tar noe skade ved å ikke feire men jeg skal se til at jeg ordner bursdagsfeiring med barna i år. Selv om jeg er nå under speaialisering. Håper bare jeg ikke har vakt da.

Anonymous poster hash: 5d030...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, det er jo nettopp poenget mitt, for at små barn ikke skal ville feire busdagen sin ville jeg mistenkt sosial angst eller lignende. Da er det selvsagt helt ok. Men å ikke gidde fordi det er så slitsomt???

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Poenget mitt er at grunnen sosial angst er noe JEG vet om barnet mitt, noe jeg ikke deler med andre enn min mann. Mitt barn har bursdag 23. desember, grunnen vi oppgir er nettopp at det er så dårlig tid akkurat rundt denne tiden. Folk får heller snakke om oss som dårlige foreldre, som ikke gidder feire bursdagen til barnet vårt, heller enn at barnet vårt skal være samtaleemne for sin psyke.

Anonymous poster hash: 75947...f03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke nå når jeg vet om situasjonen nei, nå vil jeg selvsagt invitere denne janta stakkars. Men jeg vet om mange som inviterer de de selv ble invitert til det er jo naturlig.

Nei ingen, jeg vet ikke om noen fra 4. kl og nedover som ikke har barnebursdag.

TS

Anonymous poster hash: 323a4...daa

Hos oss er det absolutt ikke naturlig å invitere utfra hvem barnet blir invitert til. Heller ikke blant vennene våre. Man inviterer gjerne noen ekstra (nabobarn man leker mye med, søskenbarn etc) men man utelater ikke pga at barnet ikke var gjensidig invitert.

Anonymous poster hash: 4486b...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...