Gå til innhold

Er jeg for tidlig ute - med å sende skolebarnet mitt alene på skolen?


Ruth_87

Anbefalte innlegg

Syns de kan gå til skolen fra 1.klasse, vi gjorde det og det gikk jo helt fint. Syns folk er litt hysteriske som ikke lar barna gå til skolen.



Anonymous poster hash: 3b44c...6e4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen min lå også i et boligstrøk, 2 jenter i 2 klasse ble voldtatt på vei til skolen. Greit at de klarer å gå alene, men det er en trygghet å ha følgegrupper, man vet aldri hva som kan skje

Anonymous poster hash: 9f096...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et boligområde som ligger ca 10 min unna både barneskolen og ungdomsskolen. Jeg fulgte barna til og fra skolen første skoledag, deretter gikk de alene. De har gått sammen med venner i alle år. Men vår skolevei går ikke via bilvei, men gjennom en liten skog (snarvei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk alene 2 km fra 2. kl. I 1. gikk jeg med en venninne som bodde 1 km unna skolen. Dette var på slutten av 90-tallet. Så og si alle gikk fra skolen. Er jo ikke rart det er mer trafikk når foreldrene til alle barna kjører.

Anonymous poster hash: 568de...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle mødre og fedre :)

Jeg har et barn som har begynt på skolen denne høsten. Og siden skolestart har jeg kjørt barnet mitt enten rett til skolen - eller til SFO. Jeg hadde egentlig ett bilde om at barnet mitt ikke skulle gå til skolen, før rundt 5 eller 6 klasse.

Men samtidig ser jeg at SFO er kostbart. Og egentlig så er det som å kaste penger ut av vinduet, da jeg egentlig ikke har behov av SFO i den grad. Jeg er student og regulerer min egen hverdag egentlig slik som det passer meg. Men...de få dagen som jeg jobber - da slutter jeg på jobb time seinere enn skolen til barnet mitt.

Vi bor ca 10 min unna skolen i ett bolig området. Og det er mange både store og små som går til skolen på den samme veien som det er snakk om for barnet mitt. Barnet mitt er våken og reflektert over trafikk og omgivelser. Hun vil dessuten veldig gjerne gå til skolen selv og klare seg selv. Jeg kjenner ingen så veldig nært, så jeg kunne ha spurt om datteren min kunne ha tatt følge med de.

Er jeg alt for tidlig ute, når jeg nå vurderer om jeg skal prøve å la datteren min gå hjem selv - de få dagen jeg jobber? Jeg ser at lærerne på skolen slipper ikke ut barne - før en voksen har hentet de eller at det er avtalt at de skal på SFO. :huh:

Jeg vil ikke gi dårlig inntrykk på skolen heller. Men det er bare det at jeg er så overbevist på at etter litt trening - så vil datteren min klare å gå selv de få dagen. Det er jo snakk om ca 10 min i ett bolig strøk. Eller ville det ha vekt dårlig oppmerksomhet :nei:

Hva er vanlig og hva er det "voksne" valget her.... :unsure:

Vel vel... En av årsakene til at det er trafikk-farlig om morgenen er at veldig mange foreldre absolutt "må" kjøre barna sine til skolen! Hvis foreldre kunne latt være å gjøre det ville det blitt mye mindre trafikk-farlig! Du er virkelig overbeskyttende hvis du ikke hadde tenkt å la barnet gå alene til skolen før i 5. eller 6. klasse :sjokkert: De fleste barn går eller sykler til skolen sammen med andre barn som bor i nærheten av dem. De har gjerne et fast møte-sted, f.eks. i første vei-kryss der det ene barnet kommer fra en vinkel mens de andre kommer fra en annen vinkel, så møtes de der og går sammen. Barnet ditt ønsker selv å gå til skolen, og kanskje hun har andre i klassen sin eller parallellklassen, eller som er litt eldre enn henne , som hun kan gå sammen med. Hun kan da fint gå alene både til og fra skolen, de aller fleste førsteklassinger gjør faktisk det. Du gir ikke et dårlig inntrykk på skolen om du lar datteren din gå alene, du gir heller et dårlig inntrykk når du absolutt må kjøre henne daglig. Du er jo selv overbevist på at etter litt trening så vil hun klare å gå selv for dagen. Sett i gang med treningen, og la henne begynne å gå selv da vel! Hva venter du på egentlig. Førsteklassinger tar den treninga når de begynner på skolen i august!

Hvordan gjorde du selv da du gikk i 1. klasse? Fikk du virkelig ikke lov å til skolen før i 5. klasse?

Hvorfor tror du det er mer trafikk ?

Fordi alle mammaene og pappaene kjører rundt i bilene sine. Akkurat som ts gjør.

Foreldre gjør det utrygt på skoleveien og rundt selve skolen med bilene sine.

Nettopp! Dessverre er det mange foreldre som ikke klarer å tenke sånn

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem i at hun går hjem alene og er hjemme alene 1-times tid. Regner med dere har regler for hva som er lov når man er alene og ikke, og at hun klarer å ringe deg (og nødnumre) dersom det er noe.
Kanskje de få gangene hun må være alene så kan hun invitere med seg 1-2 venninner? Det gir jo litt trygghet dette også, samt hun får være sosial. Ellers så kan du jo avtale med et par naboer (om du vet de er hjemme på den tiden hun er hjemme alene) om det er greit din datter ringer på dersom det skulle skje noe spesielt/hun skulle føle seg utrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der har du en mening som ikke er fornuftig. Det er helt greit å sykle fra første klasse. Det kan fint gjøres under tilsyn fra foreldre, dvs sykle sammen. Flere skoler har lokale ordensregler som har hindret dette. Heldigvis blir dette avskaffet ved hjelp av stortinget som gir foreldre full bestemmelsesrett.

Jeg synes ikke det er greit at 1-2 klassinger sykler alene. Opplever stadig vekk at disse små sykler vingelete og ender opp midt uti veien (der hvor jeg bor er det ikke fortau hvor de sykler). De er heller ikke observant når det kommer biler bakfra, så de sykler ikke lengre inn til siden så man kan kjøre forbi. Selvfølgelig må man ha litt tålmodighet som bilist bak en syklist som er barn, men trafikken kan ikke stoppes opp helt heller...Dessuten er det ingen små som hittil har brukt tegn, som å strekke armen ut, når de skal svinge osv. Mange barn som sykler på fortau er også dårlig på å senke farten når det kommer fotgjengere forbi også, slik det fort oppstår nesten-ulykker.

Selvfølgelig finnes det individuelle forskjeller...

Men om man skal sykle, så er det viktig å forstå hvordan trafikken fungerer og samhandle med bilister og fotgjengere. Det er nok også derfor skoler har forbud mot sykling frem til 4-5(?) klasse.

Anonymous poster hash: f174d...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det sykkelforbud eller sykkelrestriksjoner på de fleste skolene. Finn feilen.

Førsteklassinger burde ikke sykle til skolen, uansett. Sånn sett er det er en fordel med restriksjoner. Vi hadde lov når vi begynte i syvende, men da var jeg så vant med å gå så jeg gikk. Samme som alle de andre. Vi var ikke vant med å sykle til skolen.

Slike restriksjoner er veldig greie å ha. På den første barneskolen jeg gikk på, som var den største barneskolen i en "mindre" by, kunne alle sykle til skolen. På den andre barneskolen jeg gikk på, i en større by, var det ikke lov å sykle til skolen før i femte klasse, - av sikkerhetsmessige årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok til å følge vår datter til skolen en stund fremover. Dette pga. mye trafikk (som IKKE har noe med foreldre som kjører, men rett og slett at det er en vei der mange biler kjører om morgenen pga. jobb). Hun er også ganske "vimsete" og mister fokus på det hun skal gjøre, typen som havner i grøftekanten for å plukke blomster. Men vi ser det an, det er ennå en stund til hun skal begynne, og vi kan øve på dette allere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å 1. begynne å gå sammen med henne til skolen i stedet for å kjøre, og 2. bruke ressursene til Trygg trafikk for å forberede henne.



Anonymous poster hash: 864a2...5de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike restriksjoner er veldig greie å ha. På den første barneskolen jeg gikk på, som var den største barneskolen i en "mindre" by, kunne alle sykle til skolen. På den andre barneskolen jeg gikk på, i en større by, var det ikke lov å sykle til skolen før i femte klasse, - av sikkerhetsmessige årsaker

Vel, det mener ikke syklistenes landsforbund, trygg trafikk, og stortinget. For ikke å snakke om utrolig mange foreldre i Norge som selv foretrekker å bestemme for eget barn. Når det er sykkelforbud til og fra skole er det også sykkelforbud selv om man sykler sammen med eget barn. Det er tullete og heldigvis slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at 1-2 klassinger sykler alene. Opplever stadig vekk at disse små sykler vingelete og ender opp midt uti veien (der hvor jeg bor er det ikke fortau hvor de sykler). De er heller ikke observant når det kommer biler bakfra, så de sykler ikke lengre inn til siden så man kan kjøre forbi. Selvfølgelig må man ha litt tålmodighet som bilist bak en syklist som er barn, men trafikken kan ikke stoppes opp helt heller...Dessuten er det ingen små som hittil har brukt tegn, som å strekke armen ut, når de skal svinge osv. Mange barn som sykler på fortau er også dårlig på å senke farten når det kommer fotgjengere forbi også, slik det fort oppstår nesten-ulykker.

Selvfølgelig finnes det individuelle forskjeller...

Men om man skal sykle, så er det viktig å forstå hvordan trafikken fungerer og samhandle med bilister og fotgjengere. Det er nok også derfor skoler har forbud mot sykling frem til 4-5(?) klasse.

Anonymous poster hash: f174d...440

Forbudet gjelder på en del skoler gjennom hele barneskolen, dvs til og med 7 klassetrinn. Tror du ikke at foreldre kan selv vurdere og lære opp eget barn til å sykle i nærmiljøet ? Og finnes det gode grunner for at foreldre ikke kan sykle sammen med barna til skolen ? Nei, det gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coolaid, on 19 Nov 2014 - 22:05, said:

Vel, det mener ikke syklistenes landsforbund, trygg trafikk, og stortinget. For ikke å snakke om utrolig mange foreldre i Norge som selv foretrekker å bestemme for eget barn. Når det er sykkelforbud til og fra skole er det også sykkelforbud selv om man sykler sammen med eget barn. Det er tullete og heldigvis slutt på.

Trygg trafikk anbefaler at barn venter til de er 10-12 år med å sykle alene til skolen. Syns det er greit at skolene har restriksjoner på det, de fleste små barn har ikke god nok trafikkforståelse til at det er trygt for dem å sykle til/fra skolen før det.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/skole/skolevei/

Anonymous poster hash: 3b44c...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trygg trafikk anbefaler at barn venter til de er 10-12 år med å sykle alene til skolen. Syns det er greit at skolene har restriksjoner på det, de fleste små barn har ikke god nok trafikkforståelse til at det er trygt for dem å sykle til/fra skolen før det.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/skole/skolevei/

Anonymous poster hash: 3b44c...6e4

Da misforstår du litt av det vi diskuterer. Hvem har sagt at barnet skal nødvendigvis sykle alene? Barnet har feks heller ikke hatt lov å sykle sammen med en voksen til de skolene som har forbud. I tillegg snakker vi ikke bare om førsteklassinger. Vi snakker om barn i alle aldre opp til og med syvende klasse. Foreldre kjenner best egen barn og står for sykkelopplæring. Det er individuelt når barnet er modent til å sykle til skolen. Det er også ulik skolevei til skolene.

Heldigvis er det slutt på at skolene har myndighet til å nekte syklende barn. Foreldrene bestemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coolaid, on 19 Nov 2014 - 22:36, said:

Da misforstår du litt av det vi diskuterer. Hvem har sagt at barnet skal nødvendigvis sykle alene? Barnet har feks heller ikke hatt lov å sykle sammen med en voksen til de skolene som har forbud. I tillegg snakker vi ikke bare om førsteklassinger. Vi snakker om barn i alle aldre opp til og med syvende klasse. Foreldre kjenner best egen barn og står for sykkelopplæring. Det er individuelt når barnet er modent til å sykle til skolen. Det er også ulik skolevei til skolene.

Heldigvis er det slutt på at skolene har myndighet til å nekte syklende barn. Foreldrene bestemmer. :)

Du skrev at trygg trafikk ikke ville ha restriksjoner ang syklig og skolevei, men trygg trafikk anbefaler at man venter til ungene er 10-12 år med å sykle alene til skolen.

Jeg er for så vidt enig i at de burde få sykle sammen med mor eller far fra skolestart. Problemet med å ikke ha noen regler for det er at folk sender ungene avgårde på sykkelen uten å ha lært dem hvordan de skal oppføre seg i trafikken på sykkel, og uten å vite at ungene faktisk har god nok trafikkforståelse til at det blir en trygg skolevei.

Da vi gikk på skolen sørget i alle fall skolen for at vi fikk opplæring i sykling i trafikk, sånn at de hadde gjort sin del for at det var trygt når vi endelig (i 5.klasse tror jeg) fikk lov til å sykle til skolen.

Anonymous poster hash: 3b44c...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke noe om utviklingen der barna kjøres og hentes til skolen helt til de er ferdige med SFO (5.klasse?). Nå har jeg selv en 1. Klassing, og min samboer kjører og henter sine barn som er større. Har hatt en del diskusjoner om det der:)

Planen er at min skal gå til og fra skolen selv fra 2. Klasse i hvert fall. Ja, jeg skjønner at det er en annen tid enn da jeg vokste opp. Men dagens barn står i fare for å bli late og uselvstendige pga oss foreldre:/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Du kjenner din datter best. Noen er modne, andre klarer ikke engang å smøre en skive i den alderen.

Så lenge hun selv ønsker, og du er trygg på henne, hadde jeg lett latt henne både gå, og å være alene hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi barnet ditt en refleks og så ordner det seg i massevis! Vi begynner selv nå med busskjøring, og da er barnet 8 år.

Jeg selv har gått til bussen og kjørt buss til skolen siden jeg var 6 år, denne veien barnet mitt skal er mye kortere.



Anonymous poster hash: a15ab...a03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at trygg trafikk ikke ville ha restriksjoner ang syklig og skolevei, men trygg trafikk anbefaler at man venter til ungene er 10-12 år med å sykle alene til skolen.

Jeg er for så vidt enig i at de burde få sykle sammen med mor eller far fra skolestart. Problemet med å ikke ha noen regler for det er at folk sender ungene avgårde på sykkelen uten å ha lært dem hvordan de skal oppføre seg i trafikken på sykkel, og uten å vite at ungene faktisk har god nok trafikkforståelse til at det blir en trygg skolevei.

Da vi gikk på skolen sørget i alle fall skolen for at vi fikk opplæring i sykling i trafikk, sånn at de hadde gjort sin del for at det var trygt når vi endelig (i 5.klasse tror jeg) fikk lov til å sykle til skolen.

Anonymous poster hash: 3b44c...6e4

De restriksjonene trygg trafikk, syklistenes landsforening, statens vegvesen, foreldreutvalget for grunnopplæringen, helsedirektoratet og stortingen er imot at skolene og fau skal få bestemme om elever skal sykle til og fra skolen eller ikke. Organisasjonene og stortingen vil gi bestemmelsesretten til foreldre. Skolene mister etter lovendring retten til å bestemme dette og gir bestemmelsesrett til foreldrene.

Her kan du lese mer om hva trygg trafikk og de andre nevnte organisasjonene mener om å sykle til skolen: http://www.tryggtrafikk.no/content/uploads/2014/05/Sykletilskolen_brosjyre.pdf

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...