Gå til innhold

Er jeg for tidlig ute - med å sende skolebarnet mitt alene på skolen?


Ruth_87

Anbefalte innlegg

Hei alle mødre og fedre :)

Jeg har et barn som har begynt på skolen denne høsten. Og siden skolestart har jeg kjørt barnet mitt enten rett til skolen - eller til SFO. Jeg hadde egentlig ett bilde om at barnet mitt ikke skulle gå til skolen, før rundt 5 eller 6 klasse.

Men samtidig ser jeg at SFO er kostbart. Og egentlig så er det som å kaste penger ut av vinduet, da jeg egentlig ikke har behov av SFO i den grad. Jeg er student og regulerer min egen hverdag egentlig slik som det passer meg. Men...de få dagen som jeg jobber - da slutter jeg på jobb time seinere enn skolen til barnet mitt.

Vi bor ca 10 min unna skolen i ett bolig området. Og det er mange både store og små som går til skolen på den samme veien som det er snakk om for barnet mitt. Barnet mitt er våken og reflektert over trafikk og omgivelser. Hun vil dessuten veldig gjerne gå til skolen selv og klare seg selv. Jeg kjenner ingen så veldig nært, så jeg kunne ha spurt om datteren min kunne ha tatt følge med de.

Er jeg alt for tidlig ute, når jeg nå vurderer om jeg skal prøve å la datteren min gå hjem selv - de få dagen jeg jobber? Jeg ser at lærerne på skolen slipper ikke ut barne - før en voksen har hentet de eller at det er avtalt at de skal på SFO. :huh:

Jeg vil ikke gi dårlig inntrykk på skolen heller. Men det er bare det at jeg er så overbevist på at etter litt trening - så vil datteren min klare å gå selv de få dagen. Det er jo snakk om ca 10 min i ett bolig strøk. Eller ville det ha vekt dårlig oppmerksomhet :nei:

Hva er vanlig og hva er det "voksne" valget her.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå hjem eller være hjemme alene? Førstnevnte syns jeg er helt ok. Sistnevnte syns jeg de er litt små for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønar ikkje kvifor ikkje ungar kan gå heim frå skulen, eg? Vi gjekk til og frå skulen frå første klasse, kvifor klarar ikkje ungar det lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos dagmamma i første klasse, men begynte å gå hjem i stedet for til dagmammaen. Du må se an ungen. Det gikk helt fint med meg, jeg lever enda.



Anonymous poster hash: de6e6...6a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønar ikkje kvifor ikkje ungar kan gå heim frå skulen, eg? Vi gjekk til og frå skulen frå første klasse, kvifor klarar ikkje ungar det lenger?

Fordi det er mye mer trafikk nå enn det var og før gikk man samtidig hjem, mens nå er det mer en og en. Der mamma jobber får ikke barna gå hjem alene etter at noen barn ble dratt inn i en bil rett ved skolen.

Til TS, har du tenkt til å ta ungen ut av SFO nå må du sørge for at ungen din får være sosial på andre måter. Ofte blir de barne som ikke er på SFO utenfor det sosiale.

Anonymous poster hash: c062f...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Foreldrene mine tok meg ut av SFO som 7-åring fordi det rett og slett ikke funket. Broren min gikk på SFO så lenge han kunne (4.klasse, er det?).

Du kjenner barnet ditt best selv, tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er mye mer trafikk nå enn det var og før gikk man samtidig hjem, mens nå er det mer en og en. Der mamma jobber får ikke barna gå hjem alene etter at noen barn ble dratt inn i en bil rett ved skolen.

Til TS, har du tenkt til å ta ungen ut av SFO nå må du sørge for at ungen din får være sosial på andre måter. Ofte blir de barne som ikke er på SFO utenfor det sosiale.

Anonymous poster hash: c062f...af5

Tru korleis vi klarte oss, altså. Der eg gjekk på skulen er det ikkje, og har aldri vore, mykje trafikk, og det er gangveg heile vegen. Det MÅ då ungar kunne handsame?

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hjem selv og var alene en time i første klasse. Gikk bra :) Hadde veldig klsre regler på hva som var lov og ikke (ikke bruke kniver, stekeovn, fyrstikker osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ha halv plass da? Så er barnet der når du jobber? Det sosiale på sfo er godt å ha for de, tenker jeg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønar ikkje kvifor ikkje ungar kan gå heim frå skulen, eg? Vi gjekk til og frå skulen frå første klasse, kvifor klarar ikkje ungar det lenger?

Fordi det er mye mer trafikk nå enn det var og før gikk man samtidig hjem, mens nå er det mer en og en. Der mamma jobber får ikke barna gå hjem alene etter at noen barn ble dratt inn i en bil rett ved skolen.

Anonymous poster hash: c062f...af5

Hvorfor tror du det er mer trafikk ?

Fordi alle mammaene og pappaene kjører rundt i bilene sine. Akkurat som ts gjør.

Foreldre gjør det utrygt på skoleveien og rundt selve skolen med bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det er mer trafikk ?

Fordi alle mammaene og pappaene kjører rundt i bilene sine. Akkurat som ts gjør.

Foreldre gjør det utrygt på skoleveien og rundt selve skolen med bilene sine.

Er helt enig. Får fnatt av skolen her på morgen. Det er kø, biler som tuter, biler som skal inn, biler som skal ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på landet, og det er mange som ikke har SFO plass her fordi foreldrene er hjemme. Noen steder er SFO et bra tilbud, andre steder er det mer en oppbevaringsplass. Jeg ser ikke noe problem i at barnet kommer hjem alene. Det er jo helt normalt at de er alene hjemme en time på ettermiddagen i den alderen (min kommer ikke hjem alene, men er fint alene mens vi er ute i andre ærend)



Anonymous poster hash: 04c4e...103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 23 nå så en "stund" siden jeg gikk på barneskolen, men når jeg gikk på skolen gikk jeg alene fra 2.klasse. ingen problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig. Får fnatt av skolen her på morgen. Det er kø, biler som tuter, biler som skal inn, biler som skal ut.

I tillegg er det sykkelforbud eller sykkelrestriksjoner på de fleste skolene. Finn feilen.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Så leng det ikke er mye trafikk eller veldig langt og gå, Så kan fint barn helt nede til 6-7 års alderen gå til skolen alene.

Det var ihvertfall det vi gjorde da jeg begynte på skolen i 1990. Om vi greide det da så tror jeg nok at unger i 2014 også greier det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det sykkelforbud eller sykkelrestriksjoner på de fleste skolene. Finn feilen.

Førsteklassinger burde ikke sykle til skolen, uansett. Sånn sett er det er en fordel med restriksjoner. Vi hadde lov når vi begynte i syvende, men da var jeg så vant med å gå så jeg gikk. Samme som alle de andre. Vi var ikke vant med å sykle til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min førsteklassing går til skolen selv en dag i uken, men jeg følger han til overgangsfeltet. Hva med å begynne rolig å se om barnet ditt faktisk er moden nok?

Start med en dag i uken 1/3 del av veien kan barnet gå alene. Når dette fungerer kan du øke ansvaret.



Anonymous poster hash: 3cb89...628
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteklassinger burde ikke sykle til skolen, uansett. Sånn sett er det er en fordel med restriksjoner. Vi hadde lov når vi begynte i syvende, men da var jeg så vant med å gå så jeg gikk. Samme som alle de andre. Vi var ikke vant med å sykle til skolen.

Der har du en mening som ikke er fornuftig. Det er helt greit å sykle fra første klasse. Det kan fint gjøres under tilsyn fra foreldre, dvs sykle sammen. Flere skoler har lokale ordensregler som har hindret dette. Heldigvis blir dette avskaffet ved hjelp av stortinget som gir foreldre full bestemmelsesrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du en mening som ikke er fornuftig. Det er helt greit å sykle fra første klasse. Det kan fint gjøres under tilsyn fra foreldre, dvs sykle sammen. Flere skoler har lokale ordensregler som har hindret dette. Heldigvis blir dette avskaffet ved hjelp av stortinget som gir foreldre full bestemmelsesrett.

Forsåvidt enig, så lenge de sykler med en voksen. Jeg vet om barn som sykler til barnehagen med mamma eller pappa som går ved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...