Gå til innhold

Lærere og favoritter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns du det er greit at lærere har favorittelever? Bør ikke en lærer være så proff at h*n ikke har favoritter?

Anonymous poster hash: b0fe2...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo de bør være så proff, men et svært lite fåtall er dessverre det. Noen ganger skinner det jo godt i gjennom hvem som er favorittene og hvem som kanskje er mindre ønsket.



Anonymous poster hash: 66eee...26b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er greit at lærere har favorittelever? Bør ikke en lærer være så proff at h*n ikke har favoritter?

Anonymous poster hash: b0fe2...2d6

Lærere vil jo alltid legge mer merke til de elevene som er flinke, de som står på for å lære selvom de synes det er vanskelig, og de som bare ikke gidder.

Anonymous poster hash: 4fb60...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen ja.

Men jeg syns lærere senere skal få vise at de setter ekstra pris på elever som oppfører seg, følger med, og gjør sitt beste.

Anonymous poster hash: 075ed...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen ja.

Men jeg syns lærere senere skal få vise at de setter ekstra pris på elever som oppfører seg, følger med, og gjør sitt beste.

Anonymous poster hash: 075ed...941

Ja, men ikke gi gode karakterer på grunnlag av at h*n liker eleven :opplyser:

Anonymous poster hash: 99fdb...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så kontroversielt. Jeg har mange favoritter. Noen fordi de jobber godt, og gjør en innsats. Noen fordi de er faglig sterke og morsomme å jobbe med. Andre fordi de er snille og sympatiske. Andre er morsomme. Noen er dritirriterende som elev, men fin som person. Noen er reflekterte og empatiske. Og lista kunne ha fortsatt..

Vi er faktisk bare mennesker. Vi har bedre kjemi med noen enn andre. Noen gir også lite av seg selv, og er vanskelig å bli kjent med, mens andre gir mye. Det er menneskelig. Lærere har ikke et spesielt "kommer liker overens med alle"-gen. Profesjonaliteten kommer inn i hva man gjør med disse oppfatningene. Man bør være bevisst på det, og man skal selvfølgelig ikke forskjellsbehandle basert på hva man synes om eleven.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærere vil jo alltid legge mer merke til de elevene som er flinke, de som står på for å lære selvom de synes det er vanskelig, og de som bare ikke gidder.

Anonymous poster hash: 4fb60...27a I

I de fleste klasser er det minst en urokråke. Denne blir først lagt merke til. Og det er som oftest den man først lærer seg navnet på.

Også er det de elevene som totalt driter i skolegangen sin og bare bruker skolen som ett oppholdssted og for å så stipend

Elever som er pliktoppfyllende og ansvarlige legges også merke til.

Det er også en del elever som prøver å gjemme seg som helst ikke vil bli lagt merke til.

Men somVampen her også sier, noen har man bedre kjemi med en andre. Sånn er det bare. Det har dog ikke noe å si på karaktersettingen, det er helt opp til eleven og elevens prestasjoner.

Anonymous poster hash: 4e18d...36c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Så lenge det ikke blir forskjellsbehandling i praksis ut av det, så er det greit. Læreren bør heller ikke si det til den enkelte, eller til andre elever.

Når det gjelder hvor flinke de enkelte elevene er faglig sett, versus favorittstempel fra lærerne, har jeg en drøm om at elever i fremtiden skal bli bedømt så anonymt som det går an på prøver. At man har det slik som på høyere utdannelse. Så skulle jeg gjerne sett at det ble slik både på private og offentlige skoler. Føler en del av det går på trynefaktor, noe som kan være ubevisst fra lærerens side, men det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke blir forskjellsbehandling i praksis ut av det, så er det greit. Læreren bør heller ikke si det til den enkelte, eller til andre elever.

Når det gjelder hvor flinke de enkelte elevene er faglig sett, versus favorittstempel fra lærerne, har jeg en drøm om at elever i fremtiden skal bli bedømt så anonymt som det går an på prøver. At man har det slik som på høyere utdannelse. Så skulle jeg gjerne sett at det ble slik både på private og offentlige skoler. Føler en del av det går på trynefaktor, noe som kan være ubevisst fra lærerens side, men det er ikke greit.

De har testet ut anonym retting i stavanger-området. Det viste seg at karakterene ble de samme...

Det er også anonym retting ved eksamen..

http://www.nrk.no/rogaland/forsker-avviser-trynefaktoren-1.11661893

Anonymous poster hash: 4e18d...36c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke blir forskjellsbehandling i praksis ut av det, så er det greit. Læreren bør heller ikke si det til den enkelte, eller til andre elever.

Når det gjelder hvor flinke de enkelte elevene er faglig sett, versus favorittstempel fra lærerne, har jeg en drøm om at elever i fremtiden skal bli bedømt så anonymt som det går an på prøver. At man har det slik som på høyere utdannelse. Så skulle jeg gjerne sett at det ble slik både på private og offentlige skoler. Føler en del av det går på trynefaktor, noe som kan være ubevisst fra lærerens side, men det er ikke greit.

Anonym retting har nok flere negative konsekvenser enn positive. For eksempel vil det ved anonym retting være vanskeligere for læreren å følge opp elevene faglig, motivere ved å vise til framgang, gjøre eleven oppmerksom på ting hn må jobbe videre med osv. Da vil "retting" i seg selv være helt bortkasta, hele poenget med å rette bør jo ideelt sett være å gjøre eleven bedre. Dessuten så er jo eksamener anonyme både på høyere utdannelse og grunnskole/vgs, det er jo ikke arbeidskrav og lignende på høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 0dbb0...6f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem at noen har favoritter ettersom dette er helt menneskelig. Det som er et problem er å la ens følelser for enkelte gå utover karakterer.

Da jeg gikk på vgs så hadde jeg helt vanlige karakterer. Norsk læreren min var min favoritt lærer og vi kom veldig godt over ens... men jeg fikk ikke bare seksere av den grunn. Jeg på rundt tre i norsk.

Jeg møtte henne igjen for ikke så lenge siden og da sa hun at enkelte elever er vanskelig å bli kjent med og det er de hun ikke husker flere år senere.



Anonymous poster hash: 0a197...340
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så kontroversielt. Jeg har mange favoritter. Noen fordi de jobber godt, og gjør en innsats. Noen fordi de er faglig sterke og morsomme å jobbe med. Andre fordi de er snille og sympatiske. Andre er morsomme. Noen er dritirriterende som elev, men fin som person. Noen er reflekterte og empatiske. Og lista kunne ha fortsatt..

Vi er faktisk bare mennesker. Vi har bedre kjemi med noen enn andre. Noen gir også lite av seg selv, og er vanskelig å bli kjent med, mens andre gir mye. Det er menneskelig. Lærere har ikke et spesielt "kommer liker overens med alle"-gen. Profesjonaliteten kommer inn i hva man gjør med disse oppfatningene. Man bør være bevisst på det, og man skal selvfølgelig ikke forskjellsbehandle basert på hva man synes om eleven.

Har alltid gitt mye av meg selv. Likevel er det ingen lærere som liker meg. Hvis det er en slemmeliste vil jeg tro jeg står nederst. og hvis det er lærere som forskjellsbehandler er jeg den som blir satt nederst på den lista.. Jeg har bare en litt spesiell måte å være på

Anonymous poster hash: de249...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, er vi lærere bare mennesker og noen får man bedre kjemi med enn andre. Men det handler ikke bare om flinke elever, noen elever er morsomme, reflekterte, engasjerte og de rører noe ved meg og det er dem jeg husker, ikke de som fikk sekser på hver prøve :)

Men man er jo profesjonell slik at de ikke merker det, det er i alle fall det jeg etterstreber!

Anonymous poster hash: 79603...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært både favorittelev og hatsobjekt for lærere. Begge deler er egentlig like kjipt. Som favorittelev får man mye dritt fra medelever og føler man ikke fortjener de gode resultatene man produserer. Men det å bli mislikt av en lærer er jo også veldig vanskelig, ydmykende og sårende. Så jeg synes lærere bør oppføre seg profesjonelt nok til å ikke vise hvem de foretrekker av elevene. Har jobbet en del som trener for barneskoleelever, hvis det kan sammenlignes, og det er ikke veldig vanskelig å behandle alle likt selv om det er noen som stikker seg ut.
Og blir en lærer for ille, er det bare å ta det opp med noen høyere opp i systemet. Det gjorde vi,og lærer tok til seg kritikken og forbedret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å ikke få en "favoritt", slik er det jo i arbeidslivet også.

MEN: læreren skal ikke forskjellbehandle. H*n må gjerne ha en favoritt, bare h*n er profesjonell nok til å ikke vise det til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere er jo bare mennesker som resten av oss, man kan ikke forvente at de skal like alle like godt, man HAR favoritter. Det man imidlertid kan forvente er at de ikke favoriserer/forskjellsbehandler, altså at de ikke lar det faktum at de liker noen bedre enn andre påvirke deres jobb og hvordan de behandler barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er vanskelig å ikke få en "favoritt", slik er det jo i arbeidslivet også.

MEN: læreren skal ikke forskjellbehandle. H*n må gjerne ha en favoritt, bare h*n er profesjonell nok til å ikke vise det til andre.

Hva legger du i forskjellsbehandle? Jeg forskjellsbehandler nok, men det er fordi elevene er forskjellig. Lik behandling av alle hadde fungert dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i forskjellsbehandle? Jeg forskjellsbehandler nok, men det er fordi elevene er forskjellig. Lik behandling av alle hadde fungert dårlig.

Da mener jeg å behandle forskjellig på et urettferdig grunnlag.

Enig med deg i at elever er forskjellige og trenger ulik oppfølging, men her snakker jeg om å behandle urettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen ungene mine går på er det spesielt en lærer som velger en favoritt. Deretter vil jo alle de andre tenke at den personen er lærerens gullunge. Enkelte ganger, har læreren sagt: "det er ikke noe vits i å prøve, du kommer aldri til å bli like god som ********"

Dette er barn! De skal jo oppmuntres til å lære!

Anonymous poster hash: 06e2d...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde vi det på skolen. Læreren hadde sine favoritter gjennom hele barneskolen. Jeg var ikke blant de. Og det vistes på karakterene mine.

Selv om jeg hadde like svar, eller like mange rette, skrev penere osv...så fikk jeg aldri det samme.

Ødela mye for meg skolemessig.



Anonymous poster hash: 34526...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...