Gå til innhold

Hva bruker jeg pastinakk til?


Plonk

Anbefalte innlegg

Nok en gang har jeg fått i hus en grønnsak som jeg ikke har brukt før (jeg abonnerer på økologisk): pastinakk. Har fått tre ganske store.

Det er en avlang rotfrukt som kanskje ligner litt på en mellomting mellom nepe og kålrabi. Min vegetariske kokebok kan ikke hjelpe meg med oppskrifter, kan dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Sammen med poteter i potetmos.

- I gryteretter eller supper sammen med andre rotgrønnsaker.

- Høvlet i tynne skiver og fritert, som chips.

- I gratenger (f.eks. forskjellige kokte rotfrukter has i ildfast form med ostesaus over og gratineres i ovn)

- Stekt med smør og litt honning, som herlig tilbehør til kjøttretter.

- I vegetarkaker, riv dem sammen med andre grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på potetmosidéen - jeg har nærmest blitt avhengig av pastinakk og sellerirot i potetmosen (persillerot er også bra). Suverent til sitronmarinert, stekt kylling. :sikle:

Eller skjær pastinakk og sellerirot i skiver og ta dem med når du lager fløtegratinerte poteter - poteter, røtter og rå hvitløk, evnt urter, kokes ca. 5 min i en blanding av melk og fløte, helles i ildfast form (med ost på toppen om du vil) og gratineres til alt er mørt og overflaten gyllen. Jeg laget dette til lammestek i påsken i år - det ble de beste fløtegratinerte potetene jeg noengang har smakt! :-D

Ellers finner du mange oppskrifter med pastinakk i Jamie Olivers kokebøker, feks ovnsstekte med olivenolje og timian/rosmarin, eller i pasta, med hvitløk, bacon og parmesan.

Sjekk også BBC Food sine nettsider, pastinakk er mye mer brukt i Storbritannia - jeg tok et kjapt søk på "parsnip" og fikk disse svarene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ovnsbaker pastinakk sammen med potetbåter. Bruker som tilbehør til kjøtt, og det er ikke 1 juledag uten kalkun og pastinakkmos. (Engelsk bestemor..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Jeg ovnsbaker pastinakk sammen med potetbåter. Bruker som tilbehør til kjøtt, og det er ikke 1 juledag uten kalkun og pastinakkmos. (Engelsk bestemor..)

JA! Skjær de i lange biter og rull de i kraften fra kjøttet eller i olje. Ovnsbak de som Newt sier og server med kjøtt og grønnsaker. Godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen, så snille dere er! Jeg tolker alt dithen at jeg rett og slett kan bruke pastinakk litt på samme måte som potet, eller sammen med potet i diverse retter. Gleder meg til å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...