Gå til innhold

Hvordan blir man registrere samboere?


Malina

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan man blir registrerte samboere?

Vi har kjøpt hus sammen, og har samme bostedadresse. Vi har ingen fødte barn sammen.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har desverre ingen svar, men vil gjerne stille et tilleggsspørsmål, om jeg får lov..? Har egen leilighet hvor min samboer "leier" hos meg - fordi jeg allerede hadde kjøpt da vi ble sammen.

Hva er egentlig fordelene med å registrere seg som samboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *tuppa*

Det eneste vi har gjort for å "registrere" oss som samboere, foruten at vi har samme bostedsadresse i folkeregisteret, er at vi har ført hverandre opp på selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det noe som heter "registrerte samboere" egentlig?

Man får jo ingen fordeler som samboere. Bare dersom man skriver samboerkontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Er det noe som heter "registrerte samboere" egentlig?

Nei. Dersom man er registrert på samme bostedsadresse i folkeregisteret er man innunder definisjonen samboere. "Registrerte samboere" er ikke noe begrep som gir rettigheter eller plikter

Det er imidlertid noe som heter meldepliktige samboere, men det er noe annet.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Man blir automatisk registrert som samboere om man har hatt samme adresse i mer enn to år

Hvor da? Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe offentlig register for samboere.

Noe annet er at man på visse områder ikke regnes som samboere før man har bodd sammen i minst to år, for eksempel ved rettigheter etter livsforsikringer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Er det noe som heter "registrerte samboere" egentlig?

Man får jo ingen fordeler som samboere. Bare dersom man skriver samboerkontrakt.

En fordel er jo at man eier sin del av leiligheten dersom den andre dør. Og det kan jo være kjekt så plutselig ikke foreldrene hans eller ev. barn han har arver hele sulamitten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, er det ikke noe sted man kan registrere seg som samboere. Man blir automatisk regnet som samboere dersom man har hatt samme folkeregistrerte adresse i X antall år.

Samboerkontrakt er lurt å ha, men det omhandler ikke arv. En samboerkontrakt er til hjelp ved evt brudd, slik at man har sort på hvitt hva man egentlig er enige om. Dermed minsker man sjansen for krangling. Dersom man har ønsker for arv, må man opprette et testamente.

Hvorvidt du eier halve leiligheten eller ikke, har ikke noe med samboerkontrakt eller om dere er registrerte som samboere. Leiligheten eies av den/dem leiligheten er tinglyst på, uavhengig av om dere bor der sammen eller ikke. Det er f.eks. fullt mulig for meg og min søster å eie en leilighet sammen, og at bare jeg bor der og det bar er hun som betaler kjøpesummen. Jeg og min søster søster vil likefullt eie hver vår del av leiligheten, hvis den er tinglyst på oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En fordel er jo at man eier sin del av leiligheten dersom den andre dør. Og det kan jo være kjekt så plutselig ikke foreldrene hans eller ev. barn han har arver hele sulamitten.

Da må du ha en egen forsikring for det. En samboer arver ikke den andre uten det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha en egen forsikring for det. En samboer arver ikke den andre uten det.

Forsikring har vel ingenting med saken å gjøre i ett arveoppgjør for en leilighet. Jeg sa heller ikke at en samboer arver etter den andre, men man har ihvertfall sin del av leiligheten og blir ikke sittende uten noen ting.

Når det gjelder forsikring, så vil en samboer få penger fra en ev. ulykkesforsikring på lik linje med ektefelle dersom de har vært registrert som samboere i minst 2 år. Det var ihvertfall sånn da min far døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gro_*
Forsikring har vel ingenting med saken å gjøre i ett arveoppgjør for en leilighet. Jeg sa heller ikke at en samboer arver etter den andre, men man har ihvertfall sin del av leiligheten og blir ikke sittende uten noen ting.

Når det gjelder forsikring, så vil en samboer få penger fra en ev. ulykkesforsikring på lik linje med ektefelle dersom de har vært registrert som samboere i minst 2 år. Det var ihvertfall sånn da min far døde.

JO!!! Fordi at hvis man tegner livsforsikring så vil den gjenlevende samboeren få utbetaling på forsikringen og kunne kjøpe ut f.eks. livsarvinger og beholde leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Gro_*

Når det gjelder dette med samboere så er det mange ting man kan ha krav på som samboere. Og for å bevise at man faktisk er samboere så må man ha samme folkeregistrerte adresse. Det står ikke i folkeregisteret at man er samboer (sivilstatus samboer f.eks.). Men om begge bor i Skogveien 2B så forstår man jo at de bor sammen! Det er ikke noe mer enn det. Overfor myndighetene kan du ikke påstå at du er samboer med en som har folkeregistrert adresse et annet sted.

Det er f.eks. forsikringer hvor utbetalingen tilfaller samboer. Ulykkesforsikring f.eks. så står det at Dødsfallserstatning tilfaller ektefelle eller samboer. Før utbetaling vil forsikringsselskapet sjekke at man har samme adresse i folkeregisteret.

Jeg solgte tidligere en spesiell medlemsforsikring som også kunne kjøpes av ektefelle og samboere av den som var medlem. Vi spurte ikke om folk var registrerte samboere , men om de var samboere og registrert med samme adresse i folkeregisteret.

Tenk også på barnetrygd. Er man alenemor og bor alene så får man barnetrygd ekstra. Flytter man sammen med noen (=får samme adresse) så får man ikke ekstra barnetrygd lenger. For da kan det bevises at man bor på sammen adresse og er i et samboerforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

En fordel er jo at man eier sin del av leiligheten dersom den andre dør. Og det kan jo være kjekt så plutselig ikke foreldrene hans eller ev. barn han har arver hele sulamitten.

Om du eier halve leiligheten, så eier du jo halve leiligheten uansett om du er samboer eller ikke. Ingen arving kan komme og ta din del av leiligheten.

Anonymous poster hash: c2ee3...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor da? Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe offentlig register for samboere.

Noe annet er at man på visse områder ikke regnes som samboere før man har bodd sammen i minst to år, for eksempel ved rettigheter etter livsforsikringer o.l.

I Folkeregisteret.

Anonymous poster hash: 7c6ef...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Folkeregisteret.

Anonymous poster hash: 7c6ef...7cc

Folkeregisteret har en oversikt over hvem som bor på samme andresse, ikke over hvem som definerer seg som samboere.

Anonymous poster hash: 410a3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...