Gå til innhold

Hvilke utfordringer ved midlertidig kjøp av bil i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal til Tyskland i desember. Litt i Berlin, litt rundt omkring. Trenger bil. Leiebil er dyrt, og de har bare gørrkjedelige biler. Såååå...hvorfor ikke kjøpe noe? Enten ta det med hjem og selge som delebil (kjøre tyske skilter til hjemadressen i Norges land?), eller noe billig som koster like mye/lite som en leiebil og som vi bare kan vrake/selge tilbake til forhandler med litt tap?

Går det an? Hva må jeg tenke på? Hvordan forsikrer jeg dette? Kan jeg kjøpe en bil uten EU-kontroll til eksport, kjøre litt rundt med det, og så gjøre hva jeg vil med det etterpå?

Et eksempel...man får en 2000 modell Hyundai XG30 3.0 V6 med 188hk, automat, fullt utstyrt til 650€. Ja, det er bare 5000kr før forhandlingene. Dette er uten EU-kontroll, men forskjellen til registrerte biler er ikke spesielt stor.

Det hadde jo vært fantastisk moro å kjøre rundt med en slik luksuriøs "oddball" i en ti dagers tid!

$_1.JPG



Anonymous poster hash: f14e5...071
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sendte epost til Vegvesenet nå...smale greier dette her.

For denne Hyundaien, kjøpt for estimerte 700€/6000kr kommer kalkulatoren frem til 96000kr i avgifter! Det kan umulige være riktig at avgiftene skal tilsvare 16 ganger bilens verdi? Forholdet er tilsvarende for en 2002 Kia Magentis.



Anonymous poster hash: f14e5...071
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt sikkerhet før du kjøper en gammel bil og kjører i utlandet med. Du skal og ha bilforsikring. Hvordan vil du ordne det i løpet av kort tid?

Anonymous poster hash: eb37b...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, der har du omformulert et av spørsmåla mine gitt. :)

Anonymous poster hash: f14e5...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...