Gå til innhold

Hva er galt med ordet "kødda/kødder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager er galt med ordet "kødda"/"kødder", merker at det er mange som reagerer negativt på det ordet. Men jeg skjønner ikke hva som er galt ved det. Bruker ordet selv, men bruker det ikke blant folk jeg vet reagerer på ordet, da sier jeg tuller i stedetfor. Og når jeg ikke vet hva reaksjonen blir btuker jeg også tuller, selvom jeg føler det er mer rett for meg og si kødder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke et spesielt vakkert ord. Blir litt som si "jeg skal bare på dass". En legger seg liksom på et "nivå" som kanskje ikke egner seg like bra i alle situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fordi det faktisk er et banneord, og det er jo endel som ikke liker sånt. Opprinnelig er det en referanse til mannlige kjønnsorganer. Nært relatert med kuk, sånt sett. Dersom du sier "jeg bare kuker", synes du det er merkelig når folk reagerer?

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fordi det faktisk er et banneord, og det er jo endel som ikke liker sånt. Opprinnelig er det en referanse til mannlige kjønnsorganer. Nært relatert med kuk, sånt sett. Dersom du sier "jeg bare kuker", synes du det er merkelig når folk reagerer?

Dette var jeg ikke klar over. Nei, ikke merkelig når folk reagerer om du sier "jeg bare kuker".

Jeg har aldri hatt inntrykk av at det er et banneord, men at det betyr: tuller eller fleiper.

Kommer nok ikke til å slutte å bruke ordet, det er mye mer naturlig for meg å si kødder enn tuller. Men passer mulig litt mer på fremover.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også litt fjortis-assosiasjoner når jeg hører ordet. Det høres umodent og vulgært ut.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det en fornorskning av det engelske ordet "keeding".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en fornorskning av det engelske ordet "keeding".

Eller eventuelt "kidding", som jeg regner med du mener.

På norsk er jo en kødd det samme som et mannlig kjønnsorgan, men det er vel heller få som bruker det på den måten nå. Samtidig syns jeg det er litt fjortis, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødda er ett ord jeg har mislikt siden... Jeg har alltid mislikt det ordet. Jeg brukte det ikke da jeg var fjortis engang, så stygt syns jeg faktisk det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en fornorskning av det engelske ordet "keeding".

Det er en vanlig oppfatning, men opprinnelsen er norrøn, ikke engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Så fryktelig strenge og formalistiske alle sammen er her, da! Jeg har "alltid" kjent til hva opprinnelsen til dette uttrykket er, ettersom jeg noen ganger også har hørt kødd bli brukt om diverse mannlige kroppsdeler. Jeg har allikevel aldri assosiert KØDDAAA!!! med dette. For i mine øyne (og ører) er dette nå et selvstendig uttrykk som er ganske så løsrevet fra opprinnelsen. Jeg tenker altså aldri testikkel når noen bruker dette uttrykket.

Når det er sagt, så står jo selvfølgelig enhver helt fritt til å like og mislike ulike uttrykksmåter - jeg har også mine ting som jeg har hangup på, og som jeg ikke liker. Men kødde er altså ikke blant disse. :)

Endret av Ludovie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker da jeg var litt yngre og sa kødder/kødda heeele tiden fordi vel jeg tullet mye, og læreren min ble så sinna. Hun var kanskje 50? Etter noen måneder måtte jeg bare spørre hva hun reagerte på og det var at kødd betyr penis eller noe i den duren. Etter det har jeg ikke brukt det ordet så mye, får bare dårlige assosiasjoner. Hvem er det som kaller det der for en kødd :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Hvis en dame som får se han naken første gang, sier, "det var da litt av en kødd du hadde der du", mener hun da at det var litt av en vits/spøk han hadde mellom bena, eller mener hun har har litt av en kukk mellom bena? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Ludovie er normgiver kan du skjønne :ironi: .

Javel? Og hva mener du så med dette? Jeg synes jeg har akkurat like stor rett som alle andre til å si hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke så godt ordet kødde. Selv om folk vanligvis ikke tenker på kjønnsorganer når de sier det, har jeg likevel alltid tenkt at det er den egentlige bakgrunnen for ordet. Det virker også ganske umodent å bruke ordet kødde. Hvis man vil bli tatt seriøst av voksne er det ikke et riktig ord å bruke

"Kødder du eller?"

"Nei, jeg har ingen kødd å kødde med!"

Da jeg gikk på ungdomsskolen var denne typen svar ganske vanlig blant jentene. Det viser igjen forbindelsen ordet har med mannlig kjønnsorgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det egentlig betyr å tisse?

Kan jeg kødde med deg : kan jeg tisse med deg... lol

Jeg tror du tar feil her (ordbøkene mine er ikke enige med deg), kan du vise til en kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...