Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Til dere som vasker håret 1-2 ganger i uken... hvordan føles håret ut etter 4. eller 5. dagen? Jeg føler meg skitten og deppa etter 3 dager uten å dusje..

Det spørs helt på hva jeg har gjort med håret, og hva slags aktiviteter jeg har utført. Om vinteren går det stort sett greit. Jeg fester håret i en slags knute på toppen av hodet før jeg legger meg, slik at håret ikke kommer i kontakt med nattkremen. Jeg kan også flette, rulle opp håret og feste med et skjerf osv, avhengig av om jeg ønsker bølger, krøller eller rett hår neste dag. Begynner håret å se litt fett ut på toppen, kan jeg utsette hårvasken en dag eller to ved å børste med en naturbørste, slik at oljen fordeler seg i hele håret.

Sommeren er en annen historie. Alt over 22 varmegrader er tortur for mitt vedkommende, og jeg svetter meg gjennom disse grusomme månedene ( :fnise: ). Når det gjelder fersk svette, vasker jeg bare håret i lunkent vann (for så å skylle med iskaldt vann for mer glans) - det samme gjelder om jeg blir svett i hodebunnen/nakken etter trening på vinterstid. Det er ofte ikke mer enn vann som skal til for å friske opp. Man kan også fint nøye seg med å vaske panneluggen, dersom den ser litt 'meh' ut, når resten av håret ikke er fett.

Vi vasker oss en god del oftere enn vi egentlig har behov for nå til dags. Håndhygiene er selvsagt viktig, men det er egentlig tullete å tro at håret er skittent og fælt hver gang man ser antydningen av de naturlige oljene i hårøttene. Småfett hår er faktisk et ypperlig utgangspunkt for en del frisyrer, siden det gir bedre hold, samt et blankere/sunnere inntrykk. Har man lyst til å strekke ut tiden mellom hver hårvask, kan man enkelt gjøre det ved å blant annet tilpasse frisyre etter hårets "dagsform".

Nå er det heldigvis valgfritt hvor ofte man vil vaske håret sitt, og det er selvsagt helt greit om man velger å vaske hver dag/annenhver dag, enten man bruker shampoo og balsam, kun balsam, eller rent vann. For mange er det nok mer lettvint å ta seg en dusj + hårvask, fremfor å forsøke å "samarbeide" med fjerdedagshår.

Om du er interessert, kan du jo f.eks bytte ut annenhver hårvask med vannvask/balsam-metoden som et slags kompromiss, eller en tilvenningsøvelse, men jeg ser ikke noe galt i å vaske håret annenhver dag, dersom det er det du trives best med. Det skal også nevnes at det er forskjell på "fett" og fett hår. Der det lett kan børstes ut i lengdene på noen, kan det få håret til å se tynt og pistrete ut hos andre. Mitt hår blir utrolig fort fett om jeg vasker med shampoo, men med balsam (og innimellom kun vann) holder det seg friskt lengre. Merker også stor forskjell på lukten. Med shampoo luktet det før håret så fett ut, men med balsam-metoden kan jeg gå et par dager med "fett" hår uten at det lukter noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en liten oppdatering i eksperimentet mitt: jeg bruker fortsatt bare balsam, og krøllene mine har virkelig fått en renessanse! Det er superkrøllete, men jeg vet ikke om jeg er helt komfortabel med at det hele tiden må være så "sammenhengende", hvis dere skjønner hva jeg mener. Det er litt slitsomt å sette opp håret når balsammetoden sier at jeg ikke skal børste det, for da synes jeg det ser litt ustelt ut.

Men jeg synes at håret mitt har blitt mykere og ser sunnere ut så langt, det er klart. Så jeg gikk for en mellomting: jeg vasker kun med balsam og børster ikke håret dersom jeg har det løst, men når jeg setter det opp børster jeg det litt på toppen slik at det ikke ser så ustelt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult! Fint at du oppdaterer! Hvilken balsam og renseshampoo gikk du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese oppdateringen din, Surriball :)

Man ødelegger jo ingenting ved å gre håret annet enn i et der-og-da perspektiv, og jeg gjør det nesten på samme måte som deg. Krøllene (eller bølgene i mitt tilfelle) er bare en hårvask unna. Det er heldigvis rom for eksperimentering med denne metoden.

Har du forresten forsøkt begge balsamene (x-tra og fructis?), og i så fall; hvilken syntes du var best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både x-tra og fructis, den første som rensebalsam og den andre til pleie og lukt, for first price lukter ikke særlig godt... Jeg liker helt klart fructis best! Jeg kunne jo renset og pleid med bare fructis, men first price er så billig og det går så mye balsam på dette viset at det er greit å gjøre det sånn :)

foreløpig er jeg veldig fornøyd med metoden!

EDIT: Hadde skrevet First Price, men mente Coop X-tra. Jeg er er surrehue og blander dem litt lett sammen ;) Men ellers gjelder det jeg sier, x-traen lukter litt funky, men fungerer bra som rens!

Endret av Surriball
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe såpe av et slag må man vel ha i håret eller? om jeg har hatt fett hår, og dusja uten shampoo så har da håret vært fett etterpå og.

men kan hende det bare er håret mitt. det blir fort fett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Balsam inneholder også tensider, eller såpestoff om du vil, bare ikke like mye og like sterke. Så du fjerner faktisk fett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både first price og fructis, den første som rensebalsam og den andre til pleie og lukt, for first price lukter ikke særlig godt... Jeg liker helt klart fructis best! Jeg kunne jo renset og pleid med bare fructis, men first price er så billig og det går så mye balsam på dette viset at det er greit å gjøre det sånn :)

foreløpig er jeg veldig fornøyd med metoden!

First Price balsamen er da ikke godkjent lenger og det er flere år siden de endret formulering og det ble tilsatt silikon. Jeg synes Neutral er helt klart den beste vaskebalsamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står fortsatt oppført som godkjent hos lockig.se, men jeg får sjekke innholdet en gang til når jeg kommer hjem. I så fall er det jo litt teit, da må jeg begynne på nytt igjen...

EDIT: Nå har jeg sjekket, og grunnen til at jeg er sikker på at balsamen min er godkjent er at jeg bruker Coop X-tra og ikke First Price. Så her er det jeg som har tulla, og du har selvfølgelig helt rett :)

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt balsammetoden i ca et halvt år nå. Har glatt, tynt og fett hår. Håret mitt er blitt mye bedre etter at jeg sluttet med sjampo. Det er blitt mye tykkere og har mer volum. Det er også mindre slitt og tørt i tuppene.

Da jeg vasket håret hver dag med sjampo, synes jeg det ofte var helt livløst og virket slitent, veldig tynt og kjedelig. Sånn er det aldri mer, det er jeg glad for.

Men jeg må vaske håret hver dag fremdeles. Jeg tror mitt fete hår er naturlig fett, det er ikke pga ubalanse. Balsammetoden har ikke hjulpet noe særlig på det.

Jeg leter fremdeles etter en god vaskebalsam. Hater at alle balsamer plutselig er blitt "ny og bedre" - dvs NÅ tilsatt silikon! Bastards!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen regler på hvor ofte man har lov å vaske håret med balsam-metoden?

Nei :) Men hvis målet er å vaske det sjeldnere (altså at håret ikke skal bli fett så fort), kan det hende du må gjennom en tilvenningsperiode før det evt. tar seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden her, men skjønner fortsatt ikke heelt hvordan balsammetoden virker... Ble så mye snakk om forskjellige merker og ingredienser :klo:

Så, noen som gidder å komme med en guide for dummies? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mildrid

Ser jeg har sjampo og balsam fra body shop. Bør de kastes? Eller kan de brukes?

Og må man bruke gele? Per i dag bruker jeg kun hårspray en sjelden gang og har lite lyst og bruke gele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har sjampo og balsam fra body shop. Bør de kastes? Eller kan de brukes?

Og må man bruke gele? Per i dag bruker jeg kun hårspray en sjelden gang og har lite lyst og bruke gele.

Det kommer an på ingrediensene i shampooen og balsamen, det.

Du trenger overhodet ikke bruke produkter i håret, men noen liker å bruke en gel for å få mer definerte og holdbare krøller, eller for å temme småhårene som kan stikke litt ut. Det viktigste er at man ikke bruker produkter som krever shampoo for å vaskes ut, men det er jo ikke akkurat noen krise om man må ty til shampoo innimellom heller, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Ser at balsamen kan brukes i følge lockig.se, men må ha annen shampo da denne er godkjent som shampo man kan bruke iblant og ikke siste shampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg slenger meg på denne jeg :)

Før jeg ender opp med å skrive et langt innlegg ingen gidder å lese så har jeg en fin liste til de som lurer på hvilke produkter som er godkjente. Jeg ville dobbeltsjekket de da noen sikkert har kommet med en ny og "bedre" versjon av produktene ;) Listen finner du her!

Jeg prøvde dette for et par år siden, da uten å ha satt meg noe særlig inn i det og stoppet da jeg skulle på jobbintervju :fnise:

Den gangen hadde jeg også en dusj helt uten trykk og har du det tror jeg du bare kan droppe å prøve ;)

Etter å ha kommet over artikkelen på klikk.no for en stund siden var jeg fast bestemt på å prøve igjen og satt meg litt bedre inn i det.

Kjøpte Neutral shampo som sisteshampo og brukte denne 2 ganger.

Denne uken har jeg vært shampofri og jeg er så langt veldig fornøyd! Bruker Neutral balsam så langt. Passer veldig godt på å skylle ut og masserer ikke i evigheter, men har gjerne i balsam i flere omganger.

Ellers bruker jeg ikke gel eller noe annet da jeg tror det blir for tungt for mitt tynne hår.

Jeg har tynt hår som blir veldig frizzy til vanlig, men nå føler jeg det er mer volum og mer slett. Kan nesten sammenligne det litt med typisk barnehår egentlig! Spennende å se hvordan dette utvikler seg :)

Du må fortsette oppdateringen Surriball! Gøy å se hvordan det går med andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der sto ikke balsamen. Spørs hvem man skal stole på da.

Stol på ingrediensene :gjeiper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke i forumet til Lockig, og se om du finner en tråd for sjampoen, eller lage en egen tråd hvor du skriver opp ingrediensene. Folk har virkelig peiling der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...