Gå til innhold

Er vi bare stakkars, hvite, rike kjerringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne saken på Facebook om en dame som skulle kaste "søppel", og må si at jeg følte den traff meg.

Er vi virkelig blitt så "grusomme" at vi ikke en gang sper tanker til de som ligger under oss i samfunnet?

Jeg må ærlig inrømme at jeg også kanskje egentlig er en "stakkarslig, hvit kjerring", og at jeg skammer meg litt over det.

Hadde samfunnet bestått av flere som tenkte litt stort, tror jeg ikke at vi hadde hatt like mange fattige og ulykkelige som vi har i dag.

Hva tenker du når du leser denne? Føler du deg truffet??

Her er link.



Anonymous poster hash: b50e7...d53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samler alle klær jeg ikke har brukt for/ikke vil ha og gir de til fretex eller slik greie som blir sendt til fattige barn. Kaster klær dersom de er veldig utbrukt og ikke egnes å gi vekk, man får jo kjeft for å gi slitte klær, forstår det forsåvidt, men bedre enn ingenting også(?)

Prøver alltid å gi vekk ting (ikke selge de på finn for 20 kr osv :fnise: ) før jeg kaster de.

Burde vært kjendte steder å donere slike gjenstander, men dersom noe er litt slitt kan man bli kritisert for å gi søppel og se ned på de som tar tingene og moral etc.etc.etc.

Tenker ofte på slike mindre heldige folk, og det har fått meg langt i livet med å se lettere positivt på ting, ikke klage på ditt og datt, til en viss grense da. Men har aldri hørt så mange mennesker være så klagete som i Norge. Beste velferdssystem men likevel er det klaging.

Oi, ble litt langt. Føler meg ikke truffet på akkurat det, men når jeg tar meg selv i å klage på lite penger til å gjøre gøye ting føler jeg meg som en ganske ekkel person.



Anonymous poster hash: bb458...17c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir brukte, hele klær til fretex. Selger brukte møbler og hvitevarer billig på finn eller setter det i gjennbruksboden på søppelfyllinga. Kaster aldri hele brukte ting, klær eller møbler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne saken på Facebook om en dame som skulle kaste "søppel", og må si at jeg følte den traff meg.

Er vi virkelig blitt så "grusomme" at vi ikke en gang sper tanker til de som ligger under oss i samfunnet?

Jeg må ærlig inrømme at jeg også kanskje egentlig er en "stakkarslig, hvit kjerring", og at jeg skammer meg litt over det.

Hadde samfunnet bestått av flere som tenkte litt stort, tror jeg ikke at vi hadde hatt like mange fattige og ulykkelige som vi har i dag.

Hva tenker du når du leser denne? Føler du deg truffet??

Her er link.

Anonymous poster hash: b50e7...d53

Jeg syns man er mye mer "grusom" hvis man begynner å tenke at andre ligger under en i samfunnet...

Da har man blitt så høy på seg selv at man trenger en tupp i rassen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget, men hvor krenkende vil det ikke føles å få tilbud om andres "søppel".

"Det er ikke bra nok for meg, kanskje du vil ha dette istedenfor? "

Det er litt satt på spissen selvsagt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne saken på Facebook om en dame som skulle kaste "søppel", og må si at jeg følte den traff meg.

Er vi virkelig blitt så "grusomme" at vi ikke en gang sper tanker til de som ligger under oss i samfunnet?

Jeg må ærlig inrømme at jeg også kanskje egentlig er en "stakkarslig, hvit kjerring", og at jeg skammer meg litt over det.

Hadde samfunnet bestått av flere som tenkte litt stort, tror jeg ikke at vi hadde hatt like mange fattige og ulykkelige som vi har i dag.

Hva tenker du når du leser denne? Føler du deg truffet??

Her er link.

Anonymous poster hash: b50e7...d53

Nei, jeg føler meg ikke truffet.

Det som blir kastet her er ting ingen kan bruke.

Det vil si klær og ting som er ødelagte, og som ikke kan repareres med et tilfredsstillende resultat.

Vi har ikke råd til å kaste brukbare ting, og ingenting blir kjøpt "bare fordi vi hadde lyst på noe nytt".

Anonymous poster hash: 799a9...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra å se at så mange her velger å donere det verdifulle "søppelet" sitt til loppemarkeder og lignende :)

Jeg syns man er mye mer "grusom" hvis man begynner å tenke at andre ligger under en i samfunnet...

Da har man blitt så høy på seg selv at man trenger en tupp i rassen.

Jeg tror du misforsto det litt. Det jeg mente var de som sliter økonomisk, psykisk og bor på gata (de er ikke nordmenn, men likevel en del av samfunnet). Altså de som ikke har det like fantastisk som jeg har, og har vært like heldig som jeg.

Ser poenget, men hvor krenkende vil det ikke føles å få tilbud om andres "søppel".
"Det er ikke bra nok for meg, kanskje du vil ha dette istedenfor? "

Det er litt satt på spissen selvsagt...

Njaaa, jeg synes det er helt innafor. Om sønnen min plutselig ikke passer klærne sine, har jo ingen av oss bruk for det lengre. Mange velger å kaste det de ikke har bruk for, men de klærne kan jo være nyttige for andre.

Man kjøper seg også gjerne et nytt stuebord eller en ny lenestol. Det betyr jo ikke at den andre er udugelig, men kanskje bare at man følte for noe nytt :)

Selv handler jeg kjempemye på Røde Kors, Fretex og finner ting gratis i diverse facebookgrupper og på Finn. Ikke fordi jeg må, for jeg har råd til å kjøpe nytt, men fordi man ofte finner ting der man ikke kan finne i butikker. En annens søppel, er en annens skatt ;)

Samler alle klær jeg ikke har brukt for/ikke vil ha og gir de til fretex eller slik greie som blir sendt til fattige barn. Kaster klær dersom de er veldig utbrukt og ikke egnes å gi vekk, man får jo kjeft for å gi slitte klær, forstår det forsåvidt, men bedre enn ingenting også(?)

Prøver alltid å gi vekk ting (ikke selge de på finn for 20 kr osv :fnise: ) før jeg kaster de.

Burde vært kjendte steder å donere slike gjenstander, men dersom noe er litt slitt kan man bli kritisert for å gi søppel og se ned på de som tar tingene og moral etc.etc.etc.

Tenker ofte på slike mindre heldige folk, og det har fått meg langt i livet med å se lettere positivt på ting, ikke klage på ditt og datt, til en viss grense da. Men har aldri hørt så mange mennesker være så klagete som i Norge. Beste velferdssystem men likevel er det klaging.

Oi, ble litt langt. Føler meg ikke truffet på akkurat det, men når jeg tar meg selv i å klage på lite penger til å gjøre gøye ting føler jeg meg som en ganske ekkel person.



Anonymous poster hash: bb458...17c

Ja, enig. Her jeg bor har vu jo Fretex og Røde Kors sine containere, men det skulle også vært noe om man vil at det man gir bort skal være gratis.

De stakkars romenerne som sitter og fryser på gata er vel ikke de som bruker pengene sine på Fretex.

I år skal jeg kjøpe inn mange pledd og bake noe godt til dem, sånn at de slipper å fryse og sulte så mye mens de sitter der. Det er så trist å se dem sånn nå i juletida, siden det er tiden vi "rikinger" koser oss ekstra mye.



Anonymous poster hash: f99f4...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg jobbet kjempemye frivillig for Røde Kors, men føler fremdeles ikke at det er nok.

Noen som har noen tips til hva man kan gjøre? :)



Anonymous poster hash: f99f4...e20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg absolutt ikke truffet. Klær som er brukbare går til Fretex, men ganske mange av mine klær kastes faktisk ikke før de er skikkelig utvasket eller utslitt.

Samme med "gjenstander". De få gangene jeg har kjøpt nytt til huset de siste 15 årene så har de "gamle tingene" blitt gitt bort for å gi plass til de nye. Kjøkkenstolene i lakkert furu endte på hytta til en bekjent - med et malingstrøk på. Senga som ble byttet ut for noen år siden, ble overtatt av en kollega. Tror den endte som ved, men da kom det i allfall varme fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster aldri fult brukbare ting. Det klarer jeg ikke.

Vi gir bort til folk vi kjenner, legger ut på finn eller gir til organisasjoner som gir videre til de som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal slutte å snakke om "hvite kjerringer", det er mange land med svært rike kvinner som ikke er hvite.
Singapore (asiatere) og Saudi-Arabia er rike land begge to. Og i Japan er det mange hvite prostituerte damer fra russland i gatene. Tror man må slutte å ha dårlig samvittighet fordi man er hvit og derfor liksom automatisk en riking.



Anonymous poster hash: 71969...82b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å se at så mange her velger å donere det verdifulle "søppelet" sitt til loppemarkeder og lignende :)

Jeg tror du misforsto det litt. Det jeg mente var de som sliter økonomisk, psykisk og bor på gata (de er ikke nordmenn, men likevel en del av samfunnet). Altså de som ikke har det like fantastisk som jeg har, og har vært like heldig som jeg.

Njaaa, jeg synes det er helt innafor. Om sønnen min plutselig ikke passer klærne sine, har jo ingen av oss bruk for det lengre. Mange velger å kaste det de ikke har bruk for, men de klærne kan jo være nyttige for andre.

Man kjøper seg også gjerne et nytt stuebord eller en ny lenestol. Det betyr jo ikke at den andre er udugelig, men kanskje bare at man følte for noe nytt :)

Selv handler jeg kjempemye på Røde Kors, Fretex og finner ting gratis i diverse facebookgrupper og på Finn. Ikke fordi jeg må, for jeg har råd til å kjøpe nytt, men fordi man ofte finner ting der man ikke kan finne i butikker. En annens søppel, er en annens skatt ;)

Ja, enig. Her jeg bor har vu jo Fretex og Røde Kors sine containere, men det skulle også vært noe om man vil at det man gir bort skal være gratis.

De stakkars romenerne som sitter og fryser på gata er vel ikke de som bruker pengene sine på Fretex.

I år skal jeg kjøpe inn mange pledd og bake noe godt til dem, sånn at de slipper å fryse og sulte så mye mens de sitter der. Det er så trist å se dem sånn nå i juletida, siden det er tiden vi "rikinger" koser oss ekstra mye.

Anonymous poster hash: f99f4...e20

Eh- litt dårlig eksempel kanskje? Det har jo vært i media flere ganger at romfolket bruker klær fra freetex frelsesarmeen (?) som dopapir.

Ellers synes jeg det er supert med gjenbruk av klær og andre ting. Handler ofte på bruktbutikker selv, men synes Fretex her jeg bor har blitt veldig dyrt. Klærne koster ofte 90% av ny pris. Gir som regel sko og møbler til bruktbutikkene rundt her, men klærne bruker jeg til de er for slitt til å gi bort.

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal slutte å snakke om "hvite kjerringer", det er mange land med svært rike kvinner som ikke er hvite.

Singapore (asiatere) og Saudi-Arabia er rike land begge to. Og i Japan er det mange hvite prostituerte damer fra russland i gatene. Tror man må slutte å ha dårlig samvittighet fordi man er hvit og derfor liksom automatisk en riking.

Anonymous poster hash: 71969...82b

Har du lest lenken som TS henviser til? :P

Det er en kronikk om en (norsk) kvinne som tenkte "stakkars, hvit, kjerring" om seg selv.

Du må ikke ta alt så bokstavelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom over denne saken på Facebook om en dame som skulle kaste "søppel", og må si at jeg følte den traff meg.

Er vi virkelig blitt så "grusomme" at vi ikke en gang sper tanker til de som ligger under oss i samfunnet?

Jeg må ærlig inrømme at jeg også kanskje egentlig er en "stakkarslig, hvit kjerring", og at jeg skammer meg litt over det.

Hadde samfunnet bestått av flere som tenkte litt stort, tror jeg ikke at vi hadde hatt like mange fattige og ulykkelige som vi har i dag.

Hva tenker du når du leser denne? Føler du deg truffet??

Her er link.

Anonymous poster hash: b50e7...d53

Problemet er at tanken bygger på nullsumteorier og da en ble pottetrent til å tro at "spis maten din, tenk på de fattige barna i afrika!" Altså som at det å ikke spise maten sin på noen som helst måte skadet de som har mindre.

En bør være klar over at ressurser og velstand er noe som kan vokse eller reduseres. Det er ingen konstant. Ressurser er ikke som en stor kake - hvor ens store stykke resulterer i mindre på resten. Verdier og ressurser skapes. Å hele tiden forsøke å gi de som har mye (og skaper mest velstand av naturlige årsaker) dårlig samvittighet for dette vil ikke på noe som helst vis hjelpe de fattigste rundtom. Snarere tvert imot.

Jo rikere og jo mer en bruker i et rikt land, jo mer importerer og kjøper en fra fattigere land og det gir flere arbeidsplasser til de som har mindre enn en selv. Noen mener kjøp av billige varer fra ebay produsert i kina er tullball, mens det i realiteten gir arbeidsplasser og en enorm velstandsvekst for millioner av fattige kinesere som tidligere kun måtte jobbe seg ihjæl på landsbygda da de ikke hadde andre alternativer. En kan trekke paraleller til fattige nordmenn på landsbygda før industrialiseringen på 1800tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...