Gå til innhold

Hvorfor blir egentlig folk mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne her kommer jeg nok til å få litt pes for, men det er noe som har tenkt på og egentlig lurer veldig på. Jeg har selv aldri blitt mobbet, ei heller mobbet andre.

Den siste tiden har fokuset på mobbing blitt utrolig stort, noe jeg, som de aller fleste mener er veldig bra. Det virker jo egentlig som om alle er imot mobbing, men hvorfor er det fremdeles da noen som mobber? For meg har mobbing alltid vært helt fjernt, gjennom alle år på skolen, har jeg aldri vært vitne til fysisk mobbing, jeg har selvfølgelig sett noen som har vært alene, og det er alltid noen som har vært mye alene og ganske annerledes, men jeg har alltid tenk at de kanskje trives best i eget selskap, for det er jo ingen som har mobbet dem, jeg har ihvertfall aldri sett eller hørt det.

Så ser jeg de som blir mobbet først på barneskolen, så ungdomskolen, så videregående og i tillegg på universitet var det en bruker som skrev her inne. Hvordan i all verden er det mulig? Hva er det med en person som gjør at akkurat den personen bli mobbet? Jeg kan forstå at det kan skje på en eller annen skole, men når man så bytter skole klarer man likevel å bli mobbet der. Jeg sier ikke at det er noe feil/galt med de som blir mobbet, men det må da være en utløsende grunn? Hva er det som gjør at disse blir mobbet gjentatte ganger, til tross for at de flytter, bytter skole og fortsetter å bli mobbet? Hva tenker dere er grunnen?



Anonymous poster hash: 4f6db...cd9
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fordi de fremstår som mer svake/sårbare kanskje?



Anonymous poster hash: 14eb8...00a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at du skal få pes for dette spørsmålet.

Nå er det dessverre slik at de som mobber andre oftest sliter selv i livet. De kan bli plaget hjemme av sine foreldre, utsatt for omsorgssvikt eller opplevd dype traumer på andre måter.

For mange unge mennesker så er da løsning å utagere på andre måter for å ventilere sin smerte ved å prøve projisere den over på andre. De plukker da ut et "offer" som de føler de enten er fysisk eller psykisk sterkere enn.

Mobbing starter ofte i harmløse former som går inn under "lett erting", ertingen utvikler seg til å bli mer omfattende og regelmessig. Offeret vil derfor ikke reagere spontant på mobbingen men sakte men sikkert spinne seg inn i et nett av negative følelser som manifisterer seg mer og mer.

Etterhvert som mobbingen tiltar vil mobbeofret resignere, bli apatisk å tenke at "ja det er noe i veien med meg", "ja han som mobber meg har rett, jeg er dum og stygg". når man er i den fasen er man ekstremt sårbar og det oppfattes av mennesker rundt vedkommende. og det er her vi ser ondskapen som ligger latent i mennesker, fordi når noen fremstår som svak og sårbar så flokker de seg sammen for å hakke på vedkommende som en hakkekylling.

Så en mobber blir gjerne til flere mobbere og alle kan ha forskjellige motiver. Noen mobber for å hevde seg i flokken, for å fremstå kuul, noen mobber fordi de selv har blitt utsatt for overgrep, noen mobber fordi de er regelrette sadister, noen mobber fordi de rett og slett ikke liker trynet på mobbeofre.

Så hvertfall, går man gjennom barneskolen som mobbeoffer så har mobbeofret ofte gått igjennom en stor personlig forandring til det negative, man blir usikker, engstelig, innadvendt, kald, isolert og lukket.

Når man da begynner på skole så er disse trekkene så fremtredene at nye potensielle mobbere vil se sitt snitt ved å hakke på noen de ikke tror har viljestyrke eller kraft til å ta igjen.

Så er man i en ond sirkel fra barneskole til voksen alder. Derfor er det uhyre viktig at det blir rettet mye fokus på holdnings kampanjer mot mobbing i tidlig alder samt at voksne lærere følger opp skikkelig å greier bryte av før et menneskeliv går tapt.

Dessverre tar mange mobbeofre livet sitt etter en oppvekst med mobbing fra barn til voksenalder. Og de som ikke tar livet sitt havner ofte inn under psykiatrien livet ut og blir en belastning på samfunnet i mange ti-år ut av psykiatriske klinikker, tusentalls av psykolog timer, uføretrygd og andre stønads ordninger.

Så ja, om du ser noen som blir mobbet, GRIP INN !

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er survival of the fittest, og gjenger kan velge seg ut noen "ofre". Mobbing gir lav selvtillit, så dersom noen blir mobbet på en skole henger dette ved dem og de blir et lett offer i neste runde.

Husk at mobbing ikke bare er fysisk vold, hvilket lett kan oppdages. Mange definerer utfrysning som mobbing, hvilket mange tar del i uten helt at de er klar over det, samt nedsettende kommentarer og ting som fra ens eget ståsted er sarkasme eller "bare moro".

Den veldig direkte fysiske mobbingen foregår oftere i barneskolen og det er noe mobberne selv glemmer og foreldrene unnskylder med "barn er barn".

Man kan ikke kvitte seg med mobbing på generell basis. Folk klager over at skolen må gripe inn og selv om de kan dette når det gjelder fysisk vold kan de ikke straffe elever for stygge blikk, slemme kommentarer eller utfrysning. De kan ikke tvinge noen til å bli venn med de de ikke vil bli venn med - og det er ensomheten og den sporadiske hakkingen som er verst for de fleste.

Det starter i familien. Foreldre som ikke baksnakker eller rakker ned på andre. Foreldre som ikke krangler åpenlyst foran barna og bruker skjellsord.

Foreldre som tar ansvar - en mor som er en god og omsorgsfull morsfigur og en far som er en sterk farsfigur som innstiller disiplin.

Kun dulling fra foreldres side leder ingen sted. Det er fristende å bare kose og klappe som motvekt til den slemme omverdenen, men et mobbeoffer som inntar permanent offerposisjon vil bli der. De må inspireres til å stå opp for seg selv og posisjonere seg som noen som skal respekteres. Det er relativt enkle sosiale mekanismer som gjelder her.

Mobbing er alltid mobbernes feil. Problemet ligger aldri hos mobbeofferet. Men svaret gjør ofte det.



Anonymous poster hash: 10863...edc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det dessverre slik at de som mobber andre oftest sliter selv i livet. De kan bli plaget hjemme av sine foreldre, utsatt for omsorgssvikt eller opplevd dype traumer på andre måter.

Kan vi ikke avlive denne myten snart? For all del, det er noen som har det sånn, men i svært mange tilfeller er det ressurssterke mennesker som mobber. Mine egne plageånder fra ungdomsskole og videregående har stort sett alle gått videre til høyere utdanning, fine jobber og i et par tilfeller proffidrett. De som ble mobbet, inkludert meg selv, har slitt skikkelig, og aldri helt klart å komme ovenpå etter det.

Misunnelse, sa de voksne. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: f2264...4ec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke nødvendigvis at du skal få pes for spørsmålet ditt, men det er mye mer interessant å spørre om hvem som mobber, og hvorfor de gjør det. Det er jo mobbinga som er problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke avlive denne myten snart? For all del, det er noen som har det sånn, men i svært mange tilfeller er det ressurssterke mennesker som mobber. Mine egne plageånder fra ungdomsskole og videregående har stort sett alle gått videre til høyere utdanning, fine jobber og i et par tilfeller proffidrett. De som ble mobbet, inkludert meg selv, har slitt skikkelig, og aldri helt klart å komme ovenpå etter det.

Misunnelse, sa de voksne. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: f2264...4ec

Jeg sa ikke at det ER slik i ALLE tilfeller. Men OFTE. Og videre nedover i innlegget mitt skriver jeg vitterlig at mobbere har forskjellige motiver av ymse slag. Kan være alt fra sadisme til sosial-smitte hvor folk opptrer som flokkdyr for å ikke skille seg ut fra "normen". Kan være mange motiver

Såklart finnes det mobbere som ikke har blitt utsatt for overgrep selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene varierer vel. Men jeg tror brukeren som skrev noe om sårbarhet hadde et poeng! Jeg var selv veldig sjenert og stille som barn. I tillegg var jeg skjeløyd og hadde rare tenner, så derfor var jeg en easy target. I dag ser jeg helt vanlig ut og har brukt mye penger på å fikse utseendet mitt. Likevel hater jeg menn pga all mobbingen jeg ble utsatt for. Det var NORSKE gutter som mobbet meg. Jeg hater de som mobbet meg og håper de får kreft og dør hele gjengen. Psykologen min skjønte meg faktisk..



Anonymous poster hash: 463f7...fd2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mobber. Det interessante er hvem som blir mobbet.



Anonymous poster hash: f2264...4ec
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Jeg tror mobbing ofte handler om rettferdiggjøring.

Mobberen rettferdiggjør sine handlinger mot et eventuelt offer pga skavanker, sårbarhet og svakheter offeret har, og får folk rundt seg med på mobbingen fordi "det er morsomt", "fordi vedkommende fortjener det" osv. Dermed er handlingene på en måte godtatt av de rundt og mobbingen kan fortsette eller pågå i lang tid uten at noen stiller spørsmål ved hva de gjør og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mobbing ofte handler om rettferdiggjøring.

Mobberen rettferdiggjør sine handlinger mot et eventuelt offer pga skavanker, sårbarhet og svakheter offeret har, og får folk rundt seg med på mobbingen fordi "det er morsomt", "fordi vedkommende fortjener det" osv. Dermed er handlingene på en måte godtatt av de rundt og mobbingen kan fortsette eller pågå i lang tid uten at noen stiller spørsmål ved hva de gjør og ikke.

But that doesn't make it okay though..

Hvorfor er det så ekstremt mye mobbing i Norge? Opplevde ikke dette da jeg bodde i England og Frankrike. Er så mange fitter i det landet her. Livet mitt er ødelagt pga mobbing og jeg er livredd menn :( Norske menn er slemme..

Anonymous poster hash: 463f7...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

But that doesn't make it okay though..

Hvorfor er det så ekstremt mye mobbing i Norge? Opplevde ikke dette da jeg bodde i England og Frankrike. Er så mange fitter i det landet her. Livet mitt er ødelagt pga mobbing og jeg er livredd menn :( Norske menn er slemme..

Anonymous poster hash: 463f7...fd2

Mobbing forekommer over hele verden, er ingenting norsk ved det.

Typen mobbing kan variere, hvem som blir utpekt som offer osv. Men ikke graden av ertint og utfrysning osv.

Anonymous poster hash: 10863...edc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

But that doesn't make it okay though.. Hvorfor er det så ekstremt mye mobbing i Norge? Opplevde ikke dette da jeg bodde i England og Frankrike. Er så mange fitter i det landet her. Livet mitt er ødelagt pga mobbing og jeg er livredd menn :( Norske menn er slemme.. Anonymous poster hash: 463f7...fd2

Det er sant, men det er slik det foregår.

Jeg synes det er flest snille menn i Norge men idioter finnes overalt, også i England og Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som mobber har ikke vett i hodet. De har mistet det stakkarene. De har heller ikke følelser. Det er bare rein ondskap inni både barn og voksne som mobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For de som mobber har ikke vett i hodet. De har mistet det stakkarene. De har heller ikke følelser. Det er bare rein ondskap inni både barn og voksne som mobber.

Problemstillingen var hvorfor noen blir mobbet, ikke hvorfor noen mobber.

Det er de samme som forblir mobbeofre selv om de flytter eller blir eldre, så problemstillingen var hva som er årsaken til det. Det er jo ikke en tilfeldighet at en av hundrevis elever forblir mobbeoffer på en rekke skoler.

Ingen motsier at mobbing er galt.

Anonymous poster hash: 10863...edc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen var hvorfor noen blir mobbet, ikke hvorfor noen mobber.

Det er de samme som forblir mobbeofre selv om de flytter eller blir eldre, så problemstillingen var hva som er årsaken til det. Det er jo ikke en tilfeldighet at en av hundrevis elever forblir mobbeoffer på en rekke skoler.

Ingen motsier at mobbing er galt.

Anonymous poster hash: 10863...edc

Noen blir mobbet for de møter dessverre på de uten vett i hodet og uten følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir mobbet for de møter dessverre på de uten vett i hodet og uten følelser.

Alle treffer mennesker uten vett i hodet. Mobbere går jo på skole med hundrevis av andre barn. Men ikke alle blir - og forblir - mobbeofre.

Ingen plasserer skyld hos mobbeofrene. Men skal man ha fremgang må man se hva som forårsaker at noen havner i den situasjonen og blir der.

Anonymous poster hash: 10863...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men det er slik det foregår.

Jeg synes det er flest snille menn i Norge men idioter finnes overalt, også i England og Frankrike.

Jada, vet jo det, har til og med mannlige venner som er norske :) Men pga mobbingen jeg opplevde da jeg var yngre så får jeg panikkanfall, og har fått diagnosen PTSD. Derfor er jeg så utrolig engasjert i mobbing, fordi jeg har kjent selv hvor ille det er!

Fikk sjokk da jeg flyttet til Norge og merket hvor slemme folk er. Folk fra Asker og Bærum er onde, onde mennesker og jeg kunne ALDRI latt mine barn vokse opp der. Husker jeg ble sparket og mishandlet av en gjeng på flere gutter. Jeg besvimte, var masse blod, guttene lo men ingen gjorde en dritt.

Hva er galt med det norske samfunnet vårt når dette er noe man må regne med i skolene våres? Burde ikke foreldrene ta tak i dette her og stoppe det?

Anonymous poster hash: 463f7...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...