Gå til innhold

Alenemødre som klager over for lite bidrag


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det forundrer meg at så mange tror enslige mødre har det så fett. Jeg velger å tro at det skyldes uvitenhet og misunnelse - ikke at jeg skjønner at man kan være misunnelig på skarve 1000 kr i mnd.

Sett at far har valgt 0 samvær (de finnes de å) og betaler 1000 kr i bidrag. Han kan jobbe så mye han vil å tjene seg noen ekstra kroner samtidig som han slipper veldig billig unna sitt ansvar for barnet/ barna.

For mor derimot er det ikke like enkelt å jobbe hverken turnus eller overtid da noen må ta seg av barna. Barnehage og SFO har som kjent åpningstid fra kl 07.00 - kl 17.00. Hun må derfor holde seg innenfor den arbeidstiden.

Har man flere enn ett barn, får man ikke dobbelt barnetrygd. Man får barnetrygd for ett ekstra barn uansett anntall barn.

Skatteklasse 2 kan utgjøre en forskjell på 11.000 kr i året. Er det så mye å være missunnelig for med tanke på at mor ikke står like fritt som far mht å velge å jobbe feks turnus og overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

TS her.

Det står repsekt av dere som klarer dere " selv".

De jeg er " ute etter" er de som klager selv om de får så det munner.

Ett annet eks fra venneflokken:

En far betaler bidrag til mor. Hun har fått en jobb ( etter at de ble skilte) som betyr at hun må jobbe turnus om natten. Istedet for at hun da lager en samværsavtale med far, får hun barnepasspenger....får sin far til å passe ungene...og tar pengene selv.

Far synes det er helt urimelig , men lite han kan gjøre.

Så sier far at han vil studere, det vil bety mindre penger noen år...men da protester mor og sier det ikke er relevant ift jobben han har nå. Det ender med at far får en enorm bidragsgjeld som han betaler .

Men han gjennomfører studiene, og når han er ferdig ja da tjener han mye mer. Da skal plutselig mor ha " fullt utbytte".

Det er da jeg mener en som " alenemor / far" ikke kan klage.

En har full kontroll over den andres part, s økonomi fram til ungene er 18 år.

Den andre parten har ingen ting en skulle sagt. Bare betal.

Hvorfor er du ute etter en enkelt gruppe da? Hva har de gjort deg?

Ugress finner vi alltid - om det gjelder enslige mødre eller fedre som velger å ikke ta ansvar for barna sine hverken økonomisk eller på annen måte. Ugresset er i fåtall på begge sider, men disse i trådene som handler om enslige mødre skjæres alle over en kam. Virkeligheten er ikke sånn for flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Jeg er ikke ute etter å ta noen.

Har bare diskutert dette veldig mye i det siste ifm skillsmisser i vennekretsen. Det var noen der som viste meg inn her på KG.

Ja og da ble jeg engasjert.

Det har vel også noe med utdannelsen / jobben min å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tja, ikke alle

Jeg er ikke ute etter å ta noen.

Har bare diskutert dette veldig mye i det siste ifm skillsmisser i vennekretsen. Det var noen der som viste meg inn her på KG.

Ja og da ble jeg engasjert.

Det har vel også noe med utdannelsen / jobben min å gjøre.

Jeg kjenner ikke så veldig mange alenemødre og blant de jeg kjenner er det veldig stor variasjon over hva de "får" av bidrag og annen støtte. Men de fleste klager ikke, selv ikke de hvor barnefar glimrer med sitt fravær og hvor mor aldri har en helg alene og hvor de får minstebidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er ikke ute etter å ta noen.

Har bare diskutert dette veldig mye i det siste ifm skillsmisser i vennekretsen. Det var noen der som viste meg inn her på KG.

Ja og da ble jeg engasjert.

Det har vel også noe med utdannelsen / jobben min å gjøre.

Da regner jeg med at du har hørt den ene parts versjon, noe som vil si at du har hørt halve sannheten.

Med dine holdninger håper jeg ikke du får jobb i NAV. Der har man et regelvek å følge å man skal behandle mange skjebners saker. Man skal ihvertfall ikke ha negative holdninger til ulike menneskegrupper men gi lik og verdig behandling til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkas

Ok.

Du har hovedomsorgen,dvs far har ungene annenhver helg og en dag i uken + ferier osv...

Hvorfor i huleste har du da dobbel barnetrygd?( sikkerhet spør du meg)

Denne burde vært avskaffet for lenge siden.

Det eneste jeg opplever er damer som klager over fedre som ikke betaler...

De har ikke myndighet til å kunne bestemme hva det bidraget de betaler faktisk blir brukt til .

Jeg er som sagt gift og vi har barn.

Fremdeles klar for den jobben i NAV jeg...

OG DEN JOBBEN MED DE HOLDNINGENE ER DIN: Jeg har dessverre møtt litt for mange påståtte enslige mødre som har rett til og krav på??????? Disse tar seg i tillegg den frihet å beskylde far / PAPPA til felles barn å være i stand til den mes uhyggelige en fantasi kan strekke seg til ????? Jeg har ikke til dags dato møtt en enslig mor som ikke klarer å skjule grådighet, kontroll, hevn og så videre når deg starter diskusjonene med syting, klaging, dårlig råd, osv osv osv. Det er desverre alt form mange enslige møder som aldri skulle vært MOR:-)

Og til de som tør innrømme at det er oftest TO VOKSNE som skiller lag, med forpliktende foreldre ansvar og at det er FELLES BARN som har ulike rettigheter og at administrasjone av disse er foreldreoppgaver. Ut fra den type holdning deler av bidragsytere HI; HI har til dagens ordning. kan jeg ikke annet en oppfordre DERE TIL Å STÅ FREM. Mye fin forskning og mange gode insitamenter på økonomi blir ødelagt i kjøvannet av forsmådd, stakkarsliggjort ENSLIG MOR - STAKKARS og lykke til videre med glimrende samhandling tileget beste. eller usj, nå kom jeg ut av dette igjen. Klart presumpsjon om at mor er best ikke må rokkes ved ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

For å si det slik, jeg klager ikke. Jeg er utrolig takknemlig og ydmyk for den hjelpen staten kommer med når man er alene. Men så er det jo som andre forskjeller på hvilken situasjoner alenemødre er oppi. Noen situasjoner mer mer belønnet enn andre, vil jeg tro. Jeg får endel penger siden jeg er alenemor og student, og det vil jeg påstå er både samfunnsøkonomisk og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er ikke enig i at alenemødre som gruppe klager for mye, men jeg er enig i at noen alenemødre klager for mye, og de gjør det på grunn av at de er opplært til at de har lov til å klage, fordi de er alenemødre... ikke fordi de har så mye å klage for.

Et eksempel:

Vi skal ha konfirmasjon i år, det samme skal en nabo ha.

Vi er to voksne, men på grunn av en del uheldige omstendigheter (sykdom og permittering, der begge mistet ca 35% av lønnen sin omtrent samtidig) har vi ikke særlig god råd for tiden. Hun er aleneforsørger for sine barn, med en greit betalt jobb, barnebidrag, barnetrygd, hjelpestønad osv. Barnet har ingen kontakt med sin far.

Det er også relevant at vi har samme boareal.

Vi har tilpasset konfirmasjonen til vår økonomi ved å lage all mat selv, bake selv, ikke bunad nå, lage blomsterdekorasjoner selv, ha konfirmasjonen hjemme osv. Vi skal ha bare nærmeste familie i selskapet, ca 20 gjester. Pris ca 8-10 000 kroner.

Hun har bestillt bunad ferdigsydd, leid lokaler, bestillt mat, bestillt blomster har invitert 25 gjester, hvorav 10 er nærmeste familie. Pris 25-30 000.

Og så klager hun! Fordi hun er alenemor, har ingen støtte fra barnefar, og må betale alt selv.

Jeg er lei av klagingen hennes, fordi dette er valg hun har tatt selv!

Hun har plass til å ha konfirmasjonen hjemme, men valgte å leie lokaler.

Hun har mulighet til å lage maten selv, men valgte å bestille fra catering.

Hun kunne spurt venner om å bake mot at hun betalte ingrediensene, men har valgt å bestille alle kakene fra baker.

Hun kunne sydd bunaden selv, men valgte å få den ferdigsydd.

Alt dette er greit, det er valg hun har tatt, men hvorfor klage på at alt er så dyrt, når årsaken til at det er dyrt er henens valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du mener ikke dette seriøst? At barnebidraget skal dekke alt dette? Skal ikke mor (eller far, hvem som nå enn er bidragsmottaker) betale noe som helst for barnet sitt?

La oss si at far betaler 2000 pr mnd i bidrag. Da bør mor også sette av 2000 fra egne penger til barnet. I tillegg kommer barnetrygd på minst 970 kr, kanskje mer. Og nesten en tusenlapp til i mnd som resultat av skatteklasse to. Da er vi oppe i nesten 6000 kr pr mnd til å dekke barnets utgifter. Det burde da rekke i massevis. Jeg har selv barn og vet hva barn KAN koste om man velger å leve fint, men jeg vet også at det er null problem å dekke dette inn med 6000 kr dersom man lever normalt nøkternt.

Og i tillegg har de fleste fedre (i allefall 99% av dem jeg kjenner) samvær med barnet sitt, og disse dagene (6-15 dager pr mnd) har ikke mor utgifter til mat/drikke/kino/ osv for barnet, for da har far disse utgiftene. Far må også ha et sted å bo, et sted som er stort nok til at barnet kan ha det som sitt andre hjem. Ergo må far også betale huslån/husleie, strøm og forsikringer hos seg selv av hensyn til at barnet skal ha et brukbart sted å bo (for det er vel ikke bare mor som skal ha plass til barnet?). Skal mor da bidra tilbake til far sånn at han kan ha råd til å dekke sine utgifter til barnet? Eller er det kun mor som trenger hjelp, stakkar?

Jeg er helt enig med trådstarter her: Alenemødre må slutte å klage! Klart det ikke er fett å være alene med et barn, men det er det sannelig ikke for far heller bestandig. Og som en annen her trekker fram: Mor har muligheten til å si at "denne måneden blir det ikke nye klær og ingen kino, for vi har dårlig råd og må prioritere pengene annerledes". Den muligheten har ikke far.

Nettopp pga samvær så får far betale mindre bidrag.....tror du må sette deg inn i bidragsreglene..

Når bidrag utregnes så tar de utgangspunkt i satser for hva et barn koster i den aldersgruppen det er i. Det blir også vektlagt utgifter til barnetilsyn, og bidragsmottaker har skatteklasse 1 eller 2, om bidragsmottaker har stønad til barnetilsyn, pluss om bidragsmottaker har dobbelt barnetrygd.

Deretter taes mor og fars inntekt med, og om bidragsmottaker bor alene. Likedan med bidragsyter, og om bidragsyter har andre barn å forsørge.

Så regnes bidraget ut, men antall netter barnet er hos bidragsyter gir fratrekk i bidraget. Så ergo får og bidragsyter økonomisk gevinst for samvær....

Som igjen skal gå til barnet....mat, drikke, ting og tang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- TS

Bare så det er sagt - jeg greier ikke alle under en kam.

Er en feks alenemor og student , men en eks som gir blaffen...ja da har man jo krav på støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor er du ute etter en enkelt gruppe da? Hva har de gjort deg?

Ugress finner vi alltid - om det gjelder enslige mødre eller fedre som velger å ikke ta ansvar for barna sine hverken økonomisk eller på annen måte. Ugresset er i fåtall på begge sider, men disse i trådene som handler om enslige mødre skjæres alle over en kam. Virkeligheten er ikke sånn for flertallet.

Som deltager i et internet forum synes jeg nå du er urimelig hårsår.

Det er ikke slik at en ikke skal ha rett til å komme med kritiske holdninger ovenfor en eller flere grupper om en har et kritisk syn. Jeg antar imidlertid at en ikke kan komme med rasistiske påstander basert på etnisitet, tro eller kjønn. TS gjør ingen av delene.

Det er ingen tvil om at det finnes noen alenemødre som har ødelagt en del for andre alenemødre. det er heller ingen tvil om at det finnes noen samværsfedre som har ødelagt for andre samværsfedre. Sånn kan vi sikkert fortsette å ta for oss gruppe for gruppe.

Hvis vi skal få bort problem, mødre, problem fedre, og andre problem grupper må det være lov å ta det opp som et problem også. Om vi skal fortsette å feie det under teppet blir det neppe noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

TS her.

Vil bare pressisere at jeg har venner som er gifte samt en god del som er skilte. Her har jeg kontakt med både han og henne.

Blir sittende og diskutere dette med bidrag, rett til støtte osv.

Dette er bakgrunnen for tråden jeg startet. Jeg mener bestemt at mor ( og far i noen tilfeller) er bedre sikret økonomisk ved skillsmisse.

Om det er mulig å gjøre noe med det....vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenemor og stem

Synes det er flott at noen endelig klarer sette fingeren på dette.

Alenemødre har det som oftest veldig bra, men det gjelder selvsagt ikke alle.

jeg er selv alenemor og krever ikke min x for barnebidrag da han har dårligere råd enn meg, og jeg vil heller at han skal bruke pengene til å gjøre hyggelige ting for gutta når han har de! han er med å spleise på dyre ting når jeg spør.

Når det derimot gjelder min nye mann og hans x kone.. så betaler han flere tusen i bidrag i mnd, vi har barna 40% og har alt av utstyr til de. Hun nekter å sende med noe som helst. Og de kommer i fillete klær hver gang vi har de. Hun har ikke tid til å klippe de, tid til å finne på noe med de.. dra på ferie etc. Vi har hatt en sak med henne om å få de mer, men hun sier nei. Snodig det der.. til og med familieverkontoret mente at dette måtte være økonomiske årsaker til. nå har hun gått ned i stilling på jobben for da betaler jo vi bare mer bidrag... hurra for systemet!!

Så hos oss har vi absolutt alle utgifter, hun nekter sende med noe, nekter å hente og levere, får barnebidrag, ekstra barnetrygd, skattefradrag, og i tillegg som jeg ser det, så har hun absolutt ikke noe flere utgifter enn oss? og vi får ikke engang trukket fra bidraget på skatten? Og nav sier ikke noe.. de sier, ja hun bør jo bruke bidraget på utstyr til ungene (noe vi ser at hun ikke gjør på hvordan de er kledd) og gjør ikke noe hvis mor ikke oppfyller sine krav. som faktisk er å sende med klær. men betaler far derimot for lite, ja da er de der på pletten fort som fy...

nei systemet er bare så utrolig skjevt.. lurer på om politikerene faktisk ser hvordan systemet er laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det smarteste en ung studine kan gjøre er å bli alenemor.

I så fall har hun sikret seg økonomisk mens hun studerer.

Hva vil hun ha krav på i støtte?

-Engangsstøtte ved fødsel: 35263 kr.

-Full overgangsstønad: 11965 kr per mnd.

-Dobbel barnetrygd: 1940 kr per mnd.

-Barnebidrag: avhengig av fars inntekt og samvær med barnet.

-Stønad til barnetilsyn: Her dekker staten 64 prosent av utgiftene.

-Utdanningsstøtte: Stønaden skal dekke utgifter til skolepenger, skolemateriell, reiser osv.

- Skatteklasse 2: Reduserer skatten med ca 8-10 tusen per år.

Mulig man har krav på flere goder også?

Tar et regnestykke for en tenkt studine på 22 år som har fått 1 barn og lever på støtteordingene jeg skisserer ovenfor.

Tar utganspunkt i at hun mottar 1500 kr i barnebidrag fra far per mnd.

Regnestykket blir da dette per mnd:

Overgangsstønad: 11965,-

- Skatt: 1150 kr

+ Dobbel barnetrygd: 1940,-

+ Barnebidrag: 1500,-

--------------------------

= netto: 13905 kr

----------------------

Så må hun betale barnehageplass til ca 2600 kr.

Av dette blir 64 prosent(vel 1600 kr) dekket av staten.

Så etter mitt regnestykke sitter en enslig mor som er student igjen med ca 12900 kroner netto per mnd etter at barnehagen er betalt.

I tillegg vil hun som student kunne få dekket utgifter til skolemateriell og skolepenger.

Tror enslige mødre har det ganske så greit jeg!

Du glemte bostøtte og studielån hvorpå en del av lånet går over til stipend. Jeg er alenemor, student og har utbetalt 20 000 netto i mnd jeg. Og jeg vet hvor bra jeg har det så har aldri klaget en dritt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Synes det er flott at noen endelig klarer sette fingeren på dette.

Alenemødre har det som oftest veldig bra, men det gjelder selvsagt ikke alle.

jeg er selv alenemor og krever ikke min x for barnebidrag da han har dårligere råd enn meg, og jeg vil heller at han skal bruke pengene til å gjøre hyggelige ting for gutta når han har de! han er med å spleise på dyre ting når jeg spør.

Når det derimot gjelder min nye mann og hans x kone.. så betaler han flere tusen i bidrag i mnd, vi har barna 40% og har alt av utstyr til de. Hun nekter å sende med noe som helst. Og de kommer i fillete klær hver gang vi har de. Hun har ikke tid til å klippe de, tid til å finne på noe med de.. dra på ferie etc. Vi har hatt en sak med henne om å få de mer, men hun sier nei. Snodig det der.. til og med familieverkontoret mente at dette måtte være økonomiske årsaker til. nå har hun gått ned i stilling på jobben for da betaler jo vi bare mer bidrag... hurra for systemet!!

Så hos oss har vi absolutt alle utgifter, hun nekter sende med noe, nekter å hente og levere, får barnebidrag, ekstra barnetrygd, skattefradrag, og i tillegg som jeg ser det, så har hun absolutt ikke noe flere utgifter enn oss? og vi får ikke engang trukket fra bidraget på skatten? Og nav sier ikke noe.. de sier, ja hun bør jo bruke bidraget på utstyr til ungene (noe vi ser at hun ikke gjør på hvordan de er kledd) og gjør ikke noe hvis mor ikke oppfyller sine krav. som faktisk er å sende med klær. men betaler far derimot for lite, ja da er de der på pletten fort som fy...

nei systemet er bare så utrolig skjevt.. lurer på om politikerene faktisk ser hvordan systemet er laget?

Ts her.

Så bra og høre at du heller gir eksen dim mulighet til å ha det koselig / finne på ting samme med ungene.

Etter å ha lest dette , er du en alenemor det står respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun ikke grei inntekt, for en skal ha forholdsvis lav inntekt for å ha krav på dette..

Vel, det kommer an på hva du definerer som liten inntekt:

"Dersom din årlige arbeidsinntekt er større enn seks ganger folketrygdens grunnbeløp (437 286 kr), har du ikke rett til stønad til barnetilsyn. Stønad til barnetilsyn er en skattefri ytelse, og stønaden utbetales fra og med den måneden du fyller vilkårene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest

Det forundrer meg at så mange tror enslige mødre har det så fett. Jeg velger å tro at det skyldes uvitenhet og misunnelse - ikke at jeg skjønner at man kan være misunnelig på skarve 1000 kr i mnd.

Sett at far har valgt 0 samvær (de finnes de å) og betaler 1000 kr i bidrag. Han kan jobbe så mye han vil å tjene seg noen ekstra kroner samtidig som han slipper veldig billig unna sitt ansvar for barnet/ barna.

For mor derimot er det ikke like enkelt å jobbe hverken turnus eller overtid da noen må ta seg av barna. Barnehage og SFO har som kjent åpningstid fra kl 07.00 - kl 17.00. Hun må derfor holde seg innenfor den arbeidstiden.

Har man flere enn ett barn, får man ikke dobbelt barnetrygd. Man får barnetrygd for ett ekstra barn uansett anntall barn.

Skatteklasse 2 kan utgjøre en forskjell på 11.000 kr i året. Er det så mye å være missunnelig for med tanke på at mor ikke står like fritt som far mht å velge å jobbe feks turnus og overtid.

Ts her.

Dette stemmer ikke. En far kan ikke betale 1000,- kr mnd,ha 0 samvær og tjene så mye han vil.

NAV innhenter opplysninger om inntekt uansett.( om det ikke da er svart arbeid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkas

Jeg som pappa til to skjønne døtre har fått smake medisinen, den vidunderlige hevngjerrige, forsmådde, sjalu og kontrollerende medisinen som staten og enslige mødre foreskriver ved samlivsbrudd.

ENSLIG MOR????? Vell kan de kalles mye, men enslig mor))). De har tre inntekter og alle støtte ordnigner, fradarag med mere - stakkars så fattige!!!

Kan med Ny Barnelov og BUFETAT sin eansatte og NAV trygd sine ansatte lage hverdagen til FEDRE til ett helvete. De trenger ikek forholde seg til annet enn å lyge, bedra, bekymre seg???? på vegen av barnas beste og VIPS. Sitter de med ræve full av penger!! Forstå det den som kan, Men det er ikke dokumenter noen steder at dette er til BARNAS BESTE. Derimot beskrives det oftere og oftere gjennom forskning og undersøkelser at tilstedeværeles av fedre på fedres premisser tjener barna på på alle områder.-

Hvorfor tillater enslige mødre seg å beskylde far til å være potensiell overgriper, sexualmisbruker, og så videre.

Tenker DERE Ikke på de PSYKISKE overgrep dere foretar mot våre felles barn. Baran våre som skal være med å utvikle og drive denne verden videre. Mener dere at egoisme, grådighet, kontroll, sjalusi, dårlig gjemt hat og ang mot andre voksenperson skal overføres til VÅE felles barn.

HALLO SIER JEG BARE. Få likestilt foreldreksapet med sanksjoner mot den som saboterer. Da vil mange, mange av disse sakene løse seg selv. Det har Sverige med flere funent ut av da de gjorde BARNS RETT til to likeverdige foreldre gjeldende gjennom lov og forskrift.

Hurra for de som skjønner at det handler om mere enn deres egoistiske og grådige adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest

Nå tar de utganspungte i foreldrenes inntekter da. Jeg er aleine med 3 barn og har ny kjæreste. Jeg har utgifter på nesten 7000 kr per mnd i barnehage/sfo. Det er vel ikke min nye kjæreste ansvar å dekke utgifter på mine unger, selv om det naturlig nok slik at han bidrar på dem når jeg har de. Det blir jo autoamtsik mer penger til mat når ungene er her og itilegg mangen andre utgifter. Jeg skjønner ikke de som er så oppgitt at de må betale bidrag til ungene sine. Det er jo deres unger og det er vi som skal dele utgiftene som går på den. Jeg får minstebidrag som er på 3030 kr per mnd og det dekker ikke så mye. Han skal betale meg ca 6000 kr og det hadde vært dyrere for han om han hadde ungene boendes fast hos seg. Jeg kjøper alt av klær/utstyr og betaler aktiviteter, bursdagsgaver osv. For min del synst jeg det er naturlig at man blir enige om slike ting, men desverre så er det ikke alltid så lett å bli enige og spes ikke når det gjelder økonomi. Jeg er glad for at jeg får støtte og det er jo bare inntil 3 år jeg får overgangstøtten og etter det mister jeg mangen tusen kr per mnd. Jeg har knappt penger igjen når alle regningene er betalt, mens min eks mann betaler ingeting på de 3 ungene sine, Jeg ser at jeg aldri hadde klart til å hatt hovedomsorgen om jeg ikke hadde hatt en kjæreste som betaler tv/internett og strøm, det er faktisk ikke mer penger igjen når alt er betalt og da betaler han nesten alt av mat også. Jeg klager ikke og somsagt er jeg veldig glad for at jeg får støtte slik at jeg klarer meg, men tror det er en del menn som bør tenke seg litt om før de syter over at de må betale bidrag for sine unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvalrossen

Nå er det vel ikke slike som deg, som tråden er myntet på, men de som vil ha i pose og sekk når det gjelder bidrag og utgifter.

Det finnes nemlig også de som tar gjerne i mot bidraget men ikke utgiftene som følger det - nei, det skal den andre forelderen dekke også. Mødre som ikke vil bidra finnes også. Min mann har et barn som han har hovedomsorgen for, mor betaler ikke bidrag (til tross for bra inntekt) og ikke bidrar hun ellers til noe som helst, men har null problemer med å stille krav til far og skjelle han ut for "å tenke kun på seg selv" når hun mener at ungen trenger noe - t.o.m småting som innlegg i sko eller strømpebukser - når det enkleste hadde vært å gå ut og kjøpe det selv.. Men det koster jo penger og siden far "urettferdig nok" (i hennes øyne) får barnebidraget på en snau 1000-lapp i måneden, så er det vel ingen grunn til at hun skal bidra økonomisk når barnet trenger ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...