Gå til innhold

Sjylling osv


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Kan du sitere innlegget hvor jeg sier dette rett ut?

"Så du mener at om jeg skriver og/å feil en gang i blant, så kommer automatisk mitt barn å lære det feil? Høres litt for utrolig ut for min del altså. Men du om det :)"

Du bryr deg ikke om at du har en skrivefeil, derfor kommer du mest sannsynlig ikke til å lære deg regelen. Fordi du nekter for at du kommer til å lære barna dine feil. Du sier at du bare har denne feilen en gang iblant, men kan du den ikke, så kan du den ikke! Det hjelper ikke at du har flaks og skriver riktig innimellom. Hvis du ikke innser at du ikke kan regelen så bryr du deg ikke noe om å lære den bort på riktig måte til andre.

Men nå ser du vel hvor mye pes folk med talefeil får? Da burde det vel være like riktig å mase på folk med skrivefeil.

Anonymous poster hash: 7dceb...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At enkelte har en talefeil er nå greit (så Kjempeliten, du er da unnskyldt), men de aller fleste vil - med litt hjelp - klare riktig uttale.

Merker jeg begynner å bli veldig vant til å høre sjylling og sjøtt hos barn, men når voksne snakker sånn vil det absolutt kunne påvirke min oppfatning av dem.

Dette regnes faktisk ikke som en talefeil - når søtti-åtti prosent av befolkninga enkelte steder sier det sånn, sier det seg selv at det er en del av språket.

Du sier at de aller fleste vil kunne klare riktig uttale. Det er jeg ikke enig i. Noen vil klare det, men det å lære seg språklyder som voksen, er ikke så lett som mange tror. Særlig ikke når de rundt deg heller ikke skiller mellom lydene.

Denne rare L'en kommer jo fra en dialekt, Østfold. Er det da riktig å kalle det talefeil når barn som opprinnelig har en annen dialekt feks med tykk L, begynner med denne østfold L'en?

Og hvorfor tar de til seg denne L'en? Er det enklere å si JL, enn feks tykk L?

Denne L-en kommer ikke fra Østfold i den forstand at den har spredt seg fra Østfold og utover. Dessuten eksisterer denne L-en i ord som ball, tolv, aldri, folk i veldig mange andre dialekter også - som Nord-Norge, osv.

Mange mener at siden språket er under stor påvirkning utenifra, er det også mer mottakelig for innvendige endringer. Denne L'en regnes som enklere å artikulere i munnen, på samme måte som sj for kj, og det kan være en av grunnene til at den blir mer og mer vanlig. For øvrig bør du ikke skrive "lj" eller "ill" når du beskriver den, for det minner mer om palatalisering. Det er mest presist å skrive "rl", som barll, torl, forlk, så lenge mange er inneforstått med at -rl uttales som en retrofleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Forøvrig bør vi alle sendes til logoped da vi alle har en talefeil når vi uttaler ordet "tak". I alle fall sett fra vikingene sitt perspektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...