Gå til innhold

Journalist - lønn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som vet noe om lønnsnivået for journalister?

Jeg er nyutdannet og sikter mot fag/ukepresse (Oslo).

Sjekket tariffen hos Norsk journalistlag, og så at den avtalefestede begynnerlønnen var knapt over 200 000. Stemmer det? Jeg har ingen forventninger om topp lønn som "fersking", men det må jo være nok til å leve av..

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lmari

Vanskelig å si hva lønnen er - kommer helt an på hvor du jobber.

De små lokalavisene ligger på rundt 250.000 og litt oppover. De større regionsavisene ligger litt over der, og så ligger VG, Dagbladet og Aftenposten enda litt over der igjen.

Fagpresse ligger kanskje midt i mellom lokalaviser og regionaviser? Ukepresse kan jo være så mangt - SeogHør betaler veldig godt, men jeg tror ikke andre ukeblader ligger på det samme nivået.

Noen journalister tjener veldig godt, andre tjener sånn middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror begynnerlønnen i uke/fagpresse er rundt 200.000,- men den øker noe etter noen få år.

Apropo lønn...leste et sted her at IKEA-medarbeidere i kassen ogomkring tjener ca.300.000,-

Selv er jeg høyt utdannet i 6 år og tjener mindre enn en IKEA-person.

Jeg må si at jeg IKKE ser logikken her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort forlagshus, og her tjener de fleste journalistene rundt 300 000, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Kan journalistene spe på inntekten ved å jobbe litt som frilans på si, eller blir det regna som fy-fy?

Jeg regner med å bli journalist etterhvert, men det ironiske er at i den jobben jeg har nå, tjener jeg mer en begynnerlønna for journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie