Gå til innhold

Journalist - lønn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som vet noe om lønnsnivået for journalister?

Jeg er nyutdannet og sikter mot fag/ukepresse (Oslo).

Sjekket tariffen hos Norsk journalistlag, og så at den avtalefestede begynnerlønnen var knapt over 200 000. Stemmer det? Jeg har ingen forventninger om topp lønn som "fersking", men det må jo være nok til å leve av..

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lmari

Vanskelig å si hva lønnen er - kommer helt an på hvor du jobber.

De små lokalavisene ligger på rundt 250.000 og litt oppover. De større regionsavisene ligger litt over der, og så ligger VG, Dagbladet og Aftenposten enda litt over der igjen.

Fagpresse ligger kanskje midt i mellom lokalaviser og regionaviser? Ukepresse kan jo være så mangt - SeogHør betaler veldig godt, men jeg tror ikke andre ukeblader ligger på det samme nivået.

Noen journalister tjener veldig godt, andre tjener sånn middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror begynnerlønnen i uke/fagpresse er rundt 200.000,- men den øker noe etter noen få år.

Apropo lønn...leste et sted her at IKEA-medarbeidere i kassen ogomkring tjener ca.300.000,-

Selv er jeg høyt utdannet i 6 år og tjener mindre enn en IKEA-person.

Jeg må si at jeg IKKE ser logikken her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et stort forlagshus, og her tjener de fleste journalistene rundt 300 000, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Kan journalistene spe på inntekten ved å jobbe litt som frilans på si, eller blir det regna som fy-fy?

Jeg regner med å bli journalist etterhvert, men det ironiske er at i den jobben jeg har nå, tjener jeg mer en begynnerlønna for journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Det virker som om begynnerlønna for journalister er veldig lav i forhold til hva en kan oppnå etter hvert. Kjenner flere som jobber i de store avisene, og da snakker vi om lønninger på 4-500.000.

Her finnes en oversikt over lønnsnivået i 600 forskjellige jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan journalistene spe på inntekten ved å jobbe litt som frilans på si, eller blir det regna som fy-fy?

Jeg regner med å bli journalist etterhvert, men det ironiske er at i den jobben jeg har nå, tjener jeg mer en begynnerlønna for journalister.

Ekstra-frilansing vurderes i hvert enkelt tilfelle, i hvertfall i den avisa der jeg jobber. For eksempel er det greit hvis et medium vi ikke konkurrerer med, ønsker å kjøpe noe av stoffet jeg har laget (f.eks. solgte jeg et portrettintervju til internbladet til Den indre sjømannsmisjon, av alle ting...). Spesifikke frilans-oppdrag eller -avtaler må jeg ta opp med sjefredaktør i hvert enkelt tilfelle.

Dessuten: Ja, begynnerlønna til de fleste journalister er lav. Men så er ikke fototillegg, overtidstillegg, vakttillegg, tillegg for vakttelefon, skjermingstillegg og sånt tatt med, da... og arbeid utenom ordinær arbeidstid er noe de fleste journalister har en del av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsnivået i media varierer veldig, både i forhold til geografi, mediets størrelse, hvilken stilling du får, utdannelse osv. osv. - som i mange andre yrker. Jeg passerte 400.000 i en regionavis i fjor - men grunnlønna er vesentlig lavere.

Du vil sikkert skyte noen trinn oppover stigen med god utdannelse og erfaring. Men hvis du er helt fersk og ikke har gode kontakter i Oslo må jeg ønske deg veldig lykke til! Det er blitt mange om beinet etter hvert og mange jobber på egentlig oppsiktsvekkende løse kontrakter.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Journalistyrket er slett ikke noe lavtlønnsyrke, men det kommer jo helt an på hvor du jobber. Lokalaviser er langt dårligere betalt enn redaksjonene i Akersgata.

Uansett: I dag er arbeidsmarkedet så dårlig at man nesten må ta til takke med det man får. Det være seg slitsomme turnuser (men dette innbringer gode penger) eller vikararbeid. Det er svært få nyutdannede som har fast ansettelse.

De fleste har en eller annen løsere tilknytning til arbeidsplassen, de er vikarer eller har mer eller mindre faste frilansavtaler. Hvis du er en fersking uten jobb, som du skriver, er det viktigste å komme seg innenfor å få en jobb og erfaring. Så får lønna komme etterpå.

Selv har jeg en grunnlønn på litt over 300.000 kroner, men med alle tillegg og overtid passerte jeg 400.000 i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...