Gå til innhold

Fusjonsgjennombrudd?


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Angivelig skal Lockheed Martin ha skutt gullfuglen nå, og har lagt inn en del patentsøknader. Jeg tror det når jeg får se det, men.. om det blir en realitet, blir det vel ikke så gode nyheter for Norge? Hvem vil vel kjøpe olje, når de har en sånn i garasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angivelig skal Lockheed Martin ha skutt gullfuglen nå, og har lagt inn en del patentsøknader. Jeg tror det når jeg får se det, men.. om det blir en realitet, blir det vel ikke så gode nyheter for Norge? Hvem vil vel kjøpe olje, når de har en sånn i garasjen?

Tja, problemet med fusjonsreaktorer så langt har vel mer vært at de krever mer energi for å sette i gang fusjon, enn det som kommer ut av dem. Størrelsen på det magnetiske feltet som holder fusjonsmaterialet fanget, har vært av underordnet betydning. Jeg tror gjerne at det er mulig å lage en mindre magnetisk "flaske", men det gjør jo lite for å løse problemet med de enorme mengdene energi som må pøses inn for å tenne lunta. Anyway, om problemet BLIR løst, så tror jeg faktisk ikke at det betyr kroken på døra for oljenæringen. Energi vil fortsatt selges for den høyeste prisen markedet tåler, og fusjonsreaktorer kommer til å bli melkekua til store selskaper og det amerikanske militæres store operative fordel.

Jeg tviler på at vi alle kommer til å ha fusjonsdrevne Humveer til å kjøre oss rundt til forskjellige adspredelser etter at gratis energi har gjort konseptet "jobb" meningsløst.

Anyway, alle pressemeldinger som inneholder frasen "Problemet kommer til å bli løst innen de neste ti årene" trigger bullshit-alarmen hos meg. Det samme sa de om kreft da interferon ble oppdaget. Det er nærmere 40 år siden nå, og det viste seg å ikke være den magiske kula man håpet på. Kreft er fortsatt et problem.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en avisand, kanskje ikke. I det klippet virket sjefen for prosjektet mer som en reklamemann, enn en fysiker. Fant noe mer stuff om sakene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en avisand, kanskje ikke. I det klippet virket sjefen for prosjektet mer som en reklamemann, enn en fysiker. Fant noe mer stuff om sakene her.

Artig artikkel. Jeg gleder meg til å se hvor langt de er kommet om fem år. Hvis det stemmer at de kommer til å bygge en forbedret konseptmodell hvert år de neste fem årene, burde det komme noen nyheter om temaet etter hvert. Jeg har hørt at fusjonskraft er fremtiden, siden jeg var guttunge, og det hadde vært artig å se den fremtidsvisjonen bli virkelighet i min levetid. Og flyvende biler selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...