Gå til innhold

Kjøpe sony mobil eller iPhone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny mobil, ikke fordi jeg egentlig trenger det, men skulle gjerne hatt en med bedre kamera, og helst bedre batterilevetid.

Det vil bli enten en av Sony Xperia sine mobiler, pga av de er vann og støvsikre og tåler en del.

Eller, skal jeg gå for iPhone?

Grunnen til at jeg vurderer iPhone er at jeg har både mac og iPad, og det vil vel være lett å koble iPhonen til både iPad og mac? Det er litt tungvint om jeg vil flytte ting fra mob til mac eller iPad fra en Android tlf.

Men det dumme med iPhone er at den er jo hverken vann eller fuktsikker. Men det finnes vanntette deksler/vesker har jeg funnet ut, og det enkleste vil jo bli å alltid ha det på, så slipper jeg å bekymre meg over at iPhonen skal ta skade av regn/snø/vann/fukt. Eller vil ikke de vanntette dekslene/veskene beskytte iPhonen for fukt?

Det enkleste til bruk hadde jo vært en ny og bedre Sony Xperia som tåler det meste.

Men for oppdatering av mob, og kobling til andre enheter er det vel enklest med iPhone?

Hvis jeg velger iPhone, skal jeg gå for iPhone 4s, 5s eller 5c... Hva er forskjellene på de 3 og hvilken av de 3 har best kamera og best batterilevetid? Og generelt sett hvilken av de 3 er best?

Anonymous poster hash: bd918...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke ting er det du tenker å flytte mellom Mac og telefon?

Hadde jo vært kult å kunne navigere på mobil på mac eller iPad, feks.

Hente bilder fra mobil til ipad og mac, evt andre ting, og få bilder fra mac/ipad over til mobil og evt andre filer. Hente meldinger som jeg vil ha fra mob til mac...

Altså enkelt kunne se alt som er på mobil på iPad og/eller mac.

Ts

Anonymous poster hash: bd918...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det der kan du jo håndtere ved å bruke Dropbox, Facebook og Hangouts til det meste av kommunikasjon, spesielt om du bruker Chrome på PCen. Dersom du foretrekker SMS er nok Apples integrering noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det der kan du jo håndtere ved å bruke Dropbox, Facebook og Hangouts til det meste av kommunikasjon, spesielt om du bruker Chrome på PCen. Dersom du foretrekker SMS er nok Apples integrering noe bedre.

Men jeg bruker ikke noen av de tingene du nevner på mobilen. Hangouts vet jeg ikke hva er. Dropbox bruker jeg ikke i det hele tatt.

Bruker bluetooth til å flytte bilder fra mac til android mobil, har enda ikke klart å koble android mobil til ipad ved bruk av bluetooth, men det går an har jeg hørt, men jeg skjønner ikke hvordan. Slet med å få det til på mac også, men fant ut av det til slutt hvordan jeg skulle gjøre det.

Har hørt du ikke kan koble android til ipad/mac. Men det går vel muligens an allikevel på en eller annen måte, eller?

Hvordan kan jeg koble mobil til ipad/mac, slik at jeg kan se alt av innhold på mobilen på mac/ipad? Går det an med en android mobil eller kun med iPhone?

Android telefon får jeg jo heller aldri oppdatert, siden man må ha pc for å oppdatere den. Og når jeg er på besøk hos folk med pc, blir det liksom aldri til at jeg oppdaterer. Det går ikke an å oppdatere android telefoner med mac, har jeg hørt.

Har ikke skjønt hvordan ipad og mac kobles sammen heller, noen som vet hvordan det gjøres?

Ts

Anonymous poster hash: bd918...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hangouts er programmet nyere versjoner av Android bruker til chat (tilknyttet Google-konto) og SMS. Før SMS-integreringen var på plass het det Google Talk. Tilsvarende iMessage, tror jeg? Du kommer uansett ikke rundt dette om du skal ha en forholdsvis ny Android-telefon.

Når det gjelder oppdatering vet jeg ikke helt hvor du har informasjonen din fra. Jeg har en Android-telefon og et Android-nettbrett, og har aldri brukt noe PC-programvare for å oppdatere, det klarer de helt fint selv. Når det er sagt hadde en venn av meg en LG-telefon for et par år siden, og denne måtte kobles til PC for å gå fra Android 2.3 til 4.0. Dette er uansett ikke normen.

Uansett om du går for Android eller iPhone ville jeg anbefale en annen løsning enn kabler og Bluetooth for å flytte filer. Dropbox overfører automatisk bildene til PCen din, og gir deg tilgang til alt på telefonen om du ønsker det, og jeg mener Drive (Google), iCloud (Apple) og OneDrive (Microsoft) tilbyr det samme. Hvilken tjeneste som er best for deg avhenger nok litt av hvilket OS du bruker, hvor mye plass du trenger, og nøyaktig hva du tenker å bruke det til. Uansett hva du velger er det iallefall uendelig mye lettere å holde styr på alt på den måten enn om du driver og flytter frem og tilbake manuelt.

Men, om du absolutt vil det: Kobler du en Android-telefon til en PC (uavhengig av OS) vil den dukke opp som en masselagringsenhet (tilsvarende en USB-minnepinne), og du kan flytte ting frem og tilbake så mye du vil. Det er stort sett bare iPhones som trenger spesialprogramvare for dette, selv om det også tilbys for Android. Når det gjelder Bluetooth har jeg ikke så mye praktisk erfaring selv, siden jeg synes det er litt for tregt og upålitelig til filoverføring, men skulle iallefall tro det funker greit nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde Iphone 5 som ble ødelagt, hadde Somy i 3 mnd før jeg solgte den å kjøpte iphone 5s. Av den enkle grunn at det var små ting som irriterte meg. Er generelt opptatt av telefoner. Bøant annet så måtte jeg laste ned egen app for at skjermeb skulle lyse når jeg fikk melding, jeg fikk heller ikke noe tegn på selve skjermen kun oppe i hjørnet hvor de viste et meldingsikon. Litt også hvordan tastaturet var, men d var nok vanesak da. Dette er små ting, men plaget meg allikevell :) fordelen me sony (sony xperia z1 comapct, som jeg hadde) var jo at det var kjempe bra kamera i den.

Anonymous poster hash: f656e...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en snart fire år gammel iPhone 4 og er veldig fornøyd. Nå er den nettopp blitt litt ødelagt så skal straks kjøpe meg ny og da blir det iPhone 6. Har brukt telefonen i regnvær, mistet den i snø, og hatt den utallige ganger på badet mens jeg dusjer etc og den har jo holdt nå i fire år snart, syns ikke det er så ille. iPhone 5S og 5C har like bra kamera, og det er en del bedre enn det på 4S. Forøvrig så ville jeg nok ikke valgt iPhone pga batterilevetid, for det tror jeg ikke er av de beste. Jeg må i hvert fall lade en gang i døgnet. Til gjengjeld så synes jeg ikke at batteriet har blitt dårligere på disse fire årene da.

Anonymous poster hash: 911da...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle må lades en gang i døgnet om du bruker dem litt. Hvilke du vil slippe unna med sjeldnere lading, kjøp en dumfon. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg faktisk kjøpt en iphone. Er man vant til apple's enke navigering og programløsning blir brått android komplisert og vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skjønner jeg bare ikke. Hvordan i all verden er Android komplisert og vanskelig? Hva, rent konkret er det du tror trådstarter vil slite med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der skjønner jeg bare ikke. Hvordan i all verden er Android komplisert og vanskelig? Hva, rent konkret er det du tror trådstarter vil slite med?

Tungvint synes jeg det er.

Anonymous poster hash: a7877...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Sony-telefonen og holder meg til iPhone. Aner ikke hvordan iPhone 6 er, men jeg ville sjekket batteritiden. Mine to siste iPhones har hatt relativt kort batteritid. På hektiske dager har jeg gjerne ladet den 2 ganger. De siste 20% har gjerne for vane å forsvinne på få minutter når den er i bruk (iPhone 5).

Ellers er jeg storfornøyd.



Anonymous poster hash: 236c5...72b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iPhone 4 før, den hadde jeg i 4 år og var veldig fornøyd med den. Så kjøpte jeg ny telefon i vår, da kjøpte jeg sony xperia z1 compact, men den er jeg virkelig ikke fornøyd med! Jeg ville da ha en telefon som ikke var for stor, og leste på tester på nettet, den hadde fått 6'er og alle virket fornøyd med den. Jeg har egentlig ikke likt den i det hele tatt. Kameraet klikker ganske ofte, da når jeg skal åpne det bare avslutter det uten videre og jeg må ofte prøve 2-3 ganger,Noen ganger har den tat bildet, så får jeg beskjed om at den avsluttet og da er bildet slettet. den blir veldig fort ripete på baksiden uten beskyttelse, den har fryst så ingenting funker og den har slått seg av helt uten videre flere ganger. Og det er kun på 4 måneder.

Så neste gang jeg skal ha ny telefon blir det nok iphone! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er kjempefornøyd med min Sony xperia z1 compact, utrolig bra kamera, og veldig god batteritid! Jeg bruker ikke telefonen så mye da, og lader oftest hver 2.-3. natt fordi den har smarte batteribesparende funksjoner. Den ble også kåret til å være bedre enn den nyeste iPhonen da den kom ut. Men det er nok enklere for deg med iPhone for kommunikasjon mellom enhetene da... Du må vel bare vurdere batteritid, vann-/støtsikkerhet kontra kommunikasjon, hva er viktigst? Jeg tror ikke et deksel vil gjøre en Iphone like støt/vannsikker som en xperia, skjermen har vel uansett lettere for å knuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skjønner jeg bare ikke. Hvordan i all verden er Android komplisert og vanskelig? Hva, rent konkret er det du tror trådstarter vil slite med?

Jeg sier ikke at i den grad at android er komplisert og vanskelig, men alle vet at android er for de som vil ha en telefon man kan bruke, som kan modifiseres, utforskes og brukes, mens iphone er en telefonen, intetn mer intet mindre. Folk som er vant til mac og iphone, og kjøper pc og android klager i de fleste tilfeller over vanskelige valg, for mye valgmuligheter.

Syntes egentlig denne oppsumerer det ganke godt :)

10550836_10152723154076840_5113970447631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

De aller fleste mobiler må lades daglig, men jeg opplever at folk med iphone lader enheten mye oftere enn f.eks sony og samsung enheter.

Jeg er android bruker, og kan ikke fatte og begripe hvorfor folk sier iphone er lettere å bruke/ forstå. Jeg har enda ikke greid å bruke en iphone uten hjelp fra eieren..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...