Gå til innhold

Jeg har blitt lurt på nettet, av en såkalt catfish.


Boblee

Anbefalte innlegg

(Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så det ble her!)

Hei!

Som overskriften sier så har jeg blitt lurt av en på nettet. Jeg er i alle fall 99% sikker på det.For å gjøre en rimelig lang historie kort, så møtte jeg denne personen på chat.no, og snakket videre på MSN og skype etter det. Det har fra starten av kun vært hyggelig og vanlige samtaler, og heldigvis ikke noe seksuelt, hverken i snakk eller bilder.

Vi snakket fra Oktober til Desember, da vi skulle møtes første gangen. Dette gikk ikke, og det er første gang jeg begynte å stusse og tenke at kanskje det var noe ugler i mosen. Jeg fortalte han dette, at jeg var usikker på om han fantes og ville ha bevis, og fikk jo både bilder og filmer i fleng. Jeg stolte ikke helt på han, men valgte fortsatt å snakke med han videre, mye bare for at jeg ville vente på at jeg kunne ta han på noe slik at han måtte innrømme hvem han egentlig var. Jeg snakket med han og "holdt ut" i et år etter dette, og nå nyttår skrev jeg til han at jeg ikke orket å holde den samme kontakten. Så etter nyttår har det vært bare en og annen mail. Jeg har aldri klart å ta han på noe enda, og han har alltid en forklaring om jeg spør om noe jeg stusser på. (Selv om jeg alltid hadde i bakhodet at dette kunne være tull, så føles alt fortsatt ekte og i perioder er man revet med og tror fullt og helt på alt, dessverre!)

Grunner for at jeg er veldig sikker på at jeg har blitt lurt:

- Han har ikke facebook, men om man søker med mailadressen kommer det opp et amerikansk navn

- Det finnes INGENTING om man googler hverken han, eller navn på familiemedlemmer

- Det har alltid vært noe i veien eller skjedd noe som har gjort at vi ikke kunne møtes

- Han hadde telefon, og spurte i starten om vi skulle ringes, men jeg ville ikke, synes det ble for mye. (Jeg angrer idag, siden han mista telefonen i november 2012 og har hatt telefon siden det)

- Han ville aldri vise seg på web kamera, det ble for ubehagelig/unaturlig.

- Har aldri villet sagt noen adresse

- Han bruker et nick på mailen/skype, så jeg har aldri sett det navnet han har oppgitt noe annet sted enn at han har sagt det.

- Han har et yrke der man er nødt til å ha en god data, men har samtidig ikke en data med et web kamera som fungerer

Hvorfor har jeg holdt ut og orket han så lenge, på tross av alt dette?

- Man blir dum og blind når man utrolig nok blir så glad i noen, når man blir så godt kjent og lever på det pittelille håpet om at dette er ekte

- Han snakket med meg om at jeg ikke stolte på han og sendte meg haugevis av bilder i forskjellige settinger. Barnehagebilder fra han var liten, gamle bilder av han, nye, bilder fra når han har vært på ferie og "skal på utkledningsfest i kveld, utkledt som pirat!" - og kommet hjem med et bilde av seg selv slik.

- Har fått masse lydklipp/sanger han har spilt inn, og filmer der han spiller og synger osv, og alle bildene og lydklippene og filmene er av samme gutten.

- Lenge har jeg ikke villet innse hvor dum jeg har vært og vil ikke helt innrømme det for meg selv, da dette føles helt forferdelig og grusomt flaut.

Nå sitter jeg her da, og har endelig innsett og turt og innrømme helt for meg sel at dette har ikke vært ekte, og det føles som sagt forferdelig. Jeg føler meg dum og flau, og det ødelegger meg at jeg ikke ANER hvem det er jeg egentlig har snakket med i så mange måneder. Hvem er det som vet så sykt mye om meg, hvem har alle bildene jeg har sendt? Alle sangene jeg selv har spilt og sunget? Jeg er evig takknemlig for at jeg aldri har sendt noe nakenbilder eller lignende, men uansett, det er ikke noe fint å vite at en person sitter der ute og vet alt om meg, mens jeg ikke vet noen verdens ting om han. (Eller hun, hvem vet!). Det føles ut som om jeg blir gal av og ikke vite, og jo mer jeg googler eller søker, jo verre blir det, siden jeg ikke finner noen ting. I tillegg så tenker jeg på denne gutten på bildene, hvem er egentlig han? Og vet han at hans bilder, videoer og musikk blir brukt til slikt lureri?

Det jeg egentlig lurer på, er om noen har opplevd noe av det samme, og hvordan er deres historie? Hvordan kommer man seg videre og klarer å gi slipp på dette? Og selvfølgelig, om noen har noen tips til hvordan jeg kan finne ut hvem denne personen er, så er det høyt ønskelig.

Takk for at du orka og lese, og jeg håper det ikke blir så veldig mange svar fra de som vil påpeke hvor ufattelig dum jeg har vært som har fortsatt å snakke med han og trodd på han etter alt, for det er jeg fullt klar over, og det er utrolig sårt!

- Boblee :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sendt penger til denne personen i tillegg kanskje?



Anonymous poster hash: 71d5c...da1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sendt penger til denne personen i tillegg kanskje?

Anonymous poster hash: 71d5c...da1

Nei, selvfølgelig ikke. Han har aldri krevd noe som helst, og aldri vært annet enn hyggelig. Jeg har heller ikke oppgitt noe slik sensitiv informasjon, som kontonummer eller lignende, heller ikke adressen min. Jeg høres kanskje dum og ufornuftig ut, men det får være grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk blitt lurt, men det varte ikke så lenge som ditt "forhold".

Men du skriver i det minste ikke noe om at du har blitt lurt for annet enn eventuelle følelser :)

Men var det aldri noe som skurret? Meninger som plutselig endret seg eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk blitt lurt, men det varte ikke så lenge som ditt "forhold".

Men du skriver i det minste ikke noe om at du har blitt lurt for annet enn eventuelle følelser :)

Men var det aldri noe som skurret? Meninger som plutselig endret seg eller noe sånt?

Okei! Nei, det er sant, jeg har ikke blitt tatt fra annet enn tid og følelser, så det er jo forsåvidt ikke verre enn det. (Men det føles jammen ille nok!).

Jeg prøvde jo alltid å ta han på noe, og ventet på at han skulle drite seg ut, men det kom aldri noe vesentlig. Sett bort fra alle grunnene jeg har skrevet på hvorfor jeg har blitt lurt, så har alle historiene hans vært troverdige, og aldri noe drama eller over the top. Han har kunnet fortelle historier som han ikke husker han fortalte for måneder eller et år siden, og de har vært de samme og ikke noe som skurrer slik. Han har aldri bommet på navn når han snakker om venner eller familie, eller steder osv. Så har aldri kunnet tatt han på at han lyver på noe slikt heller. Han har og alltid fortalt hvor han har jobbet og gått skole. Så jeg har tenkt på om det hadde vært mulig å ringe en av skolene eller jobbene, for å høre om en person med det navnet jobber/har gått skole der. Men jeg har ikke fått meg til å gjøre det, vet ikke helt hva jeg skal si for at det skal bli en naturlig samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, TS! Men hvis han ikke har prøvd å få verken nakenbilder eller penger av deg, da er han i så fall en skikkelig dårlig svindler?

Enig i at det skurrer, men lurer litt på hvorfor.

Kanskje han er hemmelig agent :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har ikke vært like redd som deg da?



Anonymous poster hash: c036c...55c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han "mistet" telefonen i 2012? Ingen i full jobb går uten telefon i halvannet år.

Er nok defintivt en catfish, ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff typen min på en chatteside. Vi hadde aldri sett hverandre på webkamera før vi møttes, har bare snakka og sett video osv. :)



Anonymous poster hash: a1bdf...a61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, TS! Men hvis han ikke har prøvd å få verken nakenbilder eller penger av deg, da er han i så fall en skikkelig dårlig svindler?

Enig i at det skurrer, men lurer litt på hvorfor.

Kanskje han er hemmelig agent :fnise:

Noen gjør det bare for selskapens skyld, noen å snakke med, kan hende han har vanvittig dårlig selvtillit, så han har "gitt" seg en ny personlighet med spennende hobbier og jobb så folk gidder å snakke med han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, TS! Men hvis han ikke har prøvd å få verken nakenbilder eller penger av deg, da er han i så fall en skikkelig dårlig svindler?

Enig i at det skurrer, men lurer litt på hvorfor.

Kanskje han er hemmelig agent :fnise:

Ja, jeg tror kanskje ikke han er en svindler, men kanskje en person som ikke tørr å være seg selv og bare lever gjennom en person han har funnet på, ellernoe? Jeg vet ikke, men det er jo absolutt noe som skurrer! Takk for svar, forresten!:-)

Er han norsk? Finnes han ikke i skattelistene?

Han er norsk, og vet utrolig mye lokalt om den byen han sier han kommer fra, så jeg føler det må stemme. Han er og lommekjent i en utenlandsk by, så det at han har bodd der tror jeg og kan stemme. Men han finnes ikke i skattelistene eller noen ting nei, kommer ingenting fornuftig om man søker på navnet hans på Google i det hele tatt.

Han har ikke vært like redd som deg da?

Anonymous poster hash: c036c...55c

Jeg tenkte slik i starten, men når det ble så mye og det ble den ene unnskyldningen etter den andre for hvorfor vi ikke kunne møtes, så ble det litt i overkant.

Har du prøvd google image search?

Jeg har prøvd det! Med nesten alle bildene jeg har av han, men jeg synes ikke det er så bra jeg? Kanskje jeg ikke helt får det til, men det kommer jo bare opp masse random bilder, som ikke er i nærheten. Jeg prøvde til og med og google et bilde av meg selv, og skrev navnet mitt ved siden av, for å se om de fant det, for det vet jeg jo ligger på facebook. Men de fant det ikke! Så jeg har prøvd, uten hell!

Han "mistet" telefonen i 2012? Ingen i full jobb går uten telefon i halvannet år.

Er nok defintivt en catfish, ja.

Jaa, det at han mistet telefonen, (i vann og derfor ødela den), er jo forsåvidt greit. Problemet og det som gjør at det skurrer, er jo at han ikke skaffer seg ny på over et år. Lovnader om at han skal det eller at han ser på det, såklart, men det skjer aldri. Ei heller vil han låne en telefon av noen. Så ja, det er jo en av mange grunner for at det nok er en catfish, dessverre.

Jeg traff typen min på en chatteside. Vi hadde aldri sett hverandre på webkamera før vi møttes, har bare snakka og sett video osv. :)

Anonymous poster hash: a1bdf...a61

Såå koselig! Ja, det er nok ikke alle som driver med lureri! Jeg skulle gjort masse for at det endte slik og var ekte dette og, det hadde vært et hyggeligere alternativ. :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kontakten den personen som kommer opp når du søker på emailen hans, selv om han er amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare konfrontere han litt? Be han finne en avisartikkel om seg selv eller noe sånt? Han må jo forstå at du tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på bildenavnet på bildene han sender deg. Altså det som står foran .jpg for eksempel. Da finner du kanskje ut hvor han har bildene fra.

Søk på navnet hans i alle norske aviser - buyandread.no (du kan søke, selv om du ikke får åpnet treffene uten å betale)

Eneste grunnen, som regel, til at man ikke står i skattelistene er at man er registrert som "uten fast bopel" i folkeregisteret.

Har du søkt opp navnet hans i telefonkatalogen? Er vel ingen grunn til at han skal ha hemmelig nr og han har kanskje ikke sagt opp abonnementet.

Men hvis du ikke får treff på noen i familien en gang.... Det skal godt gjøres å skjules så godt på nettet når man er norsk....

Anonymous poster hash: 61b6a...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville kontakten den personen som kommer opp når du søker på emailen hans, selv om han er amerikansk.

Ja, det går jo. Det er ingen bilder eller noe som helst info, alt er skjult, det er bare navnet da. Men det går jo an å se! Kanskje jeg må gjøre det. Tusen takk!

Hvorfor ikke bare konfrontere han litt? Be han finne en avisartikkel om seg selv eller noe sånt? Han må jo forstå at du tviler.

Jeg har gjort det flere ganger før, sagt at jeg er i tvil, men han blir sint og sier at han ikke skjønner hvorfor siden han sender flere filmer og bilder osv, og når jeg fortsetter og ber om mer, som feks å se han på web kamera, eller noe som en avisartikkel som du sier, så blir han sint og sier at han ikke orker å bruke energi på noen som ikke tror at han er ekte og spiller på samvittiheten min siden han forteller hvor sårende det er osv. Han er jæææævlig god til å argumentere for seg, og få meg til å være den som sitter igjen og blir den som er dum, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på bildenavnet på bildene han sender deg. Altså det som står foran .jpg for eksempel. Da finner du kanskje ut hvor han har bildene fra.

Søk på navnet hans i alle norske aviser - buyandread.no (du kan søke, selv om du ikke får åpnet treffene uten å betale)

Eneste grunnen, som regel, til at man ikke står i skattelistene er at man er registrert som "uten fast bopel" i folkeregisteret.

Har du søkt opp navnet hans i telefonkatalogen? Er vel ingen grunn til at han skal ha hemmelig nr og han har kanskje ikke sagt opp abonnementet.

Men hvis du ikke får treff på noen i familien en gang.... Det skal godt gjøres å skjules så godt på nettet når man er norsk....

Anonymous poster hash: 61b6a...a14

Tusen takk for tips! Dette skal jeg gjøre. Jeg får jo masse nummer og adresser på foreldrene, siden de heter noe som liksågodt kunne vært Ola og Kari Nordmann. Men ingen passer helt uansett! Jeg får håpe jeg finner noe på bildene, det var lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Dette skal jeg gjøre. Jeg får jo masse nummer og adresser på foreldrene, siden de heter noe som liksågodt kunne vært Ola og Kari Nordmann. Men ingen passer helt uansett! Jeg får håpe jeg finner noe på bildene, det var lurt!

Heter han noe på H? Og er godt voksen med barn..?

Anonymous poster hash: 4163c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Dette skal jeg gjøre. Jeg får jo masse nummer og adresser på foreldrene, siden de heter noe som liksågodt kunne vært Ola og Kari Nordmann. Men ingen passer helt uansett! Jeg får håpe jeg finner noe på bildene, det var lurt!

Prøv images.google.com. Der kan du bruke "reverse image search" som gjør at du kan laste opp et bilde eller lime in adressen, og så søker Google etter bilder som ligner.

Bare trykk på kameraikonet til høyre i søkefeltet på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...