Gå til innhold

Vil bli tannlege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst til å bli tannlege. Jeg valgte (desverre) de samfunnsfaglige fagene på VGS, så mangler realfagene. Har nå et snitt på 4,5. Tar jeg opp realfagene som er nødvendig for å bli tannlege til neste år, og klarer å få 5 i de vil snittet mitt være ca. likt.

Lurer på - Når jeg tar opp realfagene, vil da alle de "samfunnsfaglige" fagene slettes fra vitnemålet mitt, for å så erstattes med realfagskarakterene?

Hvis jeg går ut i fra at snittet mitt er 4,5 - og jeg har 2 poeng fra høyere utdanning, i tillegg til 8 alderspoeng, og 2 realfagspoeng, vil poengsummen min være 5,5. Det vil si at jeg søker meg inn på odontologi med 55 poeng, i Tromsø, med nord-norge kvota.

Men jeg klarer ikke helt å finne ut hvilke poenggrenser som var i fjord. Søker på samordna opptak, og ser på UiT sine poenggrenser (i Tromsø).

Supp. ord. - 63,8

NN. - 59,1

NNF - 48,4

ORDF - 54,3

HOVEDORD. - 64.6

NN. - 59.8

NNF - 49,6

Vet at jeg søker i ordinærkvota (for alle søkere), og nordnorgekvota. Men hvilke av disse er det som teller, da det står flere snitt for nordnorgekvota? Og hvorfor har ORDF lavere poengsum enn NN? Trodde NN-kvota skulle være en fordel? Og søker jeg i ORDF? Jeg har som sagt andregangsvitnemål. Da er det jo håp for meg, etter mine beregninger!



Anonymous poster hash: 7123f...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ORDF er for ordinære søkere med førstegangsvitnemål - og du ser at den er høyere enn NNF, som er førstegangsvitnemålskvoten for Nord-Norge-søkere.

Du må heller sammenligne NN med HOVEDORD, da ser du at Nord-Norge-kvoten har ganske mye lavere poenggrense enn ordinærkvoten. Med 55 poeng inkludert alderspoeng o.l. kommer du ikke inn.



Anonymous poster hash: 1393b...a6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok sikte på minst 60 poeng, helst litt mer for å komme inn. Før kunne du erstatte samfunnsfagene med realfagene.

Husk ekstrapoeng i tillegg til karakterer. Regner med du har i hvertfall 2 alderspoeng innen du starter? Noe folkehøgskole eller høyere utdanning? Pluss realfagene da. Der bør du satse på alle 4 poengene.

Anonymous poster hash: 34bcb...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59,8 for å komme inn i vår for ordinært vitnemål i NN-kvote. Du bør satse over 60 poeng, slik som andre skriver.

Når det gjelder overflødige fag fra samfunnsfaglig retning vil disse ikke bli regnet med dersom det er ugunstig for snittet ditt.

Du må nok sikte på minst 60 poeng, helst litt mer for å komme inn. Før kunne du erstatte samfunnsfagene med realfagene.

Husk ekstrapoeng i tillegg til karakterer. Regner med du har i hvertfall 2 alderspoeng innen du starter? Noe folkehøgskole eller høyere utdanning? Pluss realfagene da. Der bør du satse på alle 4 poengene.

Anonymous poster hash: 34bcb...ce9

Hun skriver jo at hun har alle poengene.

"Hvis jeg går ut i fra at snittet mitt er 4,5 - og jeg har 2 poeng fra høyere utdanning, i tillegg til 8 alderspoeng, og 2 realfagspoeng, vil poengsummen min være 5,5."

Hun MÅ ta opp fag for å komme inn.



Anonymous poster hash: fa499...169
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59,8 for å komme inn i vår for ordinært vitnemål i NN-kvote. Du bør satse over 60 poeng, slik som andre skriver.

Når det gjelder overflødige fag fra samfunnsfaglig retning vil disse ikke bli regnet med dersom det er ugunstig for snittet ditt.

Hun skriver jo at hun har alle poengene.

"Hvis jeg går ut i fra at snittet mitt er 4,5 - og jeg har 2 poeng fra høyere utdanning, i tillegg til 8 alderspoeng, og 2 realfagspoeng, vil poengsummen min være 5,5."

Hun MÅ ta opp fag for å komme inn.

Anonymous poster hash: fa499...169

Skrev visst litt feil.

I din kvote: 59,8 for å komme inn i hovedopptaket. 51,1 for supplerende opptak (i tillegg har jo også et par stk kommet inn fra venteliste). Du bør uansett kun se på grensen for hovedopptaket. Sånn sett er du mer sikker på at du kommer inn.

Anonymous poster hash: fa499...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev visst litt feil.

I din kvote: 59,8 for å komme inn i hovedopptaket. 51,1 for supplerende opptak (i tillegg har jo også et par stk kommet inn fra venteliste). Du bør uansett kun se på grensen for hovedopptaket. Sånn sett er du mer sikker på at du kommer inn.

Anonymous poster hash: fa499...169

NN er jo 59,8 i ordinær og 59,1 supplerende.

Jeg fikk ikke med meg at hun skrev hun hadde alle poengene. Med full alder, høyere utdanning og realfag blir det 14 poeng. Da trenger hun faktisk bare et snitt på 4,6 med realfagene. Ingen umulig oppgave.

Edit: ser ts bare legger opp til 2 realfagspoeng. Da må ta ha 4, 8 i snitt. Men to realfagspoeng er vel da r1, fy1 og kj1+2. Det er for få dag til å fjerne samfunnsfagene. Det må vel være to fordypningsfag.

Endret av listefyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jasså? Så du er en sadist og liker å plage folk? Og nå ønsker du å få betalt for gleden å få se folk vri seg i smerte?



Anonymous poster hash: 396fb...ce2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NN er jo 59,8 i ordinær og 59,1 supplerende.

Jeg fikk ikke med meg at hun skrev hun hadde alle poengene. Med full alder, høyere utdanning og realfag blir det 14 poeng. Da trenger hun faktisk bare et snitt på 4,6 med realfagene. Ingen umulig oppgave.

Edit: ser ts bare legger opp til 2 realfagspoeng. Da må ta ha 4, 8 i snitt. Men to realfagspoeng er vel da r1, fy1 og kj1+2. Det er for få dag til å fjerne samfunnsfagene. Det må vel være to fordypningsfag.

Ja, mente 59,1.

For poengene og fordypningen sin skyld bør hun ta S1+S2 i stedet for R1.

Anonymous poster hash: fa499...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Så du er en sadist og liker å plage folk? Og nå ønsker du å få betalt for gleden å få se folk vri seg i smerte?

Anonymous poster hash: 396fb...ce2

Tannhelse er ekstremt viktig og noe som så mange plages av. Flott at noen har lyst til å bli tannlege. Tannlegeskrekk har gjerne en psykisk sammenheng. Det er da ikke så fysisk ubehagelig. Nå får man jo bedøvelse.

Anonymous poster hash: fa499...169

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Hva er supplerende opptak? Hva er det absolutt laveste snittet noen med andregangsvitnemål har kommet inn med (i 2014)? Jeg har som sagt 4,5 i snitt, men flere av 5'erne mine kommer fra de samfunnsfaglige fagene. Vil disse karalterene "bli igjen" dersom det er bra for snittet mitt altså? Og hvis jeg må ta opp fag for å få ca 3-4 studiepoeng ekstra, er ikke dette egentlig ekstremt mye? Tar jeg opp et fag og får en karakter høyere, vil jo dette ikke utgjøre mye for snittet mitt, da den karakteren fordeles på et gjennomsnitt av mange(!) karakterer..

Anonymous poster hash: 7123f...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar realfag får du jo også realfagspoeng. :)



Anonymous poster hash: 31384...0f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggrenser ved opptaket høsten 2013:
64.1 (ordinærvitnemål), 53.6 (førstegangsvitnemål).
Nordnorsk kvote: 60 (ordinærvitnemål), 51.1 (førstegangsvitnemål).
Samisk kvote: poenggrense oppgis ikke.

Jeg kom inn på samisk kvote med 4,9 i snitt. Om du har samiske aner så kan du komme inn på det. Ellers så må du neste ta opp fag.



Anonymous poster hash: daf3c...b72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har veldig lyst til å bli tannlege. Jeg valgte (desverre) de samfunnsfaglige fagene på VGS, så mangler realfagene. Har nå et snitt på 4,5. Tar jeg opp realfagene som er nødvendig for å bli tannlege til neste år, og klarer å få 5 i de vil snittet mitt være ca. likt.

Lurer på - Når jeg tar opp realfagene, vil da alle de "samfunnsfaglige" fagene slettes fra vitnemålet mitt, for å så erstattes med realfagskarakterene?

Hvis jeg går ut i fra at snittet mitt er 4,5 - og jeg har 2 poeng fra høyere utdanning, i tillegg til 8 alderspoeng, og 2 realfagspoeng, vil poengsummen min være 5,5. Det vil si at jeg søker meg inn på odontologi med 55 poeng, i Tromsø, med nord-norge kvota.

Men jeg klarer ikke helt å finne ut hvilke poenggrenser som var i fjord. Søker på samordna opptak, og ser på UiT sine poenggrenser (i Tromsø).

Supp. ord. - 63,8

NN. - 59,1

NNF - 48,4

ORDF - 54,3

HOVEDORD. - 64.6

NN. - 59.8

NNF - 49,6

Vet at jeg søker i ordinærkvota (for alle søkere), og nordnorgekvota. Men hvilke av disse er det som teller, da det står flere snitt for nordnorgekvota? Og hvorfor har ORDF lavere poengsum enn NN? Trodde NN-kvota skulle være en fordel? Og søker jeg i ORDF? Jeg har som sagt andregangsvitnemål. Da er det jo håp for meg, etter mine beregninger!

Anonymous poster hash: 7123f...c4f

Jeg lurer egentlig mest påhvilke karakterer tannlegen fikk i sløyd, og synes det er helt forferderlig at dette, som sier noe om fingerferdighet, ikke vektlegges fire ganger så høyt som de andre karakterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer egentlig mest påhvilke karakterer tannlegen fikk i sløyd, og synes det er helt forferderlig at dette, som sier noe om fingerferdighet, ikke vektlegges fire ganger så høyt som de andre karakterene.

Å kunne hanskes med store trestykker er ikke det samme som å kunne anatomien og funksjonen til en kjeve. Glemt at det er mye teorikunnskaper som skal til for en tannlege? Eller var du ironisk...

Karakter i sløyd får man uansett bare på ungdomsskolen. :P :P Muligens ikke der engang.

Anonymous poster hash: 31384...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig mest påhvilke karakterer tannlegen fikk i sløyd, og synes det er helt forferderlig at dette, som sier noe om fingerferdighet, ikke vektlegges fire ganger så høyt som de andre karakterene.

Jeg håper du er ironisk.

Anonymous poster hash: fa499...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er ironisk.

Anonymous poster hash: fa499...169

Absolutt ikke. En presis og sikker hånd, samt godt syn og nøyaktighet er fellesnevnere for sløyd og

de beste tannlegene. Tannlegearbeid er rett og slett finsløyd.

I de andre fagene holder det med en firer.

En som har sekser i sløyd og firer i alle andre fag er bedre skikket til å borre i tenner enn en som har firer i sløyd og sekser i alle andre fag.

Scorer du topp teoretisk, men ikke praktisk, så bør du gå for teoretisk karriere, i stedet for finmotorikkhåndverk.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Absolutt ikke. En presis og sikker hånd, samt godt syn og nøyaktighet er fellesnevnere for sløydener og

de beste tannlegene. Tannlegearbeid er rett og slett finsløyd.

I de andre fagene holder det med en firer.

En som har sekser i sløyd og firer i alle andre fag er bedre skikket til å borre i tenner enn en som har firer i sløyd og sekser i alle andre fag.

Scorer du topp teoretisk, men ikke praktisk, så bør du gå for teoretisk karriere, i stedet for finmotorikkhåndverk.

Du MÅ da være ironisk.

Sløyd og fin-håndverk er ikke det samme (du kan heller sammenligne det med brodering eller tegning!), pluss at håndverk kun er en bitteliten del av det å være tannlege.

Man må også lese masse anatomi, kunne røntgen veldig godt, kunne anestesi, os.v.

Anonymous poster hash: 31384...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. En presis og sikker hånd, samt godt syn og nøyaktighet er fellesnevnere for sløydener og

de beste tannlegene. Tannlegearbeid er rett og slett finsløyd.

I de andre fagene holder det med en firer.

En som har sekser i sløyd og firer i alle andre fag er bedre skikket til å borre i tenner enn en som har firer i sløyd og sekser i alle andre fag.

Scorer du topp teoretisk, men ikke praktisk, så bør du gå for teoretisk karriere, i stedet for finmotorikkhåndverk.

Jeg aner ikke om du er seriøs eller ironisk. Men jeg har erfart at mannlige tannleger er "mykere", mer forsiktige enn kvinnelige tannleger er. Min teori er at det er fordi menn er mer klare over styrken de har i hendene sine i mens kvinner kan være litt hardhendte uten å være klare over det fordi en ikke alltid er like klar over hvor sterk en faktisk er.

Anonymous poster hash: 396fb...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. En presis og sikker hånd, samt godt syn og nøyaktighet er fellesnevnere for sløydener og

de beste tannlegene. Tannlegearbeid er rett og slett finsløyd.

I de andre fagene holder det med en firer.

En som har sekser i sløyd og firer i alle andre fag er bedre skikket til å borre i tenner enn en som har firer i sløyd og sekser i alle andre fag.

Scorer du topp teoretisk, men ikke praktisk, så bør du gå for teoretisk karriere, i stedet for finmotorikkhåndverk.

Selve håndverket er kun en del av det å være tannlege. Helt latterlig at du sammenligner dette med SLØYD. Det kreves ingen praktiske ferdigheter for å komme inn på odontologi, nettopp på grunn av at alt du trenger å kunne lærer du gjennom studiet. Nettopp det samme gjelder for medisin. Kirurgi er blant annet også et håndverk. Det er det teoretiske som danner grunnlag for det praktiske. Scorer du topp praktisk og ikke teoretisk er heller ikke tannlege noe for deg. Du må være god i begge. Det å være tannlege dreier seg ikke bare om å bore litt i tenner.

Jeg har for øvrig aldri hatt sløyd. Mulig på barneskolen. På ungdomsskolen hadde jeg kunst og håndverk, men var ikke i nærheten av noe sløyd. Kanskje dette sier hvor lite viktig det er. Jeg kan umulig ta deg seriøst. Enten så har du det litt morsomt her inne i tråden, eller så er du komplett uviten.

Anonymous poster hash: fa499...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ da være ironisk.

Sløyd og fin-håndverk er ikke det samme (du kan heller sammenligne det med brodering eller tegning!), pluss at håndverk kun er en bitteliten del av det å være tannlege.

Man må også lese masse anatomi, kunne røntgen veldig godt, kunne anestesi, os.v.

Anonymous poster hash: 31384...0f3

Røntgen er også håndverk.

Anatomi handler også om en fysisk finforståelse.

Det er mulig at man bør klare å score full pott i en del andre fag enn sløyd, eller kanskje 5, men det er irrelevant i mange fag. Min oppfattelse av karakterenes betydning er : 4- god forståelse, 5- full kontroll, 6-glitrende god. Kanskje man trenger femmer i engelsk og biologi og noe annet.

Jeg vil uansett foretrekke å ha en bormaskinfører i munnen min som har glitrende godt håndlag.

Karakterer forteller at en person har forutsetninger for og er flink til å lære. Har man fem i engelsk, så takler man det, og dette vil ikke bli noe problem eller flaskehals som hindrer læring av tannlegefaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...