Gå til innhold

Bacheloroppg. (sykepleie) om DIA 2 og lavkarbokost


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går siste året på sykepleien og skal snart begynne på bacheloroppgaven. Jeg har lyst til å skrive om hvordan et lavkarbokosthold kan bidra til å gjøre en pasient frisk fra sykdommen. Både diabetes og ernæring er relevant for sykepleiere, likevel er jeg redd for at jeg ikke klarer å sykepleierette oppgaven godt nok. Noen som har forslag til en god problemstilling eller andre element jeg kan dra inn i tillegg til de jeg har nevnt, slik at oppgaven blir enda mer sykepleierelevant? Gjør jeg det vanskelig for meg selv? Dersom noen mener at temaet ikke er tilstrekkelig relevant for sykepleien, vil jeg gjerne høre det også.

På forhånd takk!



Anonymous poster hash: 8c83a...c37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man spiser seg ikke "frisk" fra diabetes, begynn med grunnleggende sykdomslære. Spise seg bedre og mer velregulert for en del ja, men ikke frisk. Skremmende.



Anonymous poster hash: bf8cc...ccf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser seg ikke "frisk" fra diabetes, begynn med grunnleggende sykdomslære. Spise seg bedre og mer velregulert for en del ja, men ikke frisk. Skremmende.

Anonymous poster hash: bf8cc...ccf

Den kommentaren måtte jo selvsagt komme! Det du skriver var ikke spørsmålet mitt. Men for å svare på påstanden din er det flere diabetikere som har blitt frisk etter at de la om til et lavkarbokosthold. Det er i tillegg gjort mye spennende forskning på temaet og er svært aktuelt. Søk opp "diabetes type 2" og "lavkarbo", så kan du se selv :)

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en del av arbeidet med oppgaven? At man skal komme frem til en problemstilling gjennom faglig refleksjon og synsing, basert på det man hittil har lært og erfart ?

Fascinerer meg at man kan gå 3 år på en såkalt høyere utdanning og likevel være ute av stand til akademisk tenkning.



Anonymous poster hash: c5a44...538
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være veldig forsiktig med å bruke ordet frisk! Da må du heller vinkle det mot kostholdsveiledning, hva kan du som sykepleier bidra med etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en del av arbeidet med oppgaven? At man skal komme frem til en problemstilling gjennom faglig refleksjon og synsing, basert på det man hittil har lært og erfart ?

Fascinerer meg at man kan gå 3 år på en såkalt høyere utdanning og likevel være ute av stand til akademisk tenkning.

Anonymous poster hash: c5a44...538

Jo, det er en del av arbeidet og det er jeg selvsagt klar over. Hvordan kan du påstå at jeg er ute i stand til akademisk tenkning på bakgrunn av hovedinnlegget? Jeg spør bare om råd.

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal være veldig forsiktig med å bruke ordet frisk! Da må du heller vinkle det mot kostholdsveiledning, hva kan du som sykepleier bidra med etc.

Takk for konstruktiv tilbakemelding! Jeg kan vell komme med en påstand i stedet for en problemstilling, hvor jeg påstår at en blir frisk av lavkarbo, for deretter å problematisere og drøfte dette utfra forskningslitteratur. Er bare redd for at det ikke blir tilstrekkelig sykepleierettet.

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være forsiktig med å bruke ordet "frisk" fordi det ikke er medisinsk riktig når det kommer til diabetes, man kan ikke bli like frisk som de som ikke har diabetes men man kan leve et godt liv tilnærmet uten medisiner. Kostdoktorn har skrevet mye om dette temaet. (Jeg skal selv skrive bachelor i sykepleie dette skoleåret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være forsiktig med å bruke ordet "frisk" fordi det ikke er medisinsk riktig når det kommer til diabetes, man kan ikke bli like frisk som de som ikke har diabetes men man kan leve et godt liv tilnærmet uten medisiner. Kostdoktorn har skrevet mye om dette temaet. (Jeg skal selv skrive bachelor i sykepleie dette skoleåret.)

Ja, jeg formulerte meg vell litt feil. Jeg kunne brukt et annet ord enn "frisk".

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg formulerte meg vell litt feil. Jeg kunne brukt et annet ord enn "frisk".

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Jeg har hørt om pasienter med diabetes type 2 som har klart seg uten medisiner med lavkarbokosthold. Jeg syntes kosthold er uhyre spennende selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan vinkle det inn på hvor vanskelig det er i praksis for pasienter på sykehjem å spise lavkarbomat (eller egentlig grovkarbo) og hvilke konsekvenser dette har for helsen deres (og kunne dokumentere dette godt, så klart)? Dette kan jo fort bli et fint kvalitativt studie, og kanskje best om du ikke retter det mot eldre, demente som er vanskelige/i en etisk gråsone å intervjue.

Litt usikker på hvilken lavkarboretning du snakker om, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan vinkle det inn på hvor vanskelig det er i praksis for pasienter på sykehjem å spise lavkarbomat (eller egentlig grovkarbo) og hvilke konsekvenser dette har for helsen deres (og kunne dokumentere dette godt, så klart)? Dette kan jo fort bli et fint kvalitativt studie, og kanskje best om du ikke retter det mot eldre, demente som er vanskelige/i en etisk gråsone å intervjue.

Litt usikker på hvilken lavkarboretning du snakker om, da.

Tusen takk for innspill! Dette var så absolutt en spennende vinkling, som jeg ikke har tenkt på før. Det eneste er at det kan bli vanskelig å finne forskningslitteratur direkte knyttet til sykehjem og lavkarbokost. Siden jeg skal skrive et litteraturstudie, skal jeg ikke forske selv.

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for innspill! Dette var så absolutt en spennende vinkling, som jeg ikke har tenkt på før. Det eneste er at det kan bli vanskelig å finne forskningslitteratur direkte knyttet til sykehjem og lavkarbokost. Siden jeg skal skrive et litteraturstudie, skal jeg ikke forske selv.

Anonymous poster hash: 8c83a...c37

Ah. Skjønner. Ved noen studier kan man intervjue, ved andre ikke, så det var bare et skudd i blinde når eg foreslo det :) Vi kunne heller ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...