Gå til innhold

studiekompetanse eller 23/5 regelen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mangler karakter i et fag, for å få generell studiekompetanse, men kan uten denne søke høgskole med 23/5 regelen. Hva burde jeg gjøre, har studiekompetanse mye å si i arbeidslivet?

Anonymous poster hash: 4a153...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studiekompetanse og realfagskompetanse er for høyere utdanning, ikke hvilken jobb du får (bortsett fra at utdanning gir andre jobbmuligheter da).

Anonymous poster hash: e2813...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler karakter i et fag, for å få generell studiekompetanse, men kan uten denne søke høgskole med 23/5 regelen. Hva burde jeg gjøre, har studiekompetanse mye å si i arbeidslivet?

Anonymous poster hash: 4a153...5e9

Neppe noe å si. Jeg har ikke blitt spurt om VGS-karakterer i jobbsøking etter jeg ble ferdigstudert, og jeg kan virkelig ikke tenke meg at de ser negativt på det at du gikk inn i utdannelsen på realkompetanse når du manglet et eneste fag. Tror ikke det er verken positivt eller negativt. Jeg hadde aldri valgt å drøye oppstarten av høyere utdannelse for å komme inn på samme studiet på en annen måte enn jeg allerede hadde muligheten til. Det tviler jeg på at noen arbeidsgiver ville ment at var rimelig heller.

Anonymous poster hash: 09933...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å komme inn på høyere utdanning med generell studiekompetanse enn etter 23/5 regelen, fordi studiestedene selv bestemmer hvor mange/hvem de ønsker å ta inn.



Anonymous poster hash: aaa91...bb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får jo generell studiekompetanse med 23/5 regelen så lenge du tilfredstiller kravene. Altså at du har de 6 studiekompetansefagene, har vært i arbeid, utdanning, militæret eller omsorgsarbeid i 5 år til sammen og at du selvfølgelig er eller blir 23 år (eller eldre) i søknadsåret.

Hvis du tilfredstiller disse kravene er det kanskje enklest å søke på grunnlag av 23/5 regelen, men er du usikker på om du har de 5 årene du skal være sysselsatt med et eller annet ville jeg tatt det ene faget som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å komme inn på høyere utdanning med generell studiekompetanse enn etter 23/5 regelen, fordi studiestedene selv bestemmer hvor mange/hvem de ønsker å ta inn.

Anonymous poster hash: aaa91...bb3

Trodde de går utifra hvor mange poeng hver søker har? En som søker 23/5 kan vel ha flere poeng enn en som søker med vgs vitnemål?

Anonymous poster hash: 66f98...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de går utifra hvor mange poeng hver søker har? En som søker 23/5 kan vel ha flere poeng enn en som søker med vgs vitnemål?

Anonymous poster hash: 66f98...be6

Har jobbet med opptak til høyere utdanning, det er helt rett det du sier her!

Anonymous poster hash: 93ff3...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Jeg oppfyller alle krav, faget jeg mangler er kroppsøvning. Det trenger jeg ikke om jeg søker med 23/5 regelen. Da trur jeg at jeg søker med det, noen som har gjort det?



Anonymous poster hash: 4a153...5e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet inn på høyere utdanning med 23+5, der to av årene var omsorgsarbeid for barnet mitt. Ingen har nevnt noe på det i ettertid.



Anonymous poster hash: 3ea03...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre år vgs (hvor siste året ikke ble bestått pga kroppsøvning) og fire år fulltid jobb.

Må jeg regne ut poeng og alt selv, eller hvordan gjør jeg dette nå?

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal søke eller, da jeg egentlig er ganske avhengig av jobben min..



Anonymous poster hash: 4a153...5e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de går utifra hvor mange poeng hver søker har? En som søker 23/5 kan vel ha flere poeng enn en som søker med vgs vitnemål?

Anonymous poster hash: 66f98...be6

Jeg har også hørt det, og begrunnelsen var at studiestedet hadde et visst antall plasser for 23/5 regelen. Så hvis de har 10 plasser med 23/5 så må man konkurere mot de 10. Det samme gjaldt for de som søkte med realkompetanse, det er et visst antall plasser. Og at man kun konkurerer mot den samme gruppen. Men om det er sant vet jeg ikke.

Jeg kom inn med 23/5 regelen, var ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 47a05...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...