Gå til innhold

Medisin på Harvard?


boblevann

Anbefalte innlegg

Nå er jeg sikkert veldig brutal med deg, men du virker ikke "verdt" karaktersnittet ditt på 5,6.

Du virker lite reflektert, språket ditt er elendig og du fremstår som umoden.

Det er mulig jeg bommer kraftig, men jeg ville aldri hatt deg som noen fastlege med den personligheten.

Anonymous poster hash: 10f45...f4a

Herregud, godt du skriver som anonym, for nå driter du deg ut.

TS, slike kommentarer må du bare ignorere fullstendig. Disse dukker alltid opp i denne type tråder, uansett hvordan man skriver eller fremstår. Er nok bare en KG-bruker som liker å være kjip og spre rundt seg med grunnløse påstander.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sistnevnte ser du kanskje jeg har skrevet - men nå snakker vi om medisin. Om det er få søkere til et studie på et ivy league-universitet sier det seg selv at kravene blir lavere. Og din påstand om at en norsk 6er har høyere krav enn en A i det amerikanske skolesystemet? Du er isåfall den første som har kommet med denne påstanden :) Norske skoler er ikke videre kjent for å ha så strenge krav, nivået blant elevene er rekordlavt i vesten - noe som igjen gjør at langt flere får en 6er siden det norske karaktersystemet baserer seg i større grad på fordelingsnøkkel enn forhåndsdefinerte nivåer.

Det finnes flere prestisjeutdannelser enn medisin - Yale Law er ikke for de som ingen andre vil ha, og altså fullt mulig å komme inn på med et lavere snitt enn ren 6. Ingen norske skoler opererer med Gausskurver for karaktervurdering, da dette er mot forskriftene til opplæringsloven. Her har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 6c9b7...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikkert veldig brutal med deg, men du virker ikke "verdt" karaktersnittet ditt på 5,6.

Du virker lite reflektert, språket ditt er elendig og du fremstår som umoden.

Det er mulig jeg bommer kraftig, men jeg ville aldri hatt deg som noen fastlege med den personligheten.

Anonymous poster hash: 10f45...f4a

Hva kan du vite om personligheten min? :sjokkert: Selvsagt er jeg for umoden til å være fastlege, det er da minst 10 år til jeg er ferdig utdannet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Som noen nevnte, så startet jeg jo tråden fordi jeg ikke har peiling på Ivy league skoler. Så, takk for informasjon! Om noen flere har noe å komme med, så fyr løs :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikkert veldig brutal med deg, men du virker ikke "verdt" karaktersnittet ditt på 5,6.

Du virker lite reflektert, språket ditt er elendig og du fremstår som umoden.

Det er mulig jeg bommer kraftig, men jeg ville aldri hatt deg som noen fastlege med den personligheten.

Anonymous poster hash: 10f45...f4a

Herlighet, man skal lese mye rart før øra detter av. Du vet absolutt ingenting om TS' personlighet. Skjerp deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=886846&page=1&#entry15408640

Virker ikke som du vet så mye om medisinstudiet eller legeyrket i USA.

For det første er det ekstremt vanskelig for ikke-amerikanske statsborgere å komme inn på medisin i USA, dette grunnet lover og reguleringer som gjør at f.eks bare personer fra selve delstaten universitetet ligger i kan bli tatt opp (hvis du bare googler litt er det relativt enkelt å finne ut av).

For det andre, legeyrket og medisinstudiet er mye hardere og med mye mye mer konkurranse i USA enn det er i Norge. Jeg er selv nyutdannet lege i Norge og jobber her, men har nær familie som både bor og jobber i USA. Det er virkelig to ulike verdener.

Jeg foreslår at du velger et EU-land om du vil studere medisin i utlandet, du kan f.eks velge Tyskland eller Frankrike? Mindre dulling der enn i Norge hvis det er det du er ute etter.

Endret av annina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, sant nok. Men de har ikke greie på norske skoler heller, og de har ikke evnen til å finne ut når vi spør så... :(

Hehe, nei det er ofte manglende kunnskap hos slike rådgivere. Husker vi hadde en sånn gammel gris som foreslo enten lærer eller sykepleier til absolutt alle jentene på kullet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det ikke alltid at man så lett får autorisasjon til å jobbe her når man kommer tilbake, så det er jo greit å tenke på om man vil hjem igjen. Akkurat profesjonsutdanninger som medisin o.l. er litt spesielt, det er enklere med andre utdanninger.

Og du har jo heller ikke 'råd' til å jobbe i Norge med norsk lønn etter så mange dyre år på skole i USA...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,6 er selvsagt et bra snitt, men om du skal søke til utlandet så er det ikke noe som heter "realfagspoeng", men det tipper jeg du er klar over. Bare ikke tro at du kan lene deg på karakterene dine, for det er ikke sånn det fungererer (i alle fall ikke i USA). Da jeg gikk på privatskole i USA hadde jeg og utrolig mange andre på snittet mitt KUN A i absolutt alle fag, men det var bare grunnsteinen for mange av medelevene mine som ville inn på Ivy League skoler.

Anonymous poster hash: 29602...b21

Det er mye lettere å få en A i USA enn å få en 6er her da... Det er ikke noe 'A for efort' i Norge. Jeg har aldri hatt så gode karakterer som i USA... Som du selv sier 'du og utrolig mange andre' hadde A i snitt. Hvor mange i Norge kjenner du som har 6 i snitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å få en A i USA enn å få en 6er her da... Det er ikke noe 'A for efort' i Norge. Jeg har aldri hatt så gode karakterer som i USA... Som du selv sier 'du og utrolig mange andre' hadde A i snitt. Hvor mange i Norge kjenner du som har 6 i snitt?

Men du blir fort silt ut når du skal inn på høyere pretisje utdannng.

Anonymous poster hash: 287d2...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å få en A i USA enn å få en 6er her da... Det er ikke noe 'A for efort' i Norge. Jeg har aldri hatt så gode karakterer som i USA... Som du selv sier 'du og utrolig mange andre' hadde A i snitt. Hvor mange i Norge kjenner du som har 6 i snitt?

Men det er vel også forskjell på en A fra et middelmådig universitet i Alabama og en A på Harvard ?

Anonymous poster hash: 8c3de...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusentakk for detaljert svar! Er ikke enkelt dette her... Den testen hørtes skummel ut :(

Ja det hadde vært noe! Vet også at enkelte studier i Norge samarbeider med noe sånn at med-studenter kan reise til afrika og jobbe der som helsearbeider. kanskje dette også hadde vert noe! Får søke videre :-)

Tror du kan finne eksempel på tester online :)

Anonymous poster hash: e3149...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å få en A i USA enn å få en 6er her da... Det er ikke noe 'A for efort' i Norge. Jeg har aldri hatt så gode karakterer som i USA... Som du selv sier 'du og utrolig mange andre' hadde A i snitt. Hvor mange i Norge kjenner du som har 6 i snitt?

Det er sant! Mye lettere å få A i USA en i England også. Har venner som tok et semester på universitetet jeg går på og de fikk sjokk over hvilke karakterer vi fikk basert på kvaliteten på arbeidet. Hadde vi gått i USA hadde jeg vært topp student tydligvis. Noe som er rimelig bittert å vite... :P

Anonymous poster hash: e3149...3b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant! Mye lettere å få A i USA en i England også. Har venner som tok et semester på universitetet jeg går på og de fikk sjokk over hvilke karakterer vi fikk basert på kvaliteten på arbeidet. Hadde vi gått i USA hadde jeg vært topp student tydligvis. Noe som er rimelig bittert å vite... :P

Anonymous poster hash: e3149...3b0

Ja, og de som kommer på utveksling fra Norge til landet jeg bor i blir sjokkert over hvor mye de må jobbe for å få A her i forhold til hvor lett det er i Norge. Det skal MYE til. Nå er jo ikke universitetene i Norge akkurat på topplistene da, så det er jo ikke å forvente :)

Anonymous poster hash: fdc78...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Som noen nevnte, så startet jeg jo tråden fordi jeg ikke har peiling på Ivy league skoler. Så, takk for informasjon! Om noen flere har noe å komme med, så fyr løs :danse:

Hei, jeg vet det ikke er akkurat det du hadde tenkt, men hvis du vil oppleve Harvard - uten å forplikte deg til å være der i 8 år og opparbeide deg masse gjeld - så har de også sommerkurs. Det kan jo være verdt å vurdere, enten som et avbrekk etter vgs eller i en annen sommerferie.

Hvis du venter med å søke til du er ferdig med vgs, er opptaksprosessen mye enklere. De firer på opptakskravene (sommerkursene er en pengemaskin for Harvard), men kursholderne er fortsatt fantastiske og det stilles strenge krav til oppmøte og prestasjoner.

Du bor på campus og spiser i flotte Annenberg hall, har undervisning omtrent hver dag (+en hel del hjemmelekser), tilgang på alle fasiliteter som bibliotek, treningshall med svømmebasseng m.m. Hvis du tar to kurs får du 8 credits som tilsvarer 2/3 av et fullt semester.

Du må regne med å betale ca 11000USD, så det er en del penger, men da er også kost og losji inkludert.

Endret av alabaster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://universitas.no/nett/57004/i-dette-landet-er-over-40-prosent-av-karakterene-a

I dette landet er over 40 prosent av karakterene A

Innsamlet data fra over 200 amerikanske universiteter viser at 43 prosent av alle karakterer i 2008 var A-er . Tilsvarende tall samme år i Norge var 11 prosent.

2012-02-28 Hans J. Skjong

Kom du tilbake fra utveksling i USA og var strålende fornøyd med kun A-er og B-er i bagasjen? Du er dessverre ikke alene; nesten 80 prosent av alle bokstavkarakterer i USA i 2008 ved universitetene var A-er og B-er. Kun 37 prosent av norske karakterer ved høyskoler og universiteter samme år var de to beste karakterene, skriver The New York Times.



Anonymous poster hash: 8ac7c...5c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Jeg må, ærlig talt, si meg enig med de kvasseste kritikerne dine, TS. Så ubehjelpelig som du høres ut, og så lite informasjon som du tydeligvis har klart å tilegne deg på egen hånd, virker det helt merkelig at du skulle egne deg som student et sted der du skal "kastes ut i det" og ikke "dulles med".

Litt mer konstruktivt: sjekk nettsidene til ANSA, og ta det derfra. ANSA er organisasjonen for norske utenlandsstudenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel også forskjell på en A fra et middelmådig universitet i Alabama og en A på Harvard ?

Anonymous poster hash: 8c3de...749

Det er det selvfølgelig. Men A'en er lettere å få uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://universitas.no/nett/57004/i-dette-landet-er-over-40-prosent-av-karakterene-a

I dette landet er over 40 prosent av karakterene A

Innsamlet data fra over 200 amerikanske universiteter viser at 43 prosent av alle karakterer i 2008 var A-er . Tilsvarende tall samme år i Norge var 11 prosent.

2012-02-28 Hans J. Skjong

Kom du tilbake fra utveksling i USA og var strålende fornøyd med kun A-er og B-er i bagasjen? Du er dessverre ikke alene; nesten 80 prosent av alle bokstavkarakterer i USA i 2008 ved universitetene var A-er og B-er. Kun 37 prosent av norske karakterer ved høyskoler og universiteter samme år var de to beste karakterene, skriver The New York Times.

Anonymous poster hash: 8ac7c...5c2

I USA er det ikke like mange som hiver seg på universitetsutdanning og faller ut underveis. Norske elevers nivå fra videregående og grunnskole er jo også langt lavere når man sammenligner de som studerer på høyere nivå i USA med tilsvarende i Norge. Vi må legge fra oss ideen om at nordmenn er så himla flinke. Vi er 5 millioner og de aller fleste studier her til lands har lite eller ingen krav for inntak. Da sier det seg selv at antallet med toppkarakter blir lavere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for at jeg ødelegger illusjonen din Guybrush.

Jeg kom ut fra VGS med 4,8 i snitt. Jeg hadde et år frivillighetsarbeid, jobbet som barnetrener og jeg hadde ekstremt gode referanser ift lærere og andre mennesker rundt meg.

Jeg har gått på Cambridge. Min venninne som kom ut med 5,2 i snitt har gått på Stanford.

Karakterene dine er ikke verdt noe. Det har jeg fått høre MANGE ganger her i UK. Venninna mi sier seg helt enig. Det handler mye mer her om hvor egnet du faktisk er til å gå her, og om du kommer til å legge inn innsatsen. Og det skader jo ikke om du har foreldre med penger.

Anonymous poster hash: 219ea...98b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...