Gå til innhold

Medisin på Harvard?


boblevann

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er 18 år nå, og går siste året på videregående. Jeg lurer på om noen her har gått eller kjenner noen som har gått på eliteuniversitet i USA?

Hvordan kan man finne informasjon om hvor man søker, og annen informasjon om skolen, snitt på studier osv?

Takk for svar :-)

PS! Rådgiverne på skolen er helt ubrukelige, de vet bare hvilke studier som finst på den nærmeste høyskolen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Jeg er 18 år nå, og går siste året på videregående. Jeg lurer på om noen her har gått eller kjenner noen som har gått på eliteuniversitet i USA?

Hvordan kan man finne informasjon om hvor man søker, og annen informasjon om skolen, snitt på studier osv?

Takk for svar :-)

PS! Rådgiverne på skolen er helt ubrukelige, de vet bare hvilke studier som finst på den nærmeste høyskolen...

Hvordan skal man kunne forvente at norske skolerådgivere er godt kjent med amerikanske eliteskoler? :filer:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man kunne forvente at norske skolerådgivere er godt kjent med amerikanske eliteskoler? :filer:

Hehe, sant nok. Men de har ikke greie på norske skoler heller, og de har ikke evnen til å finne ut når vi spør så... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Det står ganske greit forklart på hjemmesiden deres. Du må ta SAT-testen, ha anbefalingsbrev fra lærere, og trolig skrive et søknadsessay av noe slag. Dette er ganske standard for Ivy League-skoler.

Hvorfor ønsker du å gå på Harvard? Om du vil bli lege, er det billigere måter å gjøre det på. Om du har lyst til å drive med medisinsk forskning, kan det være verdt å ta en ekstra titt på Stanford, som skal være best på medisin i statene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske greit forklart på hjemmesiden deres. Du må ta SAT-testen, ha anbefalingsbrev fra lærere, og trolig skrive et søknadsessay av noe slag. Dette er ganske standard for Ivy League-skoler.

Hvorfor ønsker du å gå på Harvard? Om du vil bli lege, er det billigere måter å gjøre det på. Om du har lyst til å drive med medisinsk forskning, kan det være verdt å ta en ekstra titt på Stanford, som skal være best på medisin i statene.

Okei tusentakk, synes hjemmesiden deres var litt rotete. Hva er SAT-testen? Jeg aner ikke hva det betyr å gå på skole i USA altså, jeg bare søker litt rundt om fordi jeg vil ut i verden.

Jeg har hørt at Harvard er et av de beste på medisinstudiet, og jeg vil ikke studere i Norge.. Skal sjekke ut Stanford, tusentakk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Okei tusentakk, synes hjemmesiden deres var litt rotete. Hva er SAT-testen? Jeg aner ikke hva det betyr å gå på skole i USA altså, jeg bare søker litt rundt om fordi jeg vil ut i verden.

Jeg har hørt at Harvard er et av de beste på medisinstudiet, og jeg vil ikke studere i Norge.. Skal sjekke ut Stanford, tusentakk! :-)

SAT er en standard-test, hvor man testes i matte, skriving, og kritisk lesing. Man kan få fra 600 til 2400 poeng, max 800 poeng per del. Det er ganske langt fra noe man har på skole i Norge, og man kan raskt bli spurt om ting man ikke kan. Jeg vet de holder på med en omstrukturering av testen, så det jeg vet fra min egen erfaring kan være utdatert snart.

Harvard er generelt en av de beste skolene på det meste, og om du kommer inn på en Ivy-skole, så vil du kunne få en førsteklasses utdannelse. Om du ikke har en spesiell grunn til å ville dra til USA, vil jeg imidlertid be deg se på andre løsninger også. Skolegang i USA er veldig dyrt, og det vil raskt lønne seg å dra et annet sted. Det kan også hende du får nok av utenlandsstudier etter et år, og finner ut at Norge ikke er så ille likevel - du får tross alt skolegangen gratis her.

Om du vil ut i verden for å komme ut i verden, kan det være en like god løsning å være frivillig rundt omkring et år, for å se om det fortsatt er et ønske. Jeg vet om folk som har jobbet for Røde Kors Afrika, har vært engelsklærere i Kambodsja, og har jobbet på gård i Japan, som har fått mye ut av det. Verdt å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Argentina

Hei!

Det er også viktig at du forstå hvordan medisinutdannelsen i USA er bygd opp på. De første fire årene er du såkalt "undergraduate". Da kan du gå ulike fag, for eksempel biologi, kjemi eller "pre-med". Det er ikke før du er ferdig med 4 år som undergraduate du kan søke deg inn på medisinstudiet, som også varer i 4 år. For å komme inn som "undergraduate" på Harvard (og alle andre amerikanske college) søker du med SAT-score, videregående karakterer, søknadsessayer og personlige anbefalinger. For å komme inn på selve medisinstudiet etter 4 år med undergraduate-fag, søker du med karakterene du fikk på college, MCAT, forskningsarbeid og anbefalinger fra professorer.

Kan ellers nevne at medisinstudiet i Norge er prima - og gratis!

Lykke til

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble godt forklart over her. Samboeren min og brødrene hans har studert ved et eliteuniversitet i USA, og ene broren har undervist en del ved Harvard.

Du må virkelig brenne for det du gjør for å lykkes, og det koster veldig veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det går ikke på snitt. I USA er det ikke slik at du feks må ha et snitt på 5,6 eller 5,9 for å komme inn. Uansett om du har 6 i snitt betyr ikke det noe særlig i seg selv. Anbefalinger, SAT, motivasjonsbrev... mye som skal ordnes. Konkurransen er knallhard.

Anonymous poster hash: 29602...b21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Dessuten er det ikke alltid at man så lett får autorisasjon til å jobbe her når man kommer tilbake, så det er jo greit å tenke på om man vil hjem igjen. Akkurat profesjonsutdanninger som medisin o.l. er litt spesielt, det er enklere med andre utdanninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAT er en standard-test, hvor man testes i matte, skriving, og kritisk lesing. Man kan få fra 600 til 2400 poeng, max 800 poeng per del. Det er ganske langt fra noe man har på skole i Norge, og man kan raskt bli spurt om ting man ikke kan. Jeg vet de holder på med en omstrukturering av testen, så det jeg vet fra min egen erfaring kan være utdatert snart.

Harvard er generelt en av de beste skolene på det meste, og om du kommer inn på en Ivy-skole, så vil du kunne få en førsteklasses utdannelse. Om du ikke har en spesiell grunn til å ville dra til USA, vil jeg imidlertid be deg se på andre løsninger også. Skolegang i USA er veldig dyrt, og det vil raskt lønne seg å dra et annet sted. Det kan også hende du får nok av utenlandsstudier etter et år, og finner ut at Norge ikke er så ille likevel - du får tross alt skolegangen gratis her.

Om du vil ut i verden for å komme ut i verden, kan det være en like god løsning å være frivillig rundt omkring et år, for å se om det fortsatt er et ønske. Jeg vet om folk som har jobbet for Røde Kors Afrika, har vært engelsklærere i Kambodsja, og har jobbet på gård i Japan, som har fått mye ut av det. Verdt å tenke på?

Okei, tusentakk for detaljert svar! Er ikke enkelt dette her... Den testen hørtes skummel ut :(

Ja det hadde vært noe! Vet også at enkelte studier i Norge samarbeider med noe sånn at med-studenter kan reise til afrika og jobbe der som helsearbeider. kanskje dette også hadde vert noe! Får søke videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar allesammen! :-)
Jeg får se litt videre hva det kommer til, men dere har informert meg mye!

Jeg vet det kan være vanskelig å få autorisasjon til å jobbe som lege dersom man er utdannet i utlandet, men det gjelder vel stort sett uansett hvor man utdanner seg. Vet ikke hvorfor, men er ikke så gira på å studere i Norge. Har også tenkt på Sveits (ja, vet de er strenge på medisinstudiet ang. hvor man er fra, men Norge har en avtale med de). Har også tenkt på tsjekkia! Har lyst å utfordre meg på strengere land med større krav av en eller annen grunn. Har snakket med med.studenter i Norge, og det virker som om man blir veldig oppfulgt og passet på hele tiden. Jeg liker tanken på å bli kastet ut i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, tusentakk for detaljert svar! Er ikke enkelt dette her... Den testen hørtes skummel ut :(

Ja det hadde vært noe! Vet også at enkelte studier i Norge samarbeider med noe sånn at med-studenter kan reise til afrika og jobbe der som helsearbeider. kanskje dette også hadde vert noe! Får søke videre :-)

Man kan f.eks ta praksis i utlandet om man studerer til å bli sykepleier. Jeg har tre venninner som har hatt praksis i Thailand, Spania og i Namibia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Argentina

Tusen takk for svar allesammen! :-)

Jeg får se litt videre hva det kommer til, men dere har informert meg mye!

Jeg vet det kan være vanskelig å få autorisasjon til å jobbe som lege dersom man er utdannet i utlandet, men det gjelder vel stort sett uansett hvor man utdanner seg. Vet ikke hvorfor, men er ikke så gira på å studere i Norge. Har også tenkt på Sveits (ja, vet de er strenge på medisinstudiet ang. hvor man er fra, men Norge har en avtale med de). Har også tenkt på tsjekkia! Har lyst å utfordre meg på strengere land med større krav av en eller annen grunn. Har snakket med med.studenter i Norge, og det virker som om man blir veldig oppfulgt og passet på hele tiden. Jeg liker tanken på å bli kastet ut i det!

Jeg vet ikke hvor de du har snakket med går, men jeg går på NTNU og jeg syns ikke vi blir "dullet" med på noen som helst måte, jeg føler meg veldig selvstendig :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar allesammen! :-)

Jeg får se litt videre hva det kommer til, men dere har informert meg mye!

Jeg vet det kan være vanskelig å få autorisasjon til å jobbe som lege dersom man er utdannet i utlandet, men det gjelder vel stort sett uansett hvor man utdanner seg. Vet ikke hvorfor, men er ikke så gira på å studere i Norge. Har også tenkt på Sveits (ja, vet de er strenge på medisinstudiet ang. hvor man er fra, men Norge har en avtale med de). Har også tenkt på tsjekkia! Har lyst å utfordre meg på strengere land med større krav av en eller annen grunn. Har snakket med med.studenter i Norge, og det virker som om man blir veldig oppfulgt og passet på hele tiden. Jeg liker tanken på å bli kastet ut i det!

Litt rart at du vil ut for å unngå å bli dullet med samtidig som du kritiserer rådgiverne dine for ikke å ha informasjon som du lett kan finne ut på egenhånd. Om du skal studere i utlandet, og da et sted uten altfor mange nordmenn, så må du belage deg på å søke opp informasjon selv. Det gjelder alt, bolig, forsikring, helsevesen, registrering hos myndigheter etc, ikke bare studier.

Jeg ser ikke helt poenget med å studere medisin i utlandet bare for å gjøre det vanskelig for deg selv når du uansett vil jobbe i Norge. Du får ikke noe igjen for å ta en dyr og komplisert utdanning i utlandet. Tvert imot kan det være vanskeligere å begynne å jobbe i Norge. Du må lære all terminologien på norsk og du vil ikke ha de samme kontaktene rundt omkring på sykehusene som studenter i Norge får.

Anonymous poster hash: 3a32f...b87

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke hvor de du har snakket med går, men jeg går på NTNU og jeg syns ikke vi blir "dullet" med på noen som helst måte, jeg føler meg veldig selvstendig :)

Så bra! De jeg har snakket med går i Bergen. :-) Kanskje jeg skal undersøke andre norske studier før jeg bestemmer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke karakterer har du nå ?

Til jul nå ligger jeg an til å få 5,6 i snitt, så får jeg 3,5 realfagspoeng i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ellers nevne at medisinstudiet i Norge er prima - og gratis!

Lykke til

Nja, medisinstudiet i de norske universitetene, kan nok ikke sammenlignes med flere utenlandske universiteter. Medisin i Norge er ikke så stas, men ja, det positive er at det er i hjemlandet og at det er gratis - men det fokuseres for lite på den teoretiske delen i forhold til utenlandske universiteter, men så er det mulig å ta et forskningsår her, hvis det er av interesse.

Anonymous poster hash: ede4e...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Argentina

Så bra! De jeg har snakket med går i Bergen. :-) Kanskje jeg skal undersøke andre norske studier før jeg bestemmer meg!

Gjør det! Har hørt fra flere at det er tettere oppfølging i Bergen enn i de andre byene. I Bergen har de også, så vidt jeg vet, eksamen i 3 fag hvert halvår. Her i Trondheim har vi eksamen kun en gang i året, men den omhandler alt vi har lært i de to forestående semestrene. Du får derfor stort ansvar for din egen læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...