Gå til innhold

Arbeidsmarked Bergen


Gjest Ljhh

Anbefalte innlegg

er det tiden, er det få stillinger utlyst på denne tiden, mer på nyåret kanskje? veldig lite å søke på i Bergen. Folk tviholder vel på jobbene sine, det er nedbemanninger og oppsigelser på alle kanter, det ser veldig mørkt ut spør du meg



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er det tiden, er det få stillinger utlyst på denne tiden, mer på nyåret kanskje? veldig lite å søke på i Bergen. Folk tviholder vel på jobbene sine, det er nedbemanninger og oppsigelser på alle kanter, det ser veldig mørkt ut spør du meg

Anonymous poster hash: 6dec8...b7c

Opp med humøret, det finnes alltid en jobb til deg! :blomst:

Anonymous poster hash: 79686...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp med humøret, det finnes alltid en jobb til deg! :blomst:

Anonymous poster hash: 79686...e43

takk for oppmuntrende ord. Men er usikker på om dette er i Bergen

selv klarer jeg ikke å være optimist dessverre, situasjonen tærer veldig

Anonymous poster hash: 6dec8...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må være veldig mange arbeidsledige i Bergen for tiden?



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det må være veldig mange arbeidsledige i Bergen for tiden?

Anonymous poster hash: 6dec8...b7c

Enormt mange ja! Vurderer å starte opp et enkeltmannsforetak bare for å ha noe

å jobbe med..

Anonymous poster hash: 7acfa...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det i det hele tatt noen som får jobb i Bergen om dagen?? Det skal visst bli enda verre i 2015..



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, er du innflytter til Bergen? Hvor bor du? Har du bil? Hvor langt kan du evnt pendle?

Var aktiv jobbsøker i Bergen for en liten stund siden, fikk jobb etter et halvt år via kontakter. Hadde mye jobberfaring men ingen utdanning og noen hull i CV'en.

Anonymous poster hash: 97aab...a20

Var jeg som skrev dette. Sliter litt med å følge med på hvem som er TS i denne tråden, så jeg skriver bare litt generelle tips:

Har man bil, så tenk litt utenfor boksen. Os, Nordhordland, sørover osv. Finnes dagligvarebutikker over alt, og flere kommunesentre og sykehjem. Med en maks pendlerstrekning på 45 minutter så er det svært mange jobber man kan søke på, eller svært mange steder man kan gå inn med åpen søknad i håp om at de tilfeldigvis trenger folk.

Har man ikke bil, så er det jo rundt kollektivpunktene man kan ha jobb. Men fortsatt, her kan man søke alt fra Sotra til Åsane med reisetid innen 45 minutter. Eller nord-sør. Tenk hvor, skriv ut søknad og CV, og reis en tur rundt om.

Kjenner man noen som helst i Bergen, så bruk dem for hva de er verdt. Kanskje kjenner de noen som er sønn av sjefen i en eller annen bedrift, som kan skaffe deg iallefall et lite intervju. Noe slikt hendte med meg, og jeg ble etter 2 mnd tilbydd ganske stor stilling. Ufaglært, men med god lønn. Har du først fått en for innenfor, så er det mye enklere. I bedrifter hender det også at stillinger utlyses internt, så trives du ikke i akkurat den jobben du har, så kan det hjelpe deg allikevel med å få en mer relevant stilling innen bedriften på sikt.

Så er det jo det vanlige, følg med på finn.no og nav.no hver dag, men også de forskjellige nabokommunene sine hjemmesider, da de utlyser også stillingene der.

Det er mange om beinet, men det skal gå an å få seg en jobb til slutt. Bare ikke gi opp, eller tenk at den og den jobben ikke passer/ blir for langt borte uten å ha prøvd. Gidder man ikke flytte seg mer enn 10 minutter i bil, og bor i sentrum, så vil det nok ta svært lang tid før man får jobb. Dumt å være kresen når markedet er som det er. Håper også for dere jobbsøkere der ute, at markedet blir bedre i 2015. Ser mange venner og bekjente sliter med å få jobb.

Anonymous poster hash: 97aab...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

markedet blir verre i 2015, det har de sagt på nyhetene opptil flere ganger de siste dagene. Det er strammere økonomi og nedgangstider, mer enn under finanskrisen



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dersom man er villig til å jobbe i helsesektoren eller i barnehage/skole er det ganske enkelt å få seg jobb. Aner ikke med butikkjobber. Ellers er kontakter viktig i Bergen. Det var utelukkende gjennom kontakter jeg fikk mine jobber da jeg gikk på vgs og da jeg var ferdig.



Anonymous poster hash: 8ac0c...3ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å forberede seg på enda verre tider neste år, bare se på nyhetene nå. Tror dette er den verste tiden å bli arbeidsledig på, på lang tid :(



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er generell nedgangstid i norsk økonomi, masse oppsigelser og permitteringen innen oljen i Bergen og Stavanger. Neste år forventer de enda mer arbeidsledighet



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor er det dere prøver å få jobb, dere som ikke får?

kontor og administrasjon for min del. Det er ikke mange av disse stillingene i Bergen

Anonymous poster hash: 6dec8...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig!

Nav er en gjeng inkompetente, hjernevaska marionetter. Mange er sikkert flinke, egentlig, eller var det når de kom inn med godt mot og ønsket å gjøre en god jobb, men så blir de fort banka ned i NAV-støvlene. Det er i alle fall det jeg har fra de jeg kjenner som jobber i NAV - de fleste kommer inn med ambisjoner, men blir ekstremt fort hjernevaska og kyniske.

Systemet er dessverre katastrofe. Gang på gang ser man slikt, at NAV oppfordrer eller til og med krever at man gjør valg som er dumme for fremtiden og som vil gi mer utgifter for samfunnet. Den ene jeg kjenner i NAV sa bla. det, at han mente en spesifikk sak absolutt burde bli innvilga for en person, for det ville alle tjene på, uten det ville vedkommende komme tilbake senere og bli en større "utgiftspost". Men han var frustrert over at systemet er så firkanta og trangsynt at det ikke var mulig. Så bare husk det, de fleste i NAV hater jobben sin, og NAV selv følger ingen retningslinjer og krav selv (se bare div. tråder fra NAV-ansatte her på forumet).

Det er helt utrolig. NAV er jo ubrukelige, og mer ubrukelige skal de visst bli.

Så lenge du klarer deg økonomisk så høres det jo ut som et fornuftig valg å fullføre studier. Men jeg synes jo det er temmelig idiotisk av NAV å straffe jobbsøkende som aktivt går inn for å øke egen kompetanse og attraktivitet på arbeidmarkedet, man skulle jo tro de ønsket det.

Fikk selv en gang avslag på praksisplass via NAV (hadde hatt i tre mnd og ønsket tre mnd til da jeg ennå stod uten jobb). Neida, det fikk jeg ikke, de foretrakk at jeg satt på rævva og mottok sosialstønad - fordi det er så skremmende lav sum at det vel lønte seg for dem, selv om det betyr at NAV lager flere fremtidige problemer for seg selv..

Kanskje en lang digresjon? Beklager i såfall. Men er nervøs, for jeg har så smått begynt å søke jobber og bør virkelig ha noe etter jul, og har verken lang utdanning eller masse erfaring ( er ganske ung) så er redd jeg må stå med lua i hånda nede på NAV, som vel da vil gjøre sitt for å psyke meg ned til en sykemelding i stedet...tullesystem.

Anonymous poster hash: 48d6a...8ef

Tydelig at du har blitt kraftig påvirket av medias svartmaling av NAV. Snakk om å dra alle over en kam. Hilsen oppgitt NAV-ansatt

Anonymous poster hash: e4d7b...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bare i Bergen, men i hele landet er det forventet høyere arbeidsledighet. Siden det er så ille i Bergen nå, frykter jeg nyåret..



Anonymous poster hash: 6dec8...b7c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til dette! I de intervjuene jeg kommer på (som er få), sier de alltid at de har hatt sinnsykt mange søkere.

Den siste jobben jeg søkte, ville de ha en student som skulle hjelpe de litt i 40% stilling. Jeg var perfekt til stillingen.

De fikk masse søknader med folk med mastergrader og mange års erfaring, som lett ønsket å jobbe i en dårlig betalt deltids studentstilling. Jeg hadde ikke sjans!



Anonymous poster hash: 7d490...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...