Gå til innhold

Er frokost nødvendig for å gå ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned i vekt, men har ikke matlyst før 11-12 :(

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frokost er uvesentlig. Antall måltider er uvesentlig. Totalt energiinntak over tid er det eneste som er vesentlig. Det gjør heller ikke noe om du overspiser en dag eller underspiser en dag. Det er alltid langtidsperspektivet som er vesentlig.

En mulig grunn for myten om at frokost er det viktigste måltidet er at det finnes studier som sier at en er mer produktiv etter man har spist frokost (de tar f.eks. bort frokosten til dem som spiser den til vanlig og de blir sulten=ukonsentrert), at man ser en sammenheng mellom sjeldne måltider og overspising (mangel på planlegging og "binge-eating" av fast food), og så videre.

Kanskje periodisk faste hadde vært noe for deg? Når spiser du siste måltid normalt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, så lenge du holder deg til under 2tusen kalorier per dag og trener. Men det skal gjøre at du ikke blir søtsugen eller noe. Om du begynner å spise frokost så blir du vandt til det og får matlyst, kanskje det blir lettere å stå imot fristelser i løpet av dagen. Jeg har samme ''problemet'' men jeg prøver ikke gå ned i vekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg faster mellom ca 19.00 om kvelden til 12:00 dagen etter og det er effektivt for meg.

Du trenger ikke spise frokost dersom du fungerer uten det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Du ikke spise før 11-12 nei :)

Mange som synes det er vanskelig å få i seg mat grytidlig. Jeg begynner som regel på jobb klokka 9 og da spiser jeg ikke før lunsj klokka 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost er uvesentlig. Antall måltider er uvesentlig. Totalt energiinntak over tid er det eneste som er vesentlig. Det gjør heller ikke noe om du overspiser en dag eller underspiser en dag. Det er alltid langtidsperspektivet som er vesentlig.

En mulig grunn for myten om at frokost er det viktigste måltidet er at det finnes studier som sier at en er mer produktiv etter man har spist frokost (de tar f.eks. bort frokosten til dem som spiser den til vanlig og de blir sulten=ukonsentrert), at man ser en sammenheng mellom sjeldne måltider og overspising (mangel på planlegging og "binge-eating" av fast food), og så videre.

Kanskje periodisk faste hadde vært noe for deg? Når spiser du siste måltid normalt?

Jeg forsøker å holde siste måltid til før 20, dvs jeg pleier å spise middag 18-19. Enkelte dager kl 17.

Men da har jeg i løpet av dagen spist lunsj (til vanlig et par brødskiver, men har gått over til rugsprø for å ikke spise så mye hvete) og middag.

I helgen blir det mer. Jeg rører ikke så mye på meg, siden jeg har angst. Så det er noe jeg skal bli flinkere til, men jeg føler jeg spiser alt for mye. Samboeren min sier jeg har gått ned i vekt, men det tror jeg ikke. Føler meg ikke lettere.

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, så lenge du holder deg til under 2tusen kalorier per dag og trener. Men det skal gjøre at du ikke blir søtsugen eller noe. Om du begynner å spise frokost så blir du vandt til det og får matlyst, kanskje det blir lettere å stå imot fristelser i løpet av dagen. Jeg har samme ''problemet'' men jeg prøver ikke gå ned i vekt heller.

Ja, jeg hadde matlyst om morgenen før, men da var jeg generelt mer sulten gjennom dagen. Har hørt at frokost øker forbrenningen? Å spise sjelden, ødelegger forbrenningen?

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster mellom ca 19.00 om kvelden til 12:00 dagen etter og det er effektivt for meg.

Du trenger ikke spise frokost dersom du fungerer uten det.

Hva spiser du fra 12-19?

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ikke spise før 11-12 nei :)

Mange som synes det er vanskelig å få i seg mat grytidlig. Jeg begynner som regel på jobb klokka 9 og da spiser jeg ikke før lunsj klokka 12 :)

Og du går fint ned i vekt og har god forbrenning? :)

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig en fordel å ikke spise før lunsj, fordi da forlenger man "nattfasten" og den forbrenningen man har på natta. Jeg går lettere ned i vekt av å ikke spise frokost.

Anonymous poster hash: 4c980...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Og du går fint ned i vekt og har god forbrenning? :)

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Ja, eller prøver ikke direkte å gå ned i vekt (er ifølge BMI undervektig), men holder vekta veldig stabil, og har vel god forbrenning tror jeg :P Spiser 3-4 måltider resten av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Hva spiser du fra 12-19?

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Helt vanlig mat for meg. Men jeg prøver å holde meg til lavkarbo. Så nesten ikke brød, pasta og ris.

Endret av Ive Lina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å holde siste måltid til før 20, dvs jeg pleier å spise middag 18-19. Enkelte dager kl 17.

Men da har jeg i løpet av dagen spist lunsj (til vanlig et par brødskiver, men har gått over til rugsprø for å ikke spise så mye hvete) og middag.

I helgen blir det mer. Jeg rører ikke så mye på meg, siden jeg har angst. Så det er noe jeg skal bli flinkere til, men jeg føler jeg spiser alt for mye. Samboeren min sier jeg har gått ned i vekt, men det tror jeg ikke. Føler meg ikke lettere.

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Periodisk faste kan absolutt være noe for deg. Eller for meg fremstår det som at du faktisk allerede spiser etter prinsippene. Så du trenger sikkert ikke å endre på regimet ditt.

Om du skal gjøre noen endringer så kan du gjøre det med å forbedre kvaliteten på det du spiser. Øke mengden grønnsaker, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste kan absolutt være noe for deg. Eller for meg fremstår det som at du faktisk allerede spiser etter prinsippene. Så du trenger sikkert ikke å endre på regimet ditt.

Om du skal gjøre noen endringer så kan du gjøre det med å forbedre kvaliteten på det du spiser. Øke mengden grønnsaker, osv.

Ok! Har spist mye fisk i det siste, og skal ha fisk idag. Men yoghurt med müsli, er det bra?

Idag har jeg spist 2 rugsprø med skinkeost kl 11. Neste måltid er antakeligvis middagen, da. Men jeg har hørt at det er viktig å ikke spise for lite heller, da går kroppen i sparemodus?

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Har spist mye fisk i det siste, og skal ha fisk idag. Men yoghurt med müsli, er det bra?

Idag har jeg spist 2 rugsprø med skinkeost kl 11. Neste måltid er antakeligvis middagen, da. Men jeg har hørt at det er viktig å ikke spise for lite heller, da går kroppen i sparemodus?

Anonymous poster hash: 35b77...d9c

Sparemodus finnes ikke. Men kroppen regulerer stadig hvor mye energi den trenger til alt annet enn bevegelse/aktivitet ut i fra inntak. Så om man faster over tid vil kroppen nedregulere hvileforbrenning.

Om du er i stort underskudd over tid er det vanlig at vektnedgang stopper litt etterhvert osv. Det går også litt opp og ned i løpet av dagen.

Det som er tricky med PF er at man må spise store måltider eller veldig ofte i spiseperioden. Mange måltider er ikke gunstig for tannhelse, men utover det er det ikke noe forskjell. Spis til du er mett!

Skinkeost, som tilsynelatende bare er det samme som skinke og ost, er i mine øyne ikke regnet som bra mat. Ost er bra, og skinke kan være bra, men skinkeost på tube er ikke. Det er i mine øyne ferdigmat.

Det er sikkert ikke skadelig på kort sikt, men jeg ville ikke basert kostholdet mitt på det som fast pålegg.

Husk å få med noe grønnsaker i alle måltider. Ikke nødvendigvis sammen eller opp på, men gjerne en paprika før eller etter, eller noe agurk, salat eller hva du har lyst på.

Jeg er ikke tilhenger av korn, men det trenger ikke være noe galt å spise det. Så både müsli og rugsprø er noe jeg ikke spiser. Yoghurt spiser jeg. Da velger jeg alltid en naturellvariant og stortsett alltid gresk/tyrkisk type. Bruker bær og nøtter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendig, men jeg opplever at det fungerer best. Du legger et fint utgangspunkt for dagen og unngår å bli bråsulten og spise for mye, samtidig som kaloriene du spiser om morgenen kan utnyttes av kroppen utover dagen. Mitt beste frokosttips er havregrøt! Lite kalorier, men gir mye metthetsfølelse fordi det er rikt på fiber :)



Anonymous poster hash: 9eeb9...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...